PDA

View Full Version : Bas over gitaarversteker vraagje



Mark_B
13 september 2005, 12:57
Test

Mark_B
13 september 2005, 12:57
Ik heb sinds een weekje mijn eerste bas, een Richwood Jazz Bass model (Mooi ding, misschien plaats ik nog wel wat foto's) voor naast mijn gitaren. Ik gebruik hem puur voor thuis in mijn kamer, dus vertelde de vriendelijke m'neer in de gitaarwinkel (De Plug, A'dam) dat ik er ook wel mee over mijn gitaarversterker kon spelen, mits ik hem niet te hard ging zetten oid (of optreden).

Nu speel ik een weekje over m'n Vox Pathfinder 15 (22 watt geloof ik) en het werkt opzich best prima. Het valt me alleen op dat ik het volume compleet moet open draaien, en de gain nog op 50% moet zetten om er een lekker volume uit te krijgen (misschien ligt dit ook aan het feit dat m'n gitaar humbuckers heeft). Hierdoor krijg ik het gevoel dat ik het geluid toch een beetje aan het vervormen ben. Ook klinkt hij met de tone-knop helemaal, of zelfs half-open super-schel (en kei-hard op de hoge snaren, en wel lekker op de lagere snaren, qua toon).

Ik vroeg me nu een paar dingen af:

- Als ik een 'echte' bas-versterker zou kopen (bv. het laagste of 1-na-laagste model van Ashdown, ik noem maar wat) zou het geluid dan van zichzelf harder zijn?
- Zou het mijn bas beter doen laten klinken?
- Zou de 'verhouding' in het geluid tussen de snaren beter klinken?
- Hij klinkt nu ook niet echt lekker als ik de 'bas' op m'n versterker hoog draai, wat voor een bas toch vrij vreemd is. Ligt dit ook aan de versterker?

Verder vind ik het een prima bas, en het geluid is ook niet slecht. In het algemeen vraag ik me meer af of de kleine gebreken liggen aan het feit dat ik over een gitaarversterker speel, of dat het aan de bas/gitaar ligt.

De enige vergelijking die ik heb qua basversterker was een Ibanez ('kick-back' model heet dat geloof ik) waarover ik speelde in de winkel. Die kon ik echter niet al te hard zetten, maar ik was er verder niet echt van onder de indruk.

Als het topic hier niet thuis hoort mag hij wel verplaatst worden naar de versterker sectie.



Wat een verhaal....

Wilbert
13 september 2005, 13:07
Het laag in het geluid van je bas kost meer vermogen dan het hoog. Niet alleen omdat een bas veel laag geeft, maar ook omdat lage tonen bji hetzelfde volume meer energie vreten. Je versterker kan dit waarschijnlijk niet echt aan. Extra laag erbij draaien werkt niet, want dan pompt hij nog meer geluid naar het laag, waardoor hij geen energie meer overhoudt voor het fatsoenlijk weergeven van je geluid. Wellicht is het handig om inderdaad een basversterker te kopen. Ashdown is goed spul.

guitartub
13 september 2005, 18:19
basgitaar spelen over een gitaarversterker is NOOIT goed. De speaker(s) in je versterker kan ervan kapot gaan!

BassAgent
13 september 2005, 19:38
Mee eens tub! Een basversterker is, zoals de naam al zegt, er speciaal voor gebouwd om een bas te versterken en zal dus beter je geluid weergeven.

Mark_B
15 september 2005, 18:37
Bedankt voor de antwoorden, ik ben nu dus toch van plan een basversterker te kopen.

Ik had nu m'n oog laten vallen op een Vox T-15 laten vallen, alleen is hij bij Muziekhandel Joosten (de enige waar ik hem in NL kon vinden) niet meer leverbaar. Heeft iemand enig idee waar hij nog te koop zou zijn, want ik vind hem nergens op het internet. Een T-25 vond ik met 239 euro toch net ietsjes te duur voor thuis (da's nog duurder dan de bas...).

Als die Vox nergens te krijgen is misschien een ander merk, liefst niet boven de 150-200 euro. Ook wil ik wel dat hij minimaal net zo hard gaat als m'n Vox Pathfinder 15. Ik neem dus aan dat hij ongeveer 15 Watt moet hebben.

Ik heb wel dingen gehoord over Ashdown, maar ik hoor sommige mensen ook weer heel negatief over hun goedkopere modellen.

Anavrin
15 september 2005, 19:38
check http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?md=browse&ct=basvers

eens, daar staat volgens mij genoeg op in jouw prijsklasse (en nog met meer vermogen ook (hoeft niet hard, maar kan het wel :wink: ) Voor bas moet je sowieso 3 a 4 keer zoveel vermogen hebben om even hard (voor het gehoor) te gaan als een gitaarversterker (in jouw geval dus vanaf ong 60 watt)

Van wat er nu op staat zou ik in jouw prijsklasse gaan voor die Marshall van 150 euro of die Trace Elliot van 250 euro.

Marshalls geven meestal het hoog niet zo mooi weer (da's persoonlijke smaak, dus dat zou je ff moeten horen), maar zijn kwalitatief wel heel goed.
Trace Elliot heeft het grote voordeel dat die gasten van Ashdown bijna allemaal van Trace Elliot komen. Toen Trace Elliot namelijk werd overgenomen door Gibson, heeft Gibson de eerste paar jaren geen basversterkers meer laten maken, en toen zijn al die gasten samen met nog een paar anderen het merk Ashdown begonnen (tenminste, zo heb ik het gehoord). De Commando-serie is echter wel de starters-serie, maar dat zal dus te vergelijken zijn met die starters-serie van Ashdown. Trace Elliot heeft, net als Ashdown wel een heel eigen geluid, dus daar moet je van houden, maar dat doe ik!!!

anders is dit misschien wel iets:
http://www.marktplaats.nl/index.php3?sref=false&url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/6808190.html
of dit:
http://www.marktplaats.nl/index.php3?sref=false&url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/6288144.html

Ik heb zelf een pre-Gibson Trace Elliot 715 Combo en een 4x10" speakerkast, en daar ben ik heel tevreden mee.

Als ik zou moeten kiezen, zou ik dus gaan voor die Trace Elliot. Misschien kun je de vraagprijs nog wel wat naar beneden krijgen :???:

Oh ja, dit is geen Spam, want ik ken al die mensen niet, en heb dus geen enkel belang bij of ze hun spullen verkopen of niet.