PDA

View Full Version : Combinatie Rover+andere preamp. Hoe aan te sluiten?



BeeJee
23 september 2005, 19:24
Hallo,

Ik gebruik de Rover van Ernst als mijn 'main pre-amp', nu wil ik voor een aantal heavier sounds een 2e (midi) pre-amp erbij gaan gebruiken.
Voor de Rover-kenners onder ons: Kun je een 2e pre-amp aan je rack toevoegen, zonder extra mixers/loopers oid. te gebruiken? Lijkt mij te moeten kunnen met de uitgebreide versie van de Rover die ik heb.
Hoe sluit ik een 2e pre-amp aan en hoe stuur ik deze het beste aan?
Idealiter op een ander midikanaal dan de Rover, maar ik heb op dit moment nog even de beperking van een FC200 die maar op 1 midi-kanaal kan uitsturen.

Groeten,
Bart

srv-man
24 september 2005, 09:55
Het hangt een beetje van je andere preamp af. Je kunt de preloop send gebruiken om de andere preamp van signaal te voorzien. De uitgang van de preamp sluit je weer aan op één van de seriële returns.

Het is wel van belang dat je tweede preamp voorzien is van een mute functie, anders hoor je die de hele tijd. Als je preamp geen mute voorziening heeft is een andere oplossing (van Chiel) om één kanaal van je 2e preamp helemaal niet te gebruiken (volume dicht, buis eruit oid) en dat als mute te gebruiken.
De Rover mute je door de preloop aan te zetten (zonder plug in de preloop return).

Welke preamp ga je eigenlijk gebruiken voor de heavy sounds?

BeeJee
24 september 2005, 11:52
Op dit moment gaat het om een paar nummers in onze band die de Rover niet trekt (Evanescense, No more tears etc. die categorie gain)
Ik zat te denken aan een piranha van rocktron: flexibel en gain genoeg. Ik weet zo ff niet of die een mute-functie heeft :???: . Anybody....?
Volgens de handleiding van de Rover kun je hem ook bypassen door kanaal A en D samen te programmeren, wellicht biedt dit ook nog mogelijkheden? Maar betekent dit dat ook de mixersectie wordt gebypast? Dat wil ik dus niet hebben, want ik wil wel nog effect kunnen toevoegen aan die 2e pre-amp.
En hoe zit het met de 'aux'-functie op de Rover, is die ook evt. toepasbaar voor een 2e pre-amp?

srv-man
24 september 2005, 14:36
Ja, dat ruigere werk trekt de Rover inderdaad niet. Volgens mij kun je op de Piranha best een preset programmeren met alles dicht: gemute, geen probleem zou ik denken.

Nu ik er over denk is de Aux functie waarschijnlijk het beste geschikt om de 2e preamp aan te sluiten. Je kunt dan PL1 en PL2 van het mixergedeelte gewoon gebruiken. Wel even de aux routing switch goed zetten, naar beneden dus.
16. Auxilliary input routing switch
This little smart device controls the routing for the auxilliary inputs. In the upmost position
the signal is routed directly to the MASTER OUT control. In the down position, signal is routed to the MASTER OUT and to PL1 and PL2 SEND.

BeeJee
24 september 2005, 17:49
SRV-man,
Bedankt alvast voor de info!

Ronaldd
24 september 2005, 19:51
Is een zwaarder geluid niet te creëren doormiddel van een los kastje van boss (bijv metal zone) en die aan te sluiten op de post loop.
Compressor zou ook al kunnen helpen denk ik.......

bluegate
24 september 2005, 22:04
Inderdaad, een RC Booster of een OCD ervoor schakelen?

Het geeft de Rover veel meer gain en volgens mij kan die rover dit
nog schakelen ook.

srv-man
25 september 2005, 11:28
@ Ronalldd: Op de postloop zou ik het zeker niet aansluiten, dan zit het na de preamp.

@ Bluegate: Als je het in de preloop zet kun je het inderdaad schakelen en zit het op de juiste plaats.

Maar, bij mij waren pedalen uiteindelijk geen succes. Mijn ervaring is dat de Rover zijn eigen karakter blijft behouden. Hij heeft op zich wel aardig wat gain, maar dit zit vooral in het middengebied. Uiteindelijk kreeg ik wel een redelijk heavy geluid (mede door de eindtrapoversturing), door het midden flink terug te draaien en wat laag en hoog toe te voegen. Het begon dan zowaar een beetje op de CAE te lijken. Maar op de een of andere manier klonk de balans in de klankopbouw dan niet zo natuurlijk meer.
:roll: Tja, een hoop gelul natuurlijk, probeer het zelf eens!

Een andere (waarschijnlijk betere) optie is om Ernst zelf te raadplegen, mogelijk kan hij wel wat veranderen in je preamp waardoor hij heavier gaat klinken.

