PDA

View Full Version : Uitmeten van transfo's?



Coppens
18 september 2005, 15:57
Hallo,

ik heb gisteren tijdens een garageverkoop twee versterkers gekocht.
De eerste is een 6W Socora en de tweede een 30W Geloso. Ik heb er 25 euro voor betaalt.

Nu zou ik deze graag uit mekaar halen voor onderdelen. Alleen weet ik niet hoe ik de eindtransfo's moet uitmeten.

Is er iemand die mij kan zeggen hoe ik dit kan doen?

Groeten,
Koen

nicoverduin
18 september 2005, 16:25
Zet op de secundaire wikkeling een wisselspanning van een volt of 6 (bijv. een filament wikkeling). Meet op de primaire wikkeling de wisselspanning.

Deel de gemeten spanning door de secundaire. Dit geeft de spannings verhouding aan.

Kwadrateer de uitkomst en je hebt de impedantie verhouding van 1: berekende waarde.

Naam nu bijv 8 ohm speaker load dan moet je de uitkomst vermenigvuldigen met 8.

Overigens als er in die versterkers de buizen zitten, kan je vrijwel gelijk de waardes herleiden. Bij die 6W zal er wel een EL84 of 6V6 zitten. Primair zal wel rond de 5K-5.5K zitten (SE versterker?)
secundair zal wel op de kast staan.

Bij die ander zal het wel een PP versie zijn met:
2 x 6V6 Primair waarschijnlijk rond de 8K zijn
2 x EL84 idem
2 x EL34 primair rond de 4K-4.5K zitten
2 x 6L6 idem.

Bij die Geloso staat er als het goed is op de achterkant een plaatje met alle speaker impedanties. Dus gelijk opschrijven.

Nico

Coppens
18 september 2005, 17:48
Bedankt Nico,

maar ik had misschien beter gevraagd hoe ik de PT moet doormeten.

Primair gewoon 220V aangesloten en dan secundair gemeten. Maar ik meet helemaal niets.

Er komen 3 paar draden uit: 2 oranje; 2 rode; 1 groene en 1 gele.
De oranje zijn volgens mij 6,3V om dat deze naar een lampje gingen en naar de filamenten.

Doe ik iets verkeerd of is mijn transfo naar de haaien?

Koen

nicoverduin
18 september 2005, 18:04
Het handigste is om even een 6.3 Volt trafotje op de filament te zetten. Kun je vanzelf de overige spanningen meten. Wel oppassen voor de hoge spanningen.
Nico

Coppens
18 september 2005, 20:45
Het ding is nu volledig gedemonteerd en al het bruikbare is opzijgelegd.

Ik heb geen enkele info over deze versterker kunnen vinden en zit bijgevolg met de handen in het haar. De bedoeling is eigenlijk om de transfo's uit te meten en na te gaan of ze bruikbaar zijn voor de bouw van een P1 (AX84). Ik heb namelijk geen zin om veel geld uit te geven aan nieuwe en dure transfo's voor m'n eerste buizenproject. Stel dat het mislukt en volledig tegenslaat, dan zit ik daar met m'n nieuwe transfo's.

De voedingstransfo blijft echter raar doen. Als ik 'm aansluit op het net, meet ik op de secundaire kring helemaal niets.
Bijgevolg kan ik de uitgangstransfo ook niet testen volgens de methode die Nico hierboven opgeeft.

Wat doe ik fout?

Hopend op een helpende hand,
Koen

Coppens
18 september 2005, 20:45
Het ding is nu volledig gedemonteerd en al het bruikbare is opzijgelegd.

Ik heb geen enkele info over deze versterker kunnen vinden en zit bijgevolg met de handen in het haar. De bedoeling is eigenlijk om de transfo's uit te meten en na te gaan of ze bruikbaar zijn voor de bouw van een P1 (AX84). Ik heb namelijk geen zin om veel geld uit te geven aan nieuwe en dure transfo's voor m'n eerste buizenproject. Stel dat het mislukt en volledig tegenslaat, dan zit ik daar met m'n nieuwe transfo's.

De voedingstransfo blijft echter raar doen. Als ik 'm aansluit op het net, meet ik op de secundaire kring helemaal niets.
Bijgevolg kan ik de uitgangstransfo ook niet testen volgens de methode die Nico hierboven opgeeft.

Wat doe ik fout?

Hopend op een helpende hand,
Koen

Negative K3 fan
18 september 2005, 20:50
jhe kunt ook gewoon de netspanning of een of andere wisselspanning op die trafo zetten en de verhoudingen meten...

maar over die voedingstrafo, als je ecvht niks meet, terwijl de rest klopt, dan is de trafo waarschijnlijk dood... maakt hij ook geluid als je er netspanning op zet?

nicoverduin
18 september 2005, 20:52
Om te beginnen zou ik eens meten of er wel een weerstand staat de primaire wikkeling. Als die er niet is, dan is de trafo doorgebrand. Er vanuit gaande dat je wel de juiste draden op het niet hebt gezet.

Idem mag ik aannemen dat de secundaire wikkelingen gemeten hebt.

Die 6 watt UT zou ik gebruiken voor die P1.

Nico

Coppens
18 september 2005, 21:23
Hij doet helemaal niets, maakt geen geluid, ...

Ik heb de juiste draden aangesloten op de primaire kring, want ik meet er 220V op.

Dan zal hij wel dood zijn. Waarschijnlijk de reden waarom hij zo goedkoop was...

Ik ga het nog een keer aan m'n oom vragen. Die is electricien. En als die het niet weet gaat hij in de vuilbak.

Koen

Robbert
18 september 2005, 21:33
Primair 220 volt, dus je hebt hem op het stopcontact? :-?

nicoverduin
18 september 2005, 21:33
Ik heb de juiste draden aangesloten op de primaire kring, want ik meet er 220V op.


???????????????

birt
18 september 2005, 22:36
mss een heel domme vraag maar heb je je multimeter op AC staan? de mijne staat namelijk als je hem gewoon aanzet altijd op DC en dat is niet handig om trafos te meten :lol:

Frits van Mourik
19 september 2005, 01:46
Pfff... doe nou gewoon, wat Nico je al geschreven heeft:
Neem een spanning van 6,3 V van een andere trafo
en zet die op de oranje draden. En dan (voorzichtig) de spanningen
op de andere draden meten (inderdaad Birt, het metertje op AC!)... niet zņ moeilijk, toch? :wink:

JoostBaksteen
19 september 2005, 08:13
Pfff... doe nou gewoon, wat Nico je al geschreven heeft:
Neem een spanning van 6,3 V van een andere trafo
en zet die op de oranje draden. En dan (voorzichtig) de spanningen
op de andere draden meten (inderdaad Birt, het metertje op AC!)... niet zņ moeilijk, toch? :wink:

Of het andere wat Nico zei: Om te beginnen zou ik eens meten of er wel een weerstand staat de primaire wikkeling

Coppens
19 september 2005, 09:32
Ik wil helemaal niet eigenwijs doen, maar het metertje staat wel degelijk op AC.

Ik heb de weerstand van de primaire wikkeling doorgemeten en die geeft ook niets aan, dus hij is doorgebrand. Ook met een andere transfo er bij aan (6,3V) blijft hij dood. Einde transfo en een nieuwe zoeken of bestellen.

Koen

svokke
19 september 2005, 13:29
van de socora staan er gegevens op't web: http://users.skynet.be/radiocollection/uk/socora_tr_uk.html