PDA

View Full Version : hoe houd ik mijn plectrum het beste vast



elie
17 september 2005, 17:32
is het gelijk hoe je een plectrum vasthoud want ik speel met mijn plectrum zoals het in de leerboeken staat maar een neef van mij houd zijn plectrum met 2 vingers vast en speelt veel beter dan ik


iemand enig idee

Lacrimosa
17 september 2005, 18:23
hoe jij het fijnst vindt! :)
plectrum vasthouden doe je op je eigen manier. Het feit dat je neef beter speelt, komt niet omdat hij zijn plectrum anders vast houdt!
Je moet het gewoon doen hoe jij het fijn vindt en veel oefenen!

Later

Negative K3 fan
17 september 2005, 18:36
ik hield hee;l vroeger ook altijd mn plectrum met 3 vingers (duim+wijs+middel) vast en ik kan je echt met klem aanraden om hem met twee vingers vast te houden, dat is uiteindelijk echt beter!

Vampire
17 september 2005, 18:49
Bij veel lessen op internet leer je hem vast te houden door je wijsvinger dicht te vouwen en dan je plectrum tussen dat driehoekje wat zich dan vormt (je wijsvinger dus) en je duim te klemmen. Ik heb dat 1 week volgehouden en vond het zo omslachtig, dat ik daar hem gewoon tussen 2 vingers vastpakte en sindsdien zo speel.

Ik denk dat je uiteindelijk minder kans hebt om je plectrum te laten vallen tijdens het spelen als je hem op de eerste manier vasthoudt, maar goed, wie laat zijn plectrum nou vallen :cool:

Negative K3 fan
17 september 2005, 19:19
omslachtig???
effectief noem ik dat... maargoed.

ooit een bekende gitarist gezien die zn plectrum met 3 vingers (of 2 vingers en 1 duim) vasthoudt en die geen kampvuurmuziek maakt? zal vast wel een reden hebben.

ik heb ook vrij lang met 2 vingers+1duim gespeeld, maar daarmee mis je de preciezie en motoriek en snelheid die je met 1 vinger +duim wel hebt.

outside
17 september 2005, 19:36
Als je gewone akkoordjes traag speelt maakt het niet zo veel uit denk ik maar vanaf dat je snel moet gaan spelen of met palm muting is het echt wel beter met 2 vingers(zo wijsvinger geplooid) vindik, dan moet je je pols ni zo raar houden. Ik heb het vanaf het begin zo geleerd, ik kan me wel voorstellen dat je zo'n gewoonte niet zo gemakkelijk verrandert.

Blijepanda
17 september 2005, 19:38
omslachtig???
effectief noem ik dat... maargoed.

ooit een bekende gitarist gezien die zn plectrum met 3 vingers (of 2 vingers en 1 duim) vasthoudt en die geen kampvuurmuziek maakt? zal vast wel een reden hebben.

ik heb ook vrij lang met 2 vingers+1duim gespeeld, maar daarmee mis je de preciezie en motoriek en snelheid die je met 1 vinger +duim wel hebt.

Helemaal mee eens. Ik speelde ook eerst met drie vingers, maar nadat ik met duim en wijsvinger ging spelen, merkte ik pas hoe groot het verschil was (als je er eenmaal aan gewend bent).

BlackSun
17 september 2005, 19:55
Bij veel lessen op internet leer je hem vast te houden door je wijsvinger dicht te vouwen en dan je plectrum tussen dat driehoekje wat zich dan vormt (je wijsvinger dus) en je duim te klemmen. Ik heb dat 1 week volgehouden en vond het zo omslachtig, dat ik daar hem gewoon tussen 2 vingers vastpakte en sindsdien zo speel.

Ik denk dat je uiteindelijk minder kans hebt om je plectrum te laten vallen tijdens het spelen als je hem op de eerste manier vasthoudt, maar goed, wie laat zijn plectrum nou vallen :cool:

Huh, je kromt je wijsvinger dus niet? .......dat moet er ook gaar uitzien dan :D

Vampire
18 september 2005, 00:52
Bij veel lessen op internet leer je hem vast te houden door je wijsvinger dicht te vouwen en dan je plectrum tussen dat driehoekje wat zich dan vormt (je wijsvinger dus) en je duim te klemmen. Ik heb dat 1 week volgehouden en vond het zo omslachtig, dat ik daar hem gewoon tussen 2 vingers vastpakte en sindsdien zo speel.

