PDA

View Full Version : *PICS*PWS, een ampje bouwen *hij werkt!!!!*



Squier4ever
13 september 2005, 10:15
Zo, we gaan het nu dan eindelijk doen! een versterker bouwen als profielwerkstuk. Zitten momenteel te denken aan een champ, maar als we die bouwen moeten we nog veel onderzoek aan onze amp doen, wat we eigenlijk willen vermijden......

Dus is de vraag hoe haalbaar het is om zelf een werkend schema te ontwerpen, met de minimaal nodige componenten om deze amp te bouwen? Zit te denken aan maximaal 20 Watt, wel buizen.

*edit* hij werkt zie pagina 7!!!!

JoostBaksteen
13 september 2005, 10:19
maar als we die bouwen moeten we nog veel onderzoek aan onze amp doen, wat we eigenlijk willen vermijden......


Dus als je er zelf een ontwerpt, hoef je niks te onderzoeken? :-?

Dolf
13 september 2005, 11:10
Ik denk niet dat je rap eenvoudigere schema's zult tegenkomen dan hetgeen van een champ...

Squier4ever
13 september 2005, 11:18
ja heb er een van Gibson GA5 Les Paul junior oid gevonden en een Gretsch 6150, waren allebei makkelijker, maar mijn vraag is hoe reëel haalbaar het is om zelf een makkelijk en werkend schema te ontwerpen?

JoostBaksteen
13 september 2005, 11:24
ja heb er een van Gibson GA5 Les Paul junior oid gevonden en een Gretsch 6150, waren allebei makkelijker, maar mijn vraag is hoe reëel haalbaar het is om zelf een makkelijk en werkend schema te ontwerpen?

Zonder onderzoek ga je dat niet redden ;). Met een hoop boeken en veel uitzoeken is het wel te doen.

SimonS
13 september 2005, 12:40
of kopieer de PWS van Negk3fan :D 8-)

nicoverduin
13 september 2005, 13:21
ja heb er een van Gibson GA5 Les Paul junior oid gevonden en een Gretsch 6150, waren allebei makkelijker, maar mijn vraag is hoe reëel haalbaar het is om zelf een makkelijk en werkend schema te ontwerpen?
Je kan altijd diverse trappen aan elkaar plakken. Birt heeft dat gedaan. Echter het juist berekenen van de versterker met de spanningen vereist toch wel wat meer kennis.

NK3 heeft een aardig profielwerkstuk gemaakt met de Champ.

Als je die kennis niet hebt en je wilt dat allemaal voor je profielwerkstuk gaan doen, dan moet je het ongeveer zien als een HBO nivo studie in een jaar proppen.

Denk het niet :-D :-D :-D :-D :-D

JoostBaksteen
13 september 2005, 13:56
Denk het niet :-D :-D :-D :-D :-D

Met de gemiddelde havo instelling niet nee :-D

Maar als je het ECHT wilt, kan je binnen een jaar wel iets werkends ontworpen hebben.


/edit: met de gemiddelde havo instelling red je het ook... die kopieeren het gewoon :P (ja, dat deed ik vroeger ook :oops:)

Negative K3 fan
13 september 2005, 14:23
ja heb er een van Gibson GA5 Les Paul junior oid gevonden en een Gretsch 6150, waren allebei makkelijker, maar mijn vraag is hoe reëel haalbaar het is om zelf een makkelijk en werkend schema te ontwerpen?

ja dat is zeker mogelijk!

ga eerst eens goed op onderzoek uit, begrijp de theorie en kijk naar veel schema's bestaande/bekende versterkers.

Negative K3 fan
13 september 2005, 14:24
ja heb er een van Gibson GA5 Les Paul junior oid gevonden en een Gretsch 6150, waren allebei makkelijker, maar mijn vraag is hoe reëel haalbaar het is om zelf een makkelijk en werkend schema te ontwerpen?
Je kan altijd diverse trappen aan elkaar plakken. Birt heeft dat gedaan. Echter het juist berekenen van de versterker met de spanningen vereist toch wel wat meer kennis.

NK3 heeft een aardig profielwerkstuk gemaakt met de Champ.
ik heb daar zelf ook al aardig aan zitten rommelen... zeker geen stock champ


Als je die kennis niet hebt en je wilt dat allemaal voor je profielwerkstuk gaan doen, dan moet je het ongeveer zien als een HBO nivo studie in een jaar proppen.

Denk het niet :-D :-D :-D :-D :-D

ik denk dat het nog best mogelijk is...

nicoverduin
13 september 2005, 14:35
ja heb er een van Gibson GA5 Les Paul junior oid gevonden en een Gretsch 6150, waren allebei makkelijker, maar mijn vraag is hoe reëel haalbaar het is om zelf een makkelijk en werkend schema te ontwerpen?
Je kan altijd diverse trappen aan elkaar plakken. Birt heeft dat gedaan. Echter het juist berekenen van de versterker met de spanningen vereist toch wel wat meer kennis.

NK3 heeft een aardig profielwerkstuk gemaakt met de Champ.
ik heb daar zelf ook al aardig aan zitten rommelen... zeker geen stock champ


Als je die kennis niet hebt en je wilt dat allemaal voor je profielwerkstuk gaan doen, dan moet je het ongeveer zien als een HBO nivo studie in een jaar proppen.

