PDA

View Full Version : Fender '62 RI Jaguar



Jeanken
19 september 2005, 20:23
Ik ga waarschijnlijk deze week eens kijken voor een tweedehands Fender Jaguar.
Na enkele keren (lang geleden wel) bijna bedrogen geweest te zijn ben ik al wat voorzichtiger geworden in het vertrouwen van onbekenden en ik heb dus de serienummers gevraagd.
Deze kreeg ik: V125655 0054510-980 14/07/2000 (datum)
Kan iemand me hier mee helpen want over de V serienummers vind ik niet zoveel..

freddynl
19 september 2005, 21:57
V staat in ieder geval voor vintage reissue
De 62' jaguar wordt gebouwd in Japan
basswood body, rosewood fingerboard, 3 tone sunburst, candy apple red
en vintage white finish, vanaf 1996 tot heden

Bron; Gruhn's Guide

Serienummers van reissues worden niet vermeld in Gruhn's Guide

Ik heb er zelf een uit 1965 - L 70945 en heb er al eens een reissue
naast geprobeerd, zijn niet slecht maar niet te vergelijken met een oude.
ik zou toch proberen een oude te vinden, zijn nog redelijk betaalbaar
in vergelijking met strats en jazzmasters.

Fred

Jeanken
20 september 2005, 09:48
Het is een USA, geen Japanner normaalgezien..
Hij is rood en ik dacht dat die niet gemaakt waren in de Amerikaanse RI's?

Lucluc
20 september 2005, 10:19
Als het serienr. begint met een V, dan is het een Amerikaanse 'Vintage reissue'. Fiesta Red en Dakota Red zijn de kleuren van de eerste serie. Wat is de prijs die gevraagd wordt? Ik heb ooit 1000 euro voor een Inca Silver jag betaald, ook met case. Wel een leuke gitaar en in ieder geval een stuk beter dan de japanse reissues. Jammer dat de kop nooit wordt meegespoten!

Lucluc
20 september 2005, 10:23
heb er al eens een reissue
naast geprobeerd, zijn niet slecht maar niet te vergelijken met een oude.
ik zou toch proberen een oude te vinden, zijn nog redelijk betaalbaar
in vergelijking met strats en jazzmasters

Mee eens, maar het hangt natuurlijk wel af van de prijs die gevraagd wordt.

Jeanken
20 september 2005, 10:37
Als ik snel genoeg ben kan ik hem voor 1000EUR hebben, in perfecte staat en met de luxe koffer bij.. Lijkt me een mooie prijs?

Bobbel
20 september 2005, 10:58
voor een usa is dat een zeer nette prijs... ik zou het meteen doen als ik niet al 1 had...

Fluffy
20 september 2005, 11:02
ja 1000 is zeker mooie prijs voor een amerikaan, ik had laatste mijn am 62 reissue verkcoht van 1350

Jeanken
20 september 2005, 11:02
Welja, ik weet dat het een nette prijs is maar dan wil ik wel zeker zijn dat het geen Japanner blijkt te zijn..
Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn met Fenders, met alle tweedehands trouwens.

Fluffy
20 september 2005, 11:03
heb je er pics van of meer info dan ? meestal krijg je er ook nog papieren bij trouwens, zou dat ff navragen aan de verkoper

Jeanken
20 september 2005, 11:11
Mja, meer info, zoveel is er nu ook niet te zeggen over een gitaar die je nog niet zo lang geleden kocht.. Ik heb de serienummers en datum, papieren hield ik vroeger ook niet bij, die paar stomme kaartjes met reclame enzo, wat ben je ermee. Nu koop ik bijna alles tweedehands en enkel bij echt dure modellen krijg je eens een certificaat maar je ziet ze ook dagelijks blanco op ebay dus da's weer geen echte garantie.
Die kerel komt sympathiek over, is heel vriendelijk en behulpzaam als ik wat vraag, kmag meteen komen testen maar tis niet bij de deur en ik ben maar wat voorzichtig.
Heb je eens een 'koopje' en dan vertrouw je het niet tot het weg is en heb je er spijt van :D

Lucluc
20 september 2005, 11:16
Welja, ik weet dat het een nette prijs is maar dan wil ik wel zeker zijn dat het geen Japanner blijkt te zijn..
Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn met Fenders, met alle tweedehands trouwens.

