PDA

View Full Version : kapot element weer tot leven roepen?



mm80
13 september 2005, 12:54
Hoi,
ik heb van iemand een kapot element gekocht, ik heb 10 euro gegeven.
Het gaat om een Seymour Duncan Broadcaster voor telecaster, een brug element.
Natuurlijk wil ik nu gaan kijken of ik dit ding weer tot leven kan roepen maar ik weet niet wat ik allemaal kan doen (of juist niet doen :???: )

Hij reageert niet op de multimeter, deze geeft dus niets aan.
-Kunnen de aansluitdraden stuk zijn?
-iets met de baseplate?
-iets van binnenuit? Er zit van dat zwarte koord omheen gewikkeld, kan ik
daar iets mee?

Iemand ideeen en/of adviezen?

Alvast bedankt,
Michell

fred dons
13 september 2005, 13:03
er kan een draadbreuk zijn maar alleen als die relatief aan het begin zit is dat relatief makkelijk zelf op te lossen

je zult indien de breuk niet duidelijk zichtbaar is bij de soldereerpunten
de zwarte tape moeten verwijderen om te zien dat de breuk misschien op de spoel zit, als de breuk vlak bij het einde van de windingen is, is het mogelijk om de koperdraad bij de breuk op nieuw aan het soldeerpunt te solderen (moet je wel eerst de enamel/lak van de draad afschuren zodat je op het koper zit)
zit de breuk ergens in het midden dan zul je dus windingen van de spoel af moeten halen met als gevolg dat de pickup anders gaat klinken als je hem opnieuw soldeert maar er is vaak een grotere kans dat je gewoon een heleboel los koper draad overhoud :D

voor het gemak zou ik eerst het solder op de contact punten opnieuw solderen om te kijken of het soldeer niet gecorodeerd is en dan pas aan volgende meer drastische stappen gaan denken

mm80
13 september 2005, 13:34
Bedankt Fred,
Er zit geen plakband op maar de spoel is omwikkeld met zo'n zwart koord.
Is het aan te raden om die af te wikkelen?

Kan ik ook 2 alternatieve draden even gebruiken om de bestaande draden te vervangen om zodoende te checken of de bestaande draden ergens een breuk hebben?

Michell

fred dons
13 september 2005, 14:08
je kunt in ieder geval inderdaad 2 nieuwe draadjes (gewoon speakerdraad of dun electriciteits draad solderen ipv van de bestaande
(eerlijk gezegd zou daar als eerste een breuk kunnen optreden)

(kijk ook nog even of de baseplate aan de aarde is gesoldeerd, ook een bekende plek voor breuken)

piezo
13 september 2005, 14:15
Dat hoeft toch niet? Als je de multimeter op de soldeerpunten aansluit en je meet daar wel een normale waarde (ca. 7 kOhm), dan ligt het aan de aansluitdraden of de aansluiting daarvan op de soldeerpunten. Zo niet, dan heb je een breuk in de wikkelingen. Een van de meest kritische plaatsen bij Tele Brugelementen is gewoon de aansluiting van de eerste of de laatste wikkeling op de soldeerpunten. Die lopen n.l. over het V-vormige del van de onderste flens.
Is het de laatste wikkeling die gebroken is is, dan is 1 rondje afwikkelen en opnieuw solderen voldoende. Je hoeft daarvoor meestal niet eens de isolatie van de wikkeldraad te verwijderen, die gaat vanzelf kapot bij het solderen.
Is het de eerste wikkeling en er steekt nog een staartje onder de spoel uit, dan kun je heel voorzichtig een nieuwe verbinding maken. Geen staartje? Dan heb je gewoon pech!

Oh, ja. het zwarte katoenkoord kun je gewoon afwikkelen, nadat je het eindje losgepeuterd hebt. Wel alles voorzichtig.

fred dons
13 september 2005, 14:25
dat is inderdaad een snellere methode :-D

mm80
13 september 2005, 14:30
Ik vind bij nader inspectie het volgende:

Op het v vormige deel komen vanuit onderaan de spoel 2 draadjes. een ervan staat in verbinding met het gele draad. En nu komt het, het andere (wel errug miniscule draadje :( ) ligt los!
Betekend dit dat als ik die aan het zwarte draad zou verbinden dat het probleem opgelost zou kunnen zijn?

fred dons
13 september 2005, 15:10
zo te lezen wel (zonder dat je dat draadje vast soldeert weet je in ieder geval zeker dat hij het niet doet :wink: )

zoals je ziet zijn die draadjes best wel kwetsbaar dus de kans dat hij ergens breekt is daar wel tamelijk groot

mm80
15 september 2005, 10:03
Ik heb geprobeerd het losse koperdraadje weer vast te solderen, is op zich gelukt maar nog steeds doet hij het niet. Ik heb voorzichtig geprobeerd om de isolatie om het draadje te verwijderen om goed contact te kunnen maken.
Verder had ik van een ander stukje draad precies 1 dun draadje gepakt, deze om een naald gedraaid zodat je een soort veervorm krijgt. Deze heb ik over het losse element koperdraadje gedaan en toen vast gesoldeerd maar helaas dus.