Denk het niet :-D :-D :-D :-D :-D

ik denk dat het nog best mogelijk is...

Ik had het o.a. over loadlijn berekeningen bij PP trappen (hij dacht aan 20 W en dat zie ik hem nog niet doen met SE trappen). De effecten van het juist/onjuist instellen van voorversterker buizen; de juiste voedingsspanning berekenen; de juiste filters toepassen etc etc.

Dat is niet jou profielwerkstuk NK3 .. wat er overigens prima uitzag.

Maar we hebben het er indertijd met jou ook over gehad. Het doel was een succesvol profielwerkstuk voor een of meerdere leraren presenteren die naar verwachting niet worden gehinderd door kennis.

Aan de andere kant.....ik hoef het niet te maken....zijn keuze.

Nico

JoostBaksteen
13 september 2005, 14:48
Waar staat jouw PWS eik NK3? Heb hem niet echt kunnen vinden, maar ben wel benieuwd.

Negative K3 fan
13 september 2005, 15:56
ik heb hem ooit onlijn gezet, met een link op dit forum ik weet niet of hij er nog staat anders moet je me maar ff mailen...

Squier4ever
13 september 2005, 16:40
ja via de searsch kan je dat nog wel vinden. heb dat pws inmiddels ook al doorgelezen en ben daar een stuk wijzer uitgekomen, mijn bedoeling is om wel een SE eindtrap van bijv. Champ te gebruiken met evt een andere preamp....... heb er net op school met begeleider over gehad en die zei, dat als we een bestaand schema nabouwden, we wel nog wat moesten onderzoeken maar niet zoveel als normaal, althans dat idee kreeg ik erbij toen hij dit zei.

JoostBaksteen
13 september 2005, 16:44
Mmm inderdaad, heb hem nu ook gevonden, snap niet waarom ik hem eerst niet uit de search heb gekregen.... :-?

EmgMaster
15 september 2005, 07:37
http://home.zonnet.nl/spit23/pwsfinal.zip

Squier4ever
16 september 2005, 13:37
Heb vandaag besloten, het wordt de champ.

Iemand nog sites behalve die van nico en TAD waar ik cheap/redelijk cheap de onderdelen kan krijgen?

Squier4ever
17 september 2005, 21:07
t wordtn een champ, kan de onderdelen met via een reparateur met korting bestellen op TAD dus mag nie klagen

birt
18 september 2005, 22:39
ja heb er een van Gibson GA5 Les Paul junior oid gevonden en een Gretsch 6150, waren allebei makkelijker, maar mijn vraag is hoe reëel haalbaar het is om zelf een makkelijk en werkend schema te ontwerpen?
Je kan altijd diverse trappen aan elkaar plakken. Birt heeft dat gedaan. Echter het juist berekenen van de versterker met de spanningen vereist toch wel wat meer kennis.


en "wat meer kennis" heb ik ook niet waardoor mijn ampje nog steeds niet werkt zoals het hoort :lol:

maar ik blijf veel lezen en bijleren :wink:

BlackSun
19 september 2005, 10:36
ja heb er een van Gibson GA5 Les Paul junior oid gevonden en een Gretsch 6150, waren allebei makkelijker, maar mijn vraag is hoe reëel haalbaar het is om zelf een makkelijk en werkend schema te ontwerpen?

ja dat is zeker mogelijk!

ga eerst eens goed op onderzoek uit, begrijp de theorie en kijk naar veel schema's bestaande/bekende versterkers.

Ik denk toch dat je er iets makkelijker over denkt dan dat het is :razz:

Tuurlijk is het niet zo heel erg moeilijk om van bestaande schema's delen te jatten en zo je eigen versterker in elkaar te 'knippen plakken', maar als je er vanaf scratch eentje gaat ontwerpen dan ben je wel ff zoet.
Je krijgt te maken met dingen als filters(bandfilters, hoog/laag doorlaat) Q factoren, -3db punten, EMC maatregelen, parisitaire capiciteiten(ok hier heb je bij een audio toepassing niet zo heel veel meel te maken), en natuurlijk veiligheid! Bij een buizenversterker natuurlijk nog alles over instellen van buizen, en bij transistor mag je lekker al je transistors/opamps goed gaan installen met terugkoppelfactoren etc etc.
Je kan voor al deze dingen wel vuistregeltjes opzoeken, maar wil je het echt ebgrijpen zou ik me alvast maar inschrijven bij een willekeurige hogeschool/universiteit :razz:

Negative K3 fan
19 september 2005, 12:55
ja ok, maar dat is bij feitelijk alles zo als je er diep opin wilt.

BlackSun
19 september 2005, 17:41
Dat was zn vraag toch? :D

Als je er zelf een versterker wil maken moet je er diep op ingaan.

Negative K3 fan
19 september 2005, 19:35
achja, dingen aan elkaar plakken gaat ook heel goed bij buizenamps hoor

Squier4ever
21 september 2005, 11:41
FF vraagje mbt onderzoek:

ALs we een toongenerator aansluiten (via input neem ik aan) en dan de versterking willen meten, hoe doe je dit precies? Moet je daarvoor een oscilloscoop voor hebben en deze op de speaker out aansluiten?

en hoe dan verder bij de bepaling/meting van de versterking?

