PDA

View Full Version : Waarom E-B-G-D-A-E



Joppnl
13 september 2005, 12:10
totaal onzinnig om het te weten maar....

weet iemand WAAROM de standaard stemming van een gitaar E-B-G-D-A-E is, zit daar ergens (natuur- of wiskundige) logica achter en waarom is dat zo ontstaan?

Als ik het voor t eerst zou moeten uitvinden had ik een open stemming "uitgevonden", lijkt me veel logischer.....

waayer
13 september 2005, 17:08
je kunt beter e,a,d,g,b,e zeggen omdat dit de volgorde is die gitaristen het meest aanhouden dit vergemakkelijkt ook andere stemmingen omdat deze ook het meest worden aangegeven beginnend met de lage e

Luca P
13 september 2005, 17:24
Het zal wel te maken hebben met de vingerzettingen.
Met je hand kan je in de eerste positie twee octaven spelen, zonder je hand te verplaatsen.
Deze stemming zal wel de beste manier zijn om een zo groot mogelijke bereik te krijgen met zes snaren op één en dezelfde plek.

Negative K3 fan
13 september 2005, 20:06
ik weet niet waarom jij je gitaar zo stemt, maar niemand houd je tegen om hem anders te stemmen :)

ik heb het van jongs af aan zo geleerd te spelen, maar heb eerder wel eens geexperimenteerd met andere stemmingen (voor slide of met Sonic Youth als inspiratiebron) en dat was eigenlijk best wel geinig!

hoofd
13 september 2005, 20:59
logischer zou eigenlijk zijn E A D g c f volgens mij...ik heb het ooit een keer opgezocht op internet, en kwam toen wel op wat goede antwoorden, maar ik ben ze helaas vergeten.

Lenweë Míriel
13 september 2005, 23:21
ja maar dan zou je weer moeilijk moeten doen met je toonladders

nopster
14 september 2005, 08:56
Speelt Richie Havens ook niet in open stemmingen? Die zit meestal met zijn duim volledig over de bassnaren.

EpiCenturiesAWAy
14 september 2005, 13:40
Weet iemand eigelek nog andere stemmingen ? en ik bedoel niet C of C# ofzo maar andere ?

nopster
14 september 2005, 14:01
G, D en A komen meest voor bij open stemmingen voor slide.

olaf reijnders
14 september 2005, 14:13
DGDGBD (van dik naar dun) is de Robert Johnson's slide stemming.

MazeMouse
14 september 2005, 17:59
Dat had geloof ik iets te maken met akkoorden en dat die zo makkelijker te pakken waren :o

Nocki
15 september 2005, 09:08
B A G D A D

Negative K3 fan
15 september 2005, 12:30
logischer zou eigenlijk zijn E A D g c f volgens mij...ik heb het ooit een keer opgezocht op internet, en kwam toen wel op wat goede antwoorden, maar ik ben ze helaas vergeten.

dan zijn alle 5e frets gelijk aan de hogere snaar... verder niks lijkt me...

Voidhead
20 september 2005, 12:27
maar met E A D g c f kun je geen barrés meer maken, dus wat dat betreft is de normale stemming handiger.

RS-Rik
20 september 2005, 21:22
dat hebben ze gedaan voor barre's en omdat je zo nou eenmaa het makkelijkst accoorden pakt, ofja, de meeste dan..
Dat heb ik een keer gelezen.

Wormaap
24 september 2005, 17:54
In principe zit tussen de snaren steeds een reine kwart, maar vanwege akkoorden enz. zit dat 'sprongetje' tussen de G- en B-snaren. Althans, voorzover ik weet :-D

Punkrockerke
27 september 2005, 15:11
B A G D A D
Krijg je een bom van een sound :-D

Joppnl
27 september 2005, 15:44
Nou, genoeg antwoorden op deze vraag die ik gesteld had, bedankt hiervoor.

Dat er een reine kwart tussen zit, evt in combinatie met het antwoord dat zo accoorden het makkelijkst te pakken zijn lijkt me de meest waarschijnlijke.

Thnx, weer stukje wijzer :o

istari
28 september 2005, 22:22
je kan ook in drop D spelen, dat is een gewone E stemming, maar de dikste E snaar stem je in D (2 frets down) dat is dan D-B-G-D-A-E

zo kan je powerchords spelen met gewoon 1 vinger te zetten, easy job, ja, maar het laat ook toe zeer onorthodoxe en lekker disonante / experimentele akkoorden te spelen

nopster
29 september 2005, 14:46
B A G D A D
Krijg je een bom van een sound :-D

:D

Je kunt wel maar 1 keer aanslaan. :wink:

Bigfoot414
29 september 2005, 15:53
je kan ook in drop D spelen, dat is een gewone E stemming, maar de dikste E snaar stem je in D (2 frets down) dat is dan D-B-G-D-A-E

zo kan je powerchords spelen met gewoon 1 vinger te zetten, easy job, ja, maar het laat ook toe zeer onorthodoxe en lekker disonante / experimentele akkoorden te spelen
Drop D is toch DADGBE of ben ik nou gek? :???:

olaf reijnders
29 september 2005, 16:10
je kan ook in drop D spelen, dat is een gewone E stemming, maar de dikste E snaar stem je in D (2 frets down) dat is dan D-B-G-D-A-E

zo kan je powerchords spelen met gewoon 1 vinger te zetten, easy job, ja, maar het laat ook toe zeer onorthodoxe en lekker disonante / experimentele akkoorden te spelen
Drop D is toch DADGBE of ben ik nou gek? :???:

Volgens mij bedoelde hij dat ook............... :lol:

