PDA

View Full Version : Profielwerkstuk



RvB
12 september 2005, 16:44
Ik maak mijn profielwerkstuk over de geschiedenis van de gitaar :)

Weet iemand boeken waar ik veel informatie kan vinden?

Ow jah, m'n deelonderwerpen zijn:

Hoe is het ontstaan?
Hoe werkt een elektrische gitaar
Geschiedenis Fender
Geschiedenis Gibson
Concurrentie tussen Gibson en Fender
Andere merken en de geschiedenis daarvan
Muziekstijlen

Alles komt wel in tijdsvolgorde te staan.

Iemand nog tips voor boeken of eventueel meer deelonderwerpen?

TMKXL
12 september 2005, 16:48
Ga gewoon eens naar de bibliotheek, zou ik zeggen. Daar kun je vast wel op onderwerp 'gitaar' een boel vinden.

Philippe
12 september 2005, 16:51
Ik ga voor mijn pws een explorer bouwen 8-)

RvB
12 september 2005, 16:53
ik ga een ook een explorer maken voor handvaardigheid :P

Random_hero
12 september 2005, 16:55
en ik een telecaster-achtige (alleen een stukje extremer) voor mn pws.

Fumi SG
12 september 2005, 17:00
Ik ga voor mijn pws een explorer bouwen 8-)


ik ga een ook een explorer maken voor handvaardigheid :P


Ik ben er toen een keer zonder reden aan begonnen, maar nooit afgemaakt! :lol:

Negative K3 fan
12 september 2005, 18:06
electrical storm op dit forum was je al voor, misschien is het handig om eens te zoeken op het woord profielwerkstuk op dit forum er is al te veel over gezegd!

BassAgent
12 september 2005, 18:08
Ik ben er toen een keer zonder reden aan begonnen, maar nooit afgemaakt! :lol:
Heb je m nog? Ik wil m wel overnemen en afmaken :D

sandman4justice
12 september 2005, 18:31
Heb ooit in de bibliotheek een boek ontleend met de volledige uitleg die je nodig hebt erin(geschiedenis,werking,pioniers,randmerken...). Weet de titel niet meer, maar het is te vinden...

Mattia
12 september 2005, 18:33
Ik maak mijn profielwerkstuk over de geschiedenis van de gitaar :)

Weet iemand boeken waar ik veel informatie kan vinden?

Ow jah, m'n deelonderwerpen zijn:

Hoe is het ontstaan?
Hoe werkt een elektrische gitaar
Geschiedenis Fender
Geschiedenis Gibson
Concurrentie tussen Gibson en Fender
Andere merken en de geschiedenis daarvan
Muziekstijlen

Alles komt wel in tijdsvolgorde te staan.

Iemand nog tips voor boeken of eventueel meer deelonderwerpen?

Akoestisch of Electrisch, is zo de vraag? Of 'alles', alhoewel je je dan af moet vragen hoe ver je terug moet gaan (wanneer is het een 'gitaar' in moderne zin, overstap van oudere isntrumenten a la vihuela de mano en dergelijke). Alleen staalsnarig (makkelijker), of ook klassieke gitaren?

Lijkt mij dat het jouw vooral gaat om electrische gitaren, maar ik zou het toch breeder houden dan alleen Gibson en Fender. Dat zijn de grote bekenden, maar niet altijd de eersten, of de meest innovatieve (Fender Headstock? Bigsby was er eerder bij).

Ga bij een goede muziekwinkel langs, en kijk eens wat ze hebben. Zie ook de boeken die stewmac.com heeft, en verschillende fan websites van ieder merk (Googlen op 'Fender History' of 'Gibson History' levert ongetwijfeld veel info op).

Onder het kopje 'hoe werkt een electrische gitaar' zou ik toch Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar' inzien, waar heel wat info over allerlei design elementen, basis electronica, etc. in staat. En/ook Dan Erlewine's boeken over reparatie (Guitar Player Repair Guide, bijvoorbeeld).

Walternativo
12 september 2005, 18:36
Wat voor schooltype wordt dit voor?

Javaca
12 september 2005, 19:01
Boeken:
Het ultieme gitaarboek - Tony Bacon
Veel foto's, geschiedenis, spelers, pioniers.

De gitaar - Ralph Denyer
Veel info over spelers, stijlen, constructie, gitaren, soorten.

Tipboek electrische gitaar/basgitaar - