PDA

View Full Version : fender telecaster neck-element



jon-ass
17 september 2005, 21:26
hoi allemaal,

ik heb sinds kort een ENGL sovereign 100combo gekocht, en ik speel erdoor met mijn telecaster, maar ik vroeg me af of het niet beter zou klinken als ik er een humbucker zou insteken, ik speel nu met 2 single coils en ik heb het gevoel dat het zware geluid soms een beetje "brak" klinkt.
Ik speel ook dikwijls met enkel het neck-element open, en misschien beperk ik hierdoor het geluid dat kan binnenkomen, maar ik heb al verschillende keren gehoord dat een humbucker het verschil kan maken.
Iemand raar wat ik nog zou kunnen doen?

Cubensis
17 september 2005, 21:30
tsja, ik weet niet wat je ermee speelt, maar zware rock of metal moet je niet uit het neck elementje van een tele verwachten :)
je hebt tele's met een humbucker in de neck (fender tele custom '72 zo uit mn hoofd) en of er humbuckers verkrijgbaar zijn in t formaat van een tele neck element (dunner dan een normale SC) weet ik niet zeker, maar zou toch haast wel moeten...

FruscianteFan
17 september 2005, 23:37
Die Tele die jij noemt, Cubensis, is toch met twee HB's?

Er zijn ook Fat Tele's, mijn ex-leraar duits heeft er één. Gewoon een Tele, maar dan met een Les Paul/SG achtige humbucker (qua uiterlijk dan) in de halspositie.

vosarnout
19 september 2005, 09:14
Kijk eens naar de Hotrails van Seymour Duncan. Vrij bekend, erg goed...

Mitch
19 september 2005, 12:48
Ik begrijp de vraag niet helemaal. Of beter: helemaal niet :???:
Welke andere versterker had je hiervóór dan ? Klonk die wel beter ?
Vind je dat je te weinig laag hebt ? Is het niet strak ? En bedoel je clean of op drive ?

jon-ass
19 september 2005, 15:29
het probleem is was ervoor ook al, dus het ligt niet aan de amp, die is in orde.
eerst en vooral, de cleane klinkt goed, maar de drive klinkt niet goed, de klank komt er precies niet helemaal door, en die klinkt dus nogal 'brak'.
Ik ben op zoek hoe ik de klank voller, warmer en dus stromender kan maken. Ik heb nu dus de klassieke tele-elementen, single coil in de brug, en single coil tele-elementje in de neck. Misschien is het geen slecht idee om een humbucker in de brug te plaatsen dacht ik, clean speel ik meestal alleen op het neck-element, dus kan ik deze behouden.
Ik weet gewoon of dit een goed idee is, en indien wel, welke zou ik nemen, indien niet, andere oplossingen?

jon-ass
19 september 2005, 15:30
het probleem is was ervoor ook al, dus het ligt niet aan de amp, die is in orde.
eerst en vooral, de cleane klinkt goed, maar de drive klinkt niet goed, de klank komt er precies niet helemaal door, en die klinkt dus nogal 'brak'.
Ik ben op zoek hoe ik de klank voller, warmer en dus stromender kan maken. Ik heb nu dus de klassieke tele-elementen, single coil in de brug, en single coil tele-elementje in de neck. Misschien is het geen slecht idee om een humbucker in de brug te plaatsen dacht ik, clean speel ik meestal alleen op het neck-element, dus kan ik deze behouden.
Ik weet gewoon of dit een goed idee is, en indien wel, welke zou ik nemen, indien niet, andere oplossingen?

vulvasonic
19 september 2005, 18:02
het probleem is was ervoor ook al, dus het ligt niet aan de amp, die is in orde.
eerst en vooral, de cleane klinkt goed, maar de drive klinkt niet goed, de klank komt er precies niet helemaal door, en die klinkt dus nogal 'brak'.
Ik ben op zoek hoe ik de klank voller, warmer en dus stromender kan maken. Ik heb nu dus de klassieke tele-elementen, single coil in de brug, en single coil tele-elementje in de neck. Misschien is het geen slecht idee om een humbucker in de brug te plaatsen dacht ik, clean speel ik meestal alleen op het neck-element, dus kan ik deze behouden.
Ik weet gewoon of dit een goed idee is, en indien wel, welke zou ik nemen, indien niet, andere oplossingen?

Ik heb hetzelfde; halselement gebruik ik standaard voor het cleane werk en voor het ruigere werk schakel ik 'm naar het brugelement waar ik een Seymour Duncan Little '59 in heb laten zetten. Da's een humbucker met een dijk van een geluid, maar dan in SC-formaat. Voor het cleane werk vind ik 'm minder geschikt, maar daarvoor gebruik ik, zoals gezegd, altijd het halselement of de tussenstand waarbij de humbucker single geschakeld wordt.

Ik denk, als ik je verhaal zo lees, dat dit ook voor jou een hele geschikte oplossing zou kunnen zijn. Ik ben er enorm tevreden over.
Overigens, er zijn wel meer humbuckers in SC formaat, maar deze vond ik echt het mooist. Je kunt sampletjes beluisteren op www.seymourduncan.com

http://www.seymourduncan.com/images/ST59-1.jpg

hoofd
19 september 2005, 19:00
Ik heb 2 hums op single-coil formaat in me tele zitten, allebei SD HotRails. Het brugelement is speciaal voor de tele, die in de hals is eigenlijk voor een strat, moest daarvoor een beetje bijfrezen....maar hij is er ook in tele-uitvoering zodat je niet hoeft te frezen. Het is een lekker scheurgeluid wat je eruit krijgt, maar ik ga ze er toch s uithalen om er goede tele-elementen in te zetten...scheuren doe ik wel met een echte humbucker gitaar.

hoofd
19 september 2005, 19:02
Ik heb 2 hums op single-coil formaat in me tele zitten, allebei SD HotRails. Het brugelement is speciaal voor de tele, die in de hals is eigenlijk voor een strat, moest daarvoor een beetje bijfrezen....maar hij is er ook in tele-uitvoering zodat je niet hoeft te frezen. Het is een lekker scheurgeluid wat je eruit krijgt, maar ik ga ze er toch s uithalen om er goede tele-elementen in te zetten...scheuren doe ik wel met een echte humbucker gitaar.

jon-ass
19 september 2005, 22:54
@vulvasonic;

Wat voor genre speel je?...en helpt de humbucker ook tegen de schelheid die de tele nu heeft; en als ik de treble lager zet, betert dit niet, dan wordt het geluid zwakker.
Ik zoek gewoon een lekker warme sound waarmee je goed kan rocken, en waarmee zelfs met een goeie drive hele akkoorden duidelijk te horen zijn, maar een typische metalklank wil ik dus niet.

vulvasonic
19 september 2005, 23:11
@vulvasonic;

Wat voor genre speel je?...en helpt de humbucker ook tegen de schelheid die de tele nu heeft; en als ik de treble lager zet, betert dit niet, dan wordt het geluid zwakker.
Ik zoek gewoon een lekker warme sound waarmee je goed kan rocken, en waarmee zelfs met een goeie drive hele akkoorden duidelijk te horen zijn, maar een typische metalklank wil ik dus niet.

In dat geval kun je 'm gerust kopen. Ik speel ook geen metal. Wel stevige rock. De humbucker klinkt minder schel dan de single coil en de drive wordt er veel vloeiender door.

Ik zou nooit zomaar iemand iets aansmeren, maar in dit geval durf ik keihard te beweren dat dit precies het element is dat je zoekt. Ben ik van overtuigd.

Het single coil element in de brugpositie van een tele kan enorm goed klinken, maar daar heb je ook de juiste combinatie van spel, versterking en stijl voor nodig. En soms komt dat gewoon niet overeen met dat wat je wil of dat wat je doet. De Little 59 zou voor jou een wondertje kunnen betekenen. Ik meen het.

zjanke
20 september 2005, 09:50
Nog eentje die je moet beluisteren, SD Quarterpounder. Ook een singlecoil met een vette output en op mijn Marshall scheurt ie zeker 8-)

Jeanken
20 september 2005, 09:55
Ik zou een hum aan de halspositie plaatsen, als je een andere slagplaat koopt en misschien moet je een beetje frezen kan je er een echte hum insteken, is toch nog steeds wat verschil met die SC formaat dingen.
Lekker Keith Richards :D

fullorder
20 september 2005, 12:01
Ik haal een prima scheur uit mijn SC tele. Het klinkt uiteraard niet als humbuckers, maar er is niks 'braks' aan. Gewoon een hele vette scheur edoch lekker transparant (dat is dan weer het voordeel van de SC) ;)

Ik speel echter wel over een totaal andere amp dus misschien toch de amp? Of de gitaar-amp combinatie? Misschien vinden engl en tele elkaar niet lief...