PDA

View Full Version : Assistentie gevraagd stompboxes



DarknessAwaits
19 september 2005, 12:10
Al sinds ik mijn G-Major (19" digitale fx) mis ik de feel en geluid van echte stompboxes. Hoewel ik nooit losse effecten heb gehad (behalve een oude Ibanez AD-9 en een tubescreamer) heb ik zeer sterk het idee om de G-Major weg te doen en gewoon voor de losse effecten te gaan.

Maar nu komt het: ik weet mijn weg nog helemaal niet in alle effecten. Ik heb er in principe niet veel nodig, dus hoeft het geen Behringer-kwaliteit/kosten verhouding te hebben.

De effecten die ik zeker wil zijn:

* Delay
* Chorus
* Reverb (zit op mijn Koch Powertone II)

En een effect wat ik er ook wel graag bij zou willen hebben is Vibrato/Tremelo. Liefst gecombineerd en anders alleen de Vibrato.

Qua budget zit ik zo rond de €500,- hoewel dit liever niet allemaal op moet. Woensdag is de enige dag dat ik vrij heb dus dan ga ik even langs Feedback wat pedaaltjes testen. Ik ben van plan mijn eigen top+kast en gitaar mee te nemen, of is dit wat overdreven?

Naja; wat suggesties van pedalen die ik ABSOLUUT moet testen hoor ik graag.

Debaser
19 september 2005, 12:32
* Delay

EHX Memory man
Line6 Echo park

* Chorus
EHX small clone

die zou ik testen

DarknessAwaits
19 september 2005, 13:14
* Delay

EHX Memory man
Line6 Echo park

* Chorus
EHX small clone

die zou ik testen

Ah, die EHX Memory man had ik al gezien inderdaad, lijkt me wel een tof apparaat. Máár hoe zijn de gedachten over de ibanez AD-9, een echte oude? Is hij behalve 'verantwoord-vintage' een beetje ok qua geluid?

Er is nml. een kans dat ik 'm terugkrijg van mijn broer maar ik weet echt niet meer hoe hij klinkt. Ik zag wel op de feedback site dat de reissues behoorlijk prijzig zijn.

Zo'n Line6 Echopark, krijg je dan niet weer een heel digitaal effect? (Behalve de letterlijke betekenis dan ook de figuurlijke.) Tuurlijk best interessant die modeling-shizzle maar ik wil toch echt voor kwaliteit in geluid gaan.

Betreffende de Chorus:

Die EHX zal ik zeker ff testen, thanks. Hoe zit het met Carl Martin? Die heb ik ooit gehoord over een Marshall VS265 of VS65 en die klonk zeer indrukwekkend. Er staan er 2 op marktplaats voor €125,- (p/s uiteraard).

Mitch
19 september 2005, 13:44
De CM Chorus is een hele aprte inderdaad. In tegenstelling tot vrijwel iedere chorus is -ie vlkomen klank-neutraal. Dat levert een wat minder klassieke, maar wel zeer strakke chorus op. Bij sterkere instellingen gaat wel je volume iets omhoog.
Als je nog tremolo en/of vibrato zoekt zou ik zéker de CM Trem o' Vibe testen: tremolo is heel veelzijdig en de vibrato is vreselijk goed in te stellen. Als je getest hebt en je bent geďnteresseerd, PM me dan, want aangezien ik de mijne bijna niet meer gebruik overweeg ik 'm weg te doen :(

Op delay/chorus gebied moet je ook zeker de VIsual Sound H2O testen, leuk combinatie pedaal. Beide 'helften' klinken goed.
De delays van een AD9 zijn wel erg warm, maar ook beperkt qua delaytijd. Wil je vergelijkbare warmte maar langere delaytijden kun je de Ibanez DE7 bekijken: goedkoop maar een erg goede sound, zeker in de loop.
De Echo Park is een stuk veelzijdiger en naar mijn mening niet iel of metalig klinken. Er zijn wel wat problemen qua ruis/brom/storing, daar zou ik wel even mee opletten.
Check ook nog even hoe het zit met de POwertone, qua FX loop. De parallelle (waar je zowel chorus als delay goed in kwijt kan natuurlijk) gebruikt dacht ik de reverb knop als wet/dry mix ? Gedeelde functie ?
Seriële lop gebruiken kan natuurlijk ook gewoon.

