PDA

View Full Version : Standen??



mensje
17 september 2005, 15:45
waarvoor dienen al die standen ??
bijv:

Gain
Treble
Tone

???? wie kan me dit vertellen

Philippe
17 september 2005, 16:03
Gain: bepaalt de hoeveelheid oversturing
Treble: bepaalt de schelheid van je geluid
Tone: ? heb ik niet op mijn amp zitten :razz:

mensje
17 september 2005, 16:16
hehe op de gitaar :???:

FruscianteFan
17 september 2005, 16:19
wat voor gitaar is het eigenlijk?

mensje
17 september 2005, 16:20
:P eumhzz Caliber

mensje
17 september 2005, 16:23
dus eigenlijk is treble voor de ego ??

StereoX
17 september 2005, 16:41
ego?

Phoenix
17 september 2005, 17:52
Lol dit weet IK zelfs nog :-D

mistressforchristmas
18 september 2005, 15:26
late we het gewoon vertellen :)

-gain is de hoeveelheid distortion die je bekomt.. hoe harder je hem opendraaid hoe meer distortion en sustain(laatem in het midden ongeveer staan :))
-treble staat voor de hoge tone (mijn persoonlijk fav combinatie is: veel bas, weining middle en veel treble)
-tone staat voor de hoeveelheid heldere klank die je naar je versterker stuurt.. als je de knop(pen) op je gitaar bedoeld kan je ze best voledig opendraaien en die op je versterker naar keuze... hoe minder tone hoe donkerder je klank

JER00N
18 september 2005, 16:46
En wat betekent dan Reverb? Want ik zit nu even op een ouwe fender-versterker te spelen maar ik hoor absoluut geen verschil als ik er aan draai.

vulvasonic
18 september 2005, 16:51
En wat betekent dan Reverb? Want ik zit nu even op een ouwe fender-versterker te spelen maar ik hoor absoluut geen verschil als ik er aan draai.

Dan is ie kapot. Reverb is galm. Zet je de reverb op 0, dan krijg je een droog geluid zonder galm en zet je de reverb op 10 dan klinkt het alsof je in een gigantische kerk staat te spelen.

Swan
18 september 2005, 17:14
wat is die knop met n 0 en n I er op :???:

JER00N
18 september 2005, 18:11
En wat betekent dan Reverb? Want ik zit nu even op een ouwe fender-versterker te spelen maar ik hoor absoluut geen verschil als ik er aan draai.

Dan is ie kapot. Reverb is galm. Zet je de reverb op 0, dan krijg je een droog geluid zonder galm en zet je de reverb op 10 dan klinkt het alsof je in een gigantische kerk staat te spelen.

Ja nu je het zegt hoor ik het wel een klein beetje. Maar dat ding is ook supergaar, als ik em wat kantel hoor je al enorme kraken door het geluid enzo :P

thijsov
18 september 2005, 18:15
hmm, bass en treble zijn duidelijk, maar de middle dan?

die van TONE wist ik ook nooit, maar het verschil was duidelijk hoorbaar, dus vol open die knop :D

LIGNUMdrummerke
18 september 2005, 18:17
moet dit niet in de versterker-sectie? :wink:

Orpheo
18 september 2005, 18:30
op mijn les paul zie ik een wit knopje bovenaan staan, en die kan 3 kanten op :???:

wat doet ie?? er staat bij " treble" en " rhythm"....wasdat???

bert k
18 september 2005, 18:36
moet dit niet in de versterker-sectie? :wink:
Nee, de topicstarter zegt dat het over een gitaar gaat.

Orpheo
18 september 2005, 18:39
ok, dan niet lullig bedoeld, en zonder bijtende ondertone:

een gainknop en trebleknop op je GITAAR????? welke heeft dat?? gain is nl de mate van oversturing in je amp (ik dacht voortrap) en treble, tja, das eigenlijk je toneknop, maar dan iets gelimiteerder...

LIGNUMdrummerke
18 september 2005, 18:41
op mijn les paul zie ik een wit knopje bovenaan staan, en die kan 3 kanten op :???:

wat doet ie?? er staat bij " treble" en " rhythm"....wasdat???

gatver, t is een beginner..... hou ff je kop ja!

