PDA

View Full Version : Het grote kleine EHX MMD topic



Dweezman
15 september 2005, 11:05
Wie gebruikt hier nog meer de:

-Electro Harmonix Memory Man DeLuxe;
-waar zit hij in je chain;
-in een fx loop of niet ;
-waarvoor gebruik je hem in de muziek, style;
-met welke instellingen?

Ben benieuwd!

fullorder
15 september 2005, 11:39
In ieder geval een pluim voor je mooie titel :D

Ik heb een MMD gehad en hij zat zoals al mijn delays bijna aan het einde van m'n chain (dus achter de drive en modulatie pedalen).
Als je echter je scheur uit je amp haalt en de amp heeft een fx-loop zou ik 'm daarin gooien samen met je modulatie pedalen, maar dan wel weer achter de modulatie.
Echter zoals je in vele forums hiervoor hebt kunnen lezen worden gitaristen het onderling nooit eens over de juiste volgorde dus waarschijnlijk is het een kwestie van smaak en kun je er dus alleen maar voor je zelf achter komen door te experimenteren.

Wat betreft de settings, die weet ik niet meer ;) Ik weet echter nog wel dat de settings nogal nauw luisteren en ik had dan ook m'n favoriete settings gemarkeerd met een stift. Ik had meerdere settings want ik gebruikte 'm zowel voor korte echos als voor eindeloze dromerige modulerende delays.

Harry
15 september 2005, 11:45
ik heb er ook een die ik al een tijdje niet meer gebruik, komt nog wel eens. Maakte er vooral slapback echo's mee, maar ook voor chorusachtige dingetjes. Settings weet ik niet meer, en ik zou nu opnieuw gaan experimenteren met de plaatsing.

Harry
15 september 2005, 11:46
ik heb er ook een die ik al een tijdje niet meer gebruik, komt nog wel eens. Maakte er vooral slapback echo's mee, maar ook voor chorusachtige dingetjes. Settings weet ik niet meer, en ik zou nu opnieuw gaan experimenteren met de plaatsing.

ruezzz
15 september 2005, 12:43
Yep, heb er een.

In de loop kun je em gebruiken voor zingende leads - dus na je pre-amp vervorming.
Ik heb em voor de pre-amp - dan geeft ie hardere repeterende delays.
Meer de U2 kant op dus.
Chorus functie aan - maar heel weinig toegevoegd.
De delaytijd heb ik meestal ingesteld op 'dotted eights'.

zie: http://www.rues.nl/delay-calculator.html

Ik heb rondom de knop van de delaytijd transparant folie geplakt waarop ik met een zwarte fineliner streepjes heb gezet als indicatie van delaytijden die bij bepaalde songs horen.

Momenteel gebruik ik echter veelal de Korg SDD-3000 (een van de eerste digitale delays - 19 inch - met de sound van een analoge)
Ik kan daar 10 presets in zetten - dat switched wat fijner/sneller.
Als je niet elk nummer een andere delay nodig hebt gaat het met de MMD ook prima.

dano
16 september 2005, 16:02
http://dano.nl.nu/spullen/mm.jpg

sinds een maand of twee heb ik hem ook:) geweldig ding!

ik heb hem achteraan mn ketting hangen, wah-boost-ts9-jh1-tsunami-MMD-volume... Gebruik hem in mijn band (ska-metrockbluesmetaljazzreaggeaetc...) Settings zijn vooral reaggea achtige delays of om mijn solo's wat aan te dikken. Daarnaast mag ik graag wegspacen met langere delays, beetje experimenteren. Gerbuirk de chorus en vibrato niet veel, altijd een heeeeeeeeeeeel klein beetje erbij voor de smaak:P


ps: moet hier maar vaker zo'n topic, als bijv. op tweakers, zo wordt alles in een thread gepropt:
-Het grote Booster topic
-Het grote Memoryman topic
-Het grote welke volgorde moet ik mijn effecten zetten topic
etc etc...
scheelt een hoop onnodige topics en search vragen

BramVersteeg
16 september 2005, 18:16
ik heb er ook een. Als ik één pedaal zou mogen houden zou het zonder twijfel de MMD zijn 8-) . Ik heb m vóór de preamp staan en gebruik 'm vooral voor 'mooie' delays en spacey soundscapes.

robzilla
16 september 2005, 18:17
Morgen ga ik hem testen :)

Lucluc
16 september 2005, 21:53
Wie gebruikt hier nog meer de:

-Electro Harmonix Memory Man DeLuxe;
-waar zit hij in je chain;
-in een fx loop of niet ;
-waarvoor gebruik je hem in de muziek, style;
-met welke instellingen?

Ben benieuwd!

- Jaja.
- Als enerlaatste, alleen een Super Duper erna.
- fx loop, wat is dat?
- runaway echo's, repeats gecontroleerd met de voet.
- blend 3 uur, feedback rond 12 uur en delay tussen 7 en negen uur. chorus op 7 uur.

Nog wat leuke feitjes:

Uit Analog Man's Guide to Vintage Effects van Tom Hughes:


Then in januari '78, I came back to New York. In the following years I designed Memory Man, Small Clone.... p. 248


There were several other engineers, perhaps three or four at the time, and usually we each had our own projects. p. 267

en dan iets verder op:


Among EH's classics are the Memory Man series, which I designed p. 267

Ja, duh, wie zou er liegen? Of zit de waarheid ertussenin?


Around then Howard Davis joined the company and designed the Deluxe Electric Mistress, which fixed some problems my original design had. p. 248

En dan nog een stukje over de reissues in een interview met Mike Matthews himself. Over de delaychip in de DMM, de MN3005 of MN3008:


We bought up a lot of 3005s and then we also redesigned the Deluxe Memory Man to use two 3008s; two 3008s equals one 3005. So far we've only been supplying with 3005's, but the 3008 unit is quieter. I thought it would be noisier because we got some extra parts; but it's even quieter. So far we have stockpiles for several years of those...

Toch wel nuttige informatie, toch?

Dweezman
17 september 2005, 03:05
thanx guys, coole info!


meer, meer, meer!
:wink:

Calexico
20 september 2005, 15:42
Ik heb 'm ook en het is echt één van mn favoriete pedaaltjes geworden! Ik gebruik 'm helemaal achteraan in mn chain... vooral om (cleane) dromerige toestanden te creëren... zalig!
Kheb nog ff een klein vraagje over de "direct out' output op de EHMM... Waarvoor wordt die normaal gebruikt? Ik las laatst op dit forum (ik geloof een post van Lucluc...) dat je'm bv kan gebruiken om je Tu-2 aan te koppelen... Op zich een heel goed idee! Alleen heb ik dat gisteren geprobeerd maar dan heb ik een lichte ruis op de achtergrond...
Voor 't overige heb ik weinig problemen met gezoem en gekraak. (zoals je in vele reviews toch nogal 'ns leest...) Ik heb wel een nieuwer model dat ook true-bypass is... Wat mij betreft een aanrader dus!

Dweezman
6 oktober 2005, 18:39
Hmmm.

Zou je kunnen zeggen dat goedkopere én meer digitale delays beter in de fx-loop klinken, maar dat analoge delays, (zoals mijn MMD) beter klinken vóór je pre-amp?

dat idee krijg ik een beetje :wink: