PDA

View Full Version : Refinishen Gibson headstock



Josdevos
13 september 2005, 17:58
Ik ga hier even door uit een topic in Elektrische gitaren...

http://users.pandora.be/brike/LP%20Custom/DSC00003.JPG

Josdevos
13 september 2005, 17:58
ja de clearcoat van een gibson kan tamelijk gemakkelijk gerefinished worden, gibson lakt in cellulose en dat is gelukkig een lak die gemakkelijk bijgewerkt, gerepareerd of gerefinished kan worden


Ah, nice, zelfs over de MOP inlays... Cool!

De clearcoat is bij mij namelijk gelost rond de stemschroeven en er zijn ook wat krassen op. Ok niet zo strak meer rond de split diamond en gibson logo...


krassen in cellulose krijg je er gemakkelijk uit met commandant 4 (polijstmiddel) alleen als de lak echt los laat (meestal rond het parelmoer)
dan zul inderdaad moeten refinishen

Josdevos
13 september 2005, 18:00
Waar kan ik her meer info over vinden?

Nog tips?

bert k
13 september 2005, 18:32
Dit kan denk ik beter naar Zelfbouw. Hier zitten alleen maar van die soldeergasten...

hierophant
13 september 2005, 19:25
dit IS zelfbouw..

Jax
13 september 2005, 19:30
Hij is ook verplaatst.....

Josdevos
13 september 2005, 19:48
Okay, thx...

fred dons
14 september 2005, 08:10
ik weet niet of Halfords ook in Belgie zit maar daar kun je commandant 4 kopen (anders bij een winkel voor auto onderdelen, 3 is voor grof en 5 is voor heel fijn polijsten)

je hebt de groene versie en de blauwe voor machinaal polijsten, mijn favoriet is de blauwe omdat hij ook voor met de handpolijsten heel goed geschikt is.
Als de krassen heel diep zijn is het beter om eerst met schuurpapier (nat, 600 grit of zelfs liever nog wat hoger) te schuren (wel met een blokje!)
Daarna commandant met een katoenen doek opsmeren en stevig in cirkels uitwrijven, daarna met een schone katoenen (poetsdoek) uitwrijven en indien nodig herhalen.

Zijn er echt stukjes lak weg, dan kun je vrij gemakkelijk zelf de voorkant van de kop refinishen, eerst de toets en de zijkant van de kop met schilderstape afplakken, de kop licht opschuren (400 grit) en dan met een spuitbus met cellulose lak spuiten (30 cm afstand houden) je spuit dunne lagen en tussen iedere lak laag ga je met schuurpapier en een blokje schuren (600 grit nat), zodanig dat de lak langzaam krassen en ontbrekende stukjes opvult . het liefst tussen iedere laag 24 uur laten drogen (sneller kan wel met cellulose maar dus liever niet)
na de laatste laag laat je het een week minimaal uitharden en vervolgens begin je met het polijsten zoals hierboven beschreven.
de laatste keer polijsten doe ik het liefst met katoenen watjes omdat je dan echt alle krassen er uit haalt.

succes

fred dons
14 september 2005, 08:21
oh ja een andere manier om lichte krassen weg te krijgen uit cellulose is om thinner (licht) over de lak te sprayen, (wel de rest van de gitaar afplakken) hierdoor wordt de lak weer zacht en kun je hem daarna (na het uitharden weer polijsten)

Josdevos
14 september 2005, 09:36
Nice, thanks, ga ik misschien wel eens proberen...

Probleem is bij mij dat de clearcoat rond de stemschroeven gelost is, en rond de inlays ook... Denk dat refinishen dan m'n enige optie zal zijn...

fred dons
14 september 2005, 10:19
inderdaad als het al zover is zul je moeten refinishen, vaak kun je dan de lak meteen plectrum van de kop af wippen.
omdat de kopplaat bij een les paul custom uit zwart fiber bestaat kun (+/- 3m dik) kun je met weinig risico met een vlakschuurmachine de bestaande lak afschuren