PDA

View Full Version : mesa buizen kleurcodes



jorrit
13 september 2005, 10:39
Zoals de meeste van jullie meegekregen zullen hebben heb ik onlangs een mesa single rectifier gekocht. Nu wil ik wat gaan "expirimenteren" met andere buizen.

nu hebben ze bij mesa kleurcodes waar ik op de mesa site niets over kan vinden... iemand ervaringen? ik vraag me af wat er aan je geluid veranderd naarmate je van grijs (hard) naar rood (soft) gaat?

chennie
20 september 2005, 16:20
van de mesa site :
Mesa/Boogie tubes have a three letter color code at the base of the tube used to group the tubes into matched pairs. These color codes do not apply to different tonal variation (the number and two letter codes with the color code are Production Batch #'s and Tester's initials respectively).

Hier wordt dus gezegd dat de kleur code alleen wordt gebruikt om te sorteren. Het zou geen toon verschillen hebben. Ik heb in mn recto YEL (yellow, neem ik aan) Ik ben overigens op zoek naar nieuwe 6L6 buisjes (net uit mn handen geglipt...). Wat wordt aangeraden voor Mesa's rectifiers? Iemand ervaring ermee, iemand veel moeite gedaan om zoveel mogelijk te testen om nu die wijsheid met mij te delen?

Nog een vraag, kan elke 6L6 zomaar worden gebruikt, of heb je ook nog verschillen in 6L6 series. Ik bedoel hierbij of je ze er zomaar in kan pluggen zonder schade aan je versterker toe te brengen. Mesa gebruikt een fixed bias, dus aar hoef ik me al geen zorgen om te maken.

p.s. Ik ben al de hele middag bezig met zoeken naar info en ik weet dat dit elke maand een stuk of keer voorbij komt. Maar veel info spreekt elkaar gewoon tegen

nicoverduin
20 september 2005, 17:02
Nog een vraag, kan elke 6L6 zomaar worden gebruikt, of heb je ook nog verschillen in 6L6 series. Ik bedoel hierbij of je ze er zomaar in kan pluggen zonder schade aan je versterker toe te brengen. Mesa gebruikt een fixed bias, dus aar hoef ik me al geen zorgen om te maken.

Dacht het niet. MESA heeft wel een fixed bias, maar die is wel hard ingesteld met weerstanden. Dus als je niet een zelfde set van MESA erin zet, moet de BIAS opnieuw ingesteld worden. Kan je gelijk beter en instel pot erin laten zetten.

Nico

jorrit
20 september 2005, 18:46
heh, dacht ook dat met fixed bias je niets kon veranderen.
als je de tubetown site checked staat er bij de kleuren soft, soft-middel etc.

http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/cPath/1_127/category/tone-selection.html

chen jij zou dan soft middle moeten hebben...

@ nico, klinkt je versterker wat lekkerder als je hm bijgebiased hebt of moet het echt omdat je anders schade aanbrengt..?
kun je bijv. yellow el34 wel vervangen met yellow 6l6?
als de weerstand van die kleuren dan anders is per kleur, waarom geeft het dan geen tonale verschillen?

chennie
20 september 2005, 19:43
wat een ellende,
Jorrit, jij hebt toch ook gewoon een fixed bias? Dan houdt het spelletje met experimenteren van die buizen van verschillende kleurcodes hier bij op. Veronderstellend natuurlijk dat nico gelijk heeft.

En op je vraag: er is geen tonale verschil omdat ze de bias zo hebben afegsteld dat ze allen hetzelfde klinken. Zolangs je dus maar aan die kleurcodes houdt. Wederom afgaand dat nico gelijk heeft.

Hmm dit betekent dus dat ik een set nieuwe buizen moet bestellen bij Mesa. En dit vind ik dus wel echt jammer. Dat verkleint heel erg je diversiteit in buizengebruik. Nico , verkoop je mesa gecodeerde buizen? =)

Overigens dit is aan de hand bij mn buizen nu, ze zijn uit mn handen geglipt en nu is dat zwarte pennetje aan het voetstukje afgebroken. Dat is dat stuk wat je buz op juiste plek in het voetstukje zet. Opzich kan je hem er zo nog inzetten. Echter je kan door dat afgebroken stuk zo de buis binnenkijken, maar dat kan ook via de lege pin 1 en 6. Ik ben eenbeetje huisverig om hem er alsnog in te douwen en de versterker aan te doen.

http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/buis.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/buis2.jpg

dejohan
20 september 2005, 19:54
Ik heb nog geen vijf dagen geleden een website van een (Nederlandse) online winkel gezien die zegden dat ze hun buizen opdeelden in kleurencodes volgens mesa specificaties, dus daar kan je verschillende merken kopen, met kleurcode erbij, en die kan je wél in je amp steken. Trouwens geen slecht idee van die winkel, want wie wil er nu afhankelijk zijn van 1 (dure) producten die maar 1 versie heeft?

Ik dacht dat ik die link hier gezien had, maar waar staat die nu weer?

nicoverduin
20 september 2005, 19:56
heh, dacht ook dat met fixed bias je niets kon veranderen.
nico, klinkt je versterker wat lekkerder als je hm bijgebiased hebt of moet het echt omdat je anders schade aanbrengt..?
kun je bijv. yellow el34 wel vervangen met yellow 6l6?
als de weerstand van die kleuren dan anders is per kleur, waarom geeft het dan geen tonale verschillen?
Elke buis heeft zijn eigen instelpunt. En daar kan een grote variatie inzitten. Ik heb dit jaar een partij van 100 6V6 buizen (NOS JAN) getest. De ruststroom varieerde tussen de 32 en 57 mA bij dezelfde BIAS spanning. Die buis met de hoge stroom zou je dus kouder moeten afstellen als de buis met de lage stroom. Op een spanning van pakweg 400V zou je dus een vermogen kunnen dissiperen tussen de pakweg 12 en 24 watt (theoretisch want een 6V6 ma max 12 watt hebben). Maar waar het om gaat is dus dat als je klakkeloos een andere set buizen erin stopt, je het risico loopt dat de BIAS te laag staat ingesteld waardoor de stroom te hoog wordt. En dat kan dus schade toebrengen aan de trafo(s) en de eindbuizen.
Omgekeerd als de BIAS daarin tegen te Negatief is loop je de kans dat de buizen te koud staan afgesteld waardoor je mogelijk crossover distortion krijgt en klinkt de versterker voor geen meter terwijl het mogelijk uitstekende buizen zijn.
De kunst van BIAS instellen is dus dat punt te bereiken dat de buizen zodanig zijn ingesteld dat ze niet gelijk opbranden maar wel het "mooiste" geluid geven.
Bij MESA (ook GT trouwens) groeperen ze buizen op basis van de ruststroom en steilheid (dynamische versterking). Als de versterker op een bepaalde waarde is ingesteld en je zet er later weer een zelfde groep in, dan werken de nieuwe buizen in hetzelfde gebied dus is er geen probleem. En zo heb je een reden om een iets hogere prijs te vragen voor de eindbuizen :-D :-D :-D :-D :-D

Mbt. dat verhaal van TT durf ik geen uitspraak te doen. Ik ken hun normen voor deze groepering niet. Zit er geen BIAS pot in, dan zet ik er gelijk een in. Dan kan je de versterker zowieso beter afstellen ongeacht de kleurkode...(je zal maar kleurenblind zijn :-D :-D :-D :-D )

Mbt het zomaar omwisselen van een EL34 en een 6L6 gaat dat niet altijd op. Ligt er een beetje aan hoe eea is geschakeld van binnen. Van MESA weet ik het niet maar bij een FENDER, zit er een weerstand tussen pin 1 en 5 van de eindbuis voet (Gridstopper weerstand). Dit kan omdat pin 1 niet gebruikt wordt bij de 6L6. Bij een EL34 daarintegen is pin 1 het remrooster en wordt aan massa verbonden. De EL34 zou dus niet goed werken in een 6L6 buisvoet wat op de Fender manier bedraad is.'

dejohan
20 september 2005, 19:57
Echter je kan door dat afgebroken stuk zo de buis binnenkijken, maar dat kan ook via de lege pin 1 en 6. Ik ben eenbeetje huisverig om hem er alsnog in te douwen en de versterker aan te doen.


Als je de buis kunt binnenkijken (en er dus geen vacuüm in de buis is) moet je het niet doen. Geen idee wat er gebeurt als je het toch probeert, maar het zal ofwel niet werken, ofwel niet goed zijn voor je amp. Het binnenste van een buis moet nl. vacuüm zijn.

nicoverduin
20 september 2005, 20:04
wat een ellende,
Jorrit, jij hebt toch ook gewoon een fixed bias? Dan houdt het spelletje met experimenteren van die buizen van verschillende kleurcodes hier bij op. Veronderstellend natuurlijk dat nico gelijk heeft.

