PDA

View Full Version : HW 1 of Classic



Vlekkie
18 september 2005, 17:56
Bij deze mijn allereerste post op dit forum.. met meteen een binnenkomend vraagje.

En ik weet dat het in verschillende topics wel al een beetje behandeld is .. maar toch makkelijk om gewoon in een keer de vraag te stellen.. want ik ga namelijk eind december ongeveer een strat scoren.. alleen zit ik een beetje te twijfelen tussen een Highway One en een Classic..

HW 1 een beetje omdat hij toch Amerikaans is (weet niet waarom maar dat klinkt wel lekker) en omdat hij langere sustain schijnt te hebben door de dunnere lak..

Maar aan de andere kant weer een Classic omdat het schijnt dat ze iets beter afgewerkt zijn ( is dit ook zo? ) En omdat er meer kleurkeuze is. en de kleur ook wel heel belangrijk voor me is.. wil wel íets originelers dan 3color sunburst :D
Tips? :)

Orpheo
18 september 2005, 18:04
ja. read the faq, en anders: UTFS!!! (use the fuckin search). niet lullig bedoeld hoor, maar hier is nog geen 2 weken geleden een topic over geweest. en anders moet je even naar de " concurerende site", www.gitaar.net en dan daar naar de faq kijken over strats. daar zie je genoeg info over de verschillen. daarnaast, wat heb je aan onze meningen?? ik vind bv de classic brandhout (als dat degene is die ik voor ogen heb, anders heb ik m nooit bespeeld) en de highway vind ik top, maar iemand anders zal vast t tegenovergestelde hebben. kortom: ga eens langs bij Feedback, of een andere grote gitaarzaak, en ga daar gewoon testen. Oh ja; een gitaar moet je niet beoordelen op kleur! als je er eentje heb die TOP klinkt, maar bv helaas 3tone sunburst is (helaas??? ) of pimpelpaars, wat boeit t dan?? t gaat om de sound, de kleur, daar wen je wel aan.

Cubensis
18 september 2005, 18:09
ik zou voor de highway gaan :D
ik zou zelfs eerder een highway 1 kopen dan een usa std, enorm priojsverschil, precies dezelfde onderdelen, betere lak zelfs, het enige verschil is dat ze de usa in amerika in elkaar schroeven met usa parts en de highway 1 (om kosten te drukken) in mexico, met usa parts dus, op de lak na, precies dezelfde gitaar

Orpheo
18 september 2005, 18:11
oh ja, de lak van de highway is dunner dan die van de andere series. dat levert niet zozeer meer sustain op, maar meer resonantie.

Negative K3 fan
18 september 2005, 18:14
ik zou voor de classic gaan...

ik vond de highways die ik in mn handen heb gehad echt onder de maat en ik vind vooral de classic 60s strats heel erg lekker. Maar het is ook vrij persoonlijk!

Orpheo
18 september 2005, 18:19
ik zou voor de classic gaan...

ik vond de highways die ik in mn handen heb gehad echt onder de maat en ik vind vooral de classic 60s strats heel erg lekker. Maar het is ook vrij persoonlijk!

precies, dit bedoelde ik dus :D:D dank u Negk3fan! ik vind de classic klote, en hij juist goed, en ik vind de highway goed, en hij niet.

kortom: ga zelf testen, schiet je veel meer mee op

Cubensis
18 september 2005, 18:21
zijn classics geen mim?
en is die mim 57 ri van jou geen classic orpheo?

Negative K3 fan
18 september 2005, 18:22
classics zijn idd MIM en de RI's zijn amerikaans, het verschil zit hem ook in de nummerrs, de classics zijn 50s, 60s en 70s terwijl de RI '57 '62 en '73 (ofzo) zijn...

Negative K3 fan
18 september 2005, 18:23
oh ja, de lak van de highway is dunner dan die van de andere series. dat levert niet zozeer meer sustain op, maar meer resonantie.

ik geloof van dat soort dingen best wel weinig, ik heb het nog nooit teruggehoord, en waarom maken ze dan niet alle gitaren met zon goedkope finish als het nog beter klinkt ook...

Cubensis
18 september 2005, 18:25
classics zijn idd MIM en de RI's zijn amerikaans, het verschil zit hem ook in de nummerrs, de classics zijn 50s, 60s en 70s terwijl de RI '57 '62 en '73 (ofzo) zijn...
niet alle ri's zijn amerikaans toch?
je hebt ook japanse ri's

Orpheo
18 september 2005, 18:32
oh ja, de lak van de highway is dunner dan die van de andere series. dat levert niet zozeer meer sustain op, maar meer resonantie.

ik geloof van dat soort dingen best wel weinig, ik heb het nog nooit teruggehoord, en waarom maken ze dan niet alle gitaren met zon goedkope finish als het nog beter klinkt ook...

tis uit mijn hoofd de gewone lak als normaal, alleen dan dunner. dat zou het verschil zijn. ik had op mijn strat ook een " dikke" laklaag, daarna beetje (subtiel) gereliced, lak afgeschuurd, en hij klinkt sindsdien stukken beter....

Noot Muskaat
18 september 2005, 18:34
:o

Jeetje...heb je hier ook al verstand van joh!

Orpheo
18 september 2005, 18:50
:o

Jeetje...heb je hier ook al verstand van joh!

tis beetje logisch nadenken......

Wormaap
18 september 2005, 19:05
:o

Jeetje...heb je hier ook al verstand van joh!

OK, van wie is dit een clone account?
Flikker gewoon op als je niets beters te doen hebt.

