PDA

View Full Version : [klassiek] Schubert - Ständchen



delphiro
20 september 2005, 21:27
Een stuk voor piano en zang van Schubert en bewerkt door Mertz voor gitaar solo. Het is ondanks het lage tempo een vrij moeilijk stuk om te spelen door de rare gitaaroneigen dingen als een melodie in triolen die over een bas in achtsten gespeeld wordt en veel positiewisselingen en soms erg hoge grepen.

Voor de romantici onder ons:
http://www.xs4all.nl/~masoroso/mp3/standchen.mp3

koella
20 september 2005, 23:15
Mooi stuk, delphiro!
Mag ik hier de conclusie trekken dat romantische muziek je beter ligt dan barok (ik ga op mijn gevoel af)
Het kan ook aan je gitaar liggen. Want die klinkt wel super romantisch.

Zou je me trouwens willen vertellen van welke houtsoorten die bernabe gemaakt is?
bvd.

Jeroenvanhulsteijn
21 september 2005, 09:06
*zwijmel*



Mooi!!!! Klinkt erg bekend....nuja, k zal het wel eens gehoord hebben in een film ofzo.
Is hier ook online bladmuziek van?

delphiro
21 september 2005, 15:13
@koella
mwaa, de conclusie die ik trek is dat dit stuk makkelijker te spelen / beter in de vingers zit dan dat van Bach :-)

Mijn gitaar heb ik altijd wel meer romantisch en fel dan barok gevonden. Voor Bach lijkt ceder het juiste hout of je moet je speeltechniek aanpassen. Ik heb nog wel een cederen gitaar maar die vind ik nu weer net niet mooi genoeg klinken voor Bach.

De Bernabe details (rechtstreeks van de site van Casa Benelly)
http://www.casabenelly.nl/site/productpages/getguitar.asp?recordID=415

Paulino Bernabe 1A-India Especial fichte
Top model van Paulino Bernabe in India Palissander. (en dus 'German Spruce (`fichte' geloof ik)

Joost mag weten hoe zo'n boom eruit ziet :-)

@jeroen
Ik heb deze stukken nog niet online gezien. Je zou die website van Thorlaksson eens kunnen proberen (weet het adres van de site even niet meer maar Google zal vast helpen)

sneez0r
22 september 2005, 16:07
Heel leuk, al vind ik die Schubert liedjes voor het effect beter met twee verschillende instrumenten.

Op musicaviva.com staan een aantal Schubert-liedtranscripties voor gitaar en zang (niet allemaal even goed).

koella
22 september 2005, 21:58
Hey Delphiro.
Ik ken iemand die in de houtimport zit.
Hij beweert dat fichte gewoon vurenhout is. Sparrenhout dus.
Alleen het is sparrenhout dat op de boomgrens groeit. Daardoor groeit het heel langzaam, vanwege de kou. En dan krijg je hele kleine jaarringen, waardoor het hout licht en toch stevig is.

Nee ze zullen daar geen praxis-balkjes van maken :D

VHsologitarist
23 september 2005, 23:24
Prachtig gespeeld!!
Super de Super!! :-D

koella:
Ik denk niet dat het vurenhout is... daar is die gitaar een beetje te duur voor ;) maar dat gaf jezelf ook al aan. Haha 8-)


gr
ferreke

koella
24 september 2005, 00:32
Nee Fer, het is geen grapje. Het is wel vurenhout. Alleen dus van een bijzondere kwaliteit.

Het vurenhout dat wij kennen van de bouwmarkt is daar ( alleen al vanwege de geringe droging) niet mee te vergelijken.

Het trekt al krom als je er alleen al naar kijkt :-D

Roy K.
24 september 2005, 15:29
Knap, mooi gespeeld!! :cool:


Een stuk voor piano en zang van Schubert en bewerkt door Mertz voor gitaar solo.

Het wordt tijd dat je zelf een voor gitaar nog onbewerkt stuk gaat bewerken en spelen! 8-)

delphiro
24 september 2005, 21:22
Het wordt tijd dat je zelf een voor gitaar nog onbewerkt stuk gaat bewerken en spelen!
je moest eens weten wat hier allemaal aan partituren ligt dat ik graag zou willen bewerken :-) Het kost alleen zoveel tijd.. maar het komt er wel een keer van, zeker weten :cool:

Axl Rose
25 september 2005, 23:00
erg erg fraai! Akoustic doet me beetje denken aan een aantal liedjes van Herman van Veen. :)

VHsologitarist
26 september 2005, 10:32
Nee Fer, het is geen grapje. Het is wel vurenhout. Alleen dus van een bijzondere kwaliteit.

Het vurenhout dat wij kennen van de bouwmarkt is daar ( alleen al vanwege de geringe droging) niet mee te vergelijken.

Het trekt al krom als je er alleen al naar kijkt :-D


You're kidding me :o

da hak cker ni verwacht!! aangezien vurenhout een van de goedkoopste houtsoorten is.. nah weer wa geleerd!!! 8-)
http://www.tahitiarts.com/images/emoticon.gif

koella
26 september 2005, 23:41
He Fer, druk aan het oefenen? Of heb je die (duitse)Graf-Martinez boeken nog niet?
Er schijnt nu ook een versie met DVD te zijn. Dussehhh... ..........