dano
19 september 2005, 13:54
delay:
memory man deluxe inderdaad
offf de creme de la creme in mijn ogen: t-rex (die bruine)

chorus:
ik ben nog steedsverliefd op mijn rocktron tsunami

Speeddemon
19 september 2005, 14:23
Ik ben een liefhebber van echte analoge delays (ik heb de tofste ook allemaal :wink: : Boss DM-2, Ibanez AD9, DOD 680 Delay en de MXR Analog Delay), maar mijn 'main' delay is toch de Line 6 Echo Park. Hij klinkt alleen maar metalig in Digital mode, maar Analog is super! Tap tempo aan boord!

2e keus zou zijn een Ibanez DE7 of een Korg 301dl Dynamic Echo (zeldzaam ondertussen).

Qua chorus; wil je 'pristine clean' of juist warm? Wil je heftig of subtiel?

Pristine=TC Electronics Chorus
Warm=Boss CE-1 en CE-2
Heftig= Small Clone, Ibanez BC9
Subtiel= Boss CE-2

DarknessAwaits
19 september 2005, 18:56
Wanneer er op Powertone's parallelle fx-loop iets wordt aangesloten dan werkt de reverbknop inderdaad als de fx-mix. Vervelend detail is dat de reverb dan automatisch wordt uitgeschakeld.

Dat wordt dus de seriële loop gebruiken. Welke voor/nadelen heeft dit?

Over de chorus: ik wil een redelijk subtiele chorus, maar ook weer niet té licht. Er moet wel een redelijk slag uit de slag zijn te halen, if you know what I mean. Het geluid moet dus niet verzuipen in het effect. Ik denk ook niet dat ik voor het 'pristine'-geluid ga zoals omschreven wordt, liever iets warmer.

fullorder
19 september 2005, 19:33
delay:
memory man deluxe inderdaad
offf de creme de la creme in mijn ogen: t-rex (die bruine)



met die t-rex is z'n budget er ook meteen al doorheen.

meneer darkness, heb je die oude AD9 nog? als die nog goed werkt hoef je echt niet verder te zoeken, hele mooie delay namelijk. tenzij je inderdaad langere delaytijden wil, dan kun je inderdaad bijvoorbeeld kijken naar een Memory Man

qua chorus kan ik je van ganserharte een oude boss ce-2 aanraden. de made in japan versies daarvan klinken heel erg goed (beter dan de ce-3, ce-5) en kun je voor een paar tientjes wel vinden op ebay. ook geen volume-drop bij dit pedaal.

een goede tremelo is bijvoorbeeld de voodoo tremelo of de supatrem van fulltone.

en als je naar feedback gaat om te testen vergeet dan niet dat zij een hele beperkt assortiment hebben (zoals bijna alle winkels in nederland). er is heel veel meer en beter dan wat zij hebben. misschien is het ook handig om te kijken wat je kunt kopen bij www.gvees.com, www.haarguitars.nl of www.muziekhandel-jukebox.nl.

Mitch
19 september 2005, 20:23
Wanneer er op Powertone's parallelle fx-loop iets wordt aangesloten dan werkt de reverbknop inderdaad als de fx-mix. Vervelend detail is dat de reverb dan automatisch wordt uitgeschakeld.


Juist, zoiets herinnerde ik mij al.
Seriëel is niet erg, heb zelf niet anders, maar dan moet het effect zelf wel een goede intensiteitsregelaar hebben, of een eigen wet/dry mix knop.
Een echte aanrader op chorus gebied is de door mij geliefde Ibanez RC99, maar net als Boss CE2's en dergelijke is die alleen 2ehands verkrijgbaar. Mooi warm, goede wet/dry mix mogelijkheden en nét dat tikkie flange erin: yummie !

schizo910
19 september 2005, 23:08
[Een echte aanrader op chorus gebied is de door mij geliefde Ibanez RC99, maar net als Boss CE2's en dergelijke is die alleen 2ehands verkrijgbaar. Mooi warm, goede wet/dry mix mogelijkheden en nét dat tikkie flange erin: yummie !

