PDA

View Full Version : Voorbereidingen voor studio opnames



Lacrymosa
20 september 2005, 09:51
Ik ga 14 oktober de studio in om 8 nummers op te nemen.
Om zoveel mogelijk tijd te besparen zou ik graag willen weten wat er allemaal aan voorbereiding te doen valt?
Natuurlijk je partijen zo goed mogelijk kennen.
Maar wat zou nog meer dingen die je van tevoren kan doen?

Fluffy
20 september 2005, 10:12
las toen ee nartikel erover zal het ff opzoeken

edit: ik kan dat ene nog niet vinden maar misshcien heb je hier al wat aan
http://www.ultimate-guitar.com/search.php3?ss=studio&location=columns

Fluffy
20 september 2005, 10:25
drommels heb ff gezocht maar kon het ene artikel niet vinden, als het goed is moet hij hier ergens staan http://www.ultimate-guitar.com/columns/


trouwens een paar simpele tips, ken het nummer uit de kop. alle riffs, laat de drummer alles ook kennen. Een paar fouten kunnen al snel het hele nummer opnieuw laten moeten worden opgenomen, en tijd is geld. De zanger(es) moet voorbereid komen, dus niet gezopen enzo vorige morgen. jullie moeten in principe het nummer/de nummers blind moeten kunnen spelen

Fluffy
20 september 2005, 10:28
b.t.w. op sommige site's van studio's staan soms ook nog aantal wat tips, ook zeer handig

Lacrymosa
20 september 2005, 11:44
ja ik had de site van han al bekeken, veel nuttige tips
zal zo die links ff checken
Zowiezo hebben we nu al een degelijke voorbereiding, iedereen kent zn partijen, komen veel extra repetities aan, nog ff een optreden voor het opnemen (niet te dicht er op) om alles lekker fel en enthousiast te krijgen

we zijn ook proefopnames aan het maken e.d.
we gaan binnenkort doorspreken wat voor productie we willen, met heel de band, eventuele ideeen voor effecten en speciale sounds opschrijven, zodat er altijd ideeen voor handen zijn.

pol
20 september 2005, 13:29
maak clicktracks en laat de drummer daarop meespelen, en oefen er zelf ook mee.
dan is het achteraf ook veel gemakkelijker om daarop mee te spelen, want er zijn maar weinig drummers die een volledig nummer kunnen spelen zonder te versnellen of vertragen, als het wel de bedoeling is om te versnellen kun je dat natuurlijk meeprogrammeren in die clicktrack.

En zorg ook dat je niet van de zanger afhangt om te weten waar je zit in het nummer en exact vanbuiten kent wanneer de overgangen komen.

misschien kun je op voorhand alle gitaarpartijen al opnemen, met click ingespeeld, zodat de drummer hierop kan meespelen in de studio.

bert k
20 september 2005, 14:08
Wees voorzichtig met clicktracks. Het is erg moeilijk om daar lekker op mee te spelen. Als je ze toch wilt gebruiken, idd veel oefenen van rte voren. IMHO haalt het wel het leven uit je muziek, tenzij je techno maakt.

Lacrymosa
20 september 2005, 14:08
Hoe maak je een clicktrack dan?
gewoon in midi of zo?

Han S
20 september 2005, 14:19
Op een click spelen is net zo makkelijk als zwemmen en fietsen, maar als je het nog nooit hebt gedaan verzuip je of valt op je muil.

Oefenen met die click, veel oefenen, of niet doen in de studio.

De kunst is om niet boven op die click te spelen, maar er vlak bij met behoud van je groove en feel.

Sommige muzieksoorten verdragen geen click, zoals jazz en blues, niet doen dan.

pol
20 september 2005, 14:37
Hoe maak je een clicktrack dan?
gewoon in midi of zo?
ja gewoon midi. Powertab ofzo, of programmeren in cubase of een ander programma.

ja die click heeft ook wel zo zijn nadelen natuurlijk, je moet maar zien wat het beste lukt, en als je een strakke drummer hebt die niet te erg van tempo wisselt als dat niet de bedoeling is valt het zo ook wel te doen.

bert k
20 september 2005, 14:44
Wat ook makkelijk werkt is gewoon een drumcomputer mee laten lopen, en op een apart spoor opnemen. Ik ken drummers die er goed mee overweg kunnen, maar met mijn eigen band is het nog nooit gelukt... :oops:

Lacrymosa
20 september 2005, 14:47
onze drummer wil nog wel is van tempo wisselen, en ik heb me laten vertellen dat het dan een moeilijke klus wordt om de overdubs en touch-ups te doen

maar we nemen zaterdag dan wel ff een drumcomputer mee de oefenruimte in, kijken hoe ver we komen

pol
20 september 2005, 14:51
Wat ook makkelijk werkt is gewoon een drumcomputer mee laten lopen, en op een apart spoor opnemen. Ik ken drummers die er goed mee overweg kunnen, maar met mijn eigen band is het nog nooit gelukt... :oops:

drummer minder bier geven :lol:

Lacrymosa
20 september 2005, 14:54
heeft er iemand ook nog wat tips om mn gitaarversterker in te stellen
want als je live speelt, probeer je in eerste instantie je amp zo af te stellen dat je goed door de mix komt, zonder de rest weg te blazen, dan pas ga je kijken hoe je dit bij kan stellen om een mooie toon te krijgen

hoe werkt dit in de studio? want ik ga er vanuit dat je met wat behoorlijke compressie werk op alle partijen, uiteindelijk toch wel alles goed kan horen.

