PDA

View Full Version : Combo vs. Top



lindos
14 september 2005, 12:13
Ben op zoek naar een nieuwe amp , en ben ah twijfelentussen een degelijke combo en een top / speaker combinatie ..

Mijn budget is 1000-1500€ ,ik ga hem gebruiken voor repetitie en optredens,vooral voor deze laatste heb ik graag een degelijke amp met min. 80 Watt vermogen en 'makkelijk' te verplaatsen :D

Aja , het moet een buizenamp zijn met een heerlijk cleane sound de rest doe ik wel met effecten ...

Iemand zo een amp in zijn bezit die aan deze eisen voldoet ?

8-)

Baker
14 september 2005, 12:59
is een dilemma,

voordeel combo:
2 in 1. je pakt je combo op en weg ben je.
1 combo is ook goedkoper dan een losse head en losse speakers

Bedenk wel dat een combo met 2x12 ook heel anders klinkt dan een
een 4x12. (4x12= meer druk, open combo=minder druk, maar opener, gespreider geluid)

voordeel head:
is eigelijk handzamer dan een combo...
ideale situatie: 4x12 in oefenhok, 2x12 thuis, en dan met je topje heen en weer hoppen...
maar dat kost ook het meest... (head + 2x12 + 4x12)

Baker
14 september 2005, 13:04
Aja , het moet een buizenamp zijn met een heerlijk cleane sound de rest doe ik wel met effecten ...

waarom wil je dan een buizentop? :???: puur voor het clean?
is ook zonde...

EpiCenturiesAWAy
14 september 2005, 14:00
Ik geef mbakker75 gelijk over top en combo ding. ik denk dat een vox Ac30 wel iets voor jouw is dan! Goede clean en de rest doe je dan maar met effecten zoals je wil :)

chennie
14 september 2005, 14:07
vooral het feit dat een top veel handzamer is, is voor mij belangrijk. Buizen bakken zijn best zwaar. Heb hier een 50Watt buizen bak en niet te tillen iig niet telkens van 2 hoog. Ben nu dan ook een top kast aan het bouwen voor die versterker. Maar aan de andere kant, als je niet veel optredens doet of niet overal heen moet, dan is een combo wel heel fijn, een totale package. Meestal wordt een combo kast ook wel goed afgesteld op de versterker zelf.

chennie
14 september 2005, 14:07
vooral het feit dat een top veel handzamer is, is voor mij belangrijk. Buizen bakken zijn best zwaar. Heb hier een 50Watt buizen bak en niet te tillen iig niet telkens van 2 hoog. Ben nu dan ook een top kast aan het bouwen voor die versterker. Maar aan de andere kant, als je niet veel optredens doet of niet overal heen moet, dan is een combo wel heel fijn, een totale package. Meestal wordt een combo kast ook wel goed afgesteld op de versterker zelf.

lindos
14 september 2005, 14:14
Ja , ik bedoel een mooie scheurklank is meegenomen ,zeker!
maar als dat het budget omhoog trekt....

De Twin Reverb 85 Watt solid Tube Combo,2x12" Speaker
voor 1250€ is dit een goede keuze ?

lindos
14 september 2005, 15:25
Maar aan de andere kant, als je niet veel optredens doet of niet overal heen moet, dan is een combo wel heel fijn, een totale package.

We hebben ongeveer 3 optredens per maand dus is wel redelijk veel ,maar je zegt dus als je veel optredens doet dan is een top/speaker combinatie handiger ? Is toch meer sleuren niet ? ?

treblemaster
14 september 2005, 16:03
Ligt ook aan de soort optredens. IK heb de meeste optredens over de speakers van andere bands gespeeld (ik nam zelf mijn top mee....is dus handiger dan een combo). Nu waren dit wel punk/hardcore concerten en meestal optredens met meerdere bands (meestal verzorgde dan 1 band de backline of werd er onderling van te voren overlegd wie wat mee nam).

Baker
14 september 2005, 16:05
Maar aan de andere kant, als je niet veel optredens doet of niet overal heen moet, dan is een combo wel heel fijn, een totale package.

We hebben ongeveer 3 optredens per maand dus is wel redelijk veel ,maar je zegt dus als je veel optredens doet dan is een top/speaker combinatie handiger ? Is toch meer sleuren niet ? ?

Niet per definitie.
Top + 2x12 kan handzamer zijn dan een 2x12 combo
De meeste 2x12 combo's zijn nl. erg zwaar.

vinni
14 september 2005, 16:05
Nieuwe Vox AC30 combo nemen.