Lock en Load
21 september 2005, 15:07
FF vraagje mbt onderzoek:

ALs we een toongenerator aansluiten (via input neem ik aan) en dan de versterking willen meten, hoe doe je dit precies? Moet je daarvoor een oscilloscoop voor hebben en deze op de speaker out aansluiten?

en hoe dan verder bij de bepaling/meting van de versterking?

Als je ff de tijd hebt en je kan wat wiskunde kun je de versterking gewoon berekenen. Lees dit hier: http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m35.pdf

En op pagina 3 of 4 staat hoe je de versterking (gain?) kan berekenen in de voorversterkerbuizen en een paar pagina's later hoe je dat doet in de eindbuizen.

Negative K3 fan
21 september 2005, 16:55
dat vraagt hij toch helemaal niet

> squier4ever: in mijn PWS staat toch vrij duidelijk hoe wij dat hebben aangepakt toch?

aan de input idd een toongenerator, even zoeken naar de juiste amplitude, versterker aan MET speaker load (heel belangrijk anders sloop je natuurlijk dingen) en dan parallel aan de speaker de osciloscoop die een ingangsimpedantie van een veilige 1MOhm had in ons geval. Erg leuk als je dat op school doet op een lekker volume dan kun je lekker klooien, toongenerators zijn lijpe apparaten

Squier4ever
21 september 2005, 17:45
Okeej thanx..... kenne we ons onderzoeksplan concreter gaan maken

H.Manback
22 september 2005, 00:34
Wel uitkijken dat je niet op 3 Hz gaat zitten :razz: (weet zo niet uit m'n hoofd of dat nog door de filters komt, maar zal wel niet).

Doet me denken aan een (wat toen nog niet zo heette) pws van een klasgenoot van me, gehoordrempel curve uitzetten. Zat er zo'n grapjas bij die lekker zat te kloten met die toongenerator, zet ie m op 1 Hz of misschien minder, en lekker volume... Die speaker ging heel raar kraken daarna :lol: (gauw terug gezet in het hok en een andere speaker gepakt :razz:)

Negative K3 fan
22 september 2005, 10:26
ik denk dat de coupling caps dat wel tegenhouden...

H.Manback
22 september 2005, 11:18
Ja, had al niet de illusie dat dat er door heen zou komen, deed me gewoon aan een anekdote denken.

bert k
22 september 2005, 13:47
Laatst op Mythbusters nog die leuke test gezien? Gingen ze een toon van 6 Hz beetje versterken... 25.000 Watt Meyer systeempje, met meneer Meyer zelf achter de knoppen.
Adam Dinges:'Ik hoor helemaal niets...'
Meyer:'Ik meet hier toch 136 DB.' :o :D

H.Manback
22 september 2005, 14:29
Hehehe, maar hij zag de conus neem ik aan wel aardig bewegen :-D

Negative K3 fan
22 september 2005, 17:23
heel grappig lijkt me dat :D

armageddon
22 september 2005, 20:20
http://home.zonnet.nl/spit23/pwsfinal.zip

Leuk werkstuk. Geef je altijd je berekeningen in 25 cijfers significant? :D

Negative K3 fan
22 september 2005, 22:20
significantie gaat alleen over het eindresultaat, tijdens het rekenen rond ik zo min mogelijk af.

Squier4ever
23 september 2005, 12:03
en zo motta!

bert k
23 september 2005, 13:01
Hehehe, maar hij zag de conus neem ik aan wel aardig bewegen :-D
Ja, dat wapperde behoorlijk...
De Mythe was dat je bij een ultra lage toon de controle over je darmen zou verliezen. Ook wel genaamd de Brown Sound... :-D

Lock en Load
23 september 2005, 13:15
Hehehe, maar hij zag de conus neem ik aan wel aardig bewegen :-D
Ja, dat wapperde behoorlijk...
De Mythe was dat je bij een ultra lage toon de controle over je darmen zou verliezen. Ook wel genaamd de Brown Sound... :-D


Whahahaha! :lol:

Lennart, dankje voor jouw PWS. Het heeft me goed op weg geholpen.

Negative K3 fan
23 september 2005, 17:38
graag gedaan

bankrekening nummer pm ik zo wel :)

Lock en Load
23 september 2005, 18:04
graag gedaan

bankrekening nummer pm ik zo wel :)

Ik wil niet lullig doen. Maar waar blijft die PM nou? :lol:

H.Manback
24 september 2005, 13:43
Hehehe, maar hij zag de conus neem ik aan wel aardig bewegen :-D
Ja, dat wapperde behoorlijk...
De Mythe was dat je bij een ultra lage toon de controle over je darmen zou verliezen. Ook wel genaamd de Brown Sound... :-D

Hmmm, ik wou nog eens een Brown Sound In A Box pedaal maken... Maar ik weet niet of ik het zie zitten om zo'n doosje vol te schijten en er een switch in te proppen :roll: :razz:

SimonS
24 september 2005, 13:50
ik heb net nog een brown-sound luier verschoond :o bleh, ik vond het maar wat muddy & ongedefinieerd, in het laag...

armageddon
26 september 2005, 15:16
significantie gaat alleen over het eindresultaat, tijdens het rekenen rond ik zo min mogelijk af.

