PDA

View Full Version : Death metal (Gothenburg style) experts?



treblemaster
13 september 2005, 12:38
Ik vroeg me af of iemand tips heeft voor het spelen van ide typische Gothenburg riffs (At the gates, In Flames etc.). en dan bedoel ik de riffs waarbij de bovenste snaar (meestal in B gestemd) zeer snel wordt aan geslagen (open) en dan een soort van melodie wordt gespeeld op de tweede snaar van boven.

Bijv
Riff A
|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|-10-----10-9-----9-12-----9-10--------|
|---0000-----0000-----8888------777777-|

Nu is de riff niet moelijk, maar het gaat me om de snelheid en het afwisselen van de beide snaren.
Iemand misschien tips om de gewenste snelheid te krijgen?
En is het gewoon een kwestie van up en downstrokes afwisselen?

Natuurlijk is het een kwestie van veel oefenen :( , maar die bands spelen dat zo snel.......ik kom nog niet eens in de buurt na veel oefenen.

Mauser
13 september 2005, 13:18
De manier van aanslaan ligt persoonlijk, want de een speelt dit soort riffs met alternate picking, terwijl een ander (zoals ik) de melodie met alleen maar downstrokes aanslaat. Verder is het denk inderdaad een kwestie van veel oefenen. Mischien is het handig om wat tremolo picking te oefenen (wordt ook vaak gebruikt in (Gothenburg) death metal) om je snelheid op te bouwen. Zo heb ik mijn snelheid tenminste opgebouwt :)

treblemaster
13 september 2005, 14:49
Tremelo picking :???: :oops: Ik zal straks eens even googlen.

Negative K3 fan
13 september 2005, 15:57
tremolo picken is niets anders dan snel alternaten, dick dale of cannibal corpse ofzo :)

treblemaster
13 september 2005, 16:22
ahh that explains :D Dick Dale stijl........

Mauser
13 september 2005, 20:17
ahh that explains :D Dick Dale stijl........

Volgens mij ben jij ook fan van Soulfly..? :P

treblemaster
13 september 2005, 21:47
Ehh hoezo? :???:

Ik mag af en toe graag naar Soulfly luisteren, maar fan vind ik een te groot woord.

Mauser
14 september 2005, 10:10
Ehh hoezo? :???:

Ik mag af en toe graag naar Soulfly luisteren, maar fan vind ik een te groot woord.

Vanwege je quote in je onderschrift :wink: Die werd ook in Seek 'n Strike van Soulfly gebruikt

treblemaster
14 september 2005, 15:27
Ahh ok :) Ik wist niet dat Max die uitspraak van Emiliano Zapata ook had gebruikt. Hij is uiteraard wel een inspiratiebron voor erg veel mensen geweest ;).

Vampire
20 september 2005, 23:05
De manier van aanslaan ligt persoonlijk, want de een speelt dit soort riffs met alternate picking, terwijl een ander (zoals ik) de melodie met alleen maar downstrokes aanslaat. Verder is het denk inderdaad een kwestie van veel oefenen. Mischien is het handig om wat tremolo picking te oefenen (wordt ook vaak gebruikt in (Gothenburg) death metal) om je snelheid op te bouwen. Zo heb ik mijn snelheid tenminste opgebouwt :)

Ga jij mij vertellen dat jij een nummer (om maar even wat te noemen) als One van Metallica met alleen maar downstrokes kunt spelen?

Met alleen maar downstrokes kom je er niet. Tremolo-picking is het juiste begrip, gewoon oefenen en oefenen. Amon Amarth is een hele goede Death Metal (Viking Metal) band om te oefenen, die stemmen in B, spelen makkelijk en bijna alle solo's zijn met tremolo picking gespeeld, maar dan een hele makkelijke melodie, kinderspel als je de snelheid er in hebt zitten en het klinkt zo uber vet en lekker strak, dat het gewoon supercool is!
Er gaat echt een wereld voor je open als je dat leert, ik ben de gast van wie ik het leerde eeuwig dankbaar. (ik zou het vroeg of laat toch wel leren, maar liever vroeg dan laat :razz: ). En dat was gewoon 1 potje jammen en daarna heb ik hem nooit meer gezien.

Negative K3 fan
21 september 2005, 16:58
angel of death alleen downstroken is ook een behoorlijk pittige opgave...

Vampire
21 september 2005, 22:22
angel of death alleen downstroken is ook een behoorlijk pittige opgave...

Ik heb zo het idee dat, als je dat kunt en dan alternate picking leert, je wel eens de snelste gitarist ter wereld zou kunnen zijn... 8-)

Mauser
22 september 2005, 20:18
De manier van aanslaan ligt persoonlijk, want de een speelt dit soort riffs met alternate picking, terwijl een ander (zoals ik) de melodie met alleen maar downstrokes aanslaat. Verder is het denk inderdaad een kwestie van veel oefenen. Mischien is het handig om wat tremolo picking te oefenen (wordt ook vaak gebruikt in (Gothenburg) death metal) om je snelheid op te bouwen. Zo heb ik mijn snelheid tenminste opgebouwt :)

Ga jij mij vertellen dat jij een nummer (om maar even wat te noemen) als One van Metallica met alleen maar downstrokes kunt spelen?

