PDA

View Full Version : speaker-draden vervangen



Unicron
12 september 2002, 12:49
Dag medebeukers!

Onlangs haalde ik mijn 4x12 Engl cabinet open en schrok ervan dat de onderlinge speakerdraadjes erg dun waren.

Weet iemand of het zin heeft hier dikkere draden tussen te zetten zodat er minder weerstand is en dus meer lage tonen doorkomen?

Groeten Jeroen

(ik zoek nog celestion 8 ohm speakers vintage30/G12H-30)

JV
12 september 2002, 15:23
dikkere draden minder weerstand?

hier klopt iets niet

Lacrymosa
12 september 2002, 16:04
Kan makkelijk........gewoon beter materiaal
en als ik et goed heb isa et zo dat de hoge tonen juist beter doorkomen met een betere bekabeling

Maar als je et echt goed wil doen zet je er gewoon allemaal gouden onderelen (goud oxideert bijna niet, dus minder weerstand, dus betere tone)

maar ik denk eigenlijk dat je het verschil nauwelijks zal merken.

CheerS!!

Nocki
12 september 2002, 21:48
als je het doet moet je het gelijk goed doen en je geluid vebetert aanzienlijk.
maar je moet er wel een beetje voor in e buidel tasten.
ik heb van mijn amp naar speakers van den hull cs122 hybrid III kabels lopen die zijn goed.
voor in mijn speakers heb ik nog niks maar dat komt wel als mijn zak weer uitpuild van de centen..
als je naar een pro audio zaak gaatr kunnen hun mieshien een goed advies geven.
kijk anders hier nog even voor een goed advies
http://www.vanhelden.demon.nl/gear/
hij heeft zijn marshall herbouwt met die draadjes...

Nocki

zijn dat echt van die goede speakers? ik heb ze namelijk in mijn park 4x 12 cab zitten en ben er wel tevreden over maar ze zijn slecht als je ze vergelijkt met electrovoice speaker die in mijn mesa cabs zitten...
ga anders even langs

srv-man
13 september 2002, 00:59
Vintage30´s zijn de populairste speakers van het moment, maar ik ben er niet wild van. Veel te veel midden....

Unicron
13 september 2002, 11:36
Alvast bedankt voor jullie replies,

de andere gitarist uit de band waarin ik speel heeft ook al enorm dikke kabels van zijn amp naar zijn kasten lopen en hij merkt al verschil.
Ik zal eerst dit proberen en vervolgens zien of ik dit intern ook doe, het lijkt zo nutteloos de kabels van buiten heel dik te hebben terwijl ze binnen heel dun zijn.

Wat betreft die speakers die ik noemde, die G12H/30 werd omschreven als dé speaker voor een smerig Black Sabbath geluid, kan iemand dit bevestigen?

Chiel
13 september 2002, 12:41
Ik heb mijn 4x12" Kochkastje ook verbouwd. Naast een goede bekabeling moet je niet vergeten een goede connectie te hebben. De standaard Jackpluggen sucks big time al was het enkel en alleen maar vanwege de matige betrouwbaarheid ervan. Beter is het om een Speakon-aansluiting te gebruiken zoals deze ook in PA installaties en in de betere Baskabinetjes worden toegepast.
Gebruik een Speakon contra plug met vergulde contacten en maak gebruik van oxidatievrije bekabeling zoals je deze o.a. bij de betere Car-hifi dealer kunt kopen. Gebruik geen connectors voor op de speakers zelf, maar gebruik zilversoldeer en spray alle contacten na soldering in met contactspray. 1,5mm2 is ruim voldoende voor de kastbekabeling. Voor de speakon-naar-versterker connectie zou ik 2,5mm2 gebruiken.
Dit alles hoeft geen overdreven kapitalen te kosten. De Neutrik Speakon pluggen zullen de grootste boosdoener zijn in je budget en het zal je ten hoogste een 60euro kosten.

Greetz, Chiel

Nocki
13 september 2002, 21:39
tja die speakers vsn mij (volgens mij de zelfde maar ik ga m niet open schroeven...
klinken goed. idd wel een bs geluidje als ik mijn amp een beetje zou aanpassen naar dat geluid.
niet moddervet zoals de standaard marshall kasten maar gewoon hard en een mooie strakke laag laag erin

nocki

MegaDrive
14 september 2002, 00:26
Het grote voordeel van huidige Vintage 30 speakers is dat het de speakers zijn die vroeger inderdaad een belastbaarheid hadden van 30 watt, maar met meer windingen en een dikkere draad waardoor de belastbaarheid is opgeschroefd tot 70 watt. Wat betekent dit ten opzichte van standaard 75 watt G12T speakers? Dat ze bij evenveel vermogen veel meer push geven en je dus een betere response krijgt. Bovendien worden de standaard speakers direct op de backplaat geschroefd (hard dock) terwijl de vintage speakers zijn voorzien van een rubberachtige ring die tussen de backplaat en de speaker zit als deze wordt vastgeschroefd (soft dock), waardoor je meer geluid van de speaker krijgt (en dus meer midden) en niet zozeer het harde "brittle" geluid krijgt van het hout. Het zit hem niet alleen in de speakers, maar ook in de wijze van bevestiging. De dikte van de draden in de speakerkast wordt zorgvuldig gekozen zodat ze niet smelten maar ook niet teveel weerstand geven. Ga dus geen staalkabels trekken in je kast :grin:.

Dude
14 september 2002, 16:48
Op 2002-09-12 21:48, schreef Nocki:
http://www.vanhelden.demon.nl/gear/



I opened my cab up a while ago and was really shocked when I found out that Marshall uses cheap-ass slim cables for the speakerwiring. Because the improvement I noticed when I started using the Van Den Hul CS-122 speaker cable I decided to go with the Van Den Hul CS-16 cables, which are 16 gauge and thus perfect for internal wiring. These cables are made of the highest grade copper and silver and specially created to make sure they are as good as it gets. And the difference was there, more detail and power.