PDA

View Full Version : Snaren



Ries Peters
19 september 2005, 20:19
Nu ik toch bezig ben met n00bie vragen: Is het het waard om over te stappen naar snaren van een dikkere soort? ik speel nu anderhalf jaar op een gewone 0.9(?) dikte snaar. nu vraag ik me af of hoe groot het verschl is tussen die snaren en een dikte dikker :roll: En of het waard is die er op te zetten. Moet ik trouwens de gitaar dan opnieuw af laten stellen?

alvast bedankt

sorry als ik nieuw over kom maar dat ben ik eigenlijk ook :-?

Jerre
19 september 2005, 20:38
Srry dubbele post

Jerre
19 september 2005, 20:39
Ik zou nooit meer terug willen gaan naar een 0.09 set.
Nu speel ik op een 0.11 set.

Ikzelf vindt het dus prettig om op iets dikkere snaren te spelen, deze voelen gewoon beter aan mijn vingers + ze breken niet zo snel bij bends.

Intoneren moet je altijd doen, ook als je je snaren niet vervangt want de snaren rekken zelf uit dus dat moet je corrigeren.
Maw, als je nieuwe snaren koopt moet je dit zowizo doen.

Verder moet je niks veranderen als je vb naar een 0.10 set gaat, dat zal meestal wel zonder enige problemen verlopen.
Maar als je nog zwaarder wil gaan, zoals 0.11 of 0.12 ga je wel op je brug moeten letten dat daar genoeg tegenspanning op zit.
Maar dat is iets voor later, als je op da punt aangekomen bent zal ik je dat volledig uitleggen, nu gaat dat alleen maar verwarrend zijn.

Ik stel voor om gewoon een 0.10 setje te kopen en te kijken wat je er van vindt.

FruscianteFan
19 september 2005, 20:39
Het is het in elk geval waard om het te proberen. Als het je niet bevalt (lijkt me sterk) kun je altijd weer terug naar .009 (of .0095). :)

Ries Peters
19 september 2005, 20:54
Ik zal eens gaan kijken bij de lokale gitaarwinkel hier :)

Bedankt voor jullie advies

Nicci
19 september 2005, 22:37
Intoneren moet je altijd doen, ook als je je snaren niet vervangt want de snaren rekken zelf uit dus dat moet je corrigeren.
Maw, als je nieuwe snaren koopt moet je dit zowizo doen.


wat heeft het uitrekken van snaren te maken met de intonatie?

Vampire
19 september 2005, 22:52
Intoneren moet je altijd doen, ook als je je snaren niet vervangt want de snaren rekken zelf uit dus dat moet je corrigeren.
Maw, als je nieuwe snaren koopt moet je dit zowizo doen.


wat heeft het uitrekken van snaren te maken met de intonatie?

Ik wou net zeggen, als jij telkens je gitaar intoneert als je nieuwe snaren erop legt, ben je toch niet helemaal lekker bezig volgens mij... :o

Jerre
19 september 2005, 23:33
wat heeft het uitrekken van snaren te maken met de intonatie?

Doordat de snaar iets uitrekt span jij die op door gewoon te stemmen, maar een snaar die altijd wordt uitgerokken zal zich ook anders verhouden tegenover de frets, dus moet je dat manueel corrigeren.
Het verschil gaat niet spectaculair zijn, maar het is er wel.




Ik wou net zeggen, als jij telkens je gitaar intoneert als je nieuwe snaren erop legt, ben je toch niet helemaal lekker bezig volgens mij... :o

Komaan kerel, jij doet net alsof een gitaar intoneren een vreselijk werk is dat uren duurt.
Ik intoneer mijn gitaar in 6 minuten, 1 minuutje per snaar.
Gewoon stemmen, controleren of de snaren op de 12e fret ook gestemd staan en indien niet, even snel bijpassen aan de brug, terug stemmen en klaar.

Dit zou echt elke gitarist moeten kunnen vind ik, is toch niet zo moeilijk.
Hoe kan je nu deftig spelen op een gitaar als je niet eens wee hoe je die juist moet stemmen ?

hoofd
19 september 2005, 23:39
topicstarter, ik raad je aan een setje te scoren met .52 als dikste snaar. PErsoonlijk wil ik ook niet meer terug naar .009 snaartjes, en al helemaal niet met dunnere bassnaartjes.

Jerre
19 september 2005, 23:44
Is het niet wat snel om nu al 0.52 als dikste te gaan gebruiken.
Die kerel is 0.42 gewoon, is het niet beter om met iets tussenin te beginnen, als hij het beter vindt kan hij altijd hoger gaan.

Pierz
20 september 2005, 00:38
Ook al zou ik ook niet weer terug willen naar die slappe spaghetti, zou ik toch de topicstarter aanraden om in stapjes dikkere snaren er op te leggen. Ik denk dat een paar staalkabels wel een beetje kunnen afschrikken. Je vingers moeten er aan wennen en wat sterker worden.

vester86
20 september 2005, 01:40
hybride setje is misschien een optie??? wel dikkere bassnaren, maar de dunnere hogere snaren blijven zo dun als ze waren.

zeker voor het akkoordenwerk een goeie verbetering (vollere toon) terwijl de solo's op de hoge snaren nog steeds helder klinken en makkelijk benden

Satriani
20 september 2005, 08:44
Ik maak maar ff dankbaar gebruik van dit topic :-D
Ik heb tijdelijk een squiertje

Die 09 snaartjes die erop zitten zijn natuurlijk ruk. Speel normaal op 010 maar wil naar 011 voor een nog vollere tone.
Wat moet er dan gebeuren aan dat ding??
vlgns mij met een inbussleutel ergens aan draaien ofzo.

