PDA

View Full Version : trappenboortje kopuh?



fullorder
19 september 2005, 17:05
Ik ben op zoek naar een trappenboor. Ik zit nu nog steeds te kutten met 4 verschillende boortjes oplopend in maat om bijvoorbeeld een gat van 12 mm te maken.
Maar wat zijn die krengen duur! :evil: :evil:
Ik had er al wel rekening mee gehouden dat ze niet goedkoop zouden zijn, maar de goedkoopste die ik tot nu heb gezien was bij de plaatselijke ijzerboer voor 45 euro.
Heeft er iemand misschien een goede tip waar ik een mooie trappenboor kan kopen voor weinig? ;)

Nielsje
19 september 2005, 17:12
niet

die rotzooi wil je niet, das echt niet handig. een normale boor kan je weer slijpen (dus scherp maken) op een ammarel als ie kapot of bot is, een trappen boor gaat niet echt handig, want als bijv. je 6e trap een opzodemieter krijgt en er daar een stuk van af springt, kan je je hele boor weggooien, nou ja. .je kan alleen de eerste 5 trappen nog gebruiken. 6 en hoger wordt dan niets.

3 boortjes wil ook wel, en een goeie centerpons

AART
19 september 2005, 17:50
niet

die rotzooi wil je niet, das echt niet handig. een normale boor kan je weer slijpen (dus scherp maken) op een ammarel als ie kapot of bot is, een trappen boor gaat niet echt handig, want als bijv. je 6e trap een opzodemieter krijgt en er daar een stuk van af springt, kan je je hele boor weggooien, nou ja. .je kan alleen de eerste 5 trappen nog gebruiken. 6 en hoger wordt dan niets.

3 boortjes wil ook wel, en een goeie centerpons

+1

fullorder
19 september 2005, 18:01
misschien dan maar investeren in een tafelkolomboor?
zo vanuit de losse hand gaat niet altijd even strak bij mij, of ben ik dan gewoon motorisch gestoord? :oops:

Nielsje
19 september 2005, 18:09
ff oefenen, en dan wil het echt wel
meeste behuizingen zijn van alluminium, en dat is redelijk zacht spul om te boren, wel een goeie boormachine nemen, niet zo'n suf ding waar een vaag merk op staan, (zoals gamma ofzo) kop is vaak niet geheel uitgelijnd, waardoor je 'grotere' gaten krijgt.

Kolomboor is goed, zolang je maar een goeie koopt! en niet zo'n ding van 50 e.. tussen weg is, een goeie boormachine, en een standaard (die heb je, kan je je boormachine inklemmen, heb je een soort van kolomboor) ligt eraan hoeveel gaten je boort per dag.

1 kast per week zou ik met een gewone boormachine doen, 25 per dag met een kolomboor

Nielsje
19 september 2005, 18:10
weet nog een goeie tegen de trappenboor:

bij bijv. 6e trap, moet je al aardig diep boren, maar als dit niet kan (bijv, je gaat aan de andree kant van je behuizing er al weer doorheen) is dit erg onplezierig.

bert k
19 september 2005, 18:35
Het nadeel van een kolomboor (of zo'n boormachineklemstandaard) is dat kasten soms te groot zijn om eronder te passen. Moet je toch uit de hand boren. Maar als je met een centerpons of met een stalen spijker een goeie put tikt gaat het best uit de hand.

Nielsje
19 september 2005, 19:13
Het nadeel van een kolomboor (of zo'n boormachineklemstandaard) is dat kasten soms te groot zijn om eronder te passen.

ik zei toch dat ze een goeie kolomboor nodig zijn, niet zo'n ding van 50 e :)

de meeste kolomboren waar ik mee werk zit meer dan een meter ruimte op.. :):)

kan dan vaak ook een boor in van rond 35 enzo...

bert k
19 september 2005, 19:31
[
de meeste kolomboren waar ik mee werk zit meer dan een meter ruimte op.. :):)

kan dan vaak ook een boor in van rond 35 enzo...
:o
ok, niks gezegd... :D

hugo
19 september 2005, 19:58
je kan kijken op www.buitelaar.nl, hij heeft ze zeker en is niet echt duur, je kan de gaten eventueel ook ponzen, je hebt daar handsetje voor, is alleen duurder dan een trappenboor. Misschien heeft buitelaar ook wel een goedkoop ponssetje.