En op je vraag: er is geen tonale verschil omdat ze de bias zo hebben afegsteld dat ze allen hetzelfde klinken. Zolangs je dus maar aan die kleurcodes houdt. Wederom afgaand dat nico gelijk heeft.

Hmm dit betekent dus dat ik een set nieuwe buizen moet bestellen bij Mesa. En dit vind ik dus wel echt jammer. Dat verkleint heel erg je diversiteit in buizengebruik. Nico , verkoop je mesa gecodeerde buizen? =)

Overigens dit is aan de hand bij mn buizen nu, ze zijn uit mn handen geglipt en nu is dat zwarte pennetje aan het voetstukje afgebroken. Dat is dat stuk wat je buz op juiste plek in het voetstukje zet. Opzich kan je hem er zo nog inzetten. Echter je kan door dat afgebroken stuk zo de buis binnenkijken, maar dat kan ook via de lege pin 1 en 6. Ik ben eenbeetje huisverig om hem er alsnog in te douwen en de versterker aan te doen.

http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/buis.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/buis2.jpg
Als je dat doppie nog hebt, dan kan je die er gewoon weer oplijmen hoor. Ik gebruik altijd dikke industrielijm van MESA (niet de buizenversterkers maar : http://www.mesaproducts.nl/producten.html). Ik heb dat spul al eens gebruikt om de scheuren in mijn laptop te lijmen (keer uit m'n handen laten vallen :-D :-D :-D ). Maar je kan er ook het dopje weer mee oplijmen of bij NOS buizen het glas weer aan de voet lijmen als het los zit.

En nee ik verkoop geen MESA buizen.

Nico

nicoverduin
20 september 2005, 20:07
Echter je kan door dat afgebroken stuk zo de buis binnenkijken, maar dat kan ook via de lege pin 1 en 6. Ik ben eenbeetje huisverig om hem er alsnog in te douwen en de versterker aan te doen.


Als je de buis kunt binnenkijken (en er dus geen vacuüm in de buis is) moet je het niet doen. Geen idee wat er gebeurt als je het toch probeert, maar het zal ofwel niet werken, ofwel niet goed zijn voor je amp. Het binnenste van een buis moet nl. vacuüm zijn.
Zolang de Getter (dat zwarte glimmende spul) bovenaan niet wit uitslaat is de buis nog gewoon intakt. Het enige risico kan zijn is dat de buis door het vallen sluiting maakt. Even bij iemand op de tester laten uittesten.
Nico

dejohan
20 september 2005, 20:07
Geloof Nico maar (en negeer mijn post), maareuh, nico, wat je zegt geld toch alleen als het glas nog intact is hé (en de buis dus nog vacuüm is)?

nicoverduin
20 september 2005, 20:10
Geloof Nico maar (en negeer mijn post), maareuh, nico, wat je zegt geld toch alleen als het glas nog intact is hé (en de buis dus nog vacuüm is)?
Anders was de getter gelijk wit uitgeslagen. Als je nou een keer een versleten buis (oude 12AX7 oid) hebt en je breekt met beleid (en een tang) dat puntje eraf, dan komt er gelijk lucht in die buis. Binnen 5 minuten is de Getter gelijk wit uitgeslagen.
Nico

chennie
20 september 2005, 20:50
ik wil hier nog even op regaeren door te herhalen dat alhoewel dat puntje is afgebroken, er volgens mij geen breuk is in het vacuum gedeelte. Namelijk zoals je op de foto's kan zien, pin 1 en 6 zijn ook gewoon gaatjes waardoor je recht in de voet van de buis kan kijken.

De getter is nog steeds mooi glimmend en er is een nog een klein stukje over van die pen, oftewel de buis zal wel goed worden georienteerd in de socket. Hmm ik denk dat het nog safe is, zomder dat ik hoef te lijmen.

Ik vind het een naar verhaal van die mesa kleurcodes. Dit is namelijk nieuw voor mij. Ik ben echter niet van plan om een pot in mn versterker te laten bouwen. Wil hem gewoon laten zoals die is. Echter waar ik wel over nadenk is dus dat eigenlijk bij het afstellen van die fixed bias wordt gekozen welke kleurcode je uiteindelijk krijgt. Meneer mesa is bezig een amp af te stellen, pakt een willekeurige set buizen, is toevallig, laten we zeggen rood. Stelt de amp af voor rood en dan zit je eraan vast.

chennie
20 september 2005, 20:51
ik wil hier nog even op regaeren door te herhalen dat alhoewel dat puntje is afgebroken, er volgens mij geen breuk is in het vacuum gedeelte. Namelijk zoals je op de foto's kan zien, pin 1 en 6 zijn ook gewoon gaatjes waardoor je recht in de voet van de buis kan kijken.

