PDA

View Full Version : Andere versterker?



armageddon
14 september 2005, 12:23
Ik heb nu ongeveer een maand of 6 een Engl Thunder 50 watt combo. Hier zitten dus 6l6 buizen in. Ik neem er nogal vaak mee op en het punt is is dat die 6l6's zo godsgruwelijk hard moeten om een beetje power-tube saturation te krijgen. Nu dacht ik gehoord te hebben dat EL34's wat minder luid zijn als je wat power tube sat. wil. Weet iemand of dit waar is en zo ja, of iemand een versterker kent met een beetje dezelfde mogelijkheden (hoeft niet veel channels etc. te hebben), maar moet erg zwaar kunnen scheuren en dezelfde prijsklasse zijn (wellicht een honderd euro meer). Ik heb €700 betaald voor de Thunder en heb hem nog laten repareren, dus ik moet er nog een aardig bedrag voor terug kunne krijgen.

MSNL
14 september 2005, 12:49
Al eens aan THD Yellow Jackets gedacht. Hiermee kun je 6L6 vervangen door EL84. Je versterker wordt class A en met de EL84 heb je veel eerder eindbuizen vervorming.
Geen biasing nodig en een paar kost 110 euro (Haar guitars).

Grt,

Martin

chennie
14 september 2005, 13:03
ik heb in mn mesa recto de mogelijkheid om 6L6 of EL34 in te zetten. Naar mijn weten scheuren die El34 niet op een lager volume niveau, tenminste voor mij niet merkbaar. Wel scheuren ze anders op het zelfde volume niveau, waarbij de 6L6 veel meer een verzadigde scheur (meer compressie) qua tone en de EL34 iets meer droger rock sound (iets meer open)

jw009
14 september 2005, 15:15
misschien is een powersoak wat voor je, dan kan je je versterker lekker open draaien op een acceptabel volume

armageddon
14 september 2005, 18:51
Die Yellow Jackets klinken erg okee. Zeker wel het proberen waard dus lijkt me. Zo'n powersoak is ook een idee, maar is een duurdere oplossing dan Yellow Jackets en als de eindbuizen naar hun grootje zijn heb je dat gezeik met biassen niet :P

Chubby
1 oktober 2005, 10:00
Als je sneller gebruik wilt kunnen maken van de ultiem :-D lekkere drive afkomstig van klippende eindbuizen, zou ik als ik jouw was gewoon overstappen naar een lichtere amp :strat:

Misschien een leuke Fender Bandmaster of Vibrolux, of tegenwoordig heb je hele goeie remakes die er voor bedoelt zijn om (zonder powersoak) lekker voluit te kunnen draaien! Check bijvoorbeeld eens die Plexi topjes van Farben, zelf nooit getest maar lijktme niet vervelend :razz:

BartL
24 november 2005, 23:28
http://www.thomann.de/artikel-173048.html

Valt nogal mee, die prijs.

Heeft er ondertussen al echt iemand ervaring met zijn/haar ENGL en de Yellowjackets?

Punt
24 november 2005, 23:34
Probeer eens een powersoak....

Rewind
24 november 2005, 23:38
Hij heeft ze nog niet, maar zei zondag dat ie nog wel naar zoiets op zoek is.

PeteRS
25 november 2005, 12:34
Probeer eens een powersoak....
Lees eens een topic door. :wink:

marc_o
25 november 2005, 13:46
Ik vraag me sterk af of je wel weet hoe Powertubedistortion klinkt. het is niet zaligmakend en daar is die Engl ook helemaal niet naar ontworpen.
Ga voor metal voor wat anders, neem een zwaardere eindtrap en vettere laagweergave, zodat e.e.a. strak blijft. Waarom denk je dat al die megavette Rockamps (powerball, Rectifiers, Diezels, 5150 en ga zo maar door) 100 of 150 watt buizen zijn? Voor de eindtrapoversturing? uhuh...

Alain
25 november 2005, 14:38
Ik vraag me sterk af of je wel weet hoe Powertubedistortion klinkt. het is niet zaligmakend en daar is die Engl ook helemaal niet naar ontworpen.
Ga voor metal voor wat anders, neem een zwaardere eindtrap en vettere laagweergave, zodat e.e.a. strak blijft. Waarom denk je dat al die megavette Rockamps (powerball, Rectifiers, Diezels, 5150 en ga zo maar door) 100 of 150 watt buizen zijn? Voor de eindtrapoversturing? uhuh...

u deelt mijn mening

IMHO de nagel op de kop

Alain
25 november 2005, 14:39
Ik vraag me sterk af of je wel weet hoe Powertubedistortion klinkt. het is niet zaligmakend en daar is die Engl ook helemaal niet naar ontworpen.
Ga voor metal voor wat anders, neem een zwaardere eindtrap en vettere laagweergave, zodat e.e.a. strak blijft. Waarom denk je dat al die megavette Rockamps (powerball, Rectifiers, Diezels, 5150 en ga zo maar door) 100 of 150 watt buizen zijn? Voor de eindtrapoversturing? uhuh...

u deelt mijn mening

IMHO de nagel op de kop

Mitch
25 november 2005, 19:06
Jawel, maar ik lees uit de eerste post niet dat -ie dat zoekt, hij zegt alleen dat -ie een beetje meer eindbuis verzadiging wil horen (leuk woord als je het vertaalt hè, saturatie ?). Ik denk dan eerder aan de compressie dan aan de vervorming. Als je dat zoekt is een Thunder niet het meest voor de hand liggende, ik denk eerder Brunetti Maranello (met dus twee EL84's maar ja....dat gaat toch ook al gauw hard.
Als je voor recording een buizenbakkie wil hebben kan ik je eerder een THD Univalve aanraden. Da's dus maar één eindbuis.

marc_o
25 november 2005, 23:11
Het ging mij om het zware scheuren dat ie in de openingspost noemt..

armageddon
26 november 2005, 13:00
Ja, ik weet inderdaad nu dat het anders is.
Maar feit is wel dat als ie harder staat het beter klinkt, dat kan ik zelfs horen. Maar ik heb nu lekkere vooruitgang geboekt met opnemen etc. dus is die powersoak of yellow tube helemaal niet nodig.

Ik vraag me wel af hoe ik mijn Engl minder korrelig kan later klinken. Wat strakker en smeuïger wellicht.