Je moet je alleen afvragen of het relevant is. Doe je nu een studie of niet? Want in mijn eerste jaar hebben ze me toch keihard afgeleerd zo te werken :D
Maar...puik PWS hoor. Ik wou dat ik het kon (een amp maken).

armageddon
26 september 2005, 15:19
significantie gaat alleen over het eindresultaat, tijdens het rekenen rond ik zo min mogelijk af.

Je moet je alleen afvragen of het relevant is. Doe je nu een studie of niet? Want in mijn eerste jaar hebben ze me toch keihard afgeleerd zo te werken :D
Maar...puik PWS hoor. Ik wou dat ik het kon (een amp maken).

H.Manback
26 september 2005, 17:15
Tsja, bij ons (informatica) hebben we toch echt altijd geleerd om pas als je echt een antwoord met x significante cijfers moet geven dat ook te doen. Voor de rest geldt dat een antwoord gewoon een breuk, wortel, sinus, whatever mag zijn (mits genoeg vereenvoudigd uiteraard).

Voordeel hiervan is dat je veel exacter werkt. Je rekenmachine kan een sinus maar zo nauwkeurig uitrekenen, en benadert het toch altijd alleen maar. Als je pas op het eind als je echt een decimaal getal moet hebben de boel in de rekenmachine stopt weet je zeker dat je zo nauwkeurig mogelijk bent.

Maar verder is het allemaal niet zo heel belangrijk in dit geval, zolang je leraren het maar goed vinden he (je metingen zijn meestal toch veel te onnauwkeurig om zulke precisie nodig te hebben).

Squier4ever
26 september 2005, 17:31
precies

armageddon
26 september 2005, 17:32
(je metingen zijn meestal toch veel te onnauwkeurig om zulke precisie nodig te hebben).

Juist, daarom.

Maar ik denk dat het bij informatica anders ligt dan bij mijn studie (Lucht en Ruimtevaart). Helemaal als er dingen gegeven zijn, dan houdt je je aan het minste aantal significante cijfers.

nicoverduin
26 september 2005, 17:42
(je metingen zijn meestal toch veel te onnauwkeurig om zulke precisie nodig te hebben).

Juist, daarom.

Maar ik denk dat het bij informatica anders ligt dan bij mijn studie (Lucht en Ruimtevaart). Helemaal als er dingen gegeven zijn, dan houdt je je aan het minste aantal significante cijfers.
Dat jullie je hier druk over kunnen maken :-D :-D :-D :-D :-D

Negative K3 fan
26 september 2005, 18:46
significantie gaat alleen over het eindresultaat, tijdens het rekenen rond ik zo min mogelijk af.

Je moet je alleen afvragen of het relevant is. Doe je nu een studie of niet? Want in mijn eerste jaar hebben ze me toch keihard afgeleerd zo te werken :D
Maar...puik PWS hoor. Ik wou dat ik het kon (een amp maken).

ik studeer nu technische natuurkunde en die uitkomsten heb ik rechstreeks uit de rekenmachine van windows gecopypaste, dus het was meer moeite om die cijfers weg te halen dan ze te laten staan, vandaar.

armageddon
26 september 2005, 19:15
(je metingen zijn meestal toch veel te onnauwkeurig om zulke precisie nodig te hebben).

Juist, daarom.

Maar ik denk dat het bij informatica anders ligt dan bij mijn studie (Lucht en Ruimtevaart). Helemaal als er dingen gegeven zijn, dan houdt je je aan het minste aantal significante cijfers.
Dat jullie je hier druk over kunnen maken :-D :-D :-D :-D :-D

Kijk, als ik iets leer dan moet ik uiteraard wel de wijsneus uit kunnen hangen. Dat snap je zelf ook wel :-D

Squier4ever
30 september 2005, 11:29
Ga een Madamp kit bestellen, M15 en daarmee dan onderzoek doen.

Lock en Load
30 september 2005, 15:35
Maar mag je wel een kit bouwen voor PWS? :roll:

JER00N
30 september 2005, 18:12
Ik ga voor m'n PWS waarschijnlijk ook een amp bouwen :) Denk rond de 30 watt, wel transistor (vanwege de kosten en laagspanning). Ik zit nog op de middelbare school btw :) (6 VWO).

Ik wil wat meer inzicht krijgen in de werking van electronicacomponenten in het algemeen en versterkers in het bijzonder :cool: Moet het alleen nog bespreken met m'n leraar maar ik denk dat het wel goed komt :)

Squier4ever
30 september 2005, 22:10
Ja heb met leraar besproken, mag een kit bouwen en dan onderzoek doen........

@ Jer00n: Een transistor amp is naar het schijnt veel moeilijker te maken als een buizenamp

*edit: doe ook 6vwo

Lock en Load
30 september 2005, 22:18
Ik moet nog vragen of ik een kit mag bouwen.

Maar ik weet wel dat een andere natuurkunde docent me erg goed kan helpen. Die bouwt ook allemaal van die elektronica shit. Of hij nou al een buizenbak heeft gebouwd weet ik niet, maar ze kunnen me goed helpen dus als dat nodig is :-D

Zit nu in 5 VWO btw.