Han S
20 september 2005, 16:30
heeft er iemand ook nog wat tips om mn gitaarversterker in te stellen
want als je live speelt, probeer je in eerste instantie je amp zo af te stellen dat je goed door de mix komt, zonder de rest weg te blazen, dan pas ga je kijken hoe je dit bij kan stellen om een mooie toon te krijgen

hoe werkt dit in de studio? want ik ga er vanuit dat je met wat behoorlijke compressie werk op alle partijen, uiteindelijk toch wel alles goed kan horen.

Ik neem altijd zonder compressie op, als er compressie nodig is doe ik dat tijdens de mix.

Als jij tevreden bent over hoe je geluid klinkt zoals het uit de versterker komt, is het de taak van de technicus om dat zelfde geluid uit de studiomonitoren te krijgen. Jij als gitarist bepaalt hoe je klinkt, of die technicus dat nou mooi vindt of niet doet er niet toe.

Het is wat anders als je zoveel laag in je geluid hebt dat je de bas en andere dingen in de weg zit, daar zal een technicus je op wijzen, maar het is jouw geluid, punt.

Je zult zien dat er een wereld van verschil is tussen de verschillende typen microfoons welke je er voor zet en hoe.

Luister wel naar je geluid met de speakers op oorhoogte, dus ff bukken of de amp omhoog, want zo knalt het ook de microfoon binnen.

harrie-beton
20 september 2005, 17:31
Ik heb 4 echte studio's versleten

er staan een hoop leuke tips tussen, aanvullend:

-zorg voor een goede studio met ervaren technicus (die goed bedoelde hobby studio's zijn langzaam in het creeren van een mixje en maken erge opname fouten)

-Maak een goede proefopname in oefenruimte! Als je in de studio erachter komt dat het nummer niet goed is ben je duur uit - oefenen in een studio is duur

-Luister niet te vaak alles terug, kost veel tijd. Laat gewoon een mixje branden en neem die mee naar huis en ga daar 1000 keer luisteren naar die ene riff

-Doe geen dingen anders in de studio die je normaal ook niet doet. Dus niet ineens een andere gitaar of stemming gebruiken. Dit kun je oefenen.

-Met drank en drugs speel je slechter hoewel je in je beleving de sterren van de hemel speelt.

-Veel studio's willen altijd dat je met KOPTELEFOONS opneemt, laat je niks wijsmaken - dit hoeft niet. Als je het wel doet, ga dit oefenen als het enigzins kan. Het geeft een heel ander "rock en roll" gevoel dan gewoon spelen....

Han S
20 september 2005, 17:45
Goed punt Mark, koptelefoons. Negen van de tien keer is dat onnodig en je komt in een geheel andere geluidswereld terecht, werkt niet.

Frits van Mourik
21 september 2005, 00:53
Als jij tevreden bent over hoe je geluid klinkt zoals het uit de versterker komt, is het de taak van de technicus om dat zelfde geluid uit de studiomonitoren te krijgen. Jij als gitarist bepaalt hoe je klinkt, of die technicus dat nou mooi vindt of niet doet er niet toe.

Het is wat anders als je zoveel laag in je geluid hebt dat je de bas en andere dingen in de weg zit, daar zal een technicus je op wijzen, maar het is jouw geluid, punt.

Je zult zien dat er een wereld van verschil is tussen de verschillende typen microfoons welke je er voor zet en hoe.

Luister wel naar je geluid met de speakers op oorhoogte, dus ff bukken of de amp omhoog, want zo knalt het ook de microfoon binnen.

Heel wat gitaristen hebben hun geluid nooit écht gehoord, omdat de 4X 12 of -erger nog- het combo'tje altijd op de grond tegen hun reet staat aan te blazen.
Als ik ze dan hun bakkie op een riser laat zetten (we willen geen kamfilterzooi horen, toch?), schrikken ze zich een huilbui.. :razz:
Bovendien is de geluidsperceptie van een brullende gitaar in de opnameruimte op normaal menselijk volume in het regiehok ineens héél anders... :razz: Maar natuurlijk ligt dat altijd aan de technicus.
Net als die nooit eerder gehoorde brom en dat krakende snoer. Gelukkig maar... :lol:

Frits

taylor
21 september 2005, 10:56
ik neem aan dat het gewoon over demo opnames gaat dan is het idd vaak zo dat de band bepaalt en dat is vaak niet ten goede van opnames zeker als je geen of weinig ervaring hebt met recording.

het belangrijkste is denk dat je aan 1 geheel moet denken dus niet alleen je gitaar moet goed overkomen ect en goed weten wat je wil van te voren.
maarja da's makkelijk gezegt nogmaals met weinig ervaring zijn de resultaten misschien wel aardig in jullie ogen maar.....het is ook maar waar die demo voor bedoelt is wil je een platen deal of is het voor vrienden en wat optredens voor het laaste zou ik niet de studio in gaan maar dat moet je zelf weten.

amon
26 september 2005, 23:25
oefen je nummers zonder zanglijn!

bert k
27 september 2005, 00:18
Tja, dat kan je doen, maar het is veel eenvoudiger om in de studio de zanger gewoon mee te laten zingen. Een gidslijntje zeg maar, gewoon in een sm58. Later kan hij het echt inzingen. Maar op deze manier speel je toch wel makkelijker.