PDA

View Full Version : Hoge stukken + lage samenvoegen



EpiCenturiesAWAy
17 september 2005, 10:07
Hallo, is er eigelek een manier om 2 stukken van apart gespeelde noten 1 hoog stuk en 1 laag samen te laten klinken ? Bijvoorbeeld zoals op:
http://www.myspace.com/thehurtprocess het 2de lied op seconde 27 !
Heeft iemand een idee om dat makkelijker te laten verlopen ? Want nu moeten wij veels te lang zoeken op iets wat we niet vinden! Dankje!

Daevren
17 september 2005, 13:13
Volgens mij kan dat met een harmonisator. Die voegt dacht ik een noot toe aan de gespeelde noot. Of dat hoger of lager is en welke interval het is kun je dan zelf instellen.

Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik ben niet echt een kenner op het gebied van effecten. Laat staan dat ik weet welk stuk apperatuur je daat het beste voor kun aanschaffen.

sneez0r
17 september 2005, 13:20
Zo'n duo-riffje schrijven is best te doen, maar je moet wel een paar 'regels' kennen. Ik neem aan dat je iets weet van toonladders en intervallen. Eerst bedenk je bijvoorbeeld de bovenstem. Om een goede onderstem te schrijven, moet je bedenken:

- tertsen en sexten klinken goed samen (in de literatuur uit de 18e eeuw 'imperfect consonant')
- secundes en septiemen klinken slecht samen ('dissonant')
- priem, kwint en octaaf zijn niet erg interessant, omdat ze helemaal in elkaar overlopen ('perfect consonant')
- een kwart klinkt soms goed, soms minder goed [kijk uit voor de tritonus (overmatig kwart), in C is dat f-b]

(Al die intervallen gaan uit van een diatonisch stuk. In C heb je dus alleen de beschikking over de noten c d e f g a b.)

Hoe je die onderstem precies schrijft, kan van een heleboel factoren afhangen: tempo, ritmische activiteit (zestienden of hele noten), akkoorden, wat je met die melodie wil bereiken. Als je een heel snel riffje hebt dat met de toonladder omhoog of omlaag gaat, moet je niet teveel intervallen afwisselen, en kan je de onderstem bijvoorbeeld steeds een terts onder de bovenstem laten zitten. Maar in een elegante langzame passage kan je ook de akkoorden in je keuze meenemen, en de ene keer een terts, de andere keer een sext en dan weer een ander interval kiezen.
Ten slotte moet je ervoor zorgen dat ook de onderste melodie op zichzelf een beetje klinkt.

sneez0r
17 september 2005, 13:22
Volgens mij kan dat met een harmonisator. Die voegt dacht ik een noot toe aan de gespeelde noot. Of dat hoger of lager is en welke interval het is kun je dan zelf instellen.

Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik ben niet echt een kenner op het gebied van effecten. Laat staan dat ik weet welk stuk apperatuur je daat het beste voor kun aanschaffen.Goede harmonizers zijn erg duur (voor een scholier of student).

Roy K.
17 september 2005, 13:29
Op mijn el-cheapo alles-in-1 effectenpedaal zit een soort harmonizer. Je stelt in in welke toonsoort (bv c) je speelt en welk interval je wilt dat het apparaat er overheen doet. Stel je stelt 'm in op terts, en je speelt een c, hoor je dus ook een e.

Bedoelen jullie zo'n ding met "harmonizer" of kun je dan ook per noot verschillend instellen welk interval je er bij hoort?

sneez0r
17 september 2005, 14:02
Op mijn el-cheapo alles-in-1 effectenpedaal zit een soort harmonizer. Je stelt in in welke toonsoort (bv c) je speelt en welk interval je wilt dat het apparaat er overheen doet. Stel je stelt 'm in op terts, en je speelt een c, hoor je dus ook een e.

Bedoelen jullie zo'n ding met "harmonizer" of kun je dan ook per noot verschillend instellen welk interval je er bij hoort?Daar dacht ik aan (al heb je ook echte professionele dingen voor duizenden euro's). Maar ik hoor vaak slechte verhalen over die dingen. Zelf heb ik alleen een derdehands chorus, dus niet erg veel verstand van effecten/stompboxes.

EpiCenturiesAWAy
17 september 2005, 14:22
Ja maar wij spelen met 2 gitaristen! :) Maar als ik zo'n harmonizer op mn GX 700 gebruik heb ik toch al een idee! Dankje!

EpiCenturiesAWAy
17 september 2005, 14:23
Zo'n duo-riffje schrijven is best te doen, maar je moet wel een paar 'regels' kennen. Ik neem aan dat je iets weet van toonladders en intervallen. Eerst bedenk je bijvoorbeeld de bovenstem. Om een goede onderstem te schrijven, moet je bedenken:

- tertsen en sexten klinken goed samen (in de literatuur uit de 18e eeuw 'imperfect consonant')
- secundes en septiemen klinken slecht samen ('dissonant')
- priem, kwint en octaaf zijn niet erg interessant, omdat ze helemaal in elkaar overlopen ('perfect consonant')
- een kwart klinkt soms goed, soms minder goed [kijk uit voor de tritonus (overmatig kwart), in C is dat f-b]

(Al die intervallen gaan uit van een diatonisch stuk. In C heb je dus alleen de beschikking over de noten c d e f g a b.)

