PDA

View Full Version : Is de beste gitarist ook meteen de snelste?



Kitaarhiero
13 september 2002, 16:14
Die vraag houd mij erg bezig...
ik denk het niet (jimi hendrix was niet écht een notenpoeper)... wat denken jullie?

BLOK182
13 september 2002, 16:40
Ik denk dat een goeie gitarist ook wel snel kan spelen, maja, hoe defineer je "de beste gitarist"? Tis toch altijd persoonlijk.

Ibanez
13 september 2002, 18:20
idd

savecracker85
13 september 2002, 18:56
als je van snel spelen houd is eerder de snelste gitarist mischien voor jou de beste...en andersom dus idd smaak

Swan
13 september 2002, 19:05
ik word er doodziek van als mensen Vai of Satriani of weetikveel hoe ze heten de beste gitaristen vinden die er bestaan..wtf boeit t hoeveel noten je in n seconde propt..t gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteit

BLOK182
13 september 2002, 19:07
Daarom vind ik John Lee Hooker en BB King ook vet hehehe.

sebass
13 september 2002, 19:22
Een goede gitarist is een gitarist die alles wat hij in zijn hoofd heeft door zijn gitaar kan laten horen. Emoties, gewone melodiën van alles dus en daarbij ook nog een grote hoeveelheid aan techniek heeft.
Dat zijn gitaar zeg maar voor hem spreekt. Zijn gevoel om kan zetten in muziek. Ik denk dat jimi dat als enige kon maarja echt super techniek had hij nou ook weer niet. Dus ik ken er geen.

moretel
13 september 2002, 19:30
Ik vind lekker snel spelen best een kick geven, evenals een uur lang dezelfde toon aanhouden, en alles er tussen in.

philbee
13 september 2002, 21:44
... het antwoord ligt in de vraag opgesloten...

Kitaarhiero
13 september 2002, 22:04
Ik denk eigenlijk dat eer verscheidene soorten "beste/goede" gitaristen zijn,
je hebt de snelste, de melodieustste, de gekste, de ritmischste, de inventiefste etc.

Ibanez
14 september 2002, 11:00
Op 2002-09-13 19:05, schreef Swan:
ik word er doodziek van als mensen Vai of Satriani of weetikveel hoe ze heten de beste gitaristen vinden die er bestaan..wtf boeit t hoeveel noten je in n seconde propt..t gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteit
Dit vind ik dus onterecht. Joe satriani is totaal niet alleen een notenpoeper. In de jaren tachtig had je echt duizenden van die gitaristen die duizend toonladders met 100 noten per seconde konden spelen waaronder bijv. malmsteen. Maar toen kwam satriani. En satriani is een van de weinigen (met vai) die weet hoe je echt gitaarspel met veel emotie enz. kan combineren met techniek. En als je zegt dat hij alleen maar noten poept ken je geen muziek van hem. Dat is dus onzin. Heb je ze nieuwe plaat al gehoord?? Die nummers zijn dus echte verre van alleen maar noten poepen.

Ibanez
14 september 2002, 11:07
Op 2002-09-13 19:22, schreef sebass:
Een goede gitarist is een gitarist die alles wat hij in zijn hoofd heeft door zijn gitaar kan laten horen. Emoties, gewone melodiën van alles dus en daarbij ook nog een grote hoeveelheid aan techniek heeft.
Dat zijn gitaar zeg maar voor hem spreekt. Zijn gevoel om kan zetten in muziek. Ik denk dat jimi dat als enige kon maarja echt super techniek had hij nou ook weer niet. Dus ik ken er geen.
Ik wel. JS!

Swan
14 september 2002, 11:18
nee ik ken t niet erg goed....heb wel laatst n satriani coverband gezien wat dus alleen werk van hem speelde...vreselijk

Ibanez
14 september 2002, 11:19
is dat toevallig time machine? mmm coverband kan het ook flink verpesten he...

