PDA

View Full Version : Koch Powertone II binnen



DarknessAwaits
16 september 2005, 10:59
Na een maand wachten is hij eindelijk binnen; de langverwachte Powertone II.

Precies eergisteren (op m'n verjaardag nog wel) was hij aangekomen. Meteen opgehaald en thuis getest op m'n Mesa 2x12 rectifier cabinet. Helaas kon hij thuis niet erg hard maar de crunch (ch2. op lage gain ingesteld) en clean zijn in ieder geval al fantastisch. Mooie strakke toon met veel dynamiek.

Gisteren de mogelijkheid gehad om 'm volluit te testen in de oefenruimte (naja voluit: preamp op 50% en eindtrap op 60%). Ch3 (Ultra Gain) vond ik wel wat wennen, maar ik denk wel dat we tot een mooie relatie zullen komen. Hij klinkt in ieder geval niet 'leeg' zoals de combinatie Engl530 en Mesa 50/50 die ik heb gehad.

Wat me wel heel erg opviel is de hardheid van het geluid dichtbij en van een wat groter afstandje. De oefenruimte is niet zó groot en ik heb ook nog een keyboard dus zodoende sta ik altijd redelijk dicht op de kast. Ik had 'm telkens iets harder gezet maar hoorde mezelf nog niet echt heel erg goed. Ook niet slecht hoor, maar het kon naar m'n gevoel nog wel wat harder.

Toen het nummer was afgelopen zei de bassist dat het geluid wel een stuk verbeterd was. En tevens een stuk meer in-your-face. Met lichte twijfeling nam ik dit aan, maar het werd me echt duidelijk toen ik op verschillende punten ging luisteren. Het geluid een paar meter ervoor was echt HARD.

Nu heb ik al hier eens gelezen dat het een beetje de eigenschap van G75T's is dat de inferno pas unleashed wordt op 3m afstand ofzo. In mijn Laney 4x12 zitten HH speakers maar qua geluidskarakteristiek vind ik ze wel op G75T's lijken. Zodoende zit ik een beetje te denken over een andere 4x12 erbij met V30's.

V30-kasten heb ik tot voornog bestempeld als zijnde dof maar misschien is dit juist op het volume waarop gespeeld wordt een pluspunt. En wie weet valt het op dat volume ook hartstikke mee.

En nog een laatste vraagje: Hoe warm mag zo'n versterker worden? Zo warm als hij gisteren werd vond ik als buizenleek toch een beetje beangstigend. De frontplate (waar alle knopjes op zitten) was al behoorlijk warm. Je kon je vingers er nog wel op houden. Maar de achterkant... dat was gewoon te warm om je vingers lange tijd op te houden. Hij had wel van 8 uur tot half 11 aangestaan, maar dat lijkt me toch niet te lang.