PDA

View Full Version : Verschil Fender amps tov huidige Fender Twin



jeroenuiteindhoven
22 september 2005, 16:09
Ik vind m te zwaar en hij moet te hard om echt vet te klinken. Dus ik wil mijn Twin uit begin 70 inruilen voor een andere.

Ik speel op een Gretsch Hot Rod en een Gibson " the V " .

Om te scheuren heb ik een Marshall JCM 900 4101 combootje, maar ik zit er dus over te denken om de twin in te ruilen voor een andere. Voor de mooie clean sound!

Maar welke>
Ik hoorde van iemand Fender Hot Rod of De Ville, maar wat is het verschil met de Twin Reverb
??

Tips en advies please :)

En misschien iemand die wil ruilen ( jaja dat moet op gitaarmarkt, maar mijn eigenlijke vraag is de tips voor welke amp dan?! )

Jeroen

Joppnl
22 september 2005, 20:22
Hoi Jeroen,

de afgelopen tijd ook bezig geweest met evt een HotRod tov mijn Twin.

In 1e instantie vond ik die HotRod erg dynamisch klinken.

Maar een 2e sessie, met mijn Twin ernaast, vond ik de HR wel warmer en ook wel wat dynamischer klinken maar de HR werd al snel met accordenwerk een stuk brei-iger oftewel, niet goed de tonen meer uit elkaar te halen etc.

De afgelopen week (t/m vandaag) aan mijn Twin gesleuteld: andere speakers erin (Eminence Legend 125), de buizen een stuk "warmer" gezet, verder nog een paar condensatoren veranderd en voila: een geweldig, warm en dynamisch geluid!!

Er is zeker een (groot) kwaliteitsverschil tussen een HoTRod en een Twin, niet voor niets is die HR relatief gezien voor een buizen bak erg goedkoop. Daarnaast zijn beide amps standaard alleen geschikt voor clean: de Twin heeft geen scheur, de HR een zeer beroerde.

Kortom, mijn suggestie en ervaring: investeer in een goede beurt voor je Twin, nwe buizen en speakers (als je er de standaard speakers in hebt), paar andere mod's en je kan weer heel lang vooruit.

Als je dan echt wilt scheuren: bakkie ervoor en klaar.

Kim Wilson
22 september 2005, 21:09
Hoi Jeroen,

de afgelopen tijd ook bezig geweest met evt een HotRod tov mijn Twin.

In 1e instantie vond ik die HotRod erg dynamisch klinken.

Maar een 2e sessie, met mijn Twin ernaast, vond ik de HR wel warmer en ook wel wat dynamischer klinken maar de HR werd al snel met accordenwerk een stuk brei-iger oftewel, niet goed de tonen meer uit elkaar te halen etc.

De afgelopen week (t/m vandaag) aan mijn Twin gesleuteld: andere speakers erin (Eminence Legend 125), de buizen een stuk "warmer" gezet, verder nog een paar condensatoren veranderd en voila: een geweldig, warm en dynamisch geluid!!

Er is zeker een (groot) kwaliteitsverschil tussen een HoTRod en een Twin, niet voor niets is die HR relatief gezien voor een buizen bak erg goedkoop. Daarnaast zijn beide amps standaard alleen geschikt voor clean: de Twin heeft geen scheur, de HR een zeer beroerde.

Kortom, mijn suggestie en ervaring: investeer in een goede beurt voor je Twin, nwe buizen en speakers (als je er de standaard speakers in hebt), paar andere mod's en je kan weer heel lang vooruit.

Als je dan echt wilt scheuren: bakkie ervoor en klaar.
+1

Ik had hetzelfde, en ik heb wel de Twin ingeruild voor een HRDlx. En dat had ik dus nooit moeten doen... :-(

the sure thing
23 september 2005, 09:33
He Kim Wilson, wat is dan de precieze reden dat je spijt hebt? Ook op hoge volumes een brei-geluid ?

dejohan
23 september 2005, 14:52
Een Twin heeft ook een veel mooiere 'presence'.

Eko
23 september 2005, 16:42
Een goede twin is point to point gesoldeerd. Een zuivere ,,versterker,,. dwz dat er aan het geluid hoegenaamd niets wordt toegevoegd. Van deze versterkers is al 30 jaar bekend dat ze clean kunnen blijven tot op grote volumes. Een helder geluid ( zoals een strat) blijft dus helder , tenzij je de spanning op de buizen verandert enz.
Een Hr dlx of deville is nooit clean. De versterker is gebouwd op een printplaat die storingen in de hand werkt. Door de versterker zo af te stellen dat hij eerder over z`n nek gaat ( lekker bluesie) lijkt het heel wat.
Ook is voor gekozen om een lichter frame te gebruiken dan bij de traditionele versterkers. Om problemen met trillingen te voorkomen zijn de versterkers aan de onderkant van het geluid afgetopt. dwz dat de echt lage tonen er niet echt meer uit komen , heb je minder last van trillingen en slijtage aan buizen e.d.
Als je ooit 2 bakken naast elkaar zet hoor je het direct. Pak een Hr.dlx of Deville maar eens naast een AC30 of een originele Bassman.
Dat wil niet zeggen dat ze niet goed kunnen klinken. Ik heb er een gehad die in Cafe`s en Bars uitstekend werkte, lekker licht om te tillen en lekker scheuren. Het probleem ontstond toen ik op grotere volumes clean wilde kunnen blijven en kwalitatief beter geluid wilde.
Heb nu een Marble clubreverb ( Nederlands produkt) en een Vox AC 30.
Grootste test om te weten of je versterker echt class A is :
Zet de versterker aan met de potmeters van het toonregeling dicht. Als je nu nog geluid hoort voegt de versterker toe , ergo no class A.
Groeten Martin

jeroenuiteindhoven
23 september 2005, 17:27
oK, EEN hoop duidelijk, maaarrrr, ik wil eigenslijk toch eens iets anders proberen en mijn twin met case verkopen, daar een ander fendertje voor te kopen en lekker geld overhouden :)

Wat is dan een goede optie !