Kitaarhiero
14 september 2002, 11:59
Dan mogen Vai en Satriani wel notenpoepers zijn, ze leggen ook wel degelijk veel gevoel in hun spel!

Notenpoepers zijn niet standaard gevoelloze, techniek geile rukkers, de meesten hebben echt wel gevoel.

sash
14 september 2002, 12:32
Satriani kan noten poepen, maar ik het concert live gevolgd via de HMH site en daar zaten maar af en toe supersnelle stukjes in.

Ik ben meer een gevoelsfreak en ken weinig theorie. Ik weet hoe ik akkoorden moet pakken op welk moment, maar namen? Nee...

Mijn definitie van een goeie gitarist? Als het maar klinkt en als ie maar lekker strak speelt.

Dila
14 september 2002, 12:41
jimi hendirx speelde anders niet bepaald strak, en dan bedoel ik niet uit de maat, maar wel lekker rommelig

Swan
14 september 2002, 12:54
ja kan wel...in ieder geval met Marcel Coenen

Mr.Dire Straits
14 september 2002, 14:09
Mark Knopfler is een gitarist die veel emotie in zijn spel legt.
De muziek van hem gaat altijd ergens over.
En de solo's zijn werkelijk geniaal.
Dat is de Mark Knopfler solo

BLOK182
14 september 2002, 14:32
I agree, vind zijn solo's ook zeer goed, hoewel er ook nog een hoop andere gitaristen zijn (vind ik) die mooie solo's maken.

moretel
15 september 2002, 01:20
Wat ik erg knap vind van Mark Knoppler is het zingen en spelen tegelijk.
Ik speel en zing sultans of swing en alle loopjes en solo's behoorlijk maar het zingen erbij kost me zoveel energie.
Is dat alleen maar oefenen of gewoon aanleg?

Mr.Dire Straits
15 september 2002, 11:50
dat is pure talent

BLOK182
15 september 2002, 11:57
Maar zijn solootjes speelt ie ook vaak net tussen zangstukjes door. Maar het kost idd veel energie.

Gretsch6120
15 september 2002, 16:05
Totaal geen techniek kan natuurlijk ook! luister maar eens naar Neil Young. Schots en scheef en af en toe behoorlijk vals. Maar wat een emotie! Daarom scoort hij bij mij erg hoog in de top 10 beste sologitaristen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gretsch6120 op 2002-09-15 16:06 ]</font>

Watti
16 september 2002, 09:36
Of de beste ook de snelste is?
Als een bakker heul, heul snel brood kan bakken, is 'ie dan ook meteen de beste??
(Vindt het al heel knap dat daar zo lang over kan worden gediscuseerd...)

Kitaarhiero
16 september 2002, 18:51
De tijd waar in een bakker brood bakt heeft ook te maken met de oven en wat voor brood hij wil maken....

en een gitaar telt niet zo heel zwaar mee in het "productie" proces dan een oven... beide heb je nodig... maar er zijn geen "snelle" gitaren.

stinkhippie
16 september 2002, 20:47
poep met pitjes!

Kitaarhiero
16 september 2002, 21:55
het stinkt hier

Neals
16 september 2002, 22:50
werk van knofler is redelijk na te spelen, flikker gewoon je plectrum effe aan de kant..

jeroenmoore
30 september 2002, 17:56
Ik denk niet dat een goede gitarist meteen heel snel hoeft te zijn, ik vind het belangrijk hoe iemand zijn gevoel overbrengt op de gitaar, neem bijvoorbeeld David Gilmour, niet een van de snelste, maar de solo in Comfortably Numb ( weet effe niet precies hoe je het schrijft)is daarom ook met zeer veel gevoel gespeeld. Of de solo in Hotel California, is natuurlijk eeuwig. B.B. King is ook geen snelle, maar als er iemand met zijn hele gevoel speelt is hij het wel. Ik denk dat toch het hele idee is van muziek maken, maakt niet uit wat vor instrument je bespeelt, als je je gevoel kan overbrengen, en dat kan volhouden, dan ben je een goede gitarist.

