PDA

View Full Version : 'Bekend' voorkomende thema's?



LaurentB
18 september 2005, 21:34
Hallo allemaal,

In reactie op het nummer van Frank Schiphorst 'Say Cheese', waarvan beweerd wordt dat hij het beginthema niet zelf verzonnen heeft, hier een voorbeeld van mezelf, wat ik toch echt zelf verzonnen meende te hebben.

Ik zet het even apart, omdat ik geen eigen nummers in andermans threads wil gaan posten.

Ik kende het nummer 'Moonflower' van Santana echt niet, of had het in elk geval nooit in mijn bewuste geheugen gehad toen ik dit schreef.
De drummer van de band waar ik in zit wees me er direct op, en verdomd, het beginthema is nog net niet helemaal hetzelfde maar het scheelt wel héél weinig!

ECHT per ongeluk dus! Dat kan dus wel. Net als bij Frank gaat het nummer daarna wel op een andere manier verder.

www.em11.nl/geluiden/lofi/reaching_for_the_moon.mp3

(en dan OOK nog het woord 'moon' in de titel!)

Laurent

Sentenced
18 september 2005, 21:54
het kan..........

mee eens........maar in dit geval......NEE :-D

14 noten achter elkaar....hou op.....neem een PIEPPPPPPPPPPPPPPP in de maling :-D

Sentenced
18 september 2005, 22:03
het gaat niet verder........het valt in herhaling.......ben ik zo slim of jij zo dom?

ik vind het een heel lekker nummer van frank......maar het is een kopie....
en als ik eerlijk ben........het orgineel is beter...........

het thema hoor je bij frank telkens terug.........simpel........

je bent doof of je spoort niet :-D :-D :-D :-D

LaurentB
18 september 2005, 22:23
het gaat niet verder........het valt in herhaling.......ben ik zo slim of jij zo dom?


Ach... zullen we het, om jou een plezier te doen, erop houden dat jij heel slim bent?



ik vind het een heel lekker nummer van frank......maar het is een kopie....
en als ik eerlijk ben........het orgineel is beter...........

het thema hoor je bij frank telkens terug.........simpel........


Een thema keert altijd terug. Bij dat nummer van mij ook. Dat is het kenmerk van een thema.
En dan wil ik de originele demoversie van dat origineel wel eens horen (dat inderdaad erg mooi klinkt) en dan pas vergelijken. Dit is nl. ook een demoversie die nog verder gemixed moet worden, zoals Frank aangaf.



je bent doof of je spoort niet :-D :-D :-D :-D

Je kopieert niet alleen de gezegden van Van Gaal (nu we het toch over kopiëren hebben), maar je discussieert al even genuanceerd merk ik.
Ik ben niet doof en heb laatst nog een hele week heen en weer gespoord per trein.

Het kan zijn dat het thema onbewust in zijn geheugen zat. Ik denk dat dat bij mijn nummer ook het geval was. Maar dat is iets anders dan bewust kopiëren.

Laurent

dejohan
19 september 2005, 15:17
Ach het gebeurt zoveel. Het aantal noten die bij elkaar passen zijn nu eenmaal eindig.
Onlangs nog een riff geschreven (akkoorden en een riedeltje erover), vind ik op het internet een nummer van een to-taal onbekende groep, met ongeveer hetzelfde akkoordenschema, en net hetzelfde riedeltje. Ik lig er niet wakker van, heb m'n nummer gewoon afgemaakt, en nu is het een totaal ander nummer geworden.

FrankS
19 september 2005, 15:25
het thema hoor je bij frank telkens terug.........simpel........

je bent doof of je spoort niet :-D :-D :-D :-DOw het thema dus.. verkeerd begrepen (zie mn thread).. maarreh : zoals de waard is....? :P ik had dus eerst mn basisriffje en toen op play gedrukt, en toen kwam dat melodietje er spontaan uit. Jammer dat je alleen beschuldigt (sentence't? ;)) ipv een reactie te geven die echt ontopic is ;)

En dus idd met Laurent eens, same here dus. Kan gebeuren. Er vallen zoveel nummers te vinden die stukken bevatten die al eerder gedaan zijn.. hou je toch, van die toevals'treffers'. Maar ja, als je het maar lekker vindt klinken. :)

Ben benieuwd naar je nr., Laurent. Thuis es ff luisteren straks gheghe :D

FrankS
19 september 2005, 17:31
Hallo allemaal,

In reactie op het nummer van Frank Schiphorst 'Say Cheese', waarvan beweerd wordt dat hij het beginthema niet zelf verzonnen heeft, hier een voorbeeld van mezelf, wat ik toch echt zelf verzonnen meende te hebben.

Ik zet het even apart, omdat ik geen eigen nummers in andermans threads wil gaan posten.

Ik kende het nummer 'Moonflower' van Santana echt niet, of had het in elk geval nooit in mijn bewuste geheugen gehad toen ik dit schreef.
De drummer van de band waar ik in zit wees me er direct op, en verdomd, het beginthema is nog net niet helemaal hetzelfde maar het scheelt wel héél weinig!