LIGNUMdrummerke
18 september 2005, 18:44
moet dit niet in de versterker-sectie? :wink:
Nee, de topicstarter zegt dat het over een gitaar gaat.

moet je mij ff uitleggen welke gitaar een gain-knop heeft en nog beter, een ingebouwde reverb? :P

Orpheo
18 september 2005, 18:48
moet dit niet in de versterker-sectie? :wink:
Nee, de topicstarter zegt dat het over een gitaar gaat.

moet je mij ff uitleggen welke gitaar een gain-knop heeft en nog beter, een ingebouwde reverb? :P

vandaar ook mijn post waar je net een reactie op had :wink:

Orpheo
18 september 2005, 18:49
moet dit niet in de versterker-sectie? :wink:
Nee, de topicstarter zegt dat het over een gitaar gaat.

moet je mij ff uitleggen welke gitaar een gain-knop heeft en nog beter, een ingebouwde reverb? :P

vandaar ook mijn post waar je net een reactie op had :wink:

Wormaap
18 september 2005, 19:08
Gain is niet per definitie de mate van oversturing. Eigenlijk is het de mate waarin een (voor)versterker je signaal versterkt. Dat dit bij buizenversterkers die boven hun limiet gepusht worden tot (wenselijke) vervorming leidt, en daardoor de term vaak voor die vervorming wordt gebruikt, doet daar niets aan af.
Een ingebouwde preamp in'n gitaar kan dus zeker ook gain geven ;)

Negative K3 fan
18 september 2005, 19:12
Gain is niet per definitie de mate van oversturing. Eigenlijk is het de mate waarin een (voor)versterker je signaal versterkt. Dat dit bij buizenversterkers die boven hun limiet gepusht worden tot (wenselijke) vervorming leidt, en daardoor de term vaak voor die vervorming wordt gebruikt, doet daar niets aan af.
Een ingebouwde preamp in'n gitaar kan dus zeker ook gain geven ;)

precies! eigenlijk is je gitaarvolume knop nog meer een gain knop dan de gain knop van je versterker...

LIGNUMdrummerke
18 september 2005, 19:13
true, maar een gain-pot of whatever heb ik toch nog op geen enkele gitaar tegengekomen.... maar je hebt wel gelijk ja.

Orpheo
18 september 2005, 19:13
Gain is niet per definitie de mate van oversturing. Eigenlijk is het de mate waarin een (voor)versterker je signaal versterkt. Dat dit bij buizenversterkers die boven hun limiet gepusht worden tot (wenselijke) vervorming leidt, en daardoor de term vaak voor die vervorming wordt gebruikt, doet daar niets aan af.
Een ingebouwde preamp in'n gitaar kan dus zeker ook gain geven ;)

ik neem even voor t gemak EMG's. als ik de preamp helemaal opengooi resulteert dat alsnog in meer overdrive/distortion, en " dus'' is mn volumeknop mn gainknop in dat geval (iets dat ik veelvuldig doe met mn les paul over de marshall)

LIGNUMdrummerke
18 september 2005, 19:16
mja ook weer, maar wat met de reverb? moet dus nog steeds in de amp-sectie. en ik heb nog steeds bij geen enkele gitaar een knop gezien die specifiek gain wordt genoemd, dus het zou mij verbazn dat de topicstarter het daar op heeft...

wietse
18 september 2005, 19:25
moet dit niet in de versterker-sectie? :wink:
Nee, de topicstarter zegt dat het over een gitaar gaat.

moet je mij ff uitleggen welke gitaar een gain-knop heeft en nog beter, een ingebouwde reverb? :P

deze
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/kaycontrols2.jpg
maar denk niet dat hij zoiets heeft dan kwam er helemaal geen einde aan z'n vragen :-D .
oke niet echt reverb maar de echo komt erg dicht in de buurt en de mate van gain bij de fuzz regel je via de speed knop.

Wormaap
18 september 2005, 19:31
Gain is niet per definitie de mate van oversturing. Eigenlijk is het de mate waarin een (voor)versterker je signaal versterkt. Dat dit bij buizenversterkers die boven hun limiet gepusht worden tot (wenselijke) vervorming leidt, en daardoor de term vaak voor die vervorming wordt gebruikt, doet daar niets aan af.
Een ingebouwde preamp in'n gitaar kan dus zeker ook gain geven ;)

precies! eigenlijk is je gitaarvolume knop nog meer een gain knop dan de gain knop van je versterker...
Hangt er een beetje vanaf watvoor amp. Bij een beetje degelijke buizenamp is de gain-knop precies wat'ie hoort te zijn, want daar overstuur je er de voortrap mee. Het enige wat je volumeknop doet is volume verlagen, maar ik snap wel wat je bedoelt, en't klopt ook redelijk :)

Negative K3 fan
18 september 2005, 19:59
en ik snap ook wat jij bedoelt, maar dat is nogal amp afhankelijk natuurlijk...