De getter is nog steeds mooi glimmend en er is een nog een klein stukje over van die pen, oftewel de buis zal wel goed worden georienteerd in de socket. Hmm ik denk dat het nog safe is, zomder dat ik hoef te lijmen.

Ik vind het een naar verhaal van die mesa kleurcodes. Dit is namelijk nieuw voor mij. Ik ben echter niet van plan om een pot in mn versterker te laten bouwen. Wil hem gewoon laten zoals die is. Echter waar ik wel over nadenk is dus dat eigenlijk bij het afstellen van die fixed bias wordt gekozen welke kleurcode je uiteindelijk krijgt. Meneer mesa is bezig een amp af te stellen, pakt een willekeurige set buizen, is toevallig, laten we zeggen rood. Stelt de amp af voor rood en dan zit je eraan vast.

jorrit
20 september 2005, 21:27
jah ik vind het ook mooi ballen, ik dacht ook lekker makkelijk buizen te kunnen vervangen....

@ nico, zo'n bias potmeter, moet je die op gehoor instellen? lijkt me lastig, of klinkt het lastiger als het is....

nicoverduin
20 september 2005, 21:35
jah ik vind het ook mooi ballen, ik dacht ook lekker makkelijk buizen te kunnen vervangen....

@ nico, zo'n bias potmeter, moet je die op gehoor instellen? lijkt me lastig, of klinkt het lastiger als het is....
BIAS stel je in met een multimeter. Laatste stukje kan evt. met gehoor (ietsje kouder/warmer) met de klant erbij.
Anderen gebruiken ook wel de scope, maar dat is meer om crossover distortion te vermijden.
Sommige versterkers hebben aan de achterkant ledjes of meetpunten voor de instelling. Overigens beide meten niet de anode stroom maar de kathode stroom en die is de combinatie van de Anode + G2 stroom.
Maar hier hebben we het al meer over gehad op de forums. Als je niet weet wat je doet, blijf er vanaf. Alhoewel dat soms wel eens aan dovemans oren gericht is :-D :-D :-D :-D
Aan de andere het is niet mijn versterker...dus....

Lock en Load
20 september 2005, 21:38
jah ik vind het ook mooi ballen, ik dacht ook lekker makkelijk buizen te kunnen vervangen....

@ nico, zo'n bias potmeter, moet je die op gehoor instellen? lijkt me lastig, of klinkt het lastiger als het is....

In principe komt er wel wat gehoor bij kijken maar er komt vooral wat natuurkunde bij kijken.

Het komt erop neer dat je de buizen niet te "koud" moet zetten want dan klinken ze niet lekker (ze blijven dan wel langer goed denk ik, maar wat heb je aan niet lekker klinkende buizen die het langer doen?). Maar ook niet te "warm" want dan blijven ze dus weer veel korter goed. Het kan misschien wel het best klinken naar jouw menening om ze heel heet te zetten, maar het is het beste als je een combinatie van die twee vind die het best klinkt in jouw oren. Ik kan je het technische aspect nog niet voor 100% uitleggen omdat ik het pas zeg maar 18 ken van een aantal stukken lezen over buizenversterkerbouw. Ik kan het wel proberen, maar dan zullen er waarschijnlijk fouten tussen zitten.

chennie
20 september 2005, 22:18
op zich een heel eerlijk advies, als je er geen verstand van hebt blijf er vanaf. Maar als je er wel verstand van hebt, alleen geen ervaring ? Kan iemand me wat links sturen hoe je moet biassen in de praktijk ?

Zowieso ik zie nooit, maar dan ook nooit buis karateristieken qua diagrammen en tabellen. Natuurlijk is de spreiding in buizen groot, maar er moet toch wel een richtlijn zijn ? Een fabrikant bouwt geen 6l6 buis en dat is dan maar iets. Het moet binnen bepaalde marges zitten en bepaalde afstelstroom marges. Kijk transistoren heb ik vaak gebiased en berekend en dergelijke, maar buizen dus nooit. Kan iemand me een zetje geven om een begin te maken.

nicoverduin
20 september 2005, 22:30
op zich een heel eerlijk advies, als je er geen verstand van hebt blijf er vanaf. Maar als je er wel verstand van hebt, alleen geen ervaring ? Kan iemand me wat links sturen hoe je moet biassen in de praktijk ?