Negative K3 fan
18 september 2005, 19:14
ja maar zo'n faded finish is ook goedkoper omdat hij niet wordt gepolijst etc. volgens mij zijn dat een beetje marketing verhalen!

Orpheo
18 september 2005, 19:17
ja maar zo'n faded finish is ook goedkoper omdat hij niet wordt gepolijst etc. volgens mij zijn dat een beetje marketing verhalen!

klopt hoor, je hebt gelijk.tis goedkoper, tis marketing,maar er zit een kern van waarheid in. als het hout onder een dikke laag plastic zit (wat dat is immers fender-lak) zal het heel wat minder lekker kunnen resoneren dan als die laag dunner is.

Negative K3 fan
18 september 2005, 19:20
op zich een vrij aannemelijk verhaal, amar er zitten wel veel aannames in mbt tot resonanties en solid body electrische gitaren, ik denk dat niet veel mensen daar echt verstand van hebben.

Orpheo
18 september 2005, 19:38
op zich een vrij aannemelijk verhaal, amar er zitten wel veel aannames in mbt tot resonanties en solid body electrische gitaren, ik denk dat niet veel mensen daar echt verstand van hebben.

hmm...ok....

feit is wel dat je deze lak sneller doorgesleten krijgt, en sneller een rory gallagher-strat kan creeren :D:D

d'oh
18 september 2005, 19:55
:o

Jeetje...heb je hier ook al verstand van joh!

OK, van wie is dit een clone account?
Flikker gewoon op als je niets beters te doen hebt.

inderdaad, ik weet niet of het klopt dat elke keer dezelfde is die hier de gitaar spelende community van nederland loopt te sarren, maar als dat zo is dan zou gewoon een ip-tje gebant moeten worden

Raytheman
18 september 2005, 20:09
Een HW1 heeft een satin-laquer oftewel matte afwerking. Een classic heeft een polyesther afwerking. Al zou je een body van karton maken en met polyesther afwerken dan is deze net zo hard als een classic- zegt dus wel iets over de houtkwaliteit.
Overigens zijn de duurdere modellen met zgnd. nitro-cellulose afwerking ook gewoon opgebouwd uit een polyesther met daaroverheen een dunne laag nitro.
Mijn keuze is dus een HW1. vind je de matte afwerking niet mooi dan polijst je die of je spuit er zelf een glimmende laag op :D

ps. álle halzen worden in de usa gemaakt; ook die van de mim's. In de Ensenada-plant staat simpelweg geen apparatuur om halzen te vervaardigen.

Negative K3 fan
18 september 2005, 20:18
de een heeft een satin/matte afwerking en de andere een polyesther afwerking

dat is natuurlijk een appels en peren vergelijking want het kan allebei hetzelfde zijn :)

en ook heel veel dure gitaren gebruiken een polyesther finish, ik noem: ibanez, PRS etc. dus dat hoeft helemaal niet veel te betekenen emn zegt dus helemaal niets over de houtkwaliteit!

Cubensis
18 september 2005, 20:34
net ff bij sash geïnformeerd: volgens hem komen de classics en de highways van dezelfde houtbatch (classics ook volgens hem)

Raytheman
18 september 2005, 20:50
dan hier een stukje van Mark Kendrick- (masterbuilder bij Fender)

Lots of good info here from Mark Kendrick.

I'd like to make one thing clear... ALL FENDER GUITARS PRODUCED AFTER 1968 HAD A POLYESTER UNDERCOAT WITH A LACQUER TOPCOAT!!! There is no specific ratio. Enough poly was, and is sprayed to properly fill the grain while preventig a burn through while sanding.

In 1983, Fender began using polyuerthane as a topcoat. It cured quicker. It had better clarity. It had more depth and gloss, and didn't melt when you accidently spilled 151 on it. Fender then discontinued the use of polyester on the necks. Polyurethane is a 2 part product using a catalyst.

Fender has continued to use polyester, polyurethane, nitro, homoclad, and Ful-O-Plast.

Nitro is not a superior finish. An electric guitar doesn't 'breathe' at 120 db.

My first year at Fender I personally painted approximately 46,000 guitars. I like polyester. I like Nitro colors too. But maybe I'll let the players that use poly (ester or urethane) speak for themselves...

Billy Gibbons, Geddy Lee, Alex Lifeson, Joe Perry, Jimi Hendrix, Eric Clapton, Roccco Prestia, Jimmie Vaughn, Nils Lofgren, Vince Gill, Chet Atkins, Tom Hamilton, Lenny Kravitz, Merle Haggard, Don Rich, Darryl Jones, Mike Stern, Larry Carlton, Peter Frampton, Sting, Marty Stuart, just to name a few. More are available upon request.

Hope this helps,

Mark K.

Negative K3 fan
18 september 2005, 20:54
precies mijn punt!

'echte' nitro zoals de vroege fenders bestaat al niet eens meer, dat zijn allemaal modernere versies nu! nitro is imo alleen interessant voor een relic look, vergeling, barsten door temperatuur en niet echt slijtvast.

Raytheman
18 september 2005, 21:10
Het verschil tussen nitro-cellulose en gewoon cellulose is de droogsnelheid.
Mensen die wel eens met gewone cellulose hebben gekwast weten hoe snel dit droog is. Nitro is nóg sneller droog. Van origine ontwikkeld door Dupont voor de autoindustrie.
Alle HW1-bodies zijn van Alder ( muv de tele-texas:ash)
De classics zijn ook allemaal alder muv de '70 serie. Die zijn ook Ash.