FruscianteFan
18 september 2005, 21:58
De topicstarter had eigenlijk mijn amp moeten hebben: die heeft niet eens een 'gain' regelaar, geen 'tone' knop en al helemaal geen reverb :amp:

LIGNUMdrummerke
19 september 2005, 02:25
wat ga jij die arme jongen een line6 spider aansmeren? :lol: gangster! (staat drive ipv gain)

FruscianteFan
19 september 2005, 08:32
whaha, nee!
Squier SP-10 8-)

wel 10 watt! transistor

knoppen: volume, treble, bass en een knopje voor de distortion waar ik vanaf blijf (daar heb ik mn ME-50 en DS-1 voor) :cool:

LIGNUMdrummerke
19 september 2005, 09:22
ok, smeer m toch maar een spider aan, alles beter dan dat squier ding :P :amp:

Anders_Destium
19 september 2005, 09:26
Nu komt de vraag der vragen: Wat doet een Whirlwind knop :???:

jerkec
19 september 2005, 10:49
Hehehe, wat een vaage shit, geeft te geen wervelwind achtig effect?:razz:

LIGNUMdrummerke
19 september 2005, 10:50
een orkaan veroorzaken? :lol: (denkt aan het logo van whirlpool)

jerkec
19 september 2005, 10:50
Hehe, ik was eerder.

LIGNUMdrummerke
19 september 2005, 10:52
godver...... *zet whirlwind knop op amp open om jerkec weg te blazen :lol: :amp:

jerkec
19 september 2005, 11:30
Pas maar op, hier komt marshal power.

LIGNUMdrummerke
19 september 2005, 11:33
owja, ben jij zo eentje die marshall voor heilig aanziet en probably ook enkel maar een fender strat wil? das toch wel heeeeeel achterhaald moet ik zeggen! :P

RS-Rik
19 september 2005, 11:40
Hee niks tegen spyders he!

LIGNUMdrummerke
19 september 2005, 11:43
was je der zo aan gehecht? dat was dus het eerste in heel mijn leven waar ik blij van werd toen ik er van af was :lol: mijn eerste gitaar heb ik nog steeds spijt van dat k ze heb weg gedaan want klonk eigenlijk best lekker. mijn vorige drum, ook spijt van....

wietse
19 september 2005, 12:37
Nu komt de vraag der vragen: Wat doet een Whirlwind knop :???:
dat effect geeft een leslie achtig geluid, klinkt best wel lekker.

jerkec
19 september 2005, 13:44
owja, ben jij zo eentje die marshall voor heilig aanziet en probably ook enkel maar een fender strat wil? das toch wel heeeeeel achterhaald moet ik zeggen! :PMarshal, yezz, fender denk er niet aan, maar anderre versterkers gaan ook wel. maar ik heb op het moment niks anders.

Anders_Destium
19 september 2005, 16:16
Nu komt de vraag der vragen: Wat doet een Whirlwind knop :???:
dat effect geeft een leslie achtig geluid, klinkt best wel lekker.

leslie achtig :???:

Cubensis
19 september 2005, 18:47
leslie: rotary speaker

Orpheo
19 september 2005, 19:14
Nu komt de vraag der vragen: Wat doet een Whirlwind knop :???:
dat effect geeft een leslie achtig geluid, klinkt best wel lekker.

leslie achtig :???:

weet jij niet wat een leslie is???? :o

valt me tegen... :oops:

FruscianteFan
19 september 2005, 20:54
zelfs ik weet dat nog :D

jerkec
20 september 2005, 13:21
dan ben ik dus ook dom, huh wat is leslie?

FruscianteFan
20 september 2005, 13:28
Een soort "zwevend" effect wat wordt gecreëerd door het gitaarsignaal naar 2 versterkers te splitten: afwisselend klinkt de ene versterker harder, dan weer de andere.

Als ik me niet vergis, maakte Hendrix hier best vaak gebruik van.

Ohja, voor iedereen die een ME-50 heeft: hier heet het effect "pan", en je merkt het wel als je op allebei de versterker-outputs iets aansluit.

jerkec
20 september 2005, 14:05
Ohw zoiets, hoor ik wels meer, aleen ja, nou weet ik de naam er ook nog eens van, :P