PDA

View Full Version : stemmen



timbo
16 september 2005, 18:32
Ik heb deze voor avond me gitaar al 5 keer gestemt en hij is nog steeds vals en ja ik weet hoe ik moet stemmen:P
weet iemand wat er aan de hand is?\

deedee
16 september 2005, 18:34
floyd rose?

deedee
16 september 2005, 18:34
als je er net nieuwe snaren op hebt gezet tenminste...

timbo
16 september 2005, 19:09
nee heb ik geen van beide andere opties misschien iemand?

Das Schaap
16 september 2005, 19:18
Stagg ?

Vampire
16 september 2005, 19:20
Losse stemmechanieken? Even beter vastschroeven ofzo?

DarknessAwaits
16 september 2005, 19:21
Stem je je snaren wel eerst naar beneden en dan naar boven? Dus als hij iets te hoog is, niet terug draaien naar de goede stemming maar een stuk naar beneden (half slagje ofzo) en dan pas naar de goede stemming draaien.

timbo
17 september 2005, 09:45
ja allemaal

bram123
17 september 2005, 10:12
oude snaren?
klemmende topkam?

Shifty
17 september 2005, 10:18
Wat voor gitaar heb je? Kan zijn dat je niet zulke goeie stemmechanieken erop hebt. Mijn Epiphone Les Paul Studio ontstemt ook ieder nummer dat ik speel... heb nu nieuwe stemmechanieken van gotoh (kluson style) besteld... niet heel duur, maar waarschijnlijk wel een goeie oplossing.

ijzerbroot1
18 september 2005, 08:13
En hoe stem je? Met een stemapparaatje? Indien ja, check dan of dat ding goed staat. Ik had laatst ook zoiets, stemmen en volgens het apparaat stond ie goed, ga ik spelen...argh! Wat blijkt, stond het apparaatje in # afgesteld......was bijna niet te zien. Afijn, resetten en toen gaf ie weer normale concert pitch aan. Tsja......op de techniek moet je ook maar niet 100% vertrouwen.

ixque
18 september 2005, 09:03
Ik stem zonder stemapparaatje, gewoon op m'n gehoor en via muziek op m'n computer, kan dat ook :???: ?

Raytheman
18 september 2005, 09:18
ik heb zelfs nog nooit een stemapparaatje gehad. ik weet niet of het nog zo is maar vroeger pakten we gewoon de telefoon; de kiestoon was precies een 'a'
:D

Shifty
18 september 2005, 11:22
Hey die is wel tof! haha :lol:

Ik stemde de E altijd op Nothing else matters van Metallica... muziekje erbij en stemmen maar! Werkt erg goed!

Gearjunkie
18 september 2005, 11:27
Ik vind een stemapparaat wel handig...
Maar rek je de snaren wel goed op?

Ik doe het op mijn stratocasters als volgt:

Snaren vervangen zonder 'groot onderhoud':
Eén oude snaar weghalen en direct vervangen door een nieuwe. Blijft de hals in dezelfde kromming staan (ongeveer dan).
Goed inschatten (ervaring) hoe ver je de snaar door het oogje in het stemmechaniek moet steken. Ik probeer bij elke snaar eenzelfde aantal windingen te krijgen, zodat de druk op de topkam bij alle snaren enigzins gelijk is. Ik heb meestal zo'n 3 windingen, enkel bij de eerste E wat meer, omdat deze dunner is.

Het is belangrijk (als je geen 'locking tuners' hebt) dat je de snaar aan de stemmechaniek 'vastknoopt'. Dit doe je door de eerste winding boven over het uitstekende snaardeel te leggen en alle andere windingen gaan keurig onder elkaar naar beneden. Zo klemt het uitstekende snaartje, wat je hebt afgeknipt vast tussen de windingen.

Draai de snaar niet meteen helemaal strak: laat ruimte om er met je hand een aantal malen van voor tot achter en terug onderdoor te gaan en trek daarbij de snaar omhoog. Oprekken dus. Doe je dit niet, ontstemt deze gelijk...

Wanneer je dit gedaan hebt de snaar verder aanspannen. Het makkelijkst doe je dat met een 'peg winder' in elke gitaarzaak te koop. Bij het stemmen doe je dat altijd door de stemknop (dus de snaar) te spannen en niet te ontspannen. Zit je te hoog, weer een flinke slag terug en weer verder stemmen.

Zo moet het lukken. Als dit niet het geval is is er wellicht een probleem met je gitaar. Het je een 'Floating tremolo"??

Johan

timbo
18 september 2005, 18:31
het si gelukt bedankt jongens