PDA

View Full Version : Verwijderen laklaag top plus burst Richwood LP



Franc
23 september 2005, 10:49
Mensen,

Ik wil eigenlijk van de plastic-achtige laglaag van mijn Richwood LP af en als het even kan ook de cherry burst wegschuren en er gewoon een plain top van maken (er zit een redelijke streep in het hout).

Daarna zou ik er liever een wat dunnere en mattere lak op doen om meer het effect van de Gibson faded te krijgen.

Iemand zoiets wel eens gedaan? Is het te doen om zo'n laklaag eraf te schuren, tips, trucs?
Ik dacht er eerst over om er dan een gouden top op te zetten, maar de kans is erg groot dat dat erg lelijk wordt en ik wil hem toch niet verzieken.
Het mat lakken van een kaal stukkie hout lijkt eenvoudiger ;)

Iemand trouwens een idee wat voor soort lak er op dit soort Chinese gitaren zit?

Mattia
23 september 2005, 10:54
Kan, en er staat wel wat over in de lak FAQ. Vraag is echter of de richwood niet gewoon een fineer topje heeft; als dat wel zo is wordt het nogal onmogelijk om gegarandeerd de boel goed te schuren, zonder dat je door je fineer heen schuurt.

Raytheman
23 september 2005, 11:06
De lak die er nu op zit zal polyester zijn vermoed ik. Dat betekent schuren tot je een ons weegt...
Dat is dus keihard. Het hout dat eronder zit is juist vaak weer vrij zacht.
Als je dus eenmaal door de toplaag heen bent moet je erg voorzichtig te werk gaan
Er een goldtop van maken is veel minder werk omdat je dan de laag alleen hoeft op te schuren zodat de nieuwe (goud) laag goed pakt.

Helemaal kaal maken is een stuk meer werk en ook riskanter

Franc
23 september 2005, 11:12
Oke bedankt....ik zag juist op tegen het gelijkmatig aanbrengen van de goudlaag en het krijgen van de juiste lak (+kleur) om te zwijgen over het afschrapen van de verf bij de binding enzo :(

Ik ben niet zo'n gitaarbouwer maar wil gewoon de top verbeteren...

http://www.soscastoa.com/vernetampspics/lp1.jpg

Franc
23 september 2005, 11:21
Als ik de FAQ nog eens lees, denk ik trouwens dat olie het mooiste resultaat geeft als je geen hoogglans wilt?

Blijft het natuurlijk de truc om alle lak er af te krijgen...

Mattia
23 september 2005, 11:37
Olie is wel makkelijk, maar heeft een hele andere look dan een faded LP. Daar wil je toch meer een 'lak' look, zij het een matglanse look.

nickbongers
23 september 2005, 11:59
de(ze) richwood lp heeft geen fineerlaag, tis een echte top van, aan de zijkanten zon 1cm dik, en in t midden ongeveer 2cm.

duss... opzich, als je een beetje kan lakken is het wel te doen denk ik. ga je em nog wel kleuren met een beits? mss is dat rode dat aan de achterkant zit wel mooi om ook aan de voorkant te hebben?

Franc
23 september 2005, 12:08
Nou ik wilde eerst Goldtop, nu eigenlijk zo licht mogelijk hout. Toch een beetje die gouden glans.

Deze heeft dat ook een beetje (eentje uit de nieuwe faded serie naar het schijnt):

http://www.vernetamps.com/pics/IMG_5566.sized.JPG

Maar misschien moet ik gewoon eerst maar eens gaan schuren en als ie kaal is beslissen wat mooi is?

Om even mijn 'beweegreden' duidelijk te maken, ik erger me een beetje aan het feit dat de burst bovenaan om de switch heenloopt, zeg maar.
Het hoort daar eigenlijk zo'n beetje massief rood te zijn zodat je de bekende druppelvorm krijgt. Dat hadden die Chinezen bij deze niet door (ik heb overigens een tobacco burst gezien die wel een perfecte druppel heeft dus ze kunnen het wel).

De hardware is trouwens inmiddels chroom en niet goud meer, de switchtip is vintage geel en de headstock heb ik ook onder handen genomen :D (is een topic over).

Hij is bijna 'perfect' (voor zover je een Chinees perfect krijgt) alleen die burst :(

EDIT: Ik zeg wel plaintop maar bedoel eigenlijk burstloos :D

Franc
24 september 2005, 09:30
Dit is 'm nu trouwens:

http://www.vernetamps.com/pics/LP1.sized.jpg

Franc
24 september 2005, 14:47
Okee, net maar gewoon de schuurmachine erop gezet en met de hand aan het schuren geweest.

Na 2 uur schuren:

http://www.vernetamps.com/pics/LP2.sized.jpg

Ik vind het wel wat hebben :D
Een beetje die gouden gloed en hij lijkt zelfs een beetje op die faded van hierboven ;)

Er zitten hier en daar nog wat rooiige vlekken dus ik moet nog wat naschuren. Ik heb nog niet echt het idee dat ik al op het hout zit...
De oplaag ging er zo af en daarmee snel de rode burst, maar nu lijkt er toch nog een mattig (door het schuren) laagje op te zitten.
Behalve op een paar plekjes aan de randen, daar zit ik er door heen denk ik :(

Kom nu maar op met de suggesties wat te doen...
Kleurtje geven? Ergens mee donker maken? Aflakken? Olie?

Suggesties welkom. Ik ga ff uitpuffen.

AART
24 september 2005, 16:18
ziet er echt vet uit zo, goed idee, succes nog, ik hou het maar bij cabs bouwen :)

Franc
24 september 2005, 18:29
Ik hou 'm gewoon licht, komt het dichst in de buurt van de faded die ik getest heb.

http://www.vernetamps.com/pics/LP3.sized.jpg

Dit is na het schuren en oppoetsen met commandant4. Ook het fretboard ff opgepoetst met lemon oil.

Daniël_san
24 september 2005, 20:54
Zo is ie mooi :) Nu ziet ie r niet meer zo cheap uit.

Franc
24 september 2005, 21:05
Dank. Couldn't agree more...

Hij is af:

http://www.vernetamps.com/pics/LP4.sized.jpg

Het lijkt zelfs alsof ie beter klinkt!! :-D

strattie
25 september 2005, 01:18
woow... very classy! ik kan niet anders zeggen. Hij lijkt opeens een stuk exclusiever 8-)

nickbongers
25 september 2005, 02:06
godverdomme zeg! damn dat is nice :D (laat ik er nu een precies t zelfde hebben staan ;)

heb je em naderhand gelakt of iets mee gedaan?

en zou je n foto willen posten, n beetje van de zijkant, ik vraag me af of dat rode mooi staat met dat geel / goude ..

edit: nu nog wel ff chromen pickupcovers + mountingdingen

Franc
25 september 2005, 07:27
Dank :D

Ik heb alleen met commandant 4 de boel opgepoetst na het schuren met heel fijn papier. Dat poetsen kan misschien nog wel wat beter want je ziet nog wat krasjes, aan de andere kant: dat slijt wel weer :-D Hij heeft nu een mooie matte finish, precies wat ik wilde!

Ik ben er overal erg blij mee, ik vind zelf echt dat het cheape er nu van af is. En dan bedoel ik de cheape burst op mijn exemplaar. Ik ken een tobacco, maar die is al classy van zichzelf 8-)
En ik heb zelfs het originele brugelement er weer ingezet om de zebra-look terug te krijgen; die past bij deze kleur juist er goed, vind ik.

De combinatie met de rooiige achterkant is wat apart, maar zeker niet lelijk. Ik zal zo wat foto's maken en posten ook side by side met foto's van voor de behandeling :)

dano
25 september 2005, 12:14
wow vette top in ene!

even de kop schuren? merk eraf schuren en een mooi custommerkje maken (je naam ofzo) das helemaal lachen...

welk merk is het trouwens? Ik kwam laatst zo eentje tegen maar dan goldtop

Franc
25 september 2005, 12:18
De kop had ik al onder handen genomen en er een eigen 'merk' op gezet:

http://www.vernetamps.com/pics/IMG_5475.SIZED.JPG

Het is een Richwood (topictitel lezen ;) )

Fumi SG
25 september 2005, 12:34
nou alleen nog ff de trussrod-cover vervangen heh! :-D

Maar hij is echt heel strak geworden, heel vet!! :wink:

sickpunk
25 september 2005, 12:59
sweet shit dude!

