PDA

View Full Version : The Bells Of Lal, Part 2



Scali
20 september 2005, 18:39
Bij http://www.guitarbt.com vond ik de backingtrack van The Bells Of Lal, Part 2, van Joe Satriani (van de Flying In A Blue Dream-CD).
Het origineel is ook al een pure improvisatie, en ik doe ook een improvisatie over deze track. De oplettende luisteraar zal misschien enige elementen van het origineel tegenkomen, die ik stiekem ertussen heb verwerkt (en ook helaas wat missertjes):

http://atlas.et.tudelft.nl/ddbruijn/Bells%20Of%20Lal%202.mp3

Roy K.
20 september 2005, 20:33
Goed gedaan!! 8-)

Ik ken het origineel niet, maar ik vind jou versie erg vadsig!!

Let wel op je bends, die zijn niet allemaal zuiver.

Backing klinkt lekker, binnenkort maar es FIABD uitchecken...

koella
20 september 2005, 23:33
Klinkt goed.
Maar ik mis een "hook".
Op ongeveer 1/3 heb je volgens mij je verhaaltje wel verteld, daarna herhaal je jezelf technisch, maar het zou leuker zijn als er daarna een rustpunt zou komen door een thematje te herhalen ofzo.

Ik kan me op een gegeven moment nergens meer op orienteren.
Een solo van (pakweg) 5 minuten kun je volgens mij aleen interessant houden door er om de zoveel tijd iets herkenbaars in te stoppen. Improvisatie of niet.

Ik ken het origineel niet, maar Satriani zal dat vast ook gedaan hebben.

Overigens vind ik het verder veel zeggingskracht hebben, maar te lang uitgesponnen.

Scali
21 september 2005, 00:05
Dank voor jullie reacties.

Roy: Als je die bend bedoelt daar bij 2:39... daar zat ik even op de verkeerde fret ;)
Da's wel de grootste fout in het hele stuk... zeker niet de enige helaas.

koella: Valt tegen hoor, in het origineel zit ook geen themaatje, anders had ik dat er wel in verwerkt. Ik heb wel een aantal herkenbare stukjes van het origineel erin verwerkt, hier en daar.

koella
21 september 2005, 00:15
OK, ik zal nog eens goed luisteren. :)

Lacrimosa
21 september 2005, 18:14
ik vind het echt supervette impro!! Knap gespeeld!
Petje af :cool: 8-) !

ateng
22 september 2005, 10:02
Klinkt goed.
Maar ik mis een "hook".
Op ongeveer 1/3 heb je volgens mij je verhaaltje wel verteld, daarna herhaal je jezelf technisch, maar het zou leuker zijn als er daarna een rustpunt zou komen door een thematje te herhalen ofzo.

Ik kan me op een gegeven moment nergens meer op orienteren.
Een solo van (pakweg) 5 minuten kun je volgens mij aleen interessant houden door er om de zoveel tijd iets herkenbaars in te stoppen. Improvisatie of niet.

Ik ken het origineel niet, maar Satriani zal dat vast ook gedaan hebben.

Overigens vind ik het verder veel zeggingskracht hebben, maar te lang uitgesponnen.
Niet slecht maar inderdaad, wordt op den duur te langdradig en ééntonig.
Als je er een thema in plaats die om de zoveel maten weer terug komt dan krijg je meer rust.

Satriani
23 september 2005, 00:21
Erg langdradig en saai vind ik maar zeker knap gespeeld :-D
Vette sound man :razz:
Wat voor gear heb je daarvoor gebruikt ?

Scali
23 september 2005, 10:42
Dank jullie wel.
4 minuten is inderdaad wat lang. De echte Satriani is daar wat beter in dan ik, blijkbaar ;) (of vinden jullie het origineel ook langdradig of saai? vind ik zelf niet iig)

Satriani: ik heb een Ibanez RG570CT gebruikt (elzenhouten body met esdoorn top), en een Zoom 8080 multifx, direct opgenomen via de ingebouwde amp/speakersimulator.

Satriani
24 september 2005, 11:43
Sweet :-D

Niet om je spel af te zeiken, maar dat nunmmer is gewoon mijn ding niet, een solo van 5 minuten gaat toch gauw vervelen he en dan is het speciale er een beetje af.