JER00N
1 oktober 2005, 01:30
Tja, een buizenversterker is wel gaver natuurlijk :) Wat schatten jullie dat het ongeveer gaat kosten (voor een buizenversterker én een transistorversterker van zo'n 30 watt) ? De school vergoedt geloof ik wel een deel van de kosten, maar daar zitten ook grenzen aan natuurlijk :D

Squier4ever
1 oktober 2005, 09:07
bij ons gaat het budget tot een ongeveer symbolische 5€
maar het beste pws in de naturrichting kan 100€ winnen en het beste in de maatschappij richting ook, dus we gaan voor die 100€

JER00N
2 oktober 2005, 22:50
Heeft iemand toevallig nog een schema van een transistor-amp liggen? Heel internet en dit forum is vergeven met pagina's en schema's van buizenversterkers, maar ik wil geen buizenversterker bouwen :P

Squier4ever
4 oktober 2005, 09:56
vandaag ff geld overmaken dan wordt ie opgestuurd :) :)

Lock en Load
4 oktober 2005, 12:43
Heeft iemand toevallig nog een schema van een transistor-amp liggen? Heel internet en dit forum is vergeven met pagina's en schema's van buizenversterkers, maar ik wil geen buizenversterker bouwen :P

Jah. Een vriend van me wilt een (radio) transistor versterkertje bouwen dat werkt op een aantal batterijen. Iemand een schema?

Negative K3 fan
4 oktober 2005, 13:01
ik geloof dat birt daarbij kan helpen

birt
4 oktober 2005, 19:09
niet echt, ik maak enkel solid state spul met ic'tjes


er zijn echter massas schematjes van transistorradiotjes op het internet te vinden. google! :)

Squier4ever
9 oktober 2005, 13:44
Weet niet of je hier wat aan hebt maar hier staan veel schemaatjes op, vnl. buizen www.schematicheaven.com

Squier4ever
13 oktober 2005, 11:53
wachten duurt lang :cry: :cry: :( :-(

Squier4ever
22 oktober 2005, 10:26
kreeg gister een mailtje dat hij het geld had en het pakketje opstuurt :)

Squier4ever
25 oktober 2005, 11:01
POST POST POST!!!!

w00t de onderdelen zijn eindelijk binnen !!!!

Ga zo gauw mogelijk beginnen met bouwen.

SimonS
25 oktober 2005, 13:53
cool! FOTOS :cool:

Squier4ever
29 oktober 2005, 21:10
pics komen nog wel, heb ik nog niet klaar :wink:

anyway heb de boards af, het chassis is gepunched en front en backpanel zijn gedeeltelijk assembled.

Squier4ever
2 november 2005, 21:14
probleempje......

ik heb alles van het voedingsgedeelte bedraad, moest ik de amp aanzetten en de voltages van de trafopins controleren......

aan de primaire kant zou ik 2 pins van 230 V moeten hebben, hij geeft echter maar 2.xxxx V aan :???: :???:

Meet ik nou fout want alle andere voltages kloppen ook niet.
Meet met rode draad aan de pin, de andere aan de aarde, is dit goed ja of nee en hoe moet het dan wel.

Als ik goed meet ligt dan aan de solderingen of wat?

btw er is nog niks van toonregeling of buizen aangeschakeld momenteel....
moest volgens de manual.

Negative K3 fan
2 november 2005, 21:49
heb je je multimeter wel goed ingesteld?

Squier4ever
2 november 2005, 21:54
hij staat op auto V
de enigste waarmee je volts kan meten......

maar ik meet volgens jou dus wel goed?

nicoverduin
2 november 2005, 22:00
foto's :-D :-D

Squier4ever
2 november 2005, 22:06
van de multimeter ofwat?

nicoverduin
2 november 2005, 22:17
van de multimeter ofwat?Wat je tot nu toe gebouwd hebt natuurlijk :-D :-D :-D

Squier4ever
2 november 2005, 22:20
mja kun je veel aan zien wil je zeggen maar goed
kan morgen sowieso pas pics maken, maar iemand enig idee wat het is/kan zijn?

JIj nico?

nicoverduin
2 november 2005, 22:30
mja kun je veel aan zien wil je zeggen maar goed
kan morgen sowieso pas pics maken, maar iemand enig idee wat het is/kan zijn?

JIj nico?
Zo niet natuurlijk. Eerst zien.

Squier4ever
2 november 2005, 22:39
hier ff wat pics, gauw met telefoon gemaakt, zult niet al teveel kunnen zien vrees ik...

http://img172.imageshack.us/img172/1558/amp17th.jpg

http://img172.imageshack.us/img172/7018/amp29rh.jpg


http://img256.imageshack.us/img256/7598/amp37rv.jpg

http://img256.imageshack.us/img256/213/amp49pk.jpg


geen gezeur over gaatjes die niet perfect in lijn zitten en dergelijke, dat weet ik en dat vind ik nie zo erg, komt sowieso geen frontplate op....

nicoverduin
3 november 2005, 05:28
Zelfs met mijn bril op :-D Maar ik heb wel een paar scherpe foto's nodig. En eentje van het schema. Dit kan ik niet lezen hoor.