Zowieso ik zie nooit, maar dan ook nooit buis karateristieken qua diagrammen en tabellen. Natuurlijk is de spreiding in buizen groot, maar er moet toch wel een richtlijn zijn ? Een fabrikant bouwt geen 6l6 buis en dat is dan maar iets. Het moet binnen bepaalde marges zitten en bepaalde afstelstroom marges. Kijk transistoren heb ik vaak gebiased en berekend en dergelijke, maar buizen dus nooit. Kan iemand me een zetje geven om een begin te maken.
Ga dan maar eens kijken bij www.duncanamps.com Karakteristieken tot je er bij neervalt.... :-D :-D :-D
Bij BIASEN gaat het erom dat de buis op zo'n 70% plaatdissipatie komt te zitten.
Dat betekent dat je bij elke wijziging van de bias spanning opnieuw moet meten wat de plaatstroom is en de plaatspanning tov de kathode. Immers bij een hogerestroom daalt de spanning oa. door de interne weerstand van de secundaire wikkeling van de trafo.
De stroom door de anode kun je meten door de weerstand van een kant te meten van de primaire wikkeling van de OT (als hij uitstaat). Daarna kun je de spanning tussen de CT en die ene kant meten. Deel deze spanning door de weerstand en je hebt de stroom. Stroom * spanning op de anode is plaatdissipatie. ALs je met 4 eindbuizen werkt. vergeet dan niet dat je de berekende stroom door 2 moet delen. Immers deze stroom gaat naar 2 buizen per kant toe en niet een.
Nico

chennie
20 september 2005, 22:44
ah bedankt.

Ik zat nog even hier wat over te filsoferen en had wat gedachtenspinsels:

-Waarom worden erg geen adaptieve bias settings gemaakt ? Misschiend at het alwel bestaat hoor. BIj transistoren heb je wel eens dat je met een terugkoppellus de basis emitter spanning weer regelt (laten we uitgaan van BJT's en een gelijke emitter schakeling) Met een bepaalde terugkoppelings netwerk kan je zorgen dat de basis emitter spanning, of rusttroom aan de basis kant een bepaalde waarde aanneemt en aanhoudt. Verander je de transistor, verandert de terugkoppelus en voila de instelstroom is aangepast aan de nieuwe transistor. Waarom zo iets niet met buizen ?

- We hebben net dat hele buizen kleuren code van Mesa beschouwd, maar we kunnen het ook van een ander perspectief bekijken.
Stel Mesa categoriseert haar 6L6 buizen in 5 groepen. Elke groep heeft een eigen bias instelling marge nodig, dus elke groep komt overeen met één kleur. Dan stelt Mesa haar amp in op de middelste groep, groep nummer 3. Zou het dan niet kunnen dat de kleurcode zo werken dat alle groepen 1 tot en met 5 allemaal safe te gebruiken zijn ? Dat daar rekening mee is gehouden? waarbij 3 goed is, 4 & 5 te hot en 1 & 2 te cold. Inderdaad wel te hot of te cold alleen nog binnen normen.
Om dit te bevestigen zullen we denk ik de kleur codes moeten vertalen naar keiharde cijfers =)

- (losstaand van het tweede punt) Ik hoor wel vaak dat Mesa (en andere fabrikanten die fixed biassen gebruiken), dat ze to cold staan afgesteld. Dan pluk je toch en buis in met een kleurcode die overeenkomt met een die een lagere bias stroom nodig heeft ? :) Die mensen moeten niet zo zeuren. =) Dat zijn namelijk vaak de mensen die een pot meter prefereren. Opzich vind ik zon fixed bias niet verkeerd. Maar dat is persoonlijk.

nicoverduin
21 september 2005, 13:00
Je gooit een paar dingen door elkaar:
- Een automatische bias is bij buizen in feite een kathode bias. Hier heb je dus een weerstand in de kathode leiding. bij een hogere stroom, wordt de spanning over de weerstand hoger -> wordt de bias negatiever.

- Fixed Bias is een negatieve voorspanning op het grid. MESA stelt deze vast in o.a. voor stabiliteit/garantie. Zo zullen de meeste gebruikers er met hun handjes vanaf blijven. Ik denk terecht. Als ik nu af en toe lees hoe men omgaat met de BIAS zou het me niets verbazen als er straks eentje is die zijn versterker naar de filistijnen helpt. Als je een versterker uit zou rusten met een variabele fixed bias en men gat er zomaar aan draaien (want men had gehoord dat ie dan warmer kan worden afgesteld) is de kans groot dat er schade aan de versterker wordt gebracht. Hoe ga je dan om met garantie.

