PDA

View Full Version : Review: upgrade Fender MIJ RI'72 strat



Mr.Bluesbreaker
16 september 2005, 11:45
Misschien leuk voor de stratgebruikers die zoeken naar leuke upgrades.

Ik heb dus een Fender Strat 1972 re-issue, japans uit 1986.
Basis was ok, destijds voor mijn Ibbi JS-100 ingeruild. De frets van de strat waren klein, dus meteen dikke jumo frets er laten inmeppen.
Later de necken middle pickup vervangen door texas specials.
Echter, het was nog steeds niet naar mijn smaak. Ontemde onzettend snel, en er was teveel ratel.

Deze week ben ik naar Don van Westerhaven in Groningen gegaan voor advies. Wat bleek: (laat ik de bouwer die herfretjob heeft gedaan X noemen)
Bouwer X had zodanig kut herfret, dat de halspen niet meer bruikbaar was. Ook electronica was slecht geshield, en er zat een 500 K weerstand onder de volumepot. Dof dus! Daar is een 250 K ingezet, helderheid kwam weer terug.

Voor het ontstemmen hebben we er een graphtech topkam ingemept, incl. graphtech snaargeleiders. Set 0.11 erop, hals weer afgesteld, weg ratel en het is net zo stemvast als mijn PRS! Absolute top bespeelbaarheid, het setje 0.11 deed echt wonderen,de gitaar eleft nu echt zoals een strat het hoort te doen. Het is wel hard werken, maar als je er met een tijdje aan kan wennen kan ik dit zeker aanbevelen.

Moraal van het verhaal:
Zelfs pro's hebben mij geadviseerd om nieuwe tuners aan te schaffen, waardoor je veel en veel meer geld kwijt bent. De graphtech topkam doet zijn werk dermate goed dat dit vaak een overhaaste conclusie is. Met ongeveer 45 euro had ik de nieuwe parts, een set 0.11 en een half uur afstelwerk, alleen dat is al goedkoper dan nieuwe tuners.

Er wordt naar mijn mening tegenwoordig veel te snel "geblaat" door vakmensen die mijn gitaar dus in coma hebben laten belanden voor meer dan 200 euro. Zelfs toen ik terug ging, was de boodschap dat deze mankementen nou eenmaal bij een strat hoorden :evil:

Jeanken
16 september 2005, 11:48
leuke review..

Mr.Bluesbreaker
16 september 2005, 11:58
thnx.

nopster
16 september 2005, 12:19
Hoe kun je dat juist zien of je 250 of 500 hebt? Staat dat er letterlijk op?
Ik heb zelf een japanner gekocht, een '62 reissue. Ben wel tevreden mh geluid, klinkt mooi helder en scherp. Warschijnlijk 250 dus, maar ik zou het graag zeker weten.

Wormaap
16 september 2005, 12:25
Staat er gewoon op, vaak op de zijkant. Gewoon even zoeken dus :)

nopster
16 september 2005, 13:05
Staat er gewoon op, vaak op de zijkant. Gewoon even zoeken dus :)

Oke, dan wacht ik wel even tot er nieuwe snaren opmoeten. (wrek :oops: )

Antoon
16 september 2005, 21:26
Letten jullie aub op dat hoe hoger de weerstand van de volume potentiometer is (dus niet de waarde van een eventuele extra weerstand waarvan hier kennelijk sprake is) hoe MEER hoge tonen je krijgt. Doffe humbuckers hebben dus meestal 500k terwijl schelle single coils vaak 250k hebben. Fender heeft een tijd in de jaren 70 1 Mega pots (ipv 250k) gebruikt. Die hadden dus vooral bij de telecaster de neiging extreem schel te klinken.

Ik heb trouwens niet vaak meegemaakt dat "losse" stemmechanieken de oorzaak van snel ontstemmen was. Meestal ligt de oorzaak inderdaad in de topkam, in de wikkelingen rond de stemmechaniek of in de brug. Rek bij nieuwe snaren de snaren met je handen altijd flink op (soms zo hard dat ze net niet knappen). Strat-tremolo blijft inderdaad alleen met veel liefde en geduld op stemming.

Raytheman
16 september 2005, 22:22
"Bouwer X had zodanig kut herfret, dat de halspen niet meer bruikbaar was"

Heb je er een nieuwe in laten zetten dan?! Hoe krijgt bouwer x het met een herfret-job het voor elkaar om zo een halspen te vernielen?:???:

Maar bedankt voor je review :)

Cubensis
17 september 2005, 11:25
"Bouwer X had zodanig kut herfret, dat de halspen niet meer bruikbaar was"

Heb je er een nieuwe in laten zetten dan?! Hoe krijgt bouwer x het met een herfret-job het voor elkaar om zo een halspen te vernielen?:???:

Maar bedankt voor je review :)

als je de frets dusdanig slecht afvlakt kan je aan je halspen draaien wat je wilt etc, maar je krijgt m niet goed afgesteld, dat zal hij er wel mee bedoelen..

Mr.Bluesbreaker
17 september 2005, 18:12
Exactemundo.
En als ik wist dat 200+ veels te veel voor een herfretjob was, had ik die strat helemaal in X zijn/haar hol gedouwd.