PDA

View Full Version : volume pedaal voor of achter de andere effecten



Ronald
22 september 2005, 09:13
hey mensen,

Boss heeft 2 volume pedalen, de FV-50H en de FV-50L

het verschil tussen die 2 is dat de eerste bedoelt is om voor je andere effecten te zijn, en de 2e om achter de effecten te zetten

wat ik me dus afvroeg, wat is dan precies het verschil met een volumepedaal voor of achter je andere pedalen te zetten ?

dano
22 september 2005, 11:16
voor onderdruk je alleen je gitaarsignaal, achter onderdruk je ook de bijgeluiden die je pedalen maken en is het echt stil:)

Nielsje
22 september 2005, 11:32
Tis allemaal ene kwestie van smaak

erachter is wel praktisch zeg maar, maar ik heb ervoor, kan je net ff een klein beetje van je signaal afsnoepen, en werkt perfect voor als je wat dire straits speelt (zoals ik bijv.) kan je lekker mild toontje mee maken..

trouwens, gewoon een ernie ball kopen, daar kan je namelijk ook lastige bandleden mee neergooien :)

phx
22 september 2005, 12:15
....ervaring? :razz:

FruscianteFan
22 september 2005, 12:27
Ik zie het nut niet in van een volumepedaal vóór de effecten. Daarvoor heb je toch de volumeknop van je gitaar?

Ronald
22 september 2005, 12:49
hoezo dat dan? daarmee kan je alleen het volume van je clean terug draaien, als je in distortion staat draai je de gain terug.

maar goed ik gebruik volumepedaal vooral voor swells. ik meende eigenlijk altijd dat het volumepedaal normaal gesproken aan het begin van je effecten zat, hij staat tenslotte ook aan de rechterkant op je pedalenbord normaal gesproken dus is wel het meest logisch om je gitaar kabel in te pluggen en dan met minikabeltjes naar links toe te werken en dan naar je amp, tenminste zo zag ik het.

maar een volumepedaal als laatste is dus eigenlijk het meest praktische ?

harrie-beton
22 september 2005, 12:56
Apparaten waarbij het handig kan zijn:

Volume voor een overdrive geeft een ander effect dan erna natuurlijk.
Niet iedereen is handig met een volume knop, of je hebt er geen zoals ik..

Volume VOOR de delay en of galm is ook mooi. Je kunt dan gitaar weghalen en de galm klinkt nog even door...

Effecten zoals phases chorus enzo maakt niet veel uit.

FruscianteFan
22 september 2005, 13:00
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat een volumepedaal vóór de keten niet zo bijster voor toevoegt omdat je al een volumeknop hebt op de gitaar. Aan de andere kant: die volumeknop draai ik nog wel eens terug, het volumepedaal van de ME-50 (volgens mij staat die nog wel vóór de delay) gebruik ik nooit. Wat dat betreft zou je weer meer hebben aan een pedaal vóór de keten.

Ronald
22 september 2005, 13:05
hey wa ik me trouwens afvraag, draai je het volume van de distortion van je versterker dan wel weg? want met de columeknop op je gitaar gaat da nie.

moet de volumepedaal dan nie in de effectsloop?

want ik had ook een me-50 en met die volumepedaal daarop kon je ook nie het volume van je versterker omlaag halen, alleen de pre-gain, dus had het zelfde effect als de volumeknop van je gitaar

Nielsje
22 september 2005, 14:17
Het kan allemaal, tis net als een wah, of elk ander effect,

gewoon proberen:) voor mijn part zet je hem tussen de dimmer van je sfeerlampje in je kamer, maar dat werkt vast niet goed...

mayniac
22 september 2005, 14:41
Volume VOOR de delay en of galm is ook mooi. Je kunt dan gitaar weghalen en de galm klinkt nog even door...

Idd... zo doe ik het ook. Je kunt hiermee ook mooie volume swells krijgen (denk aan Incubus met Pardon me of Nice to know you)

Raffel
22 september 2005, 15:39
als je een volumepedaal meteen achter je gitaar hangt, functioneert hij als een volumeknop op je gitaar. Het signaal wat van je gitaar afkomt wordt dus kleiner. Als je hem net voor je amp hangt, verminder en verhoog je gewoon het volume van de totaal mix, niet van het signaal van je gitaar, omdat dat al volledig wordt doorgegeven.

Als je een versterker hebt, wordt je signaal minder sterk doorgegeven bij optie 1 en wordt je geluid dus dynamischer. Als je hard aanslaat krijg je er nog dezelfde gain uit, bij zacht aanslaan kun je bijna clean spelen.

Dat is het grote verschil tussen amp modelers en versterkers denk ik. Bij amp modelers blijft dat signaal lang even sterk doorgegeven en is het signaal dus minder dynamisch dan bij een versterker, omdat er altijd wat verzadigde gain in blijft zitten.

harrie-beton
22 september 2005, 18:19
Mijn podxt (amp modeler) gedraagt zich net als een " echte " versterker en via een volume pedaal neemt de gain af als je GAS terug neemt.
Mooi effect is dat.