PDA

View Full Version : Een presentatie op school over de akoestische gitaar... heee



TaylorBaby
13 september 2002, 16:54
Hey mensen...


Ik moet voor school een presentatie houden in November dit jaar. Ik dacht eraan om het over akoestische gitaren te doen. Alleen weet ik niet zo goed wat je tijdens een presentatie kunt vertellen over de gitaar.

De presentatie mag maar 12 minuten duren, en in die tijd moet ik dus zoveel mogelijk informatie verstrekt hebben.

Wie kan me een beetje op weg helpen?!

-geschiedenis van de gitaar
-functie's
-toekomst

alvast bedankt.

kurt=dead
13 september 2002, 17:29
tipboek akoestische gitaren misschien

ammelis
13 september 2002, 17:54
Hou het gewoon een beetje simpel zou ik zeggen.
De meeste mensen (jouw klasgenoten misschien?) die geen gitaar spelen weten alleen maar dat ie van hout is en dat er snaren op zitten en dat er leuke muziek uit kan komen.
Neem gewoon je gitaar mee, doe een paar dingetjes voor, in verschillende muziekstijlen bijvoorbeeld, vertel een beetje over akkoorden enz.
Een stukje geschiedenis is inderdaad ook altijd leuk.
Je kan iets vertellen over de verschillen tussen een spaanse en een western.
En volgens mij ben je dan al op de 12 min.

Dionyios
13 september 2002, 18:06
Probeer in de bieb het boek 'de Gitaar' van Ralph Denyer te huren. Daar staat vrij veel informatie in die je zou kunnen gebruiken.

Succes.

TaylorBaby
13 september 2002, 23:36
bedankt mensen voor de antwoorden, het boek De Gitaar bezit ik zelf:-) ik hoop er zo verder mee te komen!

thanks

Leen Kap
14 september 2002, 10:06
De gitaar is voortgekomen uit harpachtige instrumenten. De harpachtige Assyrische citer bijvoorbeeld werd doorgegeven aan de Grieken, en later aan de Romeinen, die het instrument “Cithara Romana” of fidicule noemden. Meer dan 1000 jaar later zouden instrumentenmakers in de Provence in Zuid-Frankrijk aan zo'n soort instrument een nek en een toets toevoegen.

Ver voor de Christelijke jaartelling werden dergelijke instrumenten al bespeeld in Centraal Azië en Egypte. Later werd de Al-Ud (van hout), verbasterd tot luit door de Moren naar Spanje meegenomen, vanwaar de luit in Europa doordrong. Men vermoedt dat de Al-Ud een voorvader had in de Chinese Tzt-Tzi, waarmee kruisvaarders kennis maakten ten tijde van de kruistochten (1096-1292).

Instrumentenbouwers experimenteerden veel met soorten geluid, geluidsprojectie en diverse houtsoorten en klankkastvormen. Vanwege de prijs werd er voor gewone mensen de chitarra latina ontwikkeld en gebouwd. Dit instrument kwam voor het eerst voor aan het einde van de 13e eeuw, en het had vier dubbelkorige (dwz per toon 2 snaren vlak naast elkaar, die tegelijk werden aangetokkeld, als 2 stemmen in een koor) snaren, zoals de huidige mandolines, en ook de toenmalige luit. (Deze dubbelkorigheid levert een sterkere, en vollere klank op). De snaren waren gemaakt van in elkaar gedraaide schapendarm, soms geïmpregneerd met metaalzouten, waardoor de snaren een kleur kregen. In het begin van de 16e eeuw werd een vijfde snarenkoor aan het instrument toegevoegd. Deze gitaar, de Renaissance gitaar, was kleiner en smaller dan de hedendaagse gitaar. In de 18e eeuw kreeg de gitaar nog een zesde snaar, en werd de gitaar voortaan enkel besnaard, waardoor de stemmingsproblemen sterk verminderden. De stemmingsproblemen met dubbele snaren ontstaan mede doordat de vervaardiging van darmsnaren geen exacte diameter kon garanderen: hoe hoger op de toets men speelde hoe groter de toonafwijking werd bij gelijke snaren.

In deze periode kreeg de gitaar ook haar definitieve standaardstemming: E A D G B E. De lengte van de snaar tussen topkam en brug (mensuur) werd standaard 65 centimeter.

Een van de belangrijkste bouwers in de 19e eeuw was de invloedrijke guitarrero (gitaarbouwer) Antonio Torres Jurado (1817-1892) uit Almeria in Spanje. Hij maakte de bredere klankkast, en hij versmalde de hals tot zo'n 5 centimeter, wat de bespeelbaarheid van de gitaar enorm verhoogde. Tevens ontwierp hij het waaiervormige patroon van zang- steunbalkjes aan de onderkant van het bovenblad. Deze verdeling van de zangbalkjes wordt nu nog toegepast. Er waren in de 19e eeuw veel gitaristen/ docenten die studiemateriaal schreven, waaronder Fernando Sor, Dionisio Aguado en de Italiaan Fernando Carulli (alledrie tijdgenoten), en later de bekende componisten Matteo Carcassi en Mauro Guiliani. Rond de eeuwwisseling 1800-1900 was er de beroemde Francisco Tarrega, en via hem komen we bij Andres Segovia, die een ongelooflijk belangrijke rol heeft gespeeld bij de verdere ontwikkeling van de gitaarmuziek in het algemeen, en het instrument als geaccepteerd concertinstrument in het bijzonder.

Ook in de Verenigde Staten waren er interessante ontwikkeling op het gebied van gitaarbouw en gitaartechniek. Aan het begin van de 19e eeuw emigreerde de Duitser Christian Frederick Martin naar Amerika, en hij begon in New York zijn eerste atelier voor gitaarbouw. Vanaf 1833 was zijn bedrijf een feit. Hij ontwierp het X-patroon van zang- en steunbalkjes, een bijzonder ontwerp dat later door veel bouwers is overgenomen. Deze gitaren werden niet zozeer voor de Europese klassieke muziek gebruikt, als wel voor de Nooramerikaanse volksmuziek, een mix van allerlei stijlen. De Martin gitaren worden nog altijd beschouwd als de Rolls Royce onder de western gitaren (tegenwoordig ook wel staalsnarige gitaren genoemd). De western gitaren hebben mede door het gebruik van metalen snaren (staal met legeringen van fosfor en brons) en de veel grotere klankkast een groot volume in vergelijking met de klassieke (Spaanse) gitaren. In opdracht van muziekuitgeverij Ditson in New York ontwikkelde Martin een heel grote gitaar die “Dreadnaught” (bang voor niets) werd genoemd, naar het grootste slagschip ter wereld ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Deze dreadnaught is nu nog steeds één van de meest bespeelde modellen westerngitaren. De ontwikkeling van de gitaarbouw is natuurlijk steeds doorgegaan en er zijn er ook veel electrische varianten ontstaan, waarvan bijvoorbeeld de beroemde merken Gibson, Fender en D'Angelico goede voorbeelden zijn. Hoe dan ook, de gitaar mag zich nog altijd in een enorme populariteit verheugen en terecht, het is een fantastisch instrument.

TaylorBaby
14 september 2002, 12:12
thanks Leen, hier heb ik echt wat aan.. thanks again :smile:

Still in love with my Taylor :wink:

Wolf
14 september 2002, 15:25
Onlangs nog gelezend dat de gitaar een uitvinding der arabieren is. Enfin, misschien zegt de encyclopedie er iets positiefs over.

Leen Kap
14 september 2002, 15:54
Je kunt natuurlijk ook het nodige vertellen over de invloed van de houtsoort op de klank.
http://www.bourgeoisguitars.com/tapping_tonewoods.htm

enzo.