+1, super pedaal, gaat nooooooit meer van mijn board af!

DarknessAwaits
21 september 2005, 17:28
Visual Sound H20 in da house!

Na een sessie van 3 uur in de feedback (voornamelijk wachten totdat ik volgende pedalenpakket mocht uitproberen) was ik eruit.

De EHX Small Clone was de andere favoriet, maar omdat hij niet echt veelzijdig was en bovendien af en toe té donker is hij afgevallen. De Ibanez CS9 was ook een goede tweede, maar die was weer nét te helder.

De H20 had voornamelijk een erg mooie delay die me overtuigde. De chorus was ik nog niet helemaal over uit maar ik denk wel dat ik er een mooie instelling uit kan toveren.

O, en 's ochtends had ik mijn oude Ibanez AD9 opgehaald... wat een sneu verhaal. Het ledje is eruit en de onderkant is ook afwezig. Hij doet het overigens nog wel, maar hij zit zó allemachtig vol met componentjes dat ik niet weet waar het LEDje had moeten zitten.

Ik heb hier een foto:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/IbanezAD9sm.jpg
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/IbanezAD9pr.jpg

En nog een hele grote foto voor de fanatiekelingen:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/IbanezAD9.jpg

Misschien dat iemand me kan vertellen waar hij moet komen. Daar waar ik m'n vinger heb dat is de kant die naar boven wijst als het pedaal in elkaar zit.

Lucluc
21 september 2005, 20:25
Dit is typisch zo'n vraag voor Dirk Hendrik. Die weet alles van vertragingen op kleine printplaten.

DarknessAwaits
21 september 2005, 23:10
Vergeef me mijn onkunde, maar wat heeft dit met vertraging op een print te maken?

Er heeft een LEDje opgezeten, en die is er op een gegeven moment afgehaald. Mijn vraag is enkel "Waar zat dat ledje".

En wat ik me ook afvraag: waar dit topic is gebleven. Het staat helemaal niet meer in het forum... mss nu weer wel?

DarknessAwaits
21 september 2005, 23:15
JA, m'n topic is terug. Lang leve gitaarnet!

H.Manback
22 september 2005, 00:25
Ik zie twee gaatjes die jij niet ziet :P

H.Manback
22 september 2005, 00:28
VVVVV
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/IbanezAD9sm.jpg

Daar onder die elco (dat blauwe pot gevalletje).

Let wel het is maar een gok, dus je zou het verder uit moeten zoeken.

DarknessAwaits
22 september 2005, 11:52
Hmmm... dat zou wel een vreemde plek zijn aangezien het ledje aan de linkerkant van de print moet zitten. Maar ik ga het als ik thuis ben zeker uittesten.

Maakt het trwns nog uit wat voor ledje ik plaats? Ik heb nml. alleen maar kleine rode ledjes die ik uit een zoom multifx heb gesloopt. Moet er ook nog een weerstandje bij gesoldeerd worden of is de spanning al geschikt om er direct een led op aan te sluiten?

H.Manback
22 september 2005, 22:20
Daarvoor moet je toch echt iemand hebben die dezelfde heeft oid, of iemand die het schema voor z'n neus heeft en ongeveer weet wat wat is.

Zonder kennis van het circuit is het gewoon in het duister tasten. Maar als je het wil proberen, probeer het eerst met een weerstand, dan zou ie wel moeten branden als er al een weerstand voor zit, alleen wat zwakker. Doet ie niks (allebei de kanten op proberen die led uiteraard) dan kan je nog proberen zonder, baat het niet dan schaadt het niet.

Rode led is perfect, niet zo'n hoge doorlaat spanning, dus zou altijd wel moeten werken.

dano
22 september 2005, 22:58
al gegoogled voor een schema toevallig?