:noob:

Ubung macht den Meister! :-D

VHsologitarist
27 september 2005, 13:37
He Fer, druk aan het oefenen? Of heb je die (duitse)Graf-Martinez boeken nog niet?
Er schijnt nu ook een versie met DVD te zijn. Dussehhh... ..........

:noob:

Ubung macht den Meister! :-D

Ik ben inderdaad hard aan het oefenen ... sehr schreckliches schwieriges!!
Heb nog geen boek noch dvd aangeschaft, wat ik wel moet doen, maar had een dvd gezien van een ander groot meester in duitsland..
ben ook zowieso van plan na mn opleiding twee jaar naar spanje te gaan.
En ja.. zoals delphiro het ook heeft gedaan, geoefend in de trein totdat de medereizigers gek van me werden (met die rasgueados technieken).
Heb nieuwe voorbeelden gevonden naast Paco de Lucia:
Tomatito
Paco Pena
http://www.flamencoshop.com/flamencoguitar/images/tomatitoguitarist.jpg

Zal binnenkort wel weers iets posten (weet ni welke genre, klassiek/flameco/rock)..
Wil ook wel wat meer van jou horen op dit forum ;)

Greetz
fer

koella
27 september 2005, 15:50
Fer: Tomatito is ook geweldig ja.
En welke Duitse meester bedoel je?

Ik ben ook druk aan het oefenen en post pas als ik tevreden ben (kan misschien nog effe duren :) )

delphiro
27 september 2005, 19:58
Ik heb Tomatito live gezien in R'dam. Hij is een hele goede gitarist en een heel bescheiden persoon. Het was echt een heel mooi concert dus mocht je de kans hebben om een concert bij te wonen dan moet je dat zeker doen!

Misschien vinden jullie Vincente Amigo ook wel wat? (zelf vind ik hem iets te jazzrockachtig maar hij heeft zeker mooie stukken) En je zou ook zeker eens moeten luisteren naar Gerardo Nunez. Die heeft een geweldig album opgenomen met piano en gitaar. Heerlijke muziek (eigenlijk wel één van mijn favoriete flamenco albums). (Even opgezocht... 'Calima' heet die CD)

En Fer.. je zou ook eens naar het flamencocafé (Duende) in A'dam moeten gaan. Dat is echt het leukste flamenco trefpunt van Nederland en als je niet oppast ben je daarna compleet op flamenco overgestapt (lekker eten, mooie vrouwen en passievolle muziek, wat wil een mens nog meer!) :-D

Ben benieuwd naar je eerste flamenco post!

koella
27 september 2005, 22:49
Vincente Amigo is de held van dit moment. Maar hij neigt inderdaad nogal naar de jazzkant. Zelfs zijn soleares klinkt vrolijk :D

Calima heb ik ook. Ik moet eerlijk toegeven dat ik die stukken met piano vaak juist oversla. Ik ben misschien een beetje conservatief wat dat betreft. Ik hou vooral van de oude meesters maar Paco de Lucia, Tomatito en Juan Cortez vind ik ook geweldig.

Delphiro, zijn er van jou ook posts met flamenco? Zoja zou je dat effe willen laten weten. Yo soy benieuwd!

telecastermaster
28 september 2005, 17:05
Mooi gespeeld weer! Ik heb het ooit gezongen in een koortje.
Ik mis wel de fraaie Duitse tekst die het nog veel romantischer maakt. :wink:

VHsologitarist
28 september 2005, 21:05
koella:
ik ken het, druk oefenen tot je tevreden bent.. Dat ben ik nooit ;)
Overigens die duitse meester... Zal ik binnen een week beantwoorden, mn broer weet welke dat is (hij had samples gezien en was onder de indruk).

Delphiro:
Ik luister vaak op www.shoutcast.com --> flamencodonkey (flamenco radio zender), daar komt vaak vincente Amigo langs... Echt een goede gitarist!! Binnenkort ffkes Gerardo Nunez s downloaden.
En voordat ik echt flamenco speel, ben ik (denk ik) weer 10 jaar verder..
Mn eerste flamenco post had ik toch al gedaan ;) samen met mn tweelingbroereke (oke.. ik geef toe het is een zwak afteksel van paco de lucia - rumba maar was wel een probeersel) http://members.home.nl/ferrybrouwer/rumba.mp3

koella
28 september 2005, 22:31
Ik luister vaak op www.shoutcast.com --> flamencodonkey (flamenco radio zender), daar komt vaak vincente Amigo langs

Bedankt voor de tip man!

koella
28 september 2005, 22:38
Shit Fer. Ik kan hem niet vinden. Ik ga naar shoutcast via you link. En dan? ( Ja ik ben een neanderthaler what internet betreft). :roll:

VHsologitarist
29 september 2005, 11:38
Shit Fer. Ik kan hem niet vinden. Ik ga naar shoutcast via you link. En dan? ( Ja ik ben een neanderthaler what internet betreft). :roll:

:p heel simpeltjes:
als je op de site zit www.shoutcast.com -> zie rechts gele balk --> search for:--> typ daar in: flamenco --> vervolgens zoekt ie alle radiostations voor je met flamenco.
Klik op eentje (door op "tune in" te klikken).

Zo simpeltjes ;) by the way geen dank man ... kleine moeite 8-)