Franc
25 september 2005, 14:01
Ook bedankt :)

Ik weet alleen nog niet of ik de slagplaat er weer op moet zetten of niet....

sickpunk
25 september 2005, 15:48
ik zou het eraf laten! hij is echt bruut zo... maar dat plaatje moet even weg ja ;)

ijzerbroot1
25 september 2005, 17:04
Ik zou Francenstein op de kop zetten!

ijzerbroot1
25 september 2005, 17:12
Dank :D

. Ik ken een tobacco, maar die is al classy van zichzelf 8-)


Behold the Holy Grail!

http://members.chello.nl/ebosch1/lespaul1.jpg

Franc
25 september 2005, 17:39
Jajaja, ik koop er nog wel eentje als backup ;)
In tobacco :D

En, ijzerbroot, is ie in het echt ongeveer net zo mooi als op de foto?

ijzerbroot1
25 september 2005, 18:00
Yep, alleen dat rood op de achterkant....kweeniehoor :lol:

ijzerbroot1
25 september 2005, 18:07
Maar dat matte bovenblad is inderdaad wel heeeeel apart! En nou nog een wraparound brug? Want eerlijk gezegd denk ik dat de snaren misschien wel zullen breken? Of misschien heeft iemand er ervaring mee?

Franc
25 september 2005, 21:42
Hier met het rood van de achterkant:

http://www.vernetamps.com/pics/LP5.jpg

Fumi SG
25 september 2005, 21:47
WTF!! :o Hij is gewoon echt heeeel mooi geworden! Complimenten. :wink:

Franc
26 september 2005, 12:15
http://www.vernetamps.com/pics/LP6.jpg

Franc
26 september 2005, 12:16
dubbbeldebubbel

Franc
26 september 2005, 12:24
:-D

Franc
26 september 2005, 12:25
:-D

almarvk
26 september 2005, 13:44
Damn, ziet er echt gaaf uit man!

Franc
26 september 2005, 13:47
Ja, ben er nog steeds erg blij mee.

Al lokt nu ook wel de mogelijkheid om er toch nog een Goldtop van de maken :P

ijzerbroot1
26 september 2005, 15:56
Lijkt me een heidens karwei om er een acceptabel ogende goldtop op te spuiten.....ik dacht dat Fred Dons daar wat over had geroepen?

fred dons
26 september 2005, 17:17
ik heb een slecht geheugen (komt door het lakken :D ) dus ik weet niet meer wat ik precies gezegd heb, maar wat er moeilijk aan is is om de kleur goed te matchen, in principe is het met een gitaar die al gelakt is redelijk te doen (je hebt al een vlakke ondergrond)
maar de brons/goudkleur van een gibson goldtop wordt niet in een spuitbus geleverd, je zult hem dus of zelf moeten mengen met brons poeder en cellulose of proberen te matchen met een acryl verf
en dat is een bitch

halfords heeft een paar goudkleuren die in de buurt komen maar die zijn het "net niet"

repareren van een goldtop is btw helemaal erg, omdat de metaal deeltjes van de nieuwe lak nooit mooi in de oude smelten zul je als je een foutje weer helemaal opnieuw moeten beginnen met de goud laag

persoonlijk zou ik het bij deze gitaar zonde vinden hij is best wel mooi geworden !

ijzerbroot1
26 september 2005, 17:41
Ik begrijp uit je verhaal dat een standaard autolak ook te gebruiken is?? Of heb ik het nou verkeerd.

SimonS
26 september 2005, 18:12
kan idd erg goed. check dit (een vriend zit in de autoschade business en heeft dit gefixt voor me)

eerst:
http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/Bodygestript2.jpg
nu:
http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/Squierrefinish2.jpg

Franc, ik denk dat het resultaat van een zelfgespoten goldtop (mbv spuitbussen) niet zo mooi zal zijn als wat je er nu van hebt gemaakt (verrry nice!). De lak moet er namelijk errug "strak" op (egaal, en helemaal goed zonder lopers want die kun je amper wegwerken).