Winder
26 september 2005, 12:48
Hé Scali, ik had op het andere forum al je LZ demo gehoord en vindt dit ook goed.....alleen het is wat de anderen zeggen....te langdradig (is ook moeilijk op steeds dezelfde background). Wat je zou kunnen doen is een rustig ritmisch stukje spelen in het midden en vandaar weer verder opbouwen en voluit gaan. Verder zou het zowieso wel afwisselend zijn om meer double stops en ritmische slagstukjes erin te verwerken. Je geluid vind ik ook hier nogal gepolijst en niet erg dynamisch (Zooooom)

Maar op zich echt wel goed gespeelt!

Ik wil op mijn rock website ook wat solo's van anderen plaatsen (anders moeten ze steeds naar mijn shit luisteren..... :D ). Zou je daar wat voor voelen?

Scali
26 september 2005, 16:32
Dat ligt eraan, Jack... Als ik het zo hoor, wil je mijn solo's gebruiken onder het kopje "Zo moet het dus niet" :)

Mijn geluid... dat zal deels de Zoom zijn, die toch niet echt top is, zeker de speakersim laat nog het een en ander te wensen over...
Deels is het ook het type geluid dat ik zelf kies. Ik gebruik een compressor om zo'n lekkere 'crunch' te krijgen op de lage snaren, als ik ze gedempt speel. Beetje een overblijfsel uit de tijd dat ik nog Metallica-achtige dingen nastreefde. Die compressor helpt ook om gecontroleerde feedback te krijgen op niet al te hoge volumes.
En verder staat de gain bij mij gewoon voluit.
Die combinatie is dus ook niet ideaal voor een dynamisch geluid. Maar het geluid wat ik destijds zocht, is dan ook meer in de buurt van Lukather, Satriani, Vai, en die zijn ook niet bijster dynamisch. Ik ben daar eigenlijk gewend aan geraakt, en heb daarna ook nooit echt meer iets geprobeerd met dynamische vervormde geluiden. Alleen als ik clean speel, gebruik ik geen compressor of vervorming of wat dan ook, en dan speel ik wel met de dynamiek.
Ik zal eens kijken of ik uit de Zoom een wat meer dynamisch geluidje kan halen, zonder compressor, en met wat minder gain.

Maar even serieus over die website... Daar kunnen we het best eens over hebben. Ik weet niet wat je precies zoekt... Als je gewoon wat van m'n bestaande dingetjes wilt gebruiken, mag dat best, als je mijn naam er maar bij vermeldt.
Of als je wil dat ik iets specifieks demonstreer, dan wil ik dat ook wel even opnieuw opnemen (meeste dingen van mij zijn gewoon improvisaties in 1 of 2 takes, zijn wel voor verbetering vatbaar).

WICKED
26 september 2005, 16:57
VET!!! :o vette licks man echt goed gedaan!! :P

Winder
26 september 2005, 17:59
Nou scali, die kan je in je zak steken! :)

Maar op zich is er niet mis met je geluid en ik weet hoe direct opnemen lastig is qua "echtheid" van het geluid. Op mijn site schrijf ik dat apparatuur niet zo heel belangrijk is en dat zie je bij jouw ook. Ondanks beperkte middelen klinkt het toch al erg lekker. Dat heeft gewoon met je techniek en gevoel te maken die je in je spel legt (helaas hoor ik teveel gitaristen met alleen maar techniek, dwz taps, sweeping en tremelo maar geen pakkende licks...) Ik heb voor mijn Cd speciaal gekozen voor een iets opgevoerd single coil halselement i.c.m. weinig vervorming. Daardoor is mijn geluid wat reactiever terwijl ik normaal in mijn band met brug humbucker en meer gain speel, maar dat klinkt met direct opnemen veel vlakker.

De website. Het zit zo. Mijn site zal wat groter groeien met wat meer variatie in de onderwerpen (b.v. een gitaar game e.d.) Gisteren dacht ik aan een optie om ook solo's van andere gitaristen erop te zetten, want er loopt toch heel wat talent rond in NL (en B, sorry). Om mijn site wat meer kleur en inhoud te geven en tegelijkertijd gitaristen te promoten denk ik dus aan een extra page hiervoor. Gewoon met een solo en wat info over de gitarist. Maar ik zal je even mailen als er meer gegadigden zijn en het wat concreter wordt.