- Het te koud afstellen van een versterker betekent dat de buizen lekker lang meegaan en het risico van uitval kleiner wordt. Dit doet het commercieel altijd erg goed. En die winkelier gaat jou echt niet vertellen dat die versterker veel te koud staat afgesteld.

- Ook in het laatste verhaal geldt weer dat er rucksichloos een buis erin geprikt wordt. Een versterker is een regelinstrument. En net als een auto moet die af en toe een service beurt hebben. Daarin wordt alles afgeregeld. Sommige delen van de auto kun je zonder meer vervangen. andere delen moeten wel degelijk gedaan worden door zij die gehinderd worden door kennis. Ga je het zelf doen (en ik kom ze af en toe tegen :-D :-D :-D ) en je weet niet waar je mee bezig bent, dan kan de rekening wel eens effe duurder uitkomen. Maar ieder zijn meug....

chennie
21 september 2005, 13:20
hmm ik bedoel geen variable fixed bias die je zelf moet afstellen, maar een electronisch netwerk wat zichzelf afstelt. Dus iets waar totaal geen handmatige afstelling meer te pas komt. Natuurlijk zitten er haken en ogen aan, voor- en na delen, maar het is alleen het concept. Ik heb het iig nog nooit eerder gezien.

zowieso deel ik je mening dat veel mensen toch veel prutsen terwijl men geen verstand heeft van electronica. Ik zeg ook niet dat ik dat wel heb, maar aan de andere kant, door schade en schande wordt men wijs. Ik heb heel veel dingen eerst kapot gemaakt met experimenteren voordat ik daadwerkelijk wist hoe het in elkaar zat....alleen versterkers is me iets te duur =)

overigens ik heb die buizen er weer ingestopt, hij speelt en klinkt normaal, echter het lijkt alsof de buizen minder rood gloeien. Maar dat klan ook liggen aan mijn paranoide gedrag. =)

nicoverduin
21 september 2005, 18:41
hmm ik bedoel geen variable fixed bias die je zelf moet afstellen, maar een electronisch netwerk wat zichzelf afstelt. Dus iets waar totaal geen handmatige afstelling meer te pas komt. Natuurlijk zitten er haken en ogen aan, voor- en na delen, maar het is alleen het concept. Ik heb het iig nog nooit eerder gezien.

zowieso deel ik je mening dat veel mensen toch veel prutsen terwijl men geen verstand heeft van electronica. Ik zeg ook niet dat ik dat wel heb, maar aan de andere kant, door schade en schande wordt men wijs. Ik heb heel veel dingen eerst kapot gemaakt met experimenteren voordat ik daadwerkelijk wist hoe het in elkaar zat....alleen versterkers is me iets te duur =)

overigens ik heb die buizen er weer ingestopt, hij speelt en klinkt normaal, echter het lijkt alsof de buizen minder rood gloeien. Maar dat klan ook liggen aan mijn paranoide gedrag. =)Buizen mogen NOOIT rood gloeien. Op de gloeidraad na. Anders staat ie te heet. Heb je wel een reden om gauw nieuwe te kopen.
Nico

chennie
22 september 2005, 21:15
dat van die rood gloeien is opgelost: optische illusie. In een combo, ziet het er rooier uit dan gewoon open in daglicht.

Dat van die kleurencodes: vandaag even langs de gitaarwinkel geweest mbt vervangen van mn beschadigde buizen. Ze hadden geen op voorraad, buizen met mesa kleurcodes dan. Bestellen kan natuurlijk, maar ze hadden ook een volgend voorstel:
Ik kom een keer langs met mn amp en dan meten ze op welke bias waarde het fixed bias circuit is afgesteld. Hier hebben ze een meter voor die tussen het voet en de buis gaat. (ook te koop bij TAD schijnt). Dan heb je dus de kleur vertaald naar een daadwerkelijke waarde. Vervolgens kunnen ze buizen bestellen voor je met dezelfde (ongeveer) dezelfde waarde van vrijwel elke fabrikant. Niet alleen word je verscheidenheid groter, leverbaarheid wordt ook groter (je bent niet meer afhankelijk van puur het Mesa systeem). Waarschijnlijk ben je ook nog goedkoper uit. Die kleurcodes klinken namelijk geheimzinnig genoeg (kijk eens naar de lengte van dit topic) om de prijs een beetje op te schroeven.

nicoverduin
22 september 2005, 21:37
dat van die rood gloeien is opgelost: optische illusie. In een combo, ziet het er rooier uit dan gewoon open in daglicht.