Vinni

Droffie
14 september 2005, 16:06
Ben op zoek naar een nieuwe amp , en ben ah twijfelentussen een degelijke combo en een top / speaker combinatie ..

Mijn budget is 1000-1500€ ,ik ga hem gebruiken voor repetitie en optredens,vooral voor deze laatste heb ik graag een degelijke amp met min. 80 Watt vermogen en 'makkelijk' te verplaatsen :D

Aja , het moet een buizenamp zijn met een heerlijk cleane sound de rest doe ik wel met effecten ...

Iemand zo een amp in zijn bezit die aan deze eisen voldoet ?

8-)

Ik zou voor een Koch gaan. Sublieme cleane kanalen met hele vette overdrive kanaal. Best of both worlds.
Twintone combootje + een 1x12 bijbehorende cab je bent klaar binnen je budget. Je hebt open spreiding van je open combo speaker en druk van je closed ported 1x12.
Dit is mijn advies.

Succes...

Satriani
14 september 2005, 16:13
Nieuwe Vox AC30 combo nemen.

Vinni

Die vox is geen 80 watt :wink:

vinni
14 september 2005, 16:18
Nieuwe Vox AC30 combo nemen.

Vinni

Die vox is geen 80 watt :wink:

Vraag het maar aan een ieder die er één gebruikt heeft...

WEES MAAR BLIJ! :-D

Vinni

lindos
14 september 2005, 19:05
Ik zou voor een Koch gaan. Sublieme cleane kanalen met hele vette overdrive kanaal. Best of both worlds.
Twintone combootje + een 1x12 bijbehorende cab je bent klaar binnen je budget. Je hebt open spreiding van je open combo speaker en druk van je closed ported 1x12.
Dit is mijn advies.

Krijgt ontzettend goeie reacties op Harmony Central ,jammer dat ze em niet hebben bij Music Store in Keulen ..



Nieuwe Vox AC30 combo nemen.

Hoop dat ie lekker gaat voor 30 W
Mijn Fender Hot Rod Deluxe ging maar klote voor 40W te zijn :razz:

iam
14 september 2005, 19:23
Ik zou voor een Koch gaan. Sublieme cleane kanalen met hele vette overdrive kanaal. Best of both worlds.
Twintone combootje + een 1x12 bijbehorende cab je bent klaar binnen je budget. Je hebt open spreiding van je open combo speaker en druk van je closed ported 1x12.
Dit is mijn advies.

Krijgt ontzettend goeie reacties op Harmony Central ,jammer dat ze em niet hebben bij Music Store in Keulen ..



Nieuwe Vox AC30 combo nemen.

Hoop dat ie lekker gaat voor 30 W
Mijn Fender Hot Rod Deluxe ging maar klote voor 40W te zijn :razz:

Koch koop je best in Nederland/België
is nederlands product hé

jorrit
14 september 2005, 19:40
ik raad je ook een twintone aan, heb hm een tijdje thuis gehad en beviel prima. erg goede dynamische tone en veelzijdig. k haalde er best een lekkere metal tone uit en daar issie niet echt voor bedoeld.

Droffie
14 september 2005, 20:01
Ik zou voor een Koch gaan. Sublieme cleane kanalen met hele vette overdrive kanaal. Best of both worlds.
Twintone combootje + een 1x12 bijbehorende cab je bent klaar binnen je budget. Je hebt open spreiding van je open combo speaker en druk van je closed ported 1x12.
Dit is mijn advies.

Krijgt ontzettend goeie reacties op Harmony Central ,jammer dat ze em niet hebben bij Music Store in Keulen ..



Nieuwe Vox AC30 combo nemen.

Hoop dat ie lekker gaat voor 30 W
Mijn Fender Hot Rod Deluxe ging maar klote voor 40W te zijn :razz:

Check mijn sig dude... :D

matto
15 september 2005, 10:30
een OUD Fender of marshall buizen combotje is niret zo zwaar en meestal hard zat. :P

lindos
15 september 2005, 11:04
Check mijn sig dude... icon_biggrin.gif
_________________
Te Koop:
Gibson Les Paul Wine Red '98 <--- click me ----
Koch Twintone '01 <--- click me ---

Waarom verkoop je em dan na al die goede reacties ? :-D

fullorder
15 september 2005, 11:13
Ik zou voor een Koch gaan. Sublieme cleane kanalen met hele vette overdrive kanaal. Best of both worlds.
Twintone combootje + een 1x12 bijbehorende cab je bent klaar binnen je budget. Je hebt open spreiding van je open combo speaker en druk van je closed ported 1x12.
Dit is mijn advies.