Gretsch6120
3 november 2005, 10:47
Ik heb een foto van mijn trafo gemaakt, misschien dat je daar iets aan hebt...
http://home.aim.avans.nl/s138039/trafo1.JPG

Squier4ever
3 november 2005, 10:56
ik heb het schema wel, maar gretsch heeft dat toen ivm copyrights ook weggehaald.

Any way ik heb op pin 13 en 14 de rode en de witte op 1 pin zitten maar betwijfel nu of dat goed is.... zal het eens veranderen.

wist al niet waar pin 11 en 12 voor waren....

*edit* hier wat duidelijkere pics en schema, maar als dat wegmoet haal ik et weer weg


http://img367.imageshack.us/img367/2857/amp6wu.jpg

deze zouden 230 V moeten zijn krijg er maar iets van 2

http://img473.imageshack.us/img473/5804/amp17rd.jpg
secundaire kant van de PT, dit zal denk ik fout gesoldeerd zijn momenteel.


http://img473.imageshack.us/img473/3360/amp27jr.jpg
powersupply board.

http://img473.imageshack.us/img473/2937/amp31kf.jpg
andere board, nog niet aangesloten

http://img368.imageshack.us/img368/6533/amp40sg.jpg

Negative K3 fan
3 november 2005, 12:18
genig schema op zich...

beetje gek die voltage divider aan de kathode van de CF, dat zie je niet vaak toch?
ook wel grappig dat alle anode weerstanden zijn overbrugd door een condensator in het crunchkanaal, daar zou je evt mee kunnen experimenteren denk ik....
en is die condensator voor de diodes in de gelijkrichter niet gevaarlijk op een of andere manier?

Squier4ever
3 november 2005, 12:34
geen idee
heb net het powersupply board aan de steraarde gehangen om te kijken of dat verschil maakt, maar ik heb eigenlijk een beetje het gevoel dat ik vooral verkeerd meet..... :???: :roll: :roll:

bij de trafo houd ik de rode draad op de trafo en de zwarte op de aarde, maar is dit goed?

*edti* heb net de gloeidraden vervangen, had er 2 moet er maar 1 zijn....
maakt verder geen verschil voltages kloppen nog niet.

Negative K3 fan
3 november 2005, 13:18
je kunt spanning niet verkeerd om meten, er komt hooguit een min voor te staan op je schermpje.

en wat bedoel je met gloeidraden vervangen en 2 ipv 1?

Squier4ever
3 november 2005, 13:19
op de fotos kun je zien dat ik aan de secundaire kant 2x rood-witte draad heb gesoldeerd, dat heb ik nu veranderd 1 pin is 1x wit, andere 1x rood.

zo staat het ook op de plaatjes maar dat had ik niet gezien :oops: :oops:

maakt echter niets uit want de voltages kloppen nog steeds niet.

Gretsch6120
3 november 2005, 14:50
Ik zou de schemaatjes even weghalen. Martin is daar niet zo blij mee.
heb vorige keer het vriendelijke verzoek gekregen ze eraf te halen.

Squier4ever
3 november 2005, 15:15
ja doe ik wel was even om te laten zien :wink:

anyway hebben het opgelost, was een verkeerde zekering :oops: :oops: :oops:

Squier4ever
4 november 2005, 22:49
net ff gauw een logootje ontworpen voor op de top en evt. ook op de kast :-D :-D :-D

http://img98.imageshack.us/img98/1702/assholelogo8ji.jpg

er staat asshole voor wie het niet kan lezen :wink:

SimonS
4 november 2005, 23:51
:lol: origineel hor

(nu nog een mooie "e" :wink: )

hoe vordert de bouw verder?

Squier4ever
6 november 2005, 18:01
kan ff niets want me voltage bij de pluspool van de gelijkrichterdiode is ongeveer 300x te klein :wink:

morgen ff naar een buizentech vlakbij die ons daar ff mee gaat helpen.

Squier4ever
7 november 2005, 22:09
net ff bij tech gewees,

er was een zekering doorgebrand, wss door kortsluiting gelijkrichter.
verder nog wat tips gekregen:

-isolatie onder de boards (oorspronkelijk is die er niet namelijk)
-de pins van buisvoetjes naar buiten ombuigen vanwege grote spanningen daar en makkelijker solderen

we gaan nu alles afmaken en dan gaan we samen met hem alles controlen, zet er zelf geen stroom meer op aangezien ik op me kamer geen aarde heb.
Komt binnenkort wel echter, ff van de cv-ketel aftappen.

Squier4ever
13 november 2005, 23:03
heb ff een vraagje:

amp is bijna af en ben vrij actief op zoek naar een 2x12, alleen bij zowel de gitaarwinkel als buizenprof wordt afgeraden een cabinet met veel vermogen (>100 watt) te nemen, omdat dit met een 15 watt top niet lekker zou klinken :wink:

nu is mijn vraag: wat denken jullie en hebben jullie er ervaring mee?

Negative K3 fan
13 november 2005, 23:14
neem gewoon een kast die je mooi vindt klinken, klaar!