?

Mitch
23 september 2005, 19:17
Je moet wel erg grag van die Twin afwillen. Aanpassen is écht een betere optie. Wil je desalniettemin flexibeler zijn met een extra scheurkanaal e.d. dan is een modern combo van een goed merk als Engl, Koch, Rivera e.d. een betere optie. Maar dan houd je geen geld over natuurlijk.

@Eko, die klass A test is een prachtig verhaal, maar wie heeft je dit verteld ?

Joppnl
23 september 2005, 20:06
oK, EEN hoop duidelijk, maaarrrr, ik wil eigenslijk toch eens iets anders proberen en mijn twin met case verkopen, daar een ander fendertje voor te kopen en lekker geld overhouden :)

Wat is dan een goede optie !

?

Voor mijn Twin-aanpas-periode (die ik nu dus heb gehad en waar ik zeer tevreden over ben) had ik de volgende amps op mijn "wish-list":

Vox AC30 CC
Koch Twintone II
Brunetti MC2
Rivera Fandango
Ashdown Fallen Angel
Mesa Single Rectifier

Deze amps zijn zeker niet met elkaar te vergelijken qua sound maar ze hadden (en hebben) mijn interesse voordat ik de Twin opnw leven had ingeblazen.

Maar vergeet nooit: ECHT geluid zit in je vingers,:dance: daar kan geen amp tegenop!!

Eko
24 september 2005, 13:27
DE class A test heb ik van een zeer goede bouwer van versterkers. Als je bij Arie-Jan Folkert gaat kijken ( Marble-amps.com) in Renkum , kom je nog meer te weten.
Ik heb hem thuis ook al eens gedaan. Het werkt echt.

mayniac
24 september 2005, 14:50
Grootste test om te weten of je versterker echt class A is :
Zet de versterker aan met de potmeters van het toonregeling dicht. Als je nu nog geluid hoort voegt de versterker toe , ergo no class A.

:o Dit is echt de grootste bullshit aller tijden. Class A heeft betrekking op de eindtrap en heeft niks met de toonregeling te maken.

Bovendien is zelfs een AC30 niet eens "true class A", maar class AB...

the sure thing
24 september 2005, 23:35
Ga door :dance:

dejohan
26 september 2005, 10:07
Grootste test om te weten of je versterker echt class A is :
Zet de versterker aan met de potmeters van het toonregeling dicht. Als je nu nog geluid hoort voegt de versterker toe , ergo no class A.

:o Dit is echt de grootste bullshit aller tijden. Class A heeft betrekking op de eindtrap en heeft niks met de toonregeling te maken.

Bovendien is zelfs een AC30 niet eens "true class A", maar class AB...

Ik twijfel ook aan wat eko zegt, mijn simpele Fender Hot Rod Deluxe kan je ook helemaal wegdraaien als je de drie toneknoppen dichtdraait, en dat is zeker geen Class A amp :D . (Ter info: bij een stock Hot Rod Deluxe kan dit niet, maar ik heb de tonesectie gemod om de overweldigende lage bastonen wat te temperen (how to zie: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/jvmods.html#bass)

elysianguitar
27 september 2005, 10:01
Andere mogelijkheid:

Verkoop je Twin, koop een Hot Rod en vervang de speaker (eminence) door een betere (bijv Jensen). Hot Rod's op zich zijn wel goeie versterkers, maar de speakers zijn nogal "plat".

Ik geloof zelfs dat Fender soms "special editions" van de Hot Rod's uitbrengt, in blonde afwerking met een Jensen speaker.

Of anders gewoon een Deluxe Reverb hé !

Kim Wilson
27 september 2005, 10:07
Andere mogelijkheid:

Verkoop je Twin, koop een Hot Rod en vervang de speaker (eminence) door een betere (bijv Jensen). Hot Rod's op zich zijn wel goeie versterkers, maar de speakers zijn nogal "plat".

Ik geloof zelfs dat Fender soms "special editions" van de Hot Rod's uitbrengt, in blonde afwerking met een Jensen speaker.

Of anders gewoon een Deluxe Reverb hé !
Dat heb ik ook geprobeerd. Het zou best een goeie verbetering kunnen zijn, maar dan moet je geen Reissue hebben. Die komen in een open combo niet lekker tot zijn recht.

Nou heb ik ook mijn Hotrod nog niet echt op z'n flikker kunnen geven, maar ik heb het idee dat ie steeds pinniger wordt, naarmate hij harder staat. Mn nieuwe Conquest wordt aardig compressed als ie maar hard genoeg staat (en dat is erg hard :o 8-) ). Of moet ik die Hotrod dan nog harder zetten? :nervous: