PDA

View Full Version : Waarom krijg ik schokken?



Aron Maiden
20 september 2005, 13:23
hallo, ik heb een Hughes & Kettner ATS120 gitaarcombo en ben hier erg blij mee, Er is alleen 1 probleempje, als ik hier mee speel krijg ik soms een schok, soms in de oefenruimte enzo, Maar ik moest afgelopen zateradag op een festival spelen, en kreeg alleen maar schokken en wist neit hoe ik dat kon verhelpen, gelukkig waren er mee versterkers en kon een andere versterker lenen, Maar ik moet binnen kort ook nog alleen met onze band optreden zonder andere bands en heb niet erg veel zin in schokken, want dit is natuurlijk niet zon prettig gevoel. ik wil gewoon een versterker waar ik niet bang hoef te zijn voor die schokken, Weten jullie hoe je dit probleem verhelpt? Ik hoor het graag,

Groetjes
Aron

DarknessAwaits
20 september 2005, 13:32
Bedoel je dat je door je gitaar schokken krijgt van je versterker of raak je de versterker direct aan?

In het eerste geval zou ik dan de aardedraad die naar de brug van je gitaar loopt verbreken. Sowieso kan zo'n aardedraad erg gevaarlijke situatie's opleveren (wat niet wegneemt dat ik ze zelf allemaal heb laten zitten).

Waar je goed op moet letten is of je versterker goed is geaard via een geaard stopcontact. Maar het is hoe dan ook merkwaardig gedrag wat je amp vertoont.

Vampire
20 september 2005, 15:05
Rubber handschoenen aan? :razz:

DarknessAwaits
20 september 2005, 15:36
Ik kan me voorstellen dat dan een hindernis oplevert bij het spelen van snelle loopjes. Of bij het spelen in het algemeen...

avalanche
20 september 2005, 17:46
Heb ik ook eens gehad. Er was iets mis met de voedingskabel van mijn versterker. Leen eens een andere voedingskabel en kijk of het probleem verholpen is...

Mr.Bluesbreaker
20 september 2005, 17:49
Same here. Die pinnen die in het stopcontact gaan, daar heb ik met een klote netsnoer me ook behoorlijk pijn aan gedaan ooit.

Iron Maiden
20 september 2005, 22:16
Oke bedankt, Ik zal even wat gaan proberen, en hoop dat dit probleem snel verholpen zal zijn :)

Groetjes Aron.

H.Manback
21 september 2005, 11:19
Hmm, Ruis en Knetter... Nu slaat Knetter dus ook op je haar?

robert-gitarist
21 september 2005, 12:29
Heb ik ook eens gehad:

Was aan het spelen en wou zingen,kreeg ik schrokjes van de microfoon :o :o ik denk huh wtf?!?! ik zoeken enzo bij de stopcontact en stekkers(wist dat het gewoon niet van me amp kon zijn) en ja hoor,had me amp in een verlengsnoer geprikt die niet geaard was...kortom dat soort dingen moet je ook nog eens rekening mee houden..

PeeVee
21 september 2005, 13:24
Het zou ook kunnen zijn dat het stopcontact waar je je versterker inplugt wel geaard lijkt, maar de aardedraad niet aangesloten is. Dat is eenvoudig te testen met een spanningszoeker: fase zoeken en vervolgens kijken of aanraken van randaarde het lampje feller laat oplichten zie voor instructies elders op internet.

Mike McCready
21 september 2005, 19:22
Toen ik net een buizenversterker had, had ik ook het probleem van schokjes van de microfoon. Altijd goed aarden...

lorenz
21 september 2005, 20:07
DarknessAwaits zei:



In het eerste geval zou ik dan de aardedraad die naar de brug van je gitaar loopt verbreken. Sowieso kan zo'n aardedraad erg gevaarlijke situatie's opleveren (wat niet wegneemt dat ik ze zelf allemaal heb laten zitten).



een aardedraad gevaarlijk? die zorgt er net voor dat alles veilig is

piezo
21 september 2005, 20:26
Nee, het is juist DIE aardedraad aan je brug die zorgt voor electrocutiegevaar als je versterker kapot gaat of als de PA (mic) en de gitaarversterkers slecht of ongelijk geaard zijn ("aarde" is helaas niet altijd 0 Volt)

DarknessAwaits
21 september 2005, 23:13
Zie je wel, ben ik toch niet gek.

:razz:

H.Manback
22 september 2005, 00:23
Maar dit zijn toch praktijken uit de jaren 50 mensen, tegenwoordig moet daar toch gewoon een isolerende trafo in zitten en dat ding niet direct op het net zijn geaard (ik bedoel niet rand aarde). Heeft dat ding een geschakelde voeding ofzo :???:, computer voedingen hebben er vaak ook last van (steek je hand op als je wel eens een optater van je computer kast hebt gehad :dance:)

Hoe dan ook, zoals al genoemd, randaarde lost het probleem in ieder geval op. De oplossing van de aarde uit je gitaar kabel halen vind ik een wat mindere oplossing (het versterker chassis blijft gevaarlijk dan), maar zou kunnen voldoen als het niet anders kan.

piezo
22 september 2005, 09:44
Randaarde lost het probleem op ALS DIE GOED IS. Alle gebruikte apparatuur, inclusief PA, aansluiten op hetzelfde aarde punt, dat ook echt 0 Volt moet zijn t.o.v. de echte aarde. Als dat niet mogelijk is, eerst METEN of tussen de verschillende aardepunten geen potentiaalverschillen zijn.