Maar dat is toch niet zo moeilijk om te zien? En voelen? Je kan het heel duidelijk aan de lak zien en voelen aan de schakelaars en potmeters. Die zijn van veel betere kwaliteit. En even alles openschroeven. Een amerikaanse hoort een koperen bak aan de binnenkant te hebben voor de afscherming van de electronica. Je kan naar de bedrading kijken, die hoort zogenaamde 'cloth wrapped wire' te zijn. De hals er even afschroeven voor de code. Als de gitaar geen meegespoten kop heeft, maar wel een speciale kleur, dan is het vrijwel uitgesloten dat het een japanner is. De body is ook wat dunner dan van een japanse. Echt genoeg punten waar je op kan controleren. Google eens, wat er is zeker weten een website waar de verschillen duidelijk op staan omschreven.

dejohan
20 september 2005, 11:30
Nog een paar tips:
(edit: aangapast, was een foutje) De jap heeft MADE IN JAPAN staan achteraan de hals, tegenaan de neck pocket, de amerikaan heeft een serieunummer op de het nekplaatje. Een Amerikaanse heeft een speciale chemische geur, door de nitro cellulose lak. De Jap heeft die lak niet.
Laat je bij de amrikaan niet misleiden op het logo (decal) op de headstock: die is er gewoon opgeplakt, dat hoort zo! Kan je er gewoon afpulken. Ik dacht ook effe dat ik een fake in handen had toen ik de mijne kocht.

Maar als die kerel een V serienummer heeft, zal het wel een Amerikaan zijn. (hoewel Japanse fenders ook een V nummer kunnen hebben als ze ergens halverwege jaren 90 zijn gemaakt)

Dit zijn de kleuren van 1999 tot 2004:
1999: American-made 1962 Vintage Reissue (MIA) introduced. See specs.
available colors (Nitro-Cellulose Lacquer Finish): 3-Color Sunburst, Candy Apple Red, Olympic White, Black, Sherwood Green, Dakota Red.
2001: available MIA-colors (Nitro-Cellulose Lacquer Finish): 3-Color Sunburst, Olympic White, Black, Inca Silver, Dakota Red, Ice Blue Metallic. Fender Japan introduces hardtail models with humbucker and tune-o-matic bridge - the "Japanese Special".
2002: again new colors on the MIA's, including Ocean Turquoise. Fender Japan offers reissue models with custom colors and matching headstocks, but only outside the U.S.
2003: Fender Japan introduces the 1966 Reissue modell (JG66B) with bound neck and block inlays, available in 3-tone Sunburst and Candy Apple Red (with matching headstock).
2004: Available colors are: 3-Color Sunburst, Olympic White, Black, Ocean Turquoise, Surf Green, Ice Blue Metallic

Jeanken
20 september 2005, 11:30
De kop is niet meegespoten, dat is al zeker.
Die herkenningspunten zijn heel goed om weten maar bij Jaguars ken ik ze gewoon niet dus moet ik het hier wel vragen.. Kben niet zo'n google kampioen en het forum is sowieso handiger.
De code heb ik al maar ik vind nergens wat ik er mee aan kan.
Nog specifieke verschillen iemand?

Jeanken
20 september 2005, 11:33
Die kleuren verklaart het rode dus al, is maar vanaf 2001 niet meer gemaakt.
Bedankt voor de tips, rest me maar hem te gaan proberen.

dejohan
20 september 2005, 11:36
Tussen 1999 en 2001 werden er Candy Apple Red jaguars gebouwd (zie mijn post hierboven). Dus dat kan wel kloppen.
Hier:
http://www.webrocker.de/jaguar/v2/index.php?page=start
vind je een hoop info.
Met de serial nummer ben je niet zoveel. Een ding: op een amerikaan staat er niet "made in USA" (van een jap weet ik het niet). Moet je ook weten.

Jeanken
20 september 2005, 11:52
Bedankt, dat is een heel goeie site, meteen wat leesvoer :D

Lucluc
20 september 2005, 13:11
Een Amerikaanse heeft een speciale chemische geur, door de nitro cellulose lak. De Jap heeft die lak niet.

Je kan het echt in 1 oogopslag zien EN ruiken :D De lak is wat plakkerig en ruikt een beetje naar snoepjes. Mijn oude jazzmaster heeft dat zelfs nog steeds.