ECHT per ongeluk dus! Dat kan dus wel. Net als bij Frank gaat het nummer daarna wel op een andere manier verder.

www.em11.nl/geluiden/lofi/reaching_for_the_moon.mp3

(en dan OOK nog het woord 'moon' in de titel!)

LaurentNou; HEEL cool man! Heerlijke feel/sound(s) heb je ook!!!! En dat sfeertje wat je weet neer te zetten.. te gek zeg!! En tevens een goeie bak techniek in huis. Het totale pakketje zeg maar. VERY nice! Ik ken het nummer Moonflower zelf ook niet, en tsja, per ongeluk (gewoon toeval eigenlijk dus) gebeurd blijkbaar. BOEIUH. Kan gebeuren idd. Maar ik zit er nu wel hard van te genieten :-D


[edit]d/t :oops: :oops:

LaurentB
19 september 2005, 19:06
Nou; HEEL cool man! Heerlijke feel/sound(s) heb je ook!!!! En dat sfeertje wat je weet neer te zetten.. te gek zeg!! En tevens een goeie bak techniek in huis. Het totale pakketje zeg maar. VERY nice! Ik ken het nummer Moonflower zelf ook niet, en tsja, per ongeluk (gewoon toeval eigenlijk dus) gebeurt blijkbaar. BOEIUH. Kan gebeuren idd. Maar ik zit er nu wel hard van te genieten :-D

Dank je wel!

Zoek maar eens met Google op 'Moonflower Santana mp3' of zo; ik wist niet wat ik hoorde, haha.
Ik bedoel, als ik dit nummer zou willen publiceren op een CD zou ik toch echt even iets willen bedenken waardoor het wat minder lijkt, want zo kan het niet.
Nou ja, het is fijn om te weten dat je op even goede ideeën als Santana, of in jouw geval Porcupine Tree, komt :-D

Laurent

harrie-beton
19 september 2005, 23:27
Begin jaren negentig een bluesnummer gemaakt in A

Shit die bleek al te bestaan.

Toen in Bm, die was er ook al!!

harrie-beton
19 september 2005, 23:33
Het nummer " Child in Time" van Deep Purple kent iedereen


http://82.73.162.167/website1/raadeenliedofniet/It's%20A%20Beautiful%20Day%20-%20Bombay%20Calling%20(It's%20A%20Beautiful%20Day% 20.mp3


Dit nummer is een paar jaar eerder opgenomen 1967 door een andere band. Zij stonden in 1968 een keer samen op een festival, daar moet Deep Purple het gehoord hebben.. Nooit een rechtzaak geweest


CHECK !

bluegate
20 september 2005, 00:37
Als je het heel zwart/wit bekijkt zit in onze toonladder maar 12 noten.
Een noten reeks is dus eigenlijk 12 tot de macht x (x=aantal noten)
Op een gegeven moment heb je alle permutaties gehad.

Ik denk niet dat er nog muziekstukken zijn waar je niet een andere stuk in kunt herkennen. :razz:

harrie-beton
20 september 2005, 09:09
niet alleen de noten maar ook de melodie en timing en sound bepalen het liedje en gelukkig zijn er steeds weer nieuwe liedjes die leuk zijn

Luc-O
20 september 2005, 10:51
je bent doof of je spoort niet :-D :-D :-D :-D

Je kopieert niet alleen de gezegden van Van Gaal (nu we het toch over kopiëren hebben), maar je discussieert al even genuanceerd merk ik.
Ik ben niet doof en heb laatst nog een hele week heen en weer gespoord per trein.


Laurent

Whahahaha DIKKE 1-0 voor Laurent! :D :evil:

c.hultermans
20 september 2005, 12:28
je bent doof of je spoort niet :-D :-D :-D :-D

Je kopieert niet alleen de gezegden van Van Gaal (nu we het toch over kopiëren hebben), maar je discussieert al even genuanceerd merk ik.
Ik ben niet doof en heb laatst nog een hele week heen en weer gespoord per trein.


Laurent

Whahahaha DIKKE 1-0 voor Laurent! :D :evil:

+1 :D

LaurentB
20 september 2005, 20:26
Het nummer " Child in Time" van Deep Purple kent iedereen


http://82.73.162.167/website1/raadeenliedofniet/It's%20A%20Beautiful%20Day%20-%20Bombay%20Calling%20(It's%20A%20Beautiful%20Day% 20.mp3


Dit nummer is een paar jaar eerder opgenomen 1967 door een andere band. Zij stonden in 1968 een keer samen op een festival, daar moet Deep Purple het gehoord hebben.. Nooit een rechtzaak geweest


CHECK !

Tjee!