Dat van die kleurencodes: vandaag even langs de gitaarwinkel geweest mbt vervangen van mn beschadigde buizen. Ze hadden geen op voorraad, buizen met mesa kleurcodes dan. Bestellen kan natuurlijk, maar ze hadden ook een volgend voorstel:
Ik kom een keer langs met mn amp en dan meten ze op welke bias waarde het fixed bias circuit is afgesteld. Hier hebben ze een meter voor die tussen het voet en de buis gaat. (ook te koop bij TAD schijnt). Dan heb je dus de kleur vertaald naar een daadwerkelijke waarde. Vervolgens kunnen ze buizen bestellen voor je met dezelfde (ongeveer) dezelfde waarde van vrijwel elke fabrikant. Niet alleen word je verscheidenheid groter, leverbaarheid wordt ook groter (je bent niet meer afhankelijk van puur het Mesa systeem). Waarschijnlijk ben je ook nog goedkoper uit. Die kleurcodes klinken namelijk geheimzinnig genoeg (kijk eens naar de lengte van dit topic) om de prijs een beetje op te schroeven.
Dat is dus absoluut onjuist. De stroom die bij een setje buizen is aangegeven hoeft in geen geval overeen te komen met de stroom zoals die in jouw versterker komt:
- De bias die zij meten is de de kathode stroom. Dit is de combinatie van de anode EN g2 stroom. Deze wordt bepaald door de combinatie van Voedingspanning, G2 spanning en negatieve Bias spanning. Een hoger B+ zal leiden tot een hogere stroom bij eenzelfde negatieve Bias. Je weet niet met welke spanning de buizen getest zijn. Dus de waarde die je leest op de buis hoeft helemaal niet de waarde te worden die je krijgt in de versterker.
Maar goed zij gaan het voor je doen dus nemen zij ook het risico neem ik aan????
Nico

Lock en Load
22 september 2005, 21:40
Hmmmm.

Als mijn geheugen zijn werk goed doet. Is er op het ESP forum een gast Martijua, die koopt een ENGL RB top en nog voordat hij hem thuis heeft staan staat hij al te koop samen met een 3 Kanaals Dual Rectifier die ook pas een week thuisstaat bij hem om de nieuwste versie Bogner Uberschall te kopen. Die dan ook na een paar dagen alweer te koop staat om geld vrij te maken voor een rekening. Maar hij wilt best met een Mesa Boogie Mark IV or een Splawm Mod Pro ruilen en wat cash van de andere kant... Maar hij speelt in een aardig professionele Slayer coverband en kent zijn zaakjes.

Hij doet rustig Mesa kleurtypes in zijn Rectifier wisselen. Dan heeft hij denk ik ook geen kennis van die kathode bias hoe die werkt. Maar hij hoort wel het verschil in de hetere en koudere bias en heeft zo zijn voorkeur aan kleurtype bepaald. Ik zal het hem nog eens vragen en als dit zo is dan kan ik hem meteen zeggen dat hij zijn versterker wel eens te heet gebiased had en zo zijn versterker naar de knoppen gewerkt.

nicoverduin
22 september 2005, 21:46
Hmmmm.

Als mijn geheugen zijn werk goed doet. Is er op het ESP forum een gast Martijua, die koopt een ENGL RB top en nog voordat hij hem thuis heeft staan staat hij al te koop samen met een 3 Kanaals Dual Rectifier die ook pas een week thuisstaat bij hem om de nieuwste versie Bogner Uberschall te kopen. Die dan ook na een paar dagen alweer te koop staat om geld vrij te maken voor een rekening. Maar hij wilt best met een Mesa Boogie Mark IV or een Splawm Mod Pro ruilen en wat cash van de andere kant... Maar hij speelt in een aardig professionele Slayer coverband en kent zijn zaakjes.

Hij doet rustig Mesa kleurtypes in zijn Rectifier wisselen. Dan heeft hij denk ik ook geen kennis van die kathode bias hoe die werkt. Maar hij hoort wel het verschil in de hetere en koudere bias en heeft zo zijn voorkeur aan kleurtype bepaald. Ik zal het hem nog eens vragen en als dit zo is dan kan ik hem meteen zeggen dat hij zijn versterker wel eens te heet gebiased had en zo zijn versterker naar de knoppen gewerkt.
Een erg voorbarige conclusie :-D :-D :-D

Lock en Load
22 september 2005, 22:25
Hmmmm.