Ik heb het geprobeerd met spuitbussen maar daar heb ik keihard in gefaald. Kheb dr ook totaal geen aanleg voor, maar jij misschien wel? succes iig ;)

grtz Simon

Franc
26 september 2005, 18:29
Ik blijf er voorlopig maar van af :D

Misschien ooit nog s een laagje verder schuren en het gelige eraf en dat in de olie ofzo voor een iets diepere kleur, maar voorlopig vind ik het ff prachtig.

vulvasonic
26 september 2005, 23:18
halfords heeft een paar goudkleuren die in de buurt komen maar die zijn het "net niet"


Fender maakte altijd gebruik van autolak. deed Gibson dat destijds ook niet?
In Nijmegen zit een winkeltje waar je de meest belachelijke lakken voor auto's kunt krijgen of bestellen. De hele winkel bestaat alleen uit spuitbussen. Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen, maar volgens mij kun je die gasten vragen om de kleur van een x model Buick uit 19xx met een x afwerking en kunnen zij er aan komen.

Ik zal daar ooit nog eens een busje sonic blue proberen te bemachtigen (als ik er achter kan komen welke auto's ................ :-?

olaf reijnders
26 september 2005, 23:42
Fender maakte altijd gebruik van autolak.

Hoe kom je aan die wijsheden? Nitrocellulose is hetzelfde als autolak? :???:

fred dons
27 september 2005, 08:41
de lak die in de jaren 50 en 60 voor auto's gebruikt werd is nitrocellulose en de custom kleuren die fender en gibson gebruikten (dupont lakken) waren bedoeld voor auto's

tegenwoordig zijn de autolakken meestal op acryl basis (in ieder geval degene die je bij de halfords koopt) en die kun je daar ook voor gebruiken alleen zul je merken dat de oude customkleuren haast niet meer verkrijgbaar zijn of je moet ze speciaal laten mengen

dit is 1 van de goud kleuren van halfords
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=9&page=2&ktw=9408942d4794a898dabd2f924ecb7850
en hier een iets donkerdere versie
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=27&page=4&ktw=67db98cf640991e02a527bd5f338ef30

Franc
27 september 2005, 08:45
Wat ook een ERG mooie kleur is bij Gibson is de coppertop.
Bijna goud, maar iets meer koperachtig dus.

Is dat beter te benaderen?

fred dons
27 september 2005, 12:14
ja koper kleurig is makkelijker (die kleur hebben verschillende merken in hun assortiment )

Franc
3 oktober 2005, 13:01
Heeft iemand misschien foto's van een Les Paul in de olie ipv lak?

Ben goud aan het uitroberen (zie mijn andere topic) maar overweeg ook helemaal kaalschuren en in de olie zetten (vooropgesteld dat dat kan met hout dat al gelakt is geweest?)

fred dons
3 oktober 2005, 18:04
omdat de toplaag een fineer is, is de kans groot dat de lak helemaal in het hout getrokken is waardoor de olie niet over al goed pakt, mocht dit dus mislukken dan is het daarna weer heel erg moeilijk om te lakken omdat de lak niet pakt op de plekken waar nu de olie zit

persoonlijk zou ik gewoon 1 laag lak spuiten en deze daarna mat polijsten
dat ziet er namelijk ook geolied uit

succes

Franc
3 oktober 2005, 18:42
okee, bedankt voor de waarschuwing.

Al ben ik er bijna van overtuigd dat het geen fineerlaag is hoor!

Ik ben al wat aan het schuren en het ziet er allemaal erg massief uit.

nickbongers
4 oktober 2005, 11:53
als je de humbuckers eruit haalt, en dat zwarte laagje een stukje weghaalt(iemand had er, toen RW zegmaar hier populair aant worden was, een foto van gemaakt) zie je dat er toch een stuk maple zit, ipv een fineerlaagje.

Franc
4 oktober 2005, 13:15
als je de humbuckers eruit haalt, en dat zwarte laagje een stukje weghaalt(iemand had er, toen RW zegmaar hier populair aant worden was, een foto van gemaakt) zie je dat er toch een stuk maple zit, ipv een fineerlaagje.

Ja dat was ik :-D

nickbongers
4 oktober 2005, 15:59
aah kijk es aan :D nja, dan weet je t dus. geen fineer, echte maple top.

Franc
4 oktober 2005, 16:01
Het is aan de randen alleen wel flinterdun.
Ik weet niet hoe dat bij een Gibson zit.

Ik ben druk aan het schuren, wsch vanavond een foto van de kale top, dan kan ieder voor zich oordelen.