PDA

View Full Version : gitaarstukken voor plectrum-techniek



Willem J.
11 september 2002, 19:10
Twintig jaar met veel plezier gitaar gespeeld met finger-style techniek. Een beetje populair, maar meest klassiek (Sors, Carcassi, Carulli, Giuliani etc. u kent dat wel . . ) op middelmatig niveau. 5 jaar geleden kreeg ik coördinatieproblemen met de vingers van de rechter hand. Focale dystonie werd de diagnose. Met veel doorzettingsvermogen weer 1 1/2 jaar naar les en een 6-tal behandelingen van Dr. J.N.A.L Leijnse, een hand-biochemicus, aan de Erasmus universiteit in Rotterdam. Helaas zonder het gewenste resultaat. Ik kan de gitaar echter niet loslaten en probeer stukjes (klassiek of populair) te zoeken, die met plectrum gespeeld kunnen worden. Natuurlijk heb ik al het eea gevonden, maar wie heeft nog tips voor een dergelijk repertoir ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem j. op 2002-09-11 20:21 ]</font>

BLOK182
11 september 2002, 19:17
Nou misschien wat Metallica werk, das wel te doen met alleen een plectrum. Erg lullig voor je wat er gebeurt is, sterkte!

sebass
11 september 2002, 19:55
Misschien om nog een beetje in de stijl te blijven wat van Al DiMeola want die speelt ook voornamelijk met een plectrum. En ja er veel van die gitaarvirtuosen spelen ook alleen maar met plectrum bij de meeste liedjes dus het moet mogelijk zijn. Ik weet niet in hoeverre het gitaarspelen met een plectrum lukt maar dat zou dan wel een goede vervanging zijn. In ieder geval sterkte ermee het zal je maar gebeuren.

Phizer
30 oktober 2002, 18:55
ah dat is echt klote voor je :sad:
maar ik denk dat je gewoon nummers van gitaristen die je leuk vind en die met plectrum spelen moet gaan spelen (ja ligt wel voor de hand he :smile:, maar wat kan ik anders zeggen)

zelf speel ik veel van satriani en vai e.d., maar je moet er maar van houden (je leert er wel veel van...)

gertdm
26 november 2002, 13:27
wat dacht je van de flatpicking technieken van Doc Watson? Naast het repertoire wat jij ambieert ook ontzettend leuk om te doen.
Hij is echt de koning van de flatpickers.
Ondanks zijn blindheid speelt hij iedereen
omver.

Negative K3 fan
26 november 2002, 15:06
omg, dat lijkt me echt erg als je zoiets overkomt, heb ik wel eens een nachtmerrie over gehad :{

maarja, in metal zit veel plectrum techniek, zoals snelle donstrokes en triolen op hoge snelheid. Voor de rest heeft jazz weer andere lastige technieken zoals circular picking enzo. Ik had laatst een site gevonden met 423543543 verschilldeene jazz plectrum technieken, ik zal hem proberen te vinden.

Luca P
26 november 2002, 19:53
Een ramp!
Iedere gitarist is bang dat hem iets dergelijks overkomt.
Django heeft zich er door heen geslagen. Net als Les Paul die zijn arm heeft "vast" laten zetten in een speel houding.

Volgens mij speelt Stochello Rosenberg alles met zijn plectrum. Ik kan me vergissen, maar dat lijkt me een goede les.