Bl44t44p
29 september 2005, 16:11
je kan ook in drop D spelen, dat is een gewone E stemming, maar de dikste E snaar stem je in D (2 frets down) dat is dan D-B-G-D-A-E

zo kan je powerchords spelen met gewoon 1 vinger te zetten, easy job, ja, maar het laat ook toe zeer onorthodoxe en lekker disonante / experimentele akkoorden te spelen
Drop D is toch DADGBE of ben ik nou gek? :???:

Klopt, A en B blijven moeilijk :P

Wormaap
29 september 2005, 18:39
De tuning die Istari beschreef is wat je krijgt als je je hoge E dropt naar D. Alleen is dat natuurlijk geen Drop-D, en kun je dan ook geen 1-vinger powerchords gebruiken, maar dat mag duidelijk zijn. Waarschijnlijk 'n typfoutje dus ;)

olaf reijnders
29 september 2005, 19:19
De tuning die Istari beschreef is wat je krijgt als je je hoge E dropt naar D. Alleen is dat natuurlijk geen Drop-D, en kun je dan ook geen 1-vinger powerchords gebruiken, maar dat mag duidelijk zijn. Waarschijnlijk 'n typfoutje dus ;)

Wijsneus! :wink:

Rw
8 oktober 2005, 12:16
mijn staalsnarige staat bijna altijd in D A D Fis A D weekje uitproberen en je kan bijna t zelfde als op een aap die graag bananen eet :D

Butcher
3 november 2005, 07:16
Volgens mij is een van de redenen voor E-A-D-g-b-e dat dit de noten van een pentatonische ladder zijn.

Voorbeelden van open stemmingen:

DADgad (Kashmir - Led Zeppelin)
BADgad (The Funky Advocato - Michael Hedges)
DADgac (Jitterboogie - Michael Hedges)
DADgcc (Ritual Dance - Michael Hedges)
FACacf (When The Levee Breaks - Led Zeppelin)
DADgbd (Six String Belief - Son Volt)

Rw
3 november 2005, 14:32
dadgcc :o hoe kun je daar fatsoenlijk op spelen...

Butcher
3 november 2005, 17:50
In principe krijg je het 12-snarige effect op je C snaren, dus je zou een melodietje op beide snaren tegelijk kunnen spelen. Zoals ik al zei, Ritual Dance door Michael Hedges is een schitterend voorbeeld.

vulvasonic
3 november 2005, 18:23
In principe zit tussen de snaren steeds een reine kwart, maar vanwege akkoorden enz. zit dat 'sprongetje' tussen de G- en B-snaren. Althans, voorzover ik weet :-D

Inderdaad, steeds een reine kwart. Dat sprongetje is schijn, als je tenminste vanaf B rekent.

Dus: B, E, A, D, G.

Stratman70
3 november 2005, 18:43
B A G D A D
[Herman Finkers mode]Mag dat?[/Herman Finkers mode]

Rw
10 november 2005, 19:12
In principe krijg je het 12-snarige effect op je C snaren, dus je zou een melodietje op beide snaren tegelijk kunnen spelen. Zoals ik al zei, Ritual Dance door Michael Hedges is een schitterend voorbeeld.

prachtig nummer!!! zijn al zijn nummers zo goed want dan download ik even n cdtje van die kerel... egt facinerend!! heeft wel iets van nick drake...

ajuus

Butcher
11 november 2005, 09:37
Dit is absoluut de stijl van Hedges. Mijn favoriete plaat is Aerial Boundaries, een voledig instrumentale plaat. Hij zingt op een paar CDs, maar dat is niet zo te beren...

Nummers die ik aanraad:

-Jitterboogie
-Aerial Boundaries
-Baal T'Shuva
-Ragamuffin

als je wil kan je de stemmingen van deze nummers geven

Butcher
11 november 2005, 09:43
Oh, voordat ik het vergeet: al de nummers die ik net noemde zijn voor solo gitaar. Ook Ritual Dance is 1 gitaar. Ik heb het 'm live zien doen...

Rw
11 november 2005, 16:53
hij heeft wel de meest vreemste gitaren :-?

Butcher
12 november 2005, 05:01
Vreemde instrumenten..? 6-snarige gitaren waren geloof ik de norm. Z'n #1 gitaar was een Martin D28. Deslaniettemin heeft hij wel een paar nummers voor harp-gitaar geschreven.

Rw
12 november 2005, 20:33
http://www.kleinguitars.com/KleinGuitarLinks/hedgesb.jpg
http://www.limbermen.com/Stephen_c/Michael_Hedges.jpg
http://members.aol.com/psk69/MichaelHedges.jpg

ajuus

Butcher
12 november 2005, 23:10
Zoals ik al zei: de harp gitaar. De bovenste is de electrische versie, de onderste twee uiteraard de acoustische. 99 % van z'n nummers is nog steeds geschreven voor en gespeeld op een 6-snarige gitaar.

fullorder
15 november 2005, 23:12
B A G D A D
:D :D

ben benieuwd hoe dat klinkt, lastig akkoorden sluiten ;)

fullorder
15 november 2005, 23:15
ohw...zie nu pas dat het een beetje late reactie is hehe :oops: :oops:

fullorder
15 november 2005, 23:16
logischer zou eigenlijk zijn E A D g c f volgens mij...ik heb het ooit een keer opgezocht op internet, en kwam toen wel op wat goede antwoorden, maar ik ben ze helaas vergeten.

speel je dan nooit een add9 akkoord bijvoorbeeld? errug mooi hoor! ;)

gitarist17
24 november 2005, 22:10
is toch gewoon gestemd in c majeur...

groeten erice