Nielsje
19 september 2005, 21:13
Hm.. gaten ponsen in die alluminium behuizingen? ik zou het eerlijk gezegd niet durfen

tis gegoten als het ware, en net als gietijzer vrij bros. grote kans dat het 'lelijk' breekt..

hugo
19 september 2005, 23:26
Als het gegoten is dan is boren beter, ponsen gaat ook maar tot een bepaalde dikte.

Frits van Mourik
19 september 2005, 23:38
Ik ben op zoek naar een trappenboor. Ik zit nu nog steeds te kutten met 4 verschillende boortjes oplopend in maat om bijvoorbeeld een gat van 12 mm te maken.
Maar wat zijn die krengen duur! :evil: :evil:
Ik had er al wel rekening mee gehouden dat ze niet goedkoop zouden zijn, maar de goedkoopste die ik tot nu heb gezien was bij de plaatselijke ijzerboer voor 45 euro.
Heeft er iemand misschien een goede tip waar ik een mooie trappenboor kan kopen voor weinig? ;)

Durf het bijna niet te vertellen, maar voor grote gaten heb ik redelijk succes met gewone hi-speedboren. Een klein beetje schuin naar binnen
vijlen, niet teveel duwen en goed koelen met stierepis (spiritus, dus).
Je krijgt wel een opstaand randje rond het gat, maar dat vijl je weg...
Hele grote gaten doe ik met een cheapo 7-gaten-zaag.
Ook weer: geen haast hebben, goed koelen, beetje vijlen.

Nielsje
20 september 2005, 01:39
Ik ben op zoek naar een trappenboor. Ik zit nu nog steeds te kutten met 4 verschillende boortjes oplopend in maat om bijvoorbeeld een gat van 12 mm te maken.
Maar wat zijn die krengen duur! :evil: :evil:
Ik had er al wel rekening mee gehouden dat ze niet goedkoop zouden zijn, maar de goedkoopste die ik tot nu heb gezien was bij de plaatselijke ijzerboer voor 45 euro.
Heeft er iemand misschien een goede tip waar ik een mooie trappenboor kan kopen voor weinig? ;)

Durf het bijna niet te vertellen, maar voor grote gaten heb ik redelijk succes met gewone hi-speedboren. Een klein beetje schuin naar binnen
vijlen, niet teveel duwen en goed koelen met stierepis (spiritus, dus).
Je krijgt wel een opstaand randje rond het gat, maar dat vijl je weg...
Hele grote gaten doe ik met een cheapo 7-gaten-zaag.


helemaal mee eens, alhoewel ik liever gewoon een boor op maat neem, maar gewoon koelen, spiritus kan, maar ik gebruik liever snijolie, (wat je ook gebruikt als je tapgaten maakt, das met draad) en hele grote gaten idd met 7 gaten zaag.. alleen niet voor materiaal dikker dan 4 mm.. dan blijf je een eeuwigheid bezig, dan pak ik liever ff de dremel/snijbrander/flex
en dan ook idd niet teveel toeren, en goed koelen... maar 12 mm gaten gewoon met 12 mm boor
voorboren met 4mm. en goed centerponsen
pas de probleme
Ook weer: geen haast hebben, goed koelen, beetje vijlen.

Speeddemon
20 september 2005, 01:39
Hmm, ik snap niet dat jullie zo negatief over die dingen zijn.

Ik heb een goedkope TOPCraft Kolomboor, 2 Unibits (A-merk trapboren dus, 1tje van 3 tot 12mm en 1 van 6 tot 18mm).

En
a) ik boor met regelmaat
b) ik boor nette ronde gaten

Die Unibits hebben me $15 p.s. incl. verzenden gekost.

Nielsje
20 september 2005, 01:46
unibits.. is dat een a-merk van de gamma, of een a-merk wat in een werkplaats gebruikt wordt?

niet om negatief te doen, maar trapboren vind ik persoonlijk niet geschikt voor profi gebruik, zolang ze het doen, doen ze het, maar zoals ik al eerder zei.. als bij een van je trappen de bende kapot klapt (Wat best kan, ik neem aan dat je het toerental en voeding per trap niet veranderd...) dan ben je zuur voor de daaropvolgende trappen.

aluminium (= meeste behuizingen) is vrij zacht en daarom kunnen trapboren dit meestal wel verwerken, maar als je es een hardere staal soort boort (hardox 400, bijv. god mag weten wat dit te maken heeft met effectpedalen, maar ik noem het maar) dan wordt het toch anders..

geloof me: de echte werktuigbouwer zweert bij gewone boren :)

hugo
20 september 2005, 07:22
Een trappenboor werkt ook pirma voor staal, je eventueel ook een plaatboor nemen, en je kan een trappenboor ook slijpen. Als je grote gaten wil maken kan je eventueel ook een plaatboor gebruiken, dit is een normale boor met daarboven een instelbare arm waar een beitel inzit.

mayniac
20 september 2005, 09:01
niet om negatief te doen, maar trapboren vind ik persoonlijk niet geschikt voor profi gebruik

De jongens van American Chopper gebruiken die dingen constant, dus het moeten wel goede dingen zijn. :-D

nicoverduin
20 september 2005, 09:07
Ik heb ooit zo'n setje (HBM) bij buitelaar gekocht (euro tje of 50-60 dacht ik). 3 stuks in een doosje (4-12 mm, 4-22 mm, 4-32 mm). De eerste maakt stappen van 1mm de andere 2 stappen van 2mm.

Ik gebruikt het voor aluminium, staal (1.5mm) en kunststof. Werkt perfect. Maar zoals bij alle gereedschap geldt.... Werk met beleid. Alles kan stuk. Ook het allerduurste gereedschap.

Ik had eerst een aantal ponssetjes, maar dat schiet niet op. voorboren, pons erin, aandraaien, losdraaien ponsbout en volgende gat.....

Maar ik ben het wel degelijk met de metaalbewerkers eens dat goed gereedschap niet goedkoop is.......(geldt voor de houtbewerking eveneens). Een (1) goede frees kost net zoveel als een Gamma/Praxis doosje vol met freesjes :-D :-D :-D :-D :-D

Nico

fullorder
20 september 2005, 11:47
Hmm, ik snap niet dat jullie zo negatief over die dingen zijn.

Ik heb een goedkope TOPCraft Kolomboor, 2 Unibits (A-merk trapboren dus, 1tje van 3 tot 12mm en 1 van 6 tot 18mm).

En
a) ik boor met regelmaat
b) ik boor nette ronde gaten

Die Unibits hebben me $15 p.s. incl. verzenden gekost.

klinkt goed, waar heb je die unibits gekocht dan?

Robbert
20 september 2005, 21:53
Ebay, denk ik: mijne was 20 Euro :D

Die Unibits zijn voor alu echt super!

Speeddemon
22 september 2005, 14:22
Hmm, ik snap niet dat jullie zo negatief over die dingen zijn.

Ik heb een goedkope TOPCraft Kolomboor, 2 Unibits (A-merk trapboren dus, 1tje van 3 tot 12mm en 1 van 6 tot 18mm).

En
a) ik boor met regelmaat
b) ik boor nette ronde gaten

Die Unibits hebben me $15 p.s. incl. verzenden gekost.

klinkt goed, waar heb je die unibits gekocht dan?
Ebay; bij de verkoper "autographsalive".

@Nielsje, Unibit is een merknaam van Irwin (www.irwin.com) en zijn zeer hoogwaardige spullen. Die Ebay prijzen liggen ook vaak 40-70% onder de US winkelprijzen.

Ik heb er 1 van 3 tot 12,5mm (die in stapjes van ongeveer 0,9mm gaat) en 1 van 6 tot 18mm die in stappen van 2mm boort. Deze boor is ook stukken korter, en heb ik speciaal aangeschafd voor m'n kleinste boxjes.