Trouwens, over 'Child In Time' gesproken: op de tweede LP van Genesis, 'Tresspass' geheten, staat een nummer 'The Knife' waar een stuk in zit dat vrijwel hetzelfde klinkt als dat staccato stuk in 'Child in Time'. Maar die LP is uit 1969, ik weet niet precies wanneer 'Child in Time' geschreven is.

LaurentB
20 september 2005, 20:34
Als je het heel zwart/wit bekijkt zit in onze toonladder maar 12 noten.
Een noten reeks is dus eigenlijk 12 tot de macht x (x=aantal noten)
Op een gegeven moment heb je alle permutaties gehad.

Ik denk niet dat er nog muziekstukken zijn waar je niet een andere stuk in kunt herkennen. :razz:

Nou, als je jouw wiskundig experiment strikt doorvoert heb je wel akelig veel mogelijkheden hoor.
Als je een melodie van 10 noten maakt kom je op 61.917.364.220 mogelijkheden.
Maar het punt is dat er maar een beperkt aantal is dat wij als muzikaal aantrekkelijk becshouwen en dan wordt jouw bewering een stuk beter houdbaar.

LaurentB
20 september 2005, 20:35
Als je het heel zwart/wit bekijkt zit in onze toonladder maar 12 noten.
Een noten reeks is dus eigenlijk 12 tot de macht x (x=aantal noten)
Op een gegeven moment heb je alle permutaties gehad.

Ik denk niet dat er nog muziekstukken zijn waar je niet een andere stuk in kunt herkennen. :razz:

Nou, als je jouw wiskundig experiment strikt doorvoert heb je wel akelig veel mogelijkheden hoor.
Als je een melodie van 10 noten maakt kom je op 61.917.364.220 mogelijkheden.
Maar het punt is dat er maar een beperkt aantal is dat wij als muzikaal aantrekkelijk beschouwen en dan wordt jouw bewering een stuk beter houdbaar.

LuukieRayVaughan
20 september 2005, 21:41
Heel lekker nummer mooi ingespeeld.
Ken het origineel niet maar je speelt echt netjes !
En over die shit akkoorden kan wel maar melodielijnen gaat wel best ver. Natuurlijk zou het wel kunnen maar die kans is zo enorm klein dat dat niet hier en daar voorkomt. Ook kan het zijn dat je het onbewust heb gehoord en onbewust gedeeltelijk heb gekopieerd.

LaurentB
21 september 2005, 10:22
Heel lekker nummer mooi ingespeeld.
Ken het origineel niet maar je speelt echt netjes !
En over die shit akkoorden kan wel maar melodielijnen gaat wel best ver. Natuurlijk zou het wel kunnen maar die kans is zo enorm klein dat dat niet hier en daar voorkomt. Ook kan het zijn dat je het onbewust heb gehoord en onbewust gedeeltelijk heb gekopieerd.

Dank je wel!

Nou, de accoorden bij het beginthema van dit nummer zijn een standaard jazzschema, dus daarvan wist ik wel dat het niet origineel was.

Set Wenker
21 september 2005, 11:12
Het nummer " Child in Time" van Deep Purple kent iedereen


http://82.73.162.167/website1/raadeenliedofniet/It's%20A%20Beautiful%20Day%20-%20Bombay%20Calling%20(It's%20A%20Beautiful%20Day% 20.mp3


Dit nummer is een paar jaar eerder opgenomen 1967 door een andere band. Zij stonden in 1968 een keer samen op een festival, daar moet Deep Purple het gehoord hebben.. Nooit een rechtzaak geweest


CHECK !

Hier is inderdaad geen twijfel over mogelijk. Child in time gaat praktisch hetzelfde. Ik vraag me alleen af of ze het onbewust of bewust gekopieerd hebben.

harrie-beton
21 september 2005, 14:06
Hier is inderdaad geen twijfel over mogelijk. Child in time gaat praktisch hetzelfde. Ik vraag me alleen af of ze het onbewust of bewust gekopieerd hebben.

Echt wel bewust hoor: Ze hebben na elkaar op een festival gespeeld en daar heeft Deep Purple het gehoord. De band die het "origineel" heeft gemaakt heeft maar kort bestaan en waren hippies die niet uit waren op geld of macht. Ze wilden gewoon muziek maken. Mooi streven toch?

Deep Purple heeft nooit officiëel toegegeven dat ze het gekopiëerd hebben

Leuke sneer is dat Deep Purple jaren later een live album "Bombay Calling" heeft genoemd...

harrie-beton
21 september 2005, 14:10
Procal Harum - "Whiter shade of Pale" = AIR van Bach maar dat is wel bekend

LaurentB
21 september 2005, 15:07
Procal Harum - "Whiter shade of Pale" = AIR van Bach maar dat is wel bekend

Bach is de enige componist wiens composities zelfs als ringtone nog goed klinken.

dejohan
21 september 2005, 15:09
Procal Harum - "Whiter shade of Pale" = AIR van Bach maar dat is wel bekend

Bach is de enige componist wiens composities zelfs als ringtone nog goed klinken.

LOL :-D