Nee, ik ga jou vertellen dat je iets verkeerd hebt gelezen :P

Vampire
24 september 2005, 09:44
De manier van aanslaan ligt persoonlijk, want de een speelt dit soort riffs met alternate picking, terwijl een ander (zoals ik) de melodie met alleen maar downstrokes aanslaat. Verder is het denk inderdaad een kwestie van veel oefenen. Mischien is het handig om wat tremolo picking te oefenen (wordt ook vaak gebruikt in (Gothenburg) death metal) om je snelheid op te bouwen. Zo heb ik mijn snelheid tenminste opgebouwt :)

Ga jij mij vertellen dat jij een nummer (om maar even wat te noemen) als One van Metallica met alleen maar downstrokes kunt spelen?

Nee, ik ga jou vertellen dat je iets verkeerd hebt gelezen :P

Wat is een melodie dan? :razz: We hadden het toch over Death Metal hier?

Mauser
24 september 2005, 11:08
De manier van aanslaan ligt persoonlijk, want de een speelt dit soort riffs met alternate picking, terwijl een ander (zoals ik) de melodie met alleen maar downstrokes aanslaat. Verder is het denk inderdaad een kwestie van veel oefenen. Mischien is het handig om wat tremolo picking te oefenen (wordt ook vaak gebruikt in (Gothenburg) death metal) om je snelheid op te bouwen. Zo heb ik mijn snelheid tenminste opgebouwt :)

Ga jij mij vertellen dat jij een nummer (om maar even wat te noemen) als One van Metallica met alleen maar downstrokes kunt spelen?

Nee, ik ga jou vertellen dat je iets verkeerd hebt gelezen :P

Wat is een melodie dan? :razz: We hadden het toch over Death Metal hier?

Ik bedoel niet tremolo picking melodien, maar de melodiën bij de Gohteburg riffs :wink: De basstonen sla ik aan met downstrokes of tremolo picking (ligt aan de riff) maar met de melodie bedoel ik dus de hogere tonen die je tussendoor speelt

In dit geval de 10, 9 en 12 :)

|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|-10-----10-9-----9-12-----9-10--------|
|---0000-----0000-----8888------777777-|

Vampire
24 september 2005, 12:08
Ah ok, ik speel het liefst alles met alternate picking eigenlijk, tenzij het me niet echt lukt, omdat ik bijvoorbeeld heel snel van de E naar de D moet en ik kom niet helemaal uit omdat ik de E met een upstroke maakte en dan heel snel weer naar de D dus moet. Als je niet lekker uitkomt is je snelheid niet optimaal, dus moet je aanpassen en dan speel ik soms wel eens de melodie met alleen maar downstrokes ook ja. (zie bijvoorbeeld Seek&Destroy van Metallica, het snelle stukje halverwege het nummer, dat is precies wat ik bedoel)

Gitaro
25 september 2005, 12:41
Wat is ongeveer het maximum van downstrokesnelheid? Master of Puppets en Creeping Death kan ik wel, maar waar ligt de lat? Fight Fire with Fire :o?

Vampire
25 september 2005, 13:07
Dat verschilt natuurlijk per persoon.

Probeer whiplash eens :lol:

pol
6 oktober 2005, 18:24
mijn max ligt op op 240 bpm ongeveer (8ste noten dan),
maar dat hou ik maar een paar maten vol.

die riff is uit blinded by fear van at the gates, niet ?
da's nog niet zo snel, die lage noten speel je gewoon met alternate picking.

MetalPunk
27 oktober 2005, 19:32
De manier van aanslaan ligt persoonlijk, want de een speelt dit soort riffs met alternate picking, terwijl een ander (zoals ik) de melodie met alleen maar downstrokes aanslaat. Verder is het denk inderdaad een kwestie van veel oefenen. Mischien is het handig om wat tremolo picking te oefenen (wordt ook vaak gebruikt in (Gothenburg) death metal) om je snelheid op te bouwen. Zo heb ik mijn snelheid tenminste opgebouwt :)

Ga jij mij vertellen dat jij een nummer (om maar even wat te noemen) als One van Metallica met alleen maar downstrokes kunt spelen?

Nee, ik ga jou vertellen dat je iets verkeerd hebt gelezen :P

Wat is een melodie dan? :razz: We hadden het toch over Death Metal hier?