Ik wil toch weten of er ergens anders nog een breuk zit dus ik ga hem afwikkelen maar hoe begin ik daar nu mee? Hoe weet ik welk draad uiteinde ik moet hebben? Hoe snel knapt het?

Michell

piezo
15 september 2005, 11:18
Dat wijst zich vanzelf. 1 draadje verdwijnt ONDER de spoel en is de binnenste wikkeling. De ander komt vanaf de buitenkant en kun je afwikkelen.
Voordat je aan afwikkelen begint zou ik toch eerst even controleren of er echt elders nog een breuk moet zitten, door het draadje dat eerst los was via een krokodilklemmetje met je multimeter te verbinden. Ik ben niet helemaal overtuigd van jouw "veer" trucje namelijk.

Snaar'n Bennie
15 september 2005, 13:13
Weg gooien dat ding! Ik Heb ook een pub gehad die beschadigd was. Hier was het wel zichtbaar aan de buiten kant. Een heel stel draad was beschadigd. Daar waag ik mij niet aan.

Als je toch niks te doen hebt, wikkel je toch de hele spoel opnieuw? Zijn wel methodes om het thuis te doen. Lijkt me wel een heidens karwei... :o

JCG
16 september 2005, 23:50
als je hem weggooit, gooi hem mij kant op. Ik heb veelste veel tijd :wink:

mm80
17 september 2005, 08:13
als je hem weggooit, gooi hem mij kant op. Ik heb veelste veel tijd :wink:

Grappig, dit is letterlijk wat ik tegen die vorige eigenaar zei toen hij vertelde dat hij hem 'dan maar weg moest gooien'

In ieder geval, het element is officieel overleden nu :( . Ik begon dapper af te wikkelen en wis en waarachtig na een minuutje vond ik een breuk. Maar wat ik nooit had verwacht gebeurde, ik was dus blij dat ik het had gevonden maar ik kon met geen mogelijkheid het andere losse eindje op de spoel terugvinden. Hij zat dusdanig verstopt in die wax prut dat ik hem niet kon vinden. Na ongeduldig zoeken zelf nog een breuk veroorzaakt :oops:
Er zit nog een heleboel draad op maar ik denk dat ik idd maar beter de hele zooi kan afwikkelen en dan opnieuw (laten) wikkelen.

Is dat trouwens een beetje te doen? Wie heeft ervaring hiermee, en hoe kom ik aan dat koperdraad?

Michell

mm80
17 september 2005, 08:14
als je hem weggooit, gooi hem mij kant op. Ik heb veelste veel tijd :wink:

Grappig, dit is letterlijk wat ik tegen die vorige eigenaar zei toen hij vertelde dat hij hem 'dan maar weg moest gooien'

In ieder geval, het element is officieel overleden nu :( . Ik begon dapper af te wikkelen en wis en waarachtig na een minuutje vond ik een breuk. Maar wat ik nooit had verwacht gebeurde, ik was dus blij dat ik het had gevonden maar ik kon met geen mogelijkheid het andere losse eindje op de spoel terugvinden. Hij zat dusdanig verstopt in die wax prut dat ik hem niet kon vinden. Na ongeduldig zoeken zelf nog een breuk veroorzaakt :oops:
Er zit nog een heleboel draad op maar ik denk dat ik idd maar beter de hele zooi kan afwikkelen en dan opnieuw (laten) wikkelen.

Is dat trouwens een beetje te doen? Wie heeft ervaring hiermee, en hoe kom ik aan dat koperdraad?

Michell

harrie-beton
25 september 2005, 11:25
Voor gitaarbouwers is een normaal tarief 45 euro per uur tegenwoordig. Hoe lang heb je er bij gezeten?

Nieuw zijn die elementen 50 dollar

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data2/Seymour_Duncan/Broadcaster-Bridge-01.html