Ik denk dat je uiteindelijk minder kans hebt om je plectrum te laten vallen tijdens het spelen als je hem op de eerste manier vasthoudt, maar goed, wie laat zijn plectrum nou vallen :cool:

Huh, je kromt je wijsvinger dus niet? .......dat moet er ook gaar uitzien dan :D

Ik heb het idee dat er hier een misverstand is...

Ik heb mijn plectrum vast tussen duim en wijsvinger en ja, ik krom mijn wijsvinger wel, zodat hij zeg maar even lang als mijn duim is. Bij veel lessen leer je je wijsvinger helemaal dubbel te vouwen, zodat ie zeg maar je hand weer aanraakt (t.o.v. je andere vingers staat hij in een kleine hoek naar beneden). Je krijgt dan een soort driehoek vormpje als je dat doet en dan moet je tussen dat en je duim je plectrum vasthouden. Ik vond dat je dan totaal geen controle hebt, daarom ben ik hem gewoon tussen de top van mijn wijsvinger en mijn duim gaan vasthouden...

Jimi Hendrix
18 september 2005, 12:12
omslachtig???
effectief noem ik dat... maargoed.

ooit een bekende gitarist gezien die zn plectrum met 3 vingers (of 2 vingers en 1 duim) vasthoudt en die geen kampvuurmuziek maakt? zal vast wel een reden hebben.


Bijvoorbeeld Jesse van Ruller. Eef Albers volgens mij ook, toch twee van de 'betere gitaristen' van Nederland....
Ikzelf speel trouwens ook met twee vingers+duim, beetje zoals je een pen vasthoudt, dus vingers behoorlijk gestrekt, slecht he!? En dan nog leunen met de pink ook en ringvinger intrekken, jeetje.
Ik speel met de botte kant van het plectrum en toch maak ik geen kampvuurmuziek ;-), kortom het zal wel.

Overigens mogen mijn leerlingen uiteraard hun 'eigen' techniek gebruiken, alleen waar die tekort schiet probeer ik die wat te veranderen, niet naar de mijne toe overigens.

Gitaro
18 september 2005, 12:43
Je kan m.i. het best in de "OK" vorm basthouden. Tussen duim en wijsvinger en de rest gestrekt. Zo kan je het beste muten. Ik speelde vroeger altijd met een vuist, maar sinds ik in OK speel kan ik veel sneller en strakker aanslaan èn muten.

BlackSun
18 september 2005, 13:08
Bij veel lessen op internet leer je hem vast te houden door je wijsvinger dicht te vouwen en dan je plectrum tussen dat driehoekje wat zich dan vormt (je wijsvinger dus) en je duim te klemmen. Ik heb dat 1 week volgehouden en vond het zo omslachtig, dat ik daar hem gewoon tussen 2 vingers vastpakte en sindsdien zo speel.

Ik denk dat je uiteindelijk minder kans hebt om je plectrum te laten vallen tijdens het spelen als je hem op de eerste manier vasthoudt, maar goed, wie laat zijn plectrum nou vallen :cool:

Huh, je kromt je wijsvinger dus niet? .......dat moet er ook gaar uitzien dan :D

Ik heb het idee dat er hier een misverstand is...

Ik heb mijn plectrum vast tussen duim en wijsvinger en ja, ik krom mijn wijsvinger wel, zodat hij zeg maar even lang als mijn duim is. Bij veel lessen leer je je wijsvinger helemaal dubbel te vouwen, zodat ie zeg maar je hand weer aanraakt (t.o.v. je andere vingers staat hij in een kleine hoek naar beneden). Je krijgt dan een soort driehoek vormpje als je dat doet en dan moet je tussen dat en je duim je plectrum vasthouden. Ik vond dat je dan totaal geen controle hebt, daarom ben ik hem gewoon tussen de top van mijn wijsvinger en mijn duim gaan vasthouden...

Ooooh ok, ik dacht dat je je wijsvinger volledig gestrekt had :lol:
Ik heb em op dezelfde manier vast als jij.

Bl44t44p
18 september 2005, 14:10
Meestal houd ik mijn plectrum gewoon tussen twee vingers, bijvoorbeeld altijd bij niet al te snelle maar wel strak gespeelde riffjes, maar bij snellere solo's of akkoorden mis ik vaak de kracht om dan nog met twee vingers te spelen, dus zet ik er mijn middelvinger bij.