SimonS
13 november 2005, 23:37
heb ff een vraagje:

amp is bijna af en ben vrij actief op zoek naar een 2x12, alleen bij zowel de gitaarwinkel als buizenprof wordt afgeraden een cabinet met veel vermogen (>100 watt) te nemen, omdat dit met een 15 watt top niet lekker zou klinken :wink:

nu is mijn vraag: wat denken jullie en hebben jullie er ervaring mee?
Whatever :roll:

nicoverduin
13 november 2005, 23:44
heb ff een vraagje:

amp is bijna af en ben vrij actief op zoek naar een 2x12, alleen bij zowel de gitaarwinkel als buizenprof wordt afgeraden een cabinet met veel vermogen (>100 watt) te nemen, omdat dit met een 15 watt top niet lekker zou klinken :wink:

nu is mijn vraag: wat denken jullie en hebben jullie er ervaring mee?Ik denk dat je een wijs advies hebt gekregen. Die speakers komen amper in beweging. Maar aangezien je de vraag hier stelt, neem je kennelijk het eerder gegeven advies niet serieus?
Nico

Squier4ever
14 november 2005, 12:55
ja neem wel serieus maar heb niet heel veel geld te besteden en wil hem eigk ook op een dikkere amp kunnen gebruiken later, @negk3: jij gebruikt die champ van je toch ook op een 4x12

SimonS
14 november 2005, 14:06
Ik denk dat je een wijs advies hebt gekregen. Die speakers komen amper in beweging.
die "te zware" speakers zullen écht wel genoeg in beweging komen...

Negative K3 fan
14 november 2005, 14:08
ja neem wel serieus maar heb niet heel veel geld te besteden en wil hem eigk ook op een dikkere amp kunnen gebruiken later, @negk3: jij gebruikt die champ van je toch ook op een 4x12

het is inmiddels geen champ meer, maar ik gebruik hem inderdaad op een 4x12, een 100 watter.

maargoed er zijn ook genoeg lui die hun 100 watt fullstack nooit verder open zetten dan standje 3 thuis en daar wordt ook niet over gezeurd

Squier4ever
14 november 2005, 14:20
ja daarom wou ik weten of dat een beetje klinkt.

Squier4ever
16 november 2005, 21:26
sprak net btw iemand en die meende dat de amp gekeurd moet worden :???:

is dit waar? :???: :???:

nicoverduin
16 november 2005, 21:38
Op het moment dat je als bedrijf versterkers bouwt ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de apparatuur. Daar zijn allerlei normen voor. Die normen zijn er voor de bescherming van de gebruiker. Als je ziet wat er af en toe uitgehaald wordt...... Ik heb wel eens een verhuistrafo gezien die aan beide kanten een female ingang hadden. Dat betekent dus dat er een male plug in moet met 230V erop. Hoe bedoel je :-D :-D :-D

Die normen zijn er natuurlijk niet voor niets. Als je als hobbyist zelf versterkers bouwt ben je ook zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Lap je die aan je laars, dan is het dus jammer dan.

M.a.w. zolang je voor je zelf bouwt, heb je het zelf in de hand. Zodra je voor een ander bouwt, heb je de verantwoordelijkheid dat je de gebruiker beschermt tegen alle mogelijk gevaar gedurende het gebruik van de versterker. Anders loop je de kans dat je een aansprakelijkheids claim aan je broek krijgt.
Nico

Squier4ever
16 november 2005, 22:18
ok

Squier4ever
23 november 2005, 21:54
WOHOOOOOOOOOOO

maandagavond 2 uurtjes samen met de tech alles doorgemeten en daarna aangesloten op 2 vintage greenbacks :o :o :o :o :o


voor zover ik heb kunnen horen :o :o :o lovely

Squier4ever
30 november 2005, 21:09
net me 2x12 opgehaald in best:

check my ampwall :-D

http://img469.imageshack.us/img469/253/ampwall6py.jpg

:-D :-D :-D

JoostBaksteen
30 november 2005, 21:19
Jeej :)

Nu lekker de buren pesten :-D :-D

JoostBaksteen
30 november 2005, 21:20
Jeej :)

Nu lekker de buren pesten :-D :-D

Squier4ever
30 november 2005, 21:23
gelukkig zijn alleen de garages geschakelt :-D 8-)

anyway heb m net over de helft open gehad en klinkt tog wel errug lekker 8-) 8-) 8-)

Lock en Load
1 december 2005, 13:42
Gefeliciteerd!

Mag ik vragen hoeveel de amp jou in totaal tot nu toe heeft gekost (misschien dat je nog een head case eromheen maakt ofzo)?

Negative K3 fan
1 december 2005, 13:58
goede zaak nu nog metingen en een verslagje!

SimonS
1 december 2005, 14:08
nice. en ook nog soundsamples brouwen :)

EmgMaster
1 december 2005, 19:52
dat vraag ik me ook wel eens af, wat kost zoiets je nou?

Negative K3 fan
1 december 2005, 20:48
dat vraag ik me ook wel eens af, wat kost zoiets je nou?

heeeel veel tijd :D

maargoed, die kit kun je gewoon op internet bestellen en daar staat een prijsje bij als het goed is.

