PDA

View Full Version : Bas en Gitaar



Anavrin
19 oktober 2001, 20:57
Ik heb nu een Rebel 80 Watt basversterker (combo), waar ik met mijn basgitaren en m'n gewone electrische gitaren op speel. De versterker is nu echter een beetje kapot, maar de speaker is nog wel goed. Als ik nu een gitaartop koop en die aansluit op die basspeaker, gaat dat goed? Mol ik dan die gitaartop niet? Wie heeft hier ervaring mee? Graag reacties/ een andere oplossing. Alvast bedankt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anavrin op 2001-10-24 19:20 ]</font>

anoniem
21 oktober 2001, 21:26
Kan wel, maar dan het versterkergedeelte eraf halen. Alleen de speaker gebruiken dus.
Tops hebben meestal meer power en je combospeaker zal niet geweldig klinken.
Keuze:
1. dit combo laten repareren
2. koop een andere top + box
Doei. E.

SteavisSmokin
23 oktober 2001, 20:01
Dit ligt eraan, als je een buizen top wilt kopen dan moet je rekening houden met de impedantie van de speaker (die moet voldoen aan wat de top vraagt anders mol je je uitgangs transformator). Ik geloof dat het met een transistor versterker niet uitmaakt, dit weet ik echter niet zeker dus informeer hier naar!

Als ik jou was zou ik een gitaar combotje kopen en/of je laten informeren of je bascombo makkelijk te repareren is. Het is maar net wat je zelf wilt, over een gitaarcombo kan je namelijk niet bassen en andersom is ook niet aan te raden.

Anavrin
23 oktober 2001, 20:28
Ik wil nu een nieuwe om dat repareergezeik te voorkomen. Ik heb'm namelijk een jaar terug al 'ns laten repareren en dat kostte toen ong 180 piek. Nu heeft ie dus weer hetzelfde probleem en als ik 'm nog een keer laat repareren ben ik bijna meer kwijt voor het repareren dan voor wat ie toen kostte (was toen een aanbieding; 700 piek voor een versterker en een bas samen, en ik kwam er later achter dat die bas maar 300 was, dus die versterker was maar 400). By the way, ik heb een mooi gitaartopje gezien van het merk Laney, kent iemand dat? Ik hoor namelijk zeer tegenstrijdige dingen over dat merk; aan de ene kant hoor ik dat de onderdelen snel kapot gaan, aan de andere kant weet ik dat de gitarist van Black Sabbath al vanaf de 70-er jaren op Laney versterkers speelt.

SteavisSmokin
23 oktober 2001, 20:39
Yes, Laney is een erg bekend merk. Die versterkers worden in Engeland gemaakt en het zijn goed klinkende en degelijke versterkers. Dat ze snel kapot gaan is bij mij niet bekend.
Dat de gitarist van Black Sabbath (da's toch Tony Iomi of zoiets?!) er op heeft gespeeld hoeft natuurlijk niets over de kwaliteit te zeggen. Er zijn versterkers in alle prijsklasses en kwaliteiten, zoals bij ieder merk.

steven

Anavrin
23 oktober 2001, 20:44
Op 2001-10-23 19:39, schreef SteavisSmokin:
Yes, Laney is een erg bekend merk. Die versterkers worden in Engeland gemaakt en het zijn goed klinkende en degelijke versterkers. Dat ze snel kapot gaan is bij mij niet bekend.
Dat de gitarist van Black Sabbath (da's toch Tony Iomi of zoiets?!) er op heeft gespeeld hoeft natuurlijk niets over de kwaliteit te zeggen. Er zijn versterkers in alle prijsklasses en kwaliteiten, zoals bij ieder merk.

steven

inderdaad, die gast heet Tony Iomi of zoiets. Die Laney die ik heb gezien was 900 piek, dus ik neem aan dat dat toch redelijk goed is, ik zal er nog wel 'ns op gaan spelen.

SteavisSmokin
23 oktober 2001, 22:08
Tsjah, prijs hoeft natuurlijk ook niets over de kwaliteit te zeggen. :wink: Maar ff serieus, het zal wel oke zijn. Persoonlijk vind ik de buizen versterkers van Laney goed klinken en de transistor versterkers waar ik op heb gespeeld vond ik bagger, om het maar zacht uit te drukken. :wink: Weet je wat voor type laney het is?

Anavrin
24 oktober 2001, 00:32
dat moet ik ook ff precies gaan bekijken, maar als ik iets meer weet, laat ik het ff weten. Ik denk dat ik deze week wel tijd heb om ff te gaan kijken.

Anavrin
24 oktober 2001, 20:18
hier ben ik weer! Ik ben vandaag ff gaan kijken, en ze hadden ook nog een iets simpeler type binnengekregen, die voor het geluid wat ik wil even goed is als die waar ik het al over had. Dit simpelere type is de Laney TFH 700 (680 piek), dat type waar ik het al over gehad heb was de Laney TFH 800 (902 piek). Deze zijn beide half buizen, half transistor. De buizen zitten voor, de transistors zitten achter de eindtrap. Ik moet zeggen dat het Cleane geluid best ging, maar het Distortion geluid was niet echt mooi. Weet iemand iets over deze types? Weet iemand iets over dit buizen-transistor systeem?

Anavrin
10 november 2001, 12:07
Forget all about Laney! Ik heb gisteren een Fender Roc-Pro 1000 gekocht. Een gitaartop met 1 clean en 2 distortion kanalen. Volgens de verkoper was ie ongeveer 1,5 jaar oud. Ik heb er 595 piek voor betaald en hij klinkt echt geweldig (over m'n oude versterkerspeaker). Nou had ik alleen wel een probleempje met het aansluiten; achterop stond namelijk speaker input minimum 4ohm, en speaker input minimum 8 ohm. Ik heb de speaker maar in het 4 ohm gat gestopt, maar (omdat die speaker helemaal ingebouwd zit) ik weet dus niet zeker of dat de goeie is. Kan ik zo m'n speaker mollen? Weet iemand toevallig vanaf welk jaar deze modellen gebouwd worden, en welke footswitch je voor zo'n ding moet gebruiken?

SteavisSmokin
10 november 2001, 15:08
Dat buizen-transistor design komt veel voor, de eindtrap is volledig transistor en in de voorversterker trap zit ergens een 12ax7 buisje verwerkt.

Die Fender Roc-Pro's zijn erg goed, op een jamsessie waar ik weles kom hebben ze er 1 staan en zelfs als op en top buizenfreak vind ik hem best goed klinken. Ze worden nu sinds een jaar of 3 gemaakt door Fender.

Je moet alleen echt niet je speaker zomaar in een gat stoppen zonder dat je weet hoeveel wat je speakerload is!!!! Als je versterker om 4 of 8 Ohm vraagt moet je dat er ook instoppen anders heb je grote kans dat je vroeger of later je versterker molt! Schroef dat ding waar je speaker in zit dus uit elkaar en kijk of er op staat hoeveel Ohm de speaker is.