PDA

View Full Version : Jazz standard cds



Man
20 september 2005, 10:55
ik ken een paar van die jazznummers die echt aanspreken, namelijk :

Night in tunesia
Song for my father
Cantaloupe Island
So What


ik wil nog veel meer van dit soort nummers gaan luisteren maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken...

zijn er cds die veel van dit soort nummers bevatten?

guitartub
20 september 2005, 16:59
Er zijn diverse oudere (bekende) jazzgitaristen waarvan je deze muziek op cd kunt beluisteren, om er maar een een paar te noemen:
Herb Ellis, Joe Pass, Jim Hall, Jimmy Raney, Larry Coryell, Wes Montgomery, George Benson (vroege opnamen) etc. Of bijv de "Standards" cd's van Mike Stern of Birelli Lagrene.

Suc6.

olaf reijnders
20 september 2005, 17:16
Pat Metheny (goed gespeld?) moet je zeker even luisteren. En Alan Holdsworth.

guitartub
20 september 2005, 18:32
Pat Metheny (goed gespeld?) . En Alan Holdsworth.

Goed gespeld Olaf.

In de hoek van de modernisten zijn er natuurlijk ook genoeg op te noemen zoals de twee bovenstaanden, maar ook Lee Ritenour, Larry Carlton, Chuck Loeb, Al di Meola, Tony Mc Alpine, Frank Gambale etc.

olaf reijnders
20 september 2005, 19:05
Tony McAlpine is toch metal? Maar goed, John McLaughlin moet er ook wel bij.

Blijepanda
20 september 2005, 19:55
Deze gaat even naar muzikanten-diversen.

guitartub
20 september 2005, 20:51
Tony McAlpine is toch metal?

Denk dat je gelijk hebt.
Maar heb je hem al gehoord met Dennis Chambers en Bunny Brunel? (CAB). JAZZROCK en VETTE aanrader. (denk aan de solo projecten van Frank Gambale, dezelfde soepele sweep technieken).

Greetz.

Set Wenker
22 september 2005, 17:35
Ik luister de laatste tijd ook regelmatig naar jazz. Een aantal albums die ik je kan aanraden zijn:

Kind of Blue van Miles Davis
(Hierop staat ook het door jouw genoemde So What. Miles speelt zeer laid back en melodieus trompet. Inspirerend om naar te luisteren.)

Bitches Brew van Miles Davis
(Dit album wordt door kenners beschouwd als het eerste echte fusion album. Een combinatie tussen rock en jazz.)

A Love Supreme van John Coltrane
(Het eerste album nadat Coltrane de band van Miles Davis verlaten had.)

Time Out van Dave Brubeck Quartet
(Hierop staat één van de bekendste jazz nummers aller tijden: Take Five.)

Okay ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel luisterplezier!

olaf reijnders
22 september 2005, 17:51
Tony McAlpine is toch metal?

Denk dat je gelijk hebt.
Maar heb je hem al gehoord met Dennis Chambers en Bunny Brunel? (CAB). JAZZROCK en VETTE aanrader. (denk aan de solo projecten van Frank Gambale, dezelfde soepele sweep technieken).

Greetz.

Ik ken Tony Mcalpine van zijn eigen (metal) projecten en van Vai's band. Maar nog niet van Jazz. Ik check het gelijk. Hoe heet het?

guitartub
22 september 2005, 18:46
Olaf:

De naam van dit project is CAB. Ik heb daar 3 cd's van tw CAB, CAB2 en (wonderbaarlijk genoeg) CAB4 (er zijn er bij mijn weten maar 3 uitgebracht). CAB was oorspronkelijk een trio met Bunny Brunel en Dennis Chambers, bij 2 aangevuld met Brian Auger en 4 bestond uit Chambers, McAlpine, Brunel, Auger en aangevuld met pianiste Patrice Rushen.
Mijn aanraders voor jou: 1 en 4 (vooral 4 is VETTTTT).

Veel plezier!!

olaf reijnders
22 september 2005, 22:58
Olaf:

De naam van dit project is CAB. Ik heb daar 3 cd's van tw CAB, CAB2 en (wonderbaarlijk genoeg) CAB4 (er zijn er bij mijn weten maar 3 uitgebracht). CAB was oorspronkelijk een trio met Bunny Brunel en Dennis Chambers, bij 2 aangevuld met Brian Auger en 4 bestond uit Chambers, McAlpine, Brunel, Auger en aangevuld met pianiste Patrice Rushen.
Mijn aanraders voor jou: 1 en 4 (vooral 4 is VETTTTT).

Veel plezier!!

Thanx for the info. Ik zal het morgen gelijk zoeken. Moet te doen zijn in Groningen. :razz:

Roy K.
25 september 2005, 14:10
De naam van dit project is CAB. Ik heb daar 3 cd's van tw CAB, CAB2 en (wonderbaarlijk genoeg) CAB4 (er zijn er bij mijn weten maar 3 uitgebracht). CAB was oorspronkelijk een trio met Bunny Brunel en Dennis Chambers, bij 2 aangevuld met Brian Auger en 4 bestond uit Chambers, McAlpine, Brunel, Auger en aangevuld met pianiste Patrice Rushen.
Mijn aanraders voor jou: 1 en 4 (vooral 4 is VETTTTT).

Veel plezier!!

Ik was nooit zo'n MacAlpine-fan, maar laatst hoorde ik al een goede Planet X cd, niet bijster spectaculair maar wel leuk. Maar hij stijgt in mijn waardering, ik heb Cab uitgecheckt (al was het maar omdat Dennis Chambers mee doet, die gast grooved als geen ander...) en ik vind het geweldig!!! :zz: De rest van de albums ga ik zeker ook luisteren!! :) Bedankt voor de tip!!

guitartub
25 september 2005, 15:36
Roy K: Graag gedaan!

LuukieRayVaughan
27 september 2005, 17:26
Nog vette standards: Watermelon man van Herbie Hancock
en uhh Scrapple From the Apple van oscar peterson en sonny stitt.
Take Five van dave brubeck of charlie parker.
Autumn leaves van Miles Davis (vind ik het vetste)
The Way U Look Tonight van Monk en Coltrane.
Ja ik ken nog wel meer supervette jazz nummers maar deze zijn het vetst om op te soleren vind ik zelf.

olaf reijnders
27 september 2005, 19:15
Take five van Dave Brubeck is zowiezo verplichte kost.

guitartub
28 september 2005, 12:37
All the things you are, There'll never be another you, My shining hour, Invitation, Blue Bossa, Out of Nowhere, How Insensitive enz. Allemaal nummers die door de Jazz Cats uigekouwd worden.