Squier4ever
2 december 2005, 15:38
ja kit is 209€ incl verzenden en heb 170 voor die cab betaald.
dus 379, komt mss nog wat "hardware" bij: handgrepen en zon shit allemaal, maar das hooguit 30€

Squier4ever
2 december 2005, 15:39
en soundclipjes komen nog wel, heb geen fatsoenlijke mic en zo dus wordt ff kijken. gaat igg nog best wel hard voor een 15 watter :o :o
kan de master eg nie meer dan 10% opendraaien, dan gaan me ouders zeiken

Squier4ever
9 december 2005, 14:24
heb m net eens ff helemaal opengedraaid, wel met oordoppen.
:o :o :o HARD voor een 15 watter

op me kamer hoorde je vanalles trillen :-D

Negative K3 fan
9 december 2005, 16:33
:o :o :o HARD voor een 15 watter

:roll: :roll:

Squier4ever
10 december 2005, 11:06
is der iets?

weet ook wel dat het geen vol open plexi is, maar op me kamertje blaast het ding toch behoorlijk :o :o

Negative K3 fan
10 december 2005, 13:24
watts zeggen helemaal niets, een plexi si vanuit een bepaald theoretisch oogpunt gezien minder dan 2 keer zo luid als jouw 15 watter...

bert k
10 december 2005, 13:47
Ghehehe, weer iemand die merkt dat 15 watt HEEL hard kan...
Mijn zelfbouw gaat natuurlijk nog veel harder, maar die is dan ook 18 Watt. :-D

Negative K3 fan
10 december 2005, 14:03
als ik mijn 10 watter een beetje open draai dan trilt de kamer ook wel mee hoor, geen probleem :D

Squier4ever
11 december 2005, 14:23
nieuwe pics, net gemaakt voor pws, maar wil ze jullie niet onthouden:

http://img477.imageshack.us/img477/9357/versterker0011fp.jpg

http://img477.imageshack.us/img477/3774/versterker0071yy.jpg

http://img477.imageshack.us/img477/9053/versterker0110no.jpg

http://img477.imageshack.us/img477/4771/versterker0197lz.jpg

http://img209.imageshack.us/img209/5230/versterker0201zf.jpg

http://img209.imageshack.us/img209/3285/versterker0213qv.jpg

mooi he :razz:

Negative K3 fan
11 december 2005, 14:30
die soldeerskills komen me bekend voor :)

maargoed, lijpe pics!

Negative K3 fan
11 december 2005, 14:31
die soldeerskills komen me bekend voor :)

maargoed, lijpe pics!

Squier4ever
11 december 2005, 17:24
dankje.

Heb een hele lieve opa btw, hij heeft een kast gebouwd voor der omheen, net op bezoek geweest, hebben we m derin gezet, post ik nog wel een pic van

JoostBaksteen
11 december 2005, 19:46
Hehe, volgens mij is iedereen zo begonnen :P

Maar leuk, pics van de binnenkant :)

Orpheo
4 januari 2006, 00:32
las ik nu dat je ook een hele kit kunt kopen voor een amp? mijn pws gaat ook over buizenamps, en ik wil eigenlijk ook wel zo'n kit hebben....

alhoewel... komende week toch nog eens even een babbeltje hebben met mn begeleider :D volgens mij zei hij: nee, je hoeft niet iets te bouwen, alleen maar uit te leggen hoe het werkt en wat er gebeurd als je x veranderd tegenover y.

dus metingen hoef ik niet eens te verrichten... :roll:

Squier4ever
4 januari 2006, 16:45
Ja dat las je inderdaad, wij moesten nog wel wat meten maar niet heel veel, zijn dus alleen een frequentiespectrum aant maken, gewoon hoop freq's gepakt en de uitslag op de scoop gemeten, stelde niet veel voor, alleen de apparatuur op school is van de kwaliteit: Pools, gaar en 20 jaar oud :wink:


ga dalijk ff de kanaalswitsch vervangen, die is al dood, was al half gebakken met solderen..... :oops: :oops:

Orpheo
4 januari 2006, 20:29
Ja dat las je inderdaad, wij moesten nog wel wat meten maar niet heel veel, zijn dus alleen een frequentiespectrum aant maken, gewoon hoop freq's gepakt en de uitslag op de scoop gemeten, stelde niet veel voor, alleen de apparatuur op school is van de kwaliteit: Pools, gaar en 20 jaar oud :wink:


ga dalijk ff de kanaalswitsch vervangen, die is al dood, was al half gebakken met solderen..... :oops: :oops:

en heppie een site waar je die kits kunt kopen? lijkt me wel cool nl.

Daniël_san
4 januari 2006, 20:42
www.verelec.nl en www.ceriatone.com

Nico haalt ze weer uit de vs volgens mij. In duitsland zit er ook 1, maar ik weet het adres daar niet van.

Arjo
4 januari 2006, 22:53
www.madamp.biz
Dat is die in duitsland :wink:

Orpheo
5 januari 2006, 00:31
tof, tof. via die www.ceriatone.com kan je een jtm45 kloon letterlijk en al gemaakt kopen (leuk voor de luie zelfbouwers onder ons :D ) en via die madamp.biz kan je een leuke 2 kanaals 15w maken met ook leuke features. ik zal t zeker in de gaten houden. thanks guys!

Wilco
5 januari 2006, 19:08
In Duitsland zitten ook nog:
www.tubetown.de en www.tubeampdoctor.com