Kitaarhiero
30 september 2002, 21:33
In de beperking toont zich de meester.

stinkhippie
1 oktober 2002, 12:09
muzikanten onderscheiden zich van de gitaristen

Harry
1 oktober 2002, 12:26
een kip is geen geit

(een waarheid als een koe)

Is dit goed antwoord om deze discussie af te sluiten?

Kitaarhiero
2 oktober 2002, 18:10
geen idee.

misschien kunnen we het beter aan de zevendezeven vragen

Rutger
3 oktober 2002, 10:38
Er bestaat ook nog de "kunst van het weglaten". Met heel weinig spelen toch heel veel in je muziek leggen. Juist daar waar het hoort die ene noot spelen, en alle overbodige opvulling en rideltjes gewoon weglaten. Het is een kunst die weinig mensen verstaan, het vergt veel discipline en vooral gevoel.

BB kan dat als de beste. Hij speelt weinig en is technisch helemaal geen goede gitarist. Maar wat hij speelt is blues, door en door, in alles. En daarom is hij zo goed.

rig kikken
3 oktober 2002, 22:13
Op 2002-09-14 11:00, schreef Ibanez:


Op 2002-09-13 19:05, schreef Swan:
ik word er doodziek van als mensen Vai of Satriani of weetikveel hoe ze heten de beste gitaristen vinden die er bestaan..wtf boeit t hoeveel noten je in n seconde propt..t gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteit
Dit vind ik dus onterecht. Joe satriani is totaal niet alleen een notenpoeper. In de jaren tachtig had je echt duizenden van die gitaristen die duizend toonladders met 100 noten per seconde konden spelen waaronder bijv. malmsteen. Maar toen kwam satriani. En satriani is een van de weinigen (met vai) die weet hoe je echt gitaarspel met veel emotie enz. kan combineren met techniek. En als je zegt dat hij alleen maar noten poept ken je geen muziek van hem. Dat is dus onzin. Heb je ze nieuwe plaat al gehoord?? Die nummers zijn dus echte verre van alleen maar noten poepen.

rig kikken
3 oktober 2002, 22:19
Op 2002-09-14 11:00, schreef Ibanez:


Op 2002-09-13 19:05, schreef Swan:
ik word er doodziek van als mensen Vai of Satriani of weetikveel hoe ze heten de beste gitaristen vinden die er bestaan..wtf boeit t hoeveel noten je in n seconde propt..t gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteit
Dit vind ik dus onterecht. Joe satriani is totaal niet alleen een notenpoeper. In de jaren tachtig had je echt duizenden van die gitaristen die duizend toonladders met 100 noten per seconde konden spelen waaronder bijv. malmsteen. Maar toen kwam satriani. En satriani is een van de weinigen (met vai) die weet hoe je echt gitaarspel met veel emotie enz. kan combineren met techniek. En als je zegt dat hij alleen maar noten poept ken je geen muziek van hem. Dat is dus onzin. Heb je ze nieuwe plaat al gehoord?? Die nummers zijn dus echte verre van alleen maar noten poepen.

malmsteen geen emotie? hem al eens een simpel bluesje horen spelen? om maar te zwijgen van de brok toon die hij uit zijn strat krijgt. Ok, vervalt veel in de voor de hand liggende harmonic minor toestanden, maar is zeer zeker ook bepalend geweest voor een hele generatie rock gitaristen en heeft een combinatie hersenen-gitaar waar je stil van wordt. Daarbij bestaat de beste gitarist gewoonweg niet, of kan mij iemand de criteria voor datsoort benoemingen geven?

Ibanez
4 oktober 2002, 15:39
Sorry dat kan misschien een beetje onterecht zijn. Wat in ieder geval een feit is is dat er rond die tijd wel heeel erg veel gasten waren die alleen maar noten poepten.