Als mijn geheugen zijn werk goed doet. Is er op het ESP forum een gast Martijua, die koopt een ENGL RB top en nog voordat hij hem thuis heeft staan staat hij al te koop samen met een 3 Kanaals Dual Rectifier die ook pas een week thuisstaat bij hem om de nieuwste versie Bogner Uberschall te kopen. Die dan ook na een paar dagen alweer te koop staat om geld vrij te maken voor een rekening. Maar hij wilt best met een Mesa Boogie Mark IV or een Splawm Mod Pro ruilen en wat cash van de andere kant... Maar hij speelt in een aardig professionele Slayer coverband en kent zijn zaakjes.

Hij doet rustig Mesa kleurtypes in zijn Rectifier wisselen. Dan heeft hij denk ik ook geen kennis van die kathode bias hoe die werkt. Maar hij hoort wel het verschil in de hetere en koudere bias en heeft zo zijn voorkeur aan kleurtype bepaald. Ik zal het hem nog eens vragen en als dit zo is dan kan ik hem meteen zeggen dat hij zijn versterker wel eens te heet gebiased had en zo zijn versterker naar de knoppen gewerkt.
Een erg voorbarige conclusie :-D :-D :-D

Van mij of van die gast?

nicoverduin
22 september 2005, 22:27
Hmmmm.

Als mijn geheugen zijn werk goed doet. Is er op het ESP forum een gast Martijua, die koopt een ENGL RB top en nog voordat hij hem thuis heeft staan staat hij al te koop samen met een 3 Kanaals Dual Rectifier die ook pas een week thuisstaat bij hem om de nieuwste versie Bogner Uberschall te kopen. Die dan ook na een paar dagen alweer te koop staat om geld vrij te maken voor een rekening. Maar hij wilt best met een Mesa Boogie Mark IV or een Splawm Mod Pro ruilen en wat cash van de andere kant... Maar hij speelt in een aardig professionele Slayer coverband en kent zijn zaakjes.

Hij doet rustig Mesa kleurtypes in zijn Rectifier wisselen. Dan heeft hij denk ik ook geen kennis van die kathode bias hoe die werkt. Maar hij hoort wel het verschil in de hetere en koudere bias en heeft zo zijn voorkeur aan kleurtype bepaald. Ik zal het hem nog eens vragen en als dit zo is dan kan ik hem meteen zeggen dat hij zijn versterker wel eens te heet gebiased had en zo zijn versterker naar de knoppen gewerkt.
Een erg voorbarige conclusie :-D :-D :-D

Van mij of van die gast?
van jou :-D :-D :-D

Lock en Load
22 september 2005, 22:29
Hmmmm.

Als mijn geheugen zijn werk goed doet. Is er op het ESP forum een gast Martijua, die koopt een ENGL RB top en nog voordat hij hem thuis heeft staan staat hij al te koop samen met een 3 Kanaals Dual Rectifier die ook pas een week thuisstaat bij hem om de nieuwste versie Bogner Uberschall te kopen. Die dan ook na een paar dagen alweer te koop staat om geld vrij te maken voor een rekening. Maar hij wilt best met een Mesa Boogie Mark IV or een Splawm Mod Pro ruilen en wat cash van de andere kant... Maar hij speelt in een aardig professionele Slayer coverband en kent zijn zaakjes.

Hij doet rustig Mesa kleurtypes in zijn Rectifier wisselen. Dan heeft hij denk ik ook geen kennis van die kathode bias hoe die werkt. Maar hij hoort wel het verschil in de hetere en koudere bias en heeft zo zijn voorkeur aan kleurtype bepaald. Ik zal het hem nog eens vragen en als dit zo is dan kan ik hem meteen zeggen dat hij zijn versterker wel eens te heet gebiased had en zo zijn versterker naar de knoppen gewerkt.
Een erg voorbarige conclusie :-D :-D :-D

Van mij of van die gast?
van jou :-D :-D :-D

Nu snap ik het ook niet meer :???: Waar zit mijn fout? Te hete bias molt je versterker niet meteen?

nicoverduin
23 september 2005, 06:35
Er zijn 2 manieren om te constateren of de versterker te heet is afgesteld:
- De buizen gloeien rood :-D :-D
- Een multimeter gebruiken

Nico