Ik bedoel niet tremolo picking melodien, maar de melodiën bij de Gohteburg riffs :wink: De basstonen sla ik aan met downstrokes of tremolo picking (ligt aan de riff) maar met de melodie bedoel ik dus de hogere tonen die je tussendoor speelt

In dit geval de 10, 9 en 12 :)

|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|-10-----10-9-----9-12-----9-10--------|
|---0000-----0000-----8888------777777-|

Hej mauser, is dat toevallig Blinded By fear van At The Gates???
Hehe, dat liedje overheerst :razz: :razz:
Die drummer van hun speelt nu bij Cradle Of Filth, maar die gitaarpartijen zijn ook behoorlijk ziek.
Misschien een paar tips? Cradle of filth:
Filthy Little secret,
Swanson for a raven,
Coffin fodder,
Gilded cunt,
Nemesis

Negative K3 fan
27 oktober 2005, 21:55
snel downstroken is echt puur fysiek en heeft alleen te maken met conditie, eerder speelde ik zovaak metal enzo dat ik master of puppets wel kon downstroken, toen niets meer aan gedaan en tot een paar weken terug kon ik het nog niet eens op 170 nu zit ik alweer boven de 200.... pure routine en tijdbesteding.

Negative K3 fan
27 oktober 2005, 21:56
snel downstroken is echt puur fysiek en heeft alleen te maken met conditie, eerder speelde ik zovaak metal enzo dat ik master of puppets wel kon downstroken, toen niets meer aan gedaan en tot een paar weken terug kon ik het nog niet eens op 170 nu zit ik alweer boven de 200.... pure routine en tijdbesteding.

Negative K3 fan
27 oktober 2005, 21:57
snel downstroken is echt puur fysiek en heeft alleen te maken met conditie, eerder speelde ik zovaak metal enzo dat ik master of puppets wel kon downstroken, toen niets meer aan gedaan en tot een paar weken terug kon ik het nog niet eens op 170 nu zit ik alweer boven de 200.... pure routine en tijdbesteding.

Izegrim
11 augustus 2007, 22:44
Even een oud topic weer omhoog kicken aangezien dit mij aangaat.

Ik moet dus gaan leren om dit soort riffjes te spelen. Als voorbeeld neem ik even Cold van At The Gates:


Riff B main. play 2 times with: 1:st ending= & 2:nd ending=
|-----------------------------------------|--------------|--------------|
|-----------------------------------------|--------------|--------------|
|-----------------------------------------|--------------|--------------|GTRS
|----------4--5--5------------------------|-5--5--4--4---|-55----44-----|I&II
|-7--7--7-----------2--2h5p2-6--6--6--6---|--77-77-66-66-|---777----666-|
|--00-00-00-00-00-00-00-------88-88-88-88-|--------------|--------------|

Nu kun je deze riff proberen te spelen met uitluitend alternate picking, zoals ik geprobeerd heb. Maar ik kom maar niet of amper boven de 200 bpm uit. Ik kan sneller spelen dan dat als ik leads speel en heb geen problemen om steeds te switchen van snaar maar dit is me echt te lastig. Ik probeer het nu zo te doen dat deze riff gespeeld wordt als DUD DUD DUD etc. i.p.v. DUD UDU DUD UDU, volg je me nog?

Hoe pakken jullie dit aan? Ik wordt echt gestoord van het niet vorderen in dit alternate picking gedoe. Ja ik analyseer mijn techniek en heb er allerlei boeken en internettheorie op nagezocht maar dit moet kunnen rond de 240bpm zonder moeite. De metronoom 40 tikken terugdraaien en stukje bij beetje sneller helpt gewoon niet want ik blijf hangen rond de 200 en dat is al vanaf het begin zo.

Izegrim
14 augustus 2007, 15:12
Bumpediebump

Roy K.
14 augustus 2007, 16:17
Probeer het eens zo "economisch" mogelijk, bv UUD UUD UUD. Of U UDD UDD UDD etc.

Izegrim
14 augustus 2007, 16:48
Ja dat is DUD DUD DUD toch ook eigenlijk? Ik wil op de eerste tel altijd met een downstroke beginnen anders raak ik na een paar tellen al in de war.

Roy K.
14 augustus 2007, 18:15
Dat is idd ook een optie. Je zou daarmee uiteindelijk sneller kunnen spelen waarschijnlijk dan met strikt DUDUDUDUDU.

NickG
14 augustus 2007, 21:20
Volgens 'economy picking' zou je inderdaad DUD DUD DUD etc. moeten spelen. Je gaat dan altijd bij het verplaatsen naar een snaar hoger D en bij een snaar lager U. Op deze manier raak je volgens mij niet in de war aangezien je je spier geheugen aanleert om bij snaar verandering de juiste stroke te doen. Ik heb dit vanaf het begin aangeleerd (wel te verstaan 1 week bezig dus wat weet ik) en ik heb er geen problemen mee. Maar ik zou jezelf afleren om op alle eerste tellen D te "moeten" doen als U handiger is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_picking