Anders Destium
4 oktober 2002, 15:51
Malmsteen is van die generatie samen met Vinnie Moore en Jason Becker waarschijnlijk toch het meest klassiek geschoold. Ik vond hem vroeger een superpieler, maar hoe meer ik van hem hoor, hoe beter ik hem vind worden. Ook de manier hoe hij de vroegere meesters (viool dat is) benadert en hun werk omzet is fenomenaal.

Zoals in de Oor staat. In een opzicht heeft hij de oude meester Bach al geevenaard. Hij weet ook op sublieme wijze voort te borduren op het zelfde thema...

Je kunt Malmsteen best eendimensionaal noemen, maar net als veel andere virtuozen is hij bekend geworden met het trucje dat de mensen op dat moment het liefst wilden horen....en dat wil niet zeggen dat hij niet anders kan :smile:

Kris Haex
15 oktober 2002, 14:12
De beste gitarist moet niet de snelste zijn, maar hij moet natuurlijk wel snel kunnen spelen. Hij moet vooral techniek en feeling hebben. Hij moet zich niet aan een muziekstijl vastklampen. Hij moet ook andere horizonten durven verkennen.

Azagthoth
15 oktober 2002, 14:16
Op 2002-09-14 11:19, schreef Ibanez:
is dat toevallig time machine? mmm coverband kan het ook flink verpesten he...


Een coverband kan het wel verneuken, maar deze coverband niet (IMHO natuuurlijk).

Ibanez
15 oktober 2002, 16:36
idd.

Phizer
18 oktober 2002, 23:28
mijn ultieme gitarist:

-kan snel spelen
-heeft gevoel in zn spel
-heeft een eigen stijl

tot nu toe valt voor mij Vai daar het beste onder (satriani ook, alleen Vai komt meer met sweeping en alternate picking in zn nummers, bij satriani is het meestal legato (niet dat dat verkeerd is). Een goed voorbeeld voor Vai vind ik For the love of God, hij speelt het met veel gevoel, de licks zijn in zijn eigen stijl, en hij kan snel spelen (en op de juiste momenten, dus niet zomaar ff shredden en weet ik veel hoeveel noten per seconde). Het einde van for the love of god is echt mooi

Ibanez
19 oktober 2002, 10:53
Kijk, jij weet waar je over praat! Ik ben het helemaal met je eens!

Anders Destium
19 oktober 2002, 10:56
Amen to that inderdaad :smile:

MADdie86
22 oktober 2002, 11:35
I amen that 2 :razz:
Als je luistert naar uncle Joe, en naar dat nummer Midnight, Dat is niet noten poepen, eerder noten uit het niks laten verschijnen (Filosofie :razz: )
Daarom is joe satriani gewoon een van de betere gitaristen. En Vai ja zijn volgeling is ook net de slechste.

Azagthoth
15 november 2002, 11:15
ik hoop dat dat een spelfout is? "net de slechtse" ?

Rutger
15 november 2002, 11:25
Het scheelde weinig of hij had de op 1-na slechtste geweest. :grin: :grin:

vast een spelfout

marc_o
31 januari 2003, 21:31
Er zijn er veel die snel kunnen spelen en ook die snel en mooi kunnen spelen, maar ik denk dat je een nummer ook kunt verklooien met al dat gefriemel, kijk maar naar Malmsteen, die was alleen maar goed in dienst van een band als Alcatrazz, verder is het een steengoeie gitarist natuurlijk, maar kijk ook eens verder en bijvoorbeeld naar David gilmoure, snel spelen doet ie niet, maar elke noot en toon is raak, en ik denk dat dat op z'n minst zo moeilijk is, iets schrijven en spelen dat over vele jaren nog altijd prima klinkt...

Shay
2 februari 2003, 03:00
De gitarist tot wie je je het meest getrokken voelt en je grootste voorbeeld is is voor jou de beste gitarist!