BeeJee
25 september 2005, 14:44
Thanks voor de tips allemaal!
Ik heb dezelfde ervaring als SRV-man met losse pedalen en ook met het scoopen van het middengebied bij de Rover. Het kan wel, maar daar ligt niet de kracht van het apparaat en bovendien wil ik voor een paar nummertjes niet telkens mijn basissound verdraaien (lui? :-D) .
Op dit moment 'behelp' ik me zelfs met een metalzone ( :oops: imo: een draak van een pedaal trouwens, die ik nog ergens had rond slingeren), die is wel erg heavy maar je sound wordt er niet echt organischer van (eufemisme). Dat moet dus beter.
En de Rover laten 'pimpen' door Ernst kan ongetwijfeld (heb ik ook wel overwogen) maar 't punt is, dat ik die andere en zwaardere gain maar bij een paar nummers nodig heb, en hij voor 95% naar volle tevredenheid functioneert. Dus die optie vervalt eigenlijk voor mij.

Chiel
25 september 2005, 15:20
De preamp aansluiten op de Aux en de Rover laten muten. Dit kan door in een preset chA en chD simultaan in te laten schakelen. Dan passeer je de preamp selectie van de Rover.

In alle overige presets waar je de extra preamp niet wil horen moet je deze muten. Dit kan idd door een buis oid eruit te halen. Ik heb altijd een SP77 Soldano gebruikt waarvan ik het cleane kanaal niet gebruikte. De SP77 kon ik bovendien eenvoudig laten schakelen door de Rover. Overigens imo een veeeeeeel betere keuze als die Pirana. Ik gebruikte de Soldano voor dezelfde features als jou (een aantal Limp Bizkit en Korn spul e.d.). Als je een beetje geduld heb kun je deze geweldige preamp nog wel ergens vinden voor rond de 300 ~ 400 euro.

vincentvdlocht
25 september 2005, 20:01
zoals chiel al zei, kun je het beste je preamp op de aux in aansluiten.
(chiel, de rover doet het nog perfect).

als het kunt permiteren, zou ik voor een mesa triaxis gaan, die kun je ook muten (stil kanaal programeren). Een andere optie is een pedaaltje oid in de preloop zetten. De preloop kun je ook via Midi aan en uit zetten.

als dat nog niet genoeg is, stuur me dan nog maar een berichtje met vragen, 'k wil je best effe helpen met aansluiten en zo.

Vincent

PRSen -> Rover in -> Lexicon G2 pre -> Rover pre // Mesa Triaxis -> Direct // Lexicon G2 post // TC G-major -> Peavey Cl 50/50 -> 2x Mesa Thiele.

srv-man
25 september 2005, 21:24
:wink: Ja, dat stond er dus allemaal al....

BTW, Vincent, ik heb nog een paar vragen over jouw routing en fx:
- waarom gaat je gitaar eerst in de Rover dan naar de G2 en dan weer naar de Rover pre. Je kunt hem dan toch net zo goed gelijk in de G2 prikken?
- wat voegt de G-Major nog toe aan de G2?

Ik had trouwens bijna de zelfde setup :wink:

vincentvdlocht
26 september 2005, 09:14
'k heb het Pre G2 in de preloop aansluiting van de Rover zitten, omdat me dat wel zo netjes leek. Dus niet alleen de return te gebruiken maar ook de send. Als er nu ergens een verkeerd midi signaal gestuurd wordt waardoor de pre-loop uitgeschakelt wordt, blijft alles gewoon doorwerken. ( heb ik al een keertje gehad !!! ).

'k heb de G-major goedkoop op de kop kunnen tikken, en daarna heb ik pas de G2 gekocht. 'k vond het zonde om hem met verlies weg te doen. Aangezien hij nu parallel in mn pad zit, kan ik hem altijd als extra (en als backup) gebruiken voor een galmpje oid. hij schakelt ook sneller dan de G2.

'k ben nu alleen aan het stoeien met de Programma mode van de Lexicon R1. 'k wil alle apparaten los aansturen. Sommige Midi CC's zitten elkaar in de weg. Aan het eindel van de week ken ik die ook van binnen en van buiten.

srv-man
26 september 2005, 21:41
Thnx, dat gebruik van die preloop is op zich wel handig, aan de andere kant: als je gitaar direct in de G2 ingang gaat en de send van de G2 naar de Rover zal je geluid toch ook nooit wegvallen. Hooguit misschien een keer een verkeerde preset, maar dat kan eigenlijk in de hele keten gebeuren.

vincentvdlocht
28 september 2005, 09:48
De rede dat mn signaal van de preloop weg viel had te maken met een slecht contact van een footswitch die aangesloten zat aan de R1.
Doordat het contact af en toe weg viel stuurde de R1 een "preloop uit" CC-tje naar mn rack.
Maar nu ik de G2-pre in de preloop van de rover heb zitten, hoor je dat (bijna) niet. 'k heb uiteraard dat slechte contact al gefixt, maar zoiets kan altijd gebeuren.