Hoe je die onderstem precies schrijft, kan van een heleboel factoren afhangen: tempo, ritmische activiteit (zestienden of hele noten), akkoorden, wat je met die melodie wil bereiken. Als je een heel snel riffje hebt dat met de toonladder omhoog of omlaag gaat, moet je niet teveel intervallen afwisselen, en kan je de onderstem bijvoorbeeld steeds een terts onder de bovenstem laten zitten. Maar in een elegante langzame passage kan je ook de akkoorden in je keuze meenemen, en de ene keer een terts, de andere keer een sext en dan weer een ander interval kiezen.
Ten slotte moet je ervoor zorgen dat ook de onderste melodie op zichzelf een beetje klinkt.

Sorry maar hier snap ik de ballen van ??? Toch bedankt om het uit te leggen! maar kun je het misschien in amateurs-taal doen ?

Daevren
17 september 2005, 16:54
Sneez0r heeft het niet over de apperatuur maar over de muziektheorie achter het schrijven van een 'verdubbelde melodie'.

Die apperatuur is inderdaad erg duur. Het lijkt me niet de moeite waard om voor een passage honderden euro's te besteden, laat staan nog meer.

Dus dan ga je twee gitaren gebruiken. Sneez0r heeft het over welke interval je kunt nemen tussen de twee gitaarpartijen om zo een goed effect te verkrijgen. Dus ipv een effectenverhaal wordt het nu een componeer-verhaal. Ik weet niet of je een nummer van een andere band naarspeelt of zelf net zoiets in je eigen nummer wil stoppen.

Roy K.
17 september 2005, 17:25
Op mijn el-cheapo alles-in-1 effectenpedaal zit een soort harmonizer. Je stelt in in welke toonsoort (bv c) je speelt en welk interval je wilt dat het apparaat er overheen doet. Stel je stelt 'm in op terts, en je speelt een c, hoor je dus ook een e.

Bedoelen jullie zo'n ding met "harmonizer" of kun je dan ook per noot verschillend instellen welk interval je er bij hoort?Daar dacht ik aan (al heb je ook echte professionele dingen voor duizenden euro's). Maar ik hoor vaak slechte verhalen over die dingen. Zelf heb ik alleen een derdehands chorus, dus niet erg veel verstand van effecten/stompboxes.


Aan het eerste of aan het laatste?

EpiCenturiesAWAy
17 september 2005, 17:30
Sneez0r heeft het niet over de apperatuur maar over de muziektheorie achter het schrijven van een 'verdubbelde melodie'.

Die apperatuur is inderdaad erg duur. Het lijkt me niet de moeite waard om voor een passage honderden euro's te besteden, laat staan nog meer.

Dus dan ga je twee gitaren gebruiken. Sneez0r heeft het over welke interval je kunt nemen tussen de twee gitaarpartijen om zo een goed effect te verkrijgen. Dus ipv een effectenverhaal wordt het nu een componeer-verhaal. Ik weet niet of je een nummer van een andere band naarspeelt of zelf net zoiets in je eigen nummer wil stoppen.

Ja ik weet wat hij bedoelde hoor, maar ik snap niets van die termen. Ik ben namenlijk niet naar de muziekschool geweest ofzo. Dus kan je dat uitleggen aan een niet muzikaal geschoolde gitarist ?

sneez0r
17 september 2005, 19:55
Ja ik weet wat hij bedoelde hoor, maar ik snap niets van die termen. Ik ben namenlijk niet naar de muziekschool geweest ofzo. Dus kan je dat uitleggen aan een niet muzikaal geschoolde gitarist ?
Dat ga ik hier niet doen, maar ik zal je zeggen waar je die informatie wél kan opdoen.

a) een boek. "Eenvoudige Muziekleer" van Hennie Schouten is oké, een boek van dhr. Willemze staat goed aangeschreven, er bestaat een "Tipboek muziektheorie" (of zoiets), etc. Op dit forum hebben we het er ook over gehad, gebruik de zoekfunctie.
b) de archieven van dit forum. In het verleden hebben we (Daevren, ik en anderen) duizenden woorden besteed aan de uitleg van basistheorie als intervallen, akkoorden, toonladders. Gebruik de search dus (termen als "toonladders" "intervallen").
c) internet. Als je goed Engels leest: http://www.ibreathemusic.com/cat/3 (de artikelen van Gunhardt Randolf). Ook in het Nederlands is genoeg te vinden, maar van een heleboel artikelen en sites is de kwaliteit bedroevend.

sneez0r
17 september 2005, 19:57
Aan het eerste of aan het laatste?Het eerste.

Roy K.
17 september 2005, 20:08
Raar dat je er slechte verhalen over hoort. Alhoewel ik het amper gebruik, is het wel erg leuk om er op z'n tijd mee te spelen, je komt vaak wel op frisse ideeën/stukken uit :)