PDA

View Full Version : kahler nut



Orpheo
17 september 2005, 03:15
ik heb een klein projectje lopen en het omvat een les paul en een kahler. nu zit ik met een probleem: de kahler erop zetten lukt wel, edoch: de locking nut, als ik de nut van de LP eraf haal, kan ik dan daarvoor in de plaats die kahlernut erop zetten? of moet ik dan shimmetjes gebruiken. als ik wat moet schaven eraan, maakt niet uit. of kan ik die locking nut net zo makkelijk achter de huidige nut zetten?

harrie-beton
17 september 2005, 13:37
heb je het over een top lock?

Orpheo
17 september 2005, 14:12
heb je het over een top lock?

jep...de toplock moet de nut op de lp vervangen. past dat dan redelijk makkelijk, of moet je dan heel veel aanpassen.

harrie-beton
17 september 2005, 16:21
Ik wist niet dat Gibsons standaard lockingnuts hadden maar waarom laat je een goed passende nut niet gewoon zitten?
Het enige wat zo' n ding doet is de snaren afknijpen

Orpheo
17 september 2005, 18:00
Ik wist niet dat Gibsons standaard lockingnuts hadden maar waarom laat je een goed passende nut niet gewoon zitten?
Het enige wat zo' n ding doet is de snaren afknijpen

sommige ouwe gibsons hebben t wel, maar ik wil op een les paul (epi overigens, niet mijn ouwe gibson) een kahler trem zetten met dito locking nut. omdat ik duikvluchten op deze LP wil gaan maken is een locking nut wel zo handig.......

harrie-beton
18 september 2005, 01:08
http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/inf1-pickup-002.jpg


dit mijn kahler - (linkshandige hals) - die dingen zitten met 3 schroefjes vast. Wat is nu eigenlijk het probleem met die van jou?

Orpheo
18 september 2005, 17:53
niet concreet een probleem. ik wil weten of ik een locking nut, hetzij van kahler, hetzij van merk x, op mijn les paul kan monteren. immers, ik heb een angled headstock, en die esp van je niet of in heel veel mindere mate, en de trussrod zit ook bovenaan natuurlijk, dat ik geen problemen krijg met die trussrod als ik die nieuwe locking nut erop zet.

dus: als ik een locking nut op mn lp wil zetten ipv die ouwe normale nut, kan dat dan gewoon zonder problemen?

en zo nee, als ik m dan boven de ouwe nut monteer, kan ik dan nog wel gewoon bij mn trussrod??

Wormaap
19 september 2005, 01:14
Kahler heeft geen locking nuts, maar alleen behind-the-nut stringlocks. Veel fijner als je't mij vraagt :)
Het kan zijn dat je je trussrod-cover een beetje moet bijsnijden, maar er zit in die toplocks een sleuf waar het 'uitstulpsel' (zeg maar de 'steel' van de 'champignon') tusseninvalt. Ik heb op m'n Charvel dus alleen dat uitstulpsel een beetje moeten bijsnijden.

fred dons
19 september 2005, 07:45
kalher nuts zijn zowieso moeilijk te te bestellen dus kom je al snel op de (schaller) floyd nut, en dan zul je je topkam moeten vervangen (is stabieler dan de kahler nut omdat met die nut de kans bestaat dat de snaren in je nu blijven hangen)
omdat de kop van een les paul inderdaad nogal schuin naar achteren gaat heb je weinig oppervlakte om de nut te bevestigen en zul je inderdaad met wat stukjes fineer eerst een platvorm moeten bouwen

Orpheo
19 september 2005, 14:34
okayy. thnx. maakt het dan uit wat voor fineer? ik heb nog wat platen hout liggen voor modelbouw (zeilbootjes e.d.) is dat geschikt? of moet ik een plaatje fineer kopen van bv rosewood? ik heb nl geen zin om superveel van dat spul te kopen voor maar een kleine nutophoging...

Orpheo
19 september 2005, 14:35
okayy. thnx. maakt het dan uit wat voor fineer? ik heb nog wat platen hout liggen voor modelbouw (zeilbootjes e.d.) is dat geschikt? of moet ik een plaatje fineer kopen van bv rosewood? ik heb nl geen zin om superveel van dat spul te kopen voor maar een kleine nutophoging...

fred dons
19 september 2005, 16:01
nee hoor dat de houtsoort maakt niets tot zeer weinig uit, het gaat erom dat er een beetje stevig oppervlakte onder komt en als je bijvoorbeeld 2 of 3 laagjes fineer verlijmt krijgt een hele sterke ondergrond

Orpheo
19 september 2005, 18:01
@ fred: dank je voor je antwoorden

mijn " probleem" aangaande hout is al opgelost eigenlijk. ik heb nog een ouwe nek over, van een gitaar die ik net gesloopt heb. goed hout hoor, daar niet van. maar de nek speelde als een deurkruk. rotprofiel. dus die ga ik verslijpen tot fineerspaantjes.