Ben echt niet technisch.... :oops:

Kweet niet of dit erg moeilijk is ( vlgns mij niet) maar als jullie het afraden om het zelf te doen als je het nog nooit gedaan heb, hoeveel vragen ze ervoor in een gitaarzaak?

X-Rated
20 september 2005, 09:00
Hoe zit het met harmonics enzo als je een dikkere set neemt? Ik ben nogal fan van pinch harmonics, heeft de dikte van de snaar daar ook invloed op?

Dick Wolkendeck
20 september 2005, 09:04
Ik zou gewoon spelen met de dikte die jij lekker vindt spelen. Dat dikkere snaren vetter/beter zouden klinken, onderschrijf ik niet zomaar. Er zijn plenty gitaristen met een geluid waar wij hier allen alleen maar van kunnen dromen, terwijl ze op die dunne 0.09 snaren spelen. Eddie van Halen, klinkt bekend? Er zijn natuurlijk ook gitaristen die op een soort scheepstrossen spelen en ook goed klinken, zoals Stevie Ray Vaughan. Nou ja, ook goed toch? Ritchie Blackmore speelt op 0.10 en die klinkt soms opzettelijk heel scherp en dun, snijdend door de ziel. Dat kan dus ook met dikke snaren. Kortom: je vingers doen het werk en bepalen je geluid, kies de snaren die het best voor je werken.

Ik speel met dunne snaren omdat ik daar makkelijker boventonen uit haal dan uit dikke snaren. Voor een ander geldt iets anders.

Ik ervaar dat 0.09 op een strat min of meer dezelfde snaarspanning geeft als 0.10 op een Les Paul. Een hogere snaarspanning (strat heeft langere hals) draagt ook bij aan een strakkere toon (minder schommeling in frequentie na de aanslag van een noot). Het maakt dus ook uit of je in standaard stemming speelt of in D of zelfs C... (A of G voor 7-snarige gitaren).

Dick Wolkendeck
20 september 2005, 09:07
Hoe zit het met harmonics enzo als je een dikkere set neemt? Ik ben nogal fan van pinch harmonics, heeft de dikte van de snaar daar ook invloed op?

Ben ik ook fan van. Ik vind dunne snaren daarvoor het beste.

Dick Wolkendeck
20 september 2005, 09:13
wat heeft het uitrekken van snaren te maken met de intonatie?

Doordat de snaar iets uitrekt span jij die op door gewoon te stemmen, maar een snaar die altijd wordt uitgerokken zal zich ook anders verhouden tegenover de frets, dus moet je dat manueel corrigeren.
Het verschil gaat niet spectaculair zijn, maar het is er wel.




Ik wou net zeggen, als jij telkens je gitaar intoneert als je nieuwe snaren erop legt, ben je toch niet helemaal lekker bezig volgens mij... :o

Komaan kerel, jij doet net alsof een gitaar intoneren een vreselijk werk is dat uren duurt.
Ik intoneer mijn gitaar in 6 minuten, 1 minuutje per snaar.
Gewoon stemmen, controleren of de snaren op de 12e fret ook gestemd staan en indien niet, even snel bijpassen aan de brug, terug stemmen en klaar.

Dit zou echt elke gitarist moeten kunnen vind ik, is toch niet zo moeilijk.
Hoe kan je nu deftig spelen op een gitaar als je niet eens wee hoe je die juist moet stemmen ?

Jij hebt zeker geen Floyd Rose tremolo... Intoneren van een Floyd: Snaar ontspannen, imbusboutje losdraaien, zadel verplaatsen, imbusbout weer vast draaien, snaar spannen... Hee het is nog niet helemaal perfect, hele circus nog een keer. En dat dan voor alle 6. Nee, ik intoneer bijna nooit als ik er een nieuw setje op leg. Hoeft ook niet, ik hoor geen valse toon en mijn stemapparaat vindt het ook prima. Nu ik er zo over denk, ik stem eigenlijk nooit. Goede gitaren, die Jacksons. :lol:

zjanke
20 september 2005, 12:11
Doordat de snaar iets uitrekt span jij die op door gewoon te stemmen, maar een snaar die altijd wordt uitgerokken zal zich ook anders verhouden tegenover de frets, dus moet je dat manueel corrigeren.
Het verschil gaat niet spectaculair zijn, maar het is er wel.


Natuurkundig gezien absolute onzin. Als je snaren vervangt door snaren van gelijke dikte (zelfde merk/type) dan moet je intonatie goed zijn. de golflengte van de trilling verandert namelijk niet. De verhouding van de golf tov de frets verandert dus ook niet.

FruscianteFan
20 september 2005, 12:32
...heb je wel gelijk in ja...

Ik schrok me rot toen ik op het My Dying Bride-forum las dat Hamish op .011s speelt, en Andrew zelfs op .010... let wel: Andrew speelt voornamelijk op een Les Paul, en My Dying Bride doet alles in C# :o

Persoonlijk vind ik .013 zelfs nog te dun voor zo'n stemming... maar Andy doet het gewoon op .010 :o

Nicci
20 september 2005, 16:32
Doordat de snaar iets uitrekt span jij die op door gewoon te stemmen, maar een snaar die altijd wordt uitgerokken zal zich ook anders verhouden tegenover de frets, dus moet je dat manueel corrigeren.
Het verschil gaat niet spectaculair zijn, maar het is er wel.



de lengte van de snaar (tussen kam en brug) verandert toch niet? de dikte van de snaar blijft toch gewoon gelijk? ik zie niet in waarom ik zou intoneren als ik snaren vervang, behalve zo eens in de tijd wegens 'verloop' of als ik een andere snaardikte kies.
oh, en dan laat ik het doen.