Nekojiru
26 september 2005, 19:13
knap gespeeld, mooie snelle licks enzo, zou ik ook graag kunnen :cool:

die sound is trouwens wel ff IETSJES beter dan wat er uit mijn Boss gt3 komt zeg..

goed gedaan :)

Scali
26 september 2005, 23:17
Dank je wel, wicked en Nekojiru.

Jack: Dat is inderdaad waar. Ik zie apparatuur vooral als leuk voor mezelf. Als ik op apparatuur speel die lekker klinkt, dan kom ik lekker in m'n spel, en speel ik daar beter door. Voor de luisteraar maakt het niet zoveel uit als ik op mindere apparatuur speel, want ik heb nog steeds dezelfde timing, vibrato etc, die komt er toch wel uit, al speel ik op een Squier beginnerssetje, bij wijze van spreken.
Dat idee van die website klinkt leuk. Ik ben altijd wel in voor gratis promotie :)
Ik hoop dat ik daar binnenkort nog meer van hoor.

Nekojiru: Zal toch wel meevallen? Die Zoom 8080 stamt nog uit 1997, en dat is stokoud voor multifx. Is nog van voor de hele modeling-revolutie etc.

Nekojiru
28 september 2005, 02:43
mwah, ik heb mischien ook te weinig geduld om een goede sound uit die gt3 te persen :-D t moet wel kunnen idd, mja, ik heb een hekel aan al die irritante instellingen :-D

je ziet door de bomen het bos niet meer zeg maar :razz:

- Eric -
1 oktober 2005, 18:39
klinkt wel vet, maar ik vind het niet ecth "Satchy" meer ;)
Goede backing trouwens! Waar heb je die vandaan?

Scali
2 oktober 2005, 00:38
Bij http://www.guitarbt.com vond ik de backingtrack van The Bells Of Lal, Part 2, van Joe Satriani (van de Flying In A Blue Dream-CD).

:)

Sonno
2 oktober 2005, 00:48
Het idee is best leuk maar ik vind eerlijk gezegd dat je het een beetje slordig speelt. De backing is idd zeer ok.

Scali
2 oktober 2005, 00:55
Slordig? Op wat voor manier?
Technisch lijkt het me wel strak, op wat schoonheidsfoutjes na?

Sonno
2 oktober 2005, 01:15
Bij sommige snelle loopjes ga je te snel waardoor je timing (IMO) niet mooi uitkomt...

Scali
2 oktober 2005, 01:34
Dat klopt inderdaad.

Sonno
2 oktober 2005, 01:41
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind de noten die je raakt heel fijn op het gehoor! Ik ben behoorlijk kritisch, maarja, zo moet dat hier ook want je kunt wel iedereen een veer in z'n reet gaan steken maar daar leert niemand wat van. 'Tuurlijk, als ik wat post vind ik het gaaf als iedereen het vet vindt, maar als ik wat tips of zinvolle kritiekpunten krijg heb ik d'r veel meer aan! Kritiek op niveau afgestemd dan ook, ik hoor aan je spel dat je gewoon prima speelt hoor, daarom ook kritiek maar op 1 klein puntje.

Scali
2 oktober 2005, 15:30
Je hoeft je er ook niet voor te verontschuldigen. Ik wil graag opbouwende kritiek, daarom post ik opnamen. Ik herken ook wat jij bedoelt. Soms kom ik inderdaad niet zo goed uit, abrubt einde, of een minder geslaagde wending in een lick oid. Blijft altijd een probleem bij het improviseren he, zeker op hoge snelheid :)
Soms denk je echt van "Waar ben ik nu weer in verzeild geraakt? Hoe kom ik hier nu weer uit?".
Ik probeer daar nog steeds aan te werken... ik denk wel dat het een goed teken is dat jij tot nu toe de enige bent die erover begint. De rest heeft het misschien niet eens gemerkt, of vond het niet belangrijk genoeg om er ietes van te zeggen.