Krijgt ontzettend goeie reacties op Harmony Central ,jammer dat ze em niet hebben bij Music Store in Keulen ..



Nieuwe Vox AC30 combo nemen.

Hoop dat ie lekker gaat voor 30 W
Mijn Fender Hot Rod Deluxe ging maar klote voor 40W te zijn :razz:

De 30 Watt van een AC30 gaat heel erg lekker, maar dan moet je geen nieuwe nemen. Die doen echt onder voor de orginele. Een oude '60-er in goede staat met de juiste speakers voor onder 1500 zal wellicht moeilijk worden, maar misschien heb je mazzel ;)
De 85 Watt twin reverb die je noemde is ook een prima en betaalbaardere oplossing.

Let wel dat zowel de AC30 en de Twin allebei niet voldoen aan je criterium 'makkelijk te verplaatsen'. Goeie 2x12 combo's zijn gewoon loeizwaar (onderschat het gewicht van een paar goed speakers niet!) en dus niet handzaam. Alleen 1x12" combo's kun je handzaam noemen dus misschien is die twintone ook een goede optie (heb er geen ervaring mee). Hier wil ik overigens bij zeggen dat een AC30, Twin en Twintone vergelijken wel heel erg appels, peren en eeeh....sinaasappels is ;)
Als je echt handzaam wilt zul je moeten kijken voor een top+cab combinatie. Ikzelf speel bijvoorbeeld over een oude blonde bassman top en die is heel erg handzaam. Wel zwaar, maar ook heel erg klein (stuk kleiner dan een marshall top). Maar een blonde bassman + bijpassend cab lukt ook niet snel onder de 1500. Je kunt bijvoorbeeld wel kijken naar een blackface bassman of bandmaster (piggyback configuratie), die moet je wellicht kunnen vinden voor 1000 incl. cab, alleen hebben die misschien te weinig headroom voor jouw smaak?

Droffie
15 september 2005, 15:43
Check mijn sig dude... icon_biggrin.gif
_________________
Te Koop:
Gibson Les Paul Wine Red '98 <--- click me ----
Koch Twintone '01 <--- click me ---

Waarom verkoop je em dan na al die goede reacties ? :-D

Omdat die niet van mij is. Ik verkoop 'm voor een kennis van me. Mijn eigen Twintone gaat echt de deur niet uit...

Lucluc
15 september 2005, 15:52
...solid Tube Combo...

is weer eens wat anders dan een solid state :D

Wat handzaam is en minstens 80w is een Dual Showman topje en een handzaam speakerkastje naar keuze erbij nemen, bijvoorbeeld met 2 12'' speakers.

lindos
15 september 2005, 20:24
Iemand ervaring met Fame Tops en /of cabinets ?

http://www.musicstorekoeln.de/en/Guitars/3_15_GTOP_0_GIT0005858-002/0/0/0/detail/musicstore.html

Lucluc
16 september 2005, 13:47
wow, een solid tube amp met bluetooth build-in! Zeker in plaats van vibrato?

fullorder
18 september 2005, 14:21
wow, een solid tube amp met bluetooth build-in! Zeker in plaats van vibrato?

:D :D

lindos
10 oktober 2005, 11:49
Heb (denk ik ) de ideale amp gevonden ; een Fender 75 ; niet al te zwaar om te verplaatsen en genoeg wattage én headroom ....

Denk dat deze een soort voorloper van de Mesa Boogie was naarzijn uittrekbare knoppen voor boost ...

Wouter1973
18 oktober 2005, 15:52
zoek eens op marktplaats naar oude Dynacords (Eminent, Hi-Fi Favorit o.i.d.). Kosten geen drol, toch volledige buizenversterkers, handzaam formaat (gelijk aan een gemiddelde audio-versterker), degelijk, en 'slechts' een kilootje of 12 zwaar...en...last but not least, ze klinken fantastisch.

Dude
20 oktober 2005, 15:27
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=65188


:-D


ik ben van het combo gebeuren af, heb dr een hoop gehad

jcm900 jcm800 peavey classic en 3 fenders maar top en kast zijn gewoon makkelijker joh Zeker als je je kast in de oefenruimte kan laten staan

Dude
20 oktober 2005, 15:28
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=65188


:-D


ik ben van het combo gebeuren af, heb dr een hoop gehad

jcm900 jcm800 peavey classic en 3 fenders maar top en kast zijn gewoon makkelijker joh Zeker als je je kast in de oefenruimte kan laten staan