PDA

View Full Version : AARDE



ronald*59
22 september 2005, 16:35
het gebeurt niet zelden dat in onze oevenruimte de aarde verneukt is en dat ik een vervelende ruis uit me amp krijg. Nu heb ik gehoort over stekkerdozen die dat tegen kunnen gaan? Hoe gaan jullie zoiets tegen?

Bl44t44p
22 september 2005, 20:20
Het heeft geen zin om geaarde stekkerdozen ofzo te gaan gebruiken als de stopcontacten in de oefenruimten niet geaard zijn. Dus.

bat
22 september 2005, 21:03
Tja, dan zit er maar één ding op: doorspelen!

Aarde is niet te vervangen.

tankertuig
24 september 2005, 19:08
Als je bij de praxis of zo een stekkerdoos haalt WAAR JE ZELF DE KABEL NOG OP MOET ZETTEN dan kun je een los draadje die alleen op de aarde van de stekkerdoos naar bijvoorbeeld een verwarmingsleiding gaat. Deze zijn namelijk altijd (99,9% dan) wel geaard.

Let er wel op dat je er eentje hebt die je nog moet monteren omdat je de kant en klare niet open krijgt zonder ze vakkundig te slopen

Je hebt dat dus 2 kabels die uit je stekkerdoos komt. eentje naar het stopcontact en eentje naar een leiding

Butcher
24 september 2005, 20:39
Ik heb een tijdje huis-PA's geinstaleerd en een truc die we deden om de aarde van een gebouw te onderhouden/verbeteren was om zout water rond de stalen pin die in de grond zit te gieten:
-neem een grote emmer van een liter of 20-25, en vul het met water.
-stop daar een heel ei.
-Al roerende, voeg strooizout toe todat het ei gaat drijven. Dit is een kilo of 15 strooizout!!!! (GEEN tafelzout!!!!). Blijf zout toevoegen, het ei zal gaan drijven.
-Giet het zout water rond de aarde-staaf. Giet een beetje rond de pin, en wacht totdat dit is weggezakt. Herhaal. En blijf herhalen totdat de emmer leeg is.

Ik weet het; een absolute kut-klus. Maar het werkt... In principe wat je doet is aftakkingen maken. Het zoutwater zakt in de grond, het water droogt op, en het zout kristaleert en wordt een geleide. Het ziet er net zo uit als de wortels van een boom.

Wormaap
24 september 2005, 21:15
@tankertuig: Aarden op de verwarmingsleiding is levensgevaarlijk. Behalve dat de verwarmingsleiding in tegenstelling tot populair geloof meestal geen goede aarde is, kun je ook nog bv. een verwarmingsmonteur een eindje verderop een fatale opdonder geven omdat je zo nodig via de verwarming moest aarden.
De enige juiste manier van aarden is via een pin die een behoorlijk eind in de grond gemept is.

ronald*59
6 oktober 2005, 11:34
hey bedankt voor de tips. Ik denk dat ik maar gewoon eens met de eigenaar moet praten zodat hij een iets kan bedenken. Ik heb wel eens fabeltjes gehoort dat het kut zou zijn voor je amp. Is daar iets van waar?