Maar als ik zo naar de laatste tijd kijk merk ik dat ik wel meer met twee vingers ga spelen (voorheen deed ik alles met drie vingers), en heb ook wel het gevoel dat ik over een tijdje alles met twee vingers doe :)

guitarmonk
18 september 2005, 15:49
ooit een bekende gitarist gezien die zn plectrum met 3 vingers (of 2 vingers en 1 duim) vasthoudt en die geen kampvuurmuziek maakt? zal vast wel een reden hebben.





Pat Metheny houd zn plectrum met duim en 2 vingers vast. Dat is niet bepaald een kampvuurgitarist.

thijsov
18 september 2005, 17:29
Ik hield eerst mijn plectrum altijd met duim + middelvinger vast, tot mijn gitaarleraar zei dat mijn wijsvinger toen niets deed en in de weg zat.
Nu speel ik met wijsvinger en duim en het speelt veel soepeler moet ik zeggen...

Negative K3 fan
18 september 2005, 17:42
hmm ok, ill admit defeat, maar ik blijf erbij dat duim+wijsvinger het best is

stephan
18 september 2005, 18:19
ben nu zelf ook begonnen met plectrum spelen. en vindt t soms nog al frestrerend dat die plectrum weg glijd. maar dat komt alleen maar door het omhoog aanslaan. maar t gekke is t is niet bij alle liedjes :-?.

Negative K3 fan
18 september 2005, 18:28
dat is allemaal routine! gewoon stug dooroefenen, plectrum is in het begin inderdaad best verrot.

Jimi Hendrix
18 september 2005, 20:06
hmm ok, ill admit defeat, maar ik blijf erbij dat duim+wijsvinger het best is

waarom? een van de mooie dingen aan het instrument elektrische gitaar is dat er geen 'school' is van traditie die voorschrijft hoe je het moet bespelen.....

Negative K3 fan
18 september 2005, 20:30
dat is zeker waar, tot op een zekere hoogte en die hoogte bij mij is duim+wijsvinger, ik heb namelijk mijn eerste jaren (geloof ik) ook met wijs en middelvinger gespeeld, daarna heb ik mezelf moeten dwingen te spelen met wijsvinger en duim, in het begin vervelend, maar uiteindelijk betaalt het dubbel en dwars terug... maar hier kunnen we natuurlijk eindeloos over door blijven speculeren, ik zou zeggen, probeer jij het eens met alleen duim en wijsvinger en dan niet voor een dagje, maar echt serieus en kijk eens hoe het je bevalt.

deedee
18 september 2005, 20:39
hmm ok, ill admit defeat, maar ik blijf erbij dat duim+wijsvinger het best is

waarom? een van de mooie dingen aan het instrument elektrische gitaar is dat er geen 'school' is van traditie die voorschrijft hoe je het moet bespelen.....

nee, maar er zijn natuurlijk sommige dingen die op een bepaalde manier gwoon makkelijker gaan :roll: .

Jimi Hendrix
18 september 2005, 20:54
dat is zeker waar, tot op een zekere hoogte en die hoogte bij mij is duim+wijsvinger, ik heb namelijk mijn eerste jaren (geloof ik) ook met wijs en middelvinger gespeeld, daarna heb ik mezelf moeten dwingen te spelen met wijsvinger en duim, in het begin vervelend, maar uiteindelijk betaalt het dubbel en dwars terug... maar hier kunnen we natuurlijk eindeloos over door blijven speculeren, ik zou zeggen, probeer jij het eens met alleen duim en wijsvinger en dan niet voor een dagje, maar echt serieus en kijk eens hoe het je bevalt.

Van '92 tot '98 heb ik zo gespeeld met plectrum tussen duim en wijsvinger beviel me ook best hoor, maar nu doe ik het dus anders.
Volgens mij veroordeel ik niemand die anders speelt dan ik, terwijl jij lijkt te vinden dat je de waarheid in pacht hebt. vandaar mijn tegengas.

Satriani
19 september 2005, 01:02
For fuck's sake het maakt dus geen reet uit hoe je je plectrum vasthoud, als je merkt dat iets niet gaat omdat je je plectrum als een debiel vasthoud dan vind je vanzelf wel een manier wat voor jou het handigst is.
Al snap ik niet hoe je em anders vast kan houden dan met je duim en wijsvinger en nog lekker kunt spelen :roll:

Basseytje
21 september 2005, 21:58
wat je gewoon het fijnste vind punt uit

Negative K3 fan
21 september 2005, 22:48
dat is zeker waar, tot op een zekere hoogte en die hoogte bij mij is duim+wijsvinger, ik heb namelijk mijn eerste jaren (geloof ik) ook met wijs en middelvinger gespeeld, daarna heb ik mezelf moeten dwingen te spelen met wijsvinger en duim, in het begin vervelend, maar uiteindelijk betaalt het dubbel en dwars terug... maar hier kunnen we natuurlijk eindeloos over door blijven speculeren, ik zou zeggen, probeer jij het eens met alleen duim en wijsvinger en dan niet voor een dagje, maar echt serieus en kijk eens hoe het je bevalt.

Van '92 tot '98 heb ik zo gespeeld met plectrum tussen duim en wijsvinger beviel me ook best hoor, maar nu doe ik het dus anders.
Volgens mij veroordeel ik niemand die anders speelt dan ik, terwijl jij lijkt te vinden dat je de waarheid in pacht hebt. vandaar mijn tegengas.

in dit geval wel, ik bedoel je hoeft ook niet per sé met je vinger onder de hals door te spelen, kijk naar micheal angelo. Maar ik weet wel dat de waarheid uit mijn pacht toch wat meer opgaat...

Negative K3 fan
21 september 2005, 22:48
dat is zeker waar, tot op een zekere hoogte en die hoogte bij mij is duim+wijsvinger, ik heb namelijk mijn eerste jaren (geloof ik) ook met wijs en middelvinger gespeeld, daarna heb ik mezelf moeten dwingen te spelen met wijsvinger en duim, in het begin vervelend, maar uiteindelijk betaalt het dubbel en dwars terug... maar hier kunnen we natuurlijk eindeloos over door blijven speculeren, ik zou zeggen, probeer jij het eens met alleen duim en wijsvinger en dan niet voor een dagje, maar echt serieus en kijk eens hoe het je bevalt.

Van '92 tot '98 heb ik zo gespeeld met plectrum tussen duim en wijsvinger beviel me ook best hoor, maar nu doe ik het dus anders.
Volgens mij veroordeel ik niemand die anders speelt dan ik, terwijl jij lijkt te vinden dat je de waarheid in pacht hebt. vandaar mijn tegengas.

in dit geval wel, ik bedoel je hoeft ook niet per sé met je vinger onder de hals door te spelen, kijk naar micheal angelo. Maar ik weet wel dat de waarheid uit mijn pacht toch wat meer opgaat...

Sonno
22 september 2005, 00:38
ooit een bekende gitarist gezien die zn plectrum met 3 vingers (of 2 vingers en 1 duim) vasthoudt en die geen kampvuurmuziek maakt? zal vast wel een reden hebben.

Als ik me niet vergis houd Marty Friedman z'n plectrum nog steeds zo vast.

Ik houd m'n plectrum ook nog steeds tussen wijs, middel en duim en ik kan (al zeg ik het zelf) toch best ok spelen... :wink: Het bewijs....
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61317

Ik speel al 18 jaar zo en ja, volgens mij kan je meer als je hem volgens de 'officièle' manier vasthoud alleen na 18 jaar je plectrum anders vasthouden.... da's net als met links rukken als je rechts bent :razz:

nopster
22 september 2005, 20:07
Ik hou hem zo vast:

http://guitar.about.com/library/graphics/howtoholdapick.jpg

defecto
22 september 2005, 23:03
Dat is de manier waar Vampire het over heeft zeker? Dat vindt ik echt zo gaar.. dan kan je niet eens relaxed je middelvinger tot pink strekken omdat je wijsvinger ze terugtrekt. Ik heb me plectrum dus ook tussen duim en wijsvingertop.

Richwoodje
23 september 2005, 07:09
duim en wijsvinger hier, maar wel op een achterlijke manier...

moet me nog steeds een betere manier aanleren :(

Soul Grinder
23 september 2005, 13:46
Vroeger hield ik m'n plectrum altijd tussen de toppen van m'n duim, wijs, en middelvinger en ik sloeg ook vrij hard aan, maar ik merkte dat ik veel sneller en netter kan aanslaan als ik alleen m'n duim en wijsvinger gebruik en vrij zachtjes 'sla', het volume moet tenslotte uit je versterker komen en niet uit je vingers.

nopster
23 september 2005, 16:23
Dat is de manier waar Vampire het over heeft zeker? Dat vindt ik echt zo gaar.. dan kan je niet eens relaxed je middelvinger tot pink strekken omdat je wijsvinger ze terugtrekt. Ik heb me plectrum dus ook tussen duim en wijsvingertop.

Denk het ook, al is het wat raar beschreven. :wink:
Maar je kunt echt wel je hand relaxed laten hangen zonder probleem hoor.
Probeer dit een week en je bent het gewoon... Gewoon een slap handje kweken. :lol:

Bl44t44p
23 september 2005, 17:00
Vroeger hield ik m'n plectrum altijd tussen de toppen van m'n duim, wijs, en middelvinger en ik sloeg ook vrij hard aan, maar ik merkte dat ik veel sneller en netter kan aanslaan als ik alleen m'n duim en wijsvinger gebruik en vrij zachtjes 'sla', het volume moet tenslotte uit je versterker komen en niet uit je vingers.

Apart, dus als jij in een nummer wat zachter wil spelen dan ga je je versterker zachter zetten ?!

Je moet je vingers (/plectrum) juist wel gebruiken om harder en zachter te spelen...

Soul Grinder
23 september 2005, 17:37
Apart, dus als jij in een nummer wat zachter wil spelen dan ga je je versterker zachter zetten ?!

Je moet je vingers (/plectrum) juist wel gebruiken om harder en zachter te spelen...
Dat bedoelde ik niet. Ik vertelde het er niet bij, maar ik bedoelde bij het spelen van de muziekstijl die ik met m'n band speel, namelijk deathmetal. Daarbij hoef je niet superaggressief aan te slaan om toch een bruut geluid te hebben. Om zachter en genuanceerder te spelen moet je uiteraard wél varieren in aanslagdynamiek.

Vampire
24 september 2005, 09:46
Dat is de manier waar Vampire het over heeft zeker? Dat vindt ik echt zo gaar.. dan kan je niet eens relaxed je middelvinger tot pink strekken omdat je wijsvinger ze terugtrekt. Ik heb me plectrum dus ook tussen duim en wijsvingertop.

Precies! daar had ik het over, ik heb een week zo gespeeld (in de veronderstelling dat ik er wel beter in zou worden), maar ben daarna maar snel heb op een normale manier vast gaan houden tussen de toppen van mijn duim en wijsvinger. Ik had echt totaal geen controle op de eerste manier.

Navar0x
25 september 2005, 01:35
ik speel altijd met een plectrum alsof het een onderdeel van mn hand is, dan glij ie nooit weg :roll:

Buebo
27 september 2005, 15:42
Steve morse die met 3 vingers zijn pick vasthoud kicked nog steeds heel veel gitaristen hun ass als het aankomt op gecontroleerd alternate picken (vooral bij arpeggios!).

Vampire
27 september 2005, 20:35
Ja en Jimi Hendrix kon met zijn tanden spelen, dat hoeft nog niet te zeggen dat iedereen daarom maar met zijn tanden moet gaan spelen, omdat Jimi zulke "goede controle" daarmee had... :roll:

crelis
28 oktober 2006, 22:23
ja en jimi hendrix had ook een mooie aanslag :soul: net als clapton (mr slowhand) :hippie: hoe ik hem vast houd is tussen mij duim en wijsvinger en ik maak mijn wijsvinger evenlang als me duim. ( dus ik krul hem niet naar binnen :stop: )

crelis
28 oktober 2006, 22:26
@ Soul Grinder
volume komt uit de versterker en feeling komt uit de aanslag

soup
27 juli 2009, 16:47
Ik keek laatst naar wat foto's van gitaristen en zag dat ze 2 vingers gebruikten itt mijzelf (3 vingers).

Ik ga proberen met 2 vingers te spelen omdat ik merk dat het met 3 soms niet zo vlot gaat maar nu voelt het precies aan of er 'steun' weg is en het plectrum zo uit mijn hand kan glippen.

SuperCrazyGuitarManiac
27 juli 2009, 17:05
een topic uit 2006 bumpen! :soinnocent:

3 vingers vond ik inderdaad ook niet erg snel gaan, laat staan dat je ermee kan galloperen zeg :dontgeti: dus gewoon de 2 vinger manier!

SCGM

soup
27 juli 2009, 17:19
een topic uit 2006 bumpen! :soinnocent:

3 vingers vond ik inderdaad ook niet erg snel gaan, laat staan dat je ermee kan galloperen zeg :dontgeti: dus gewoon de 2 vinger manier!

SCGM
Wat maakt het in godsnaam uit? Moet ik dan een nieuw topic maken zodat het forum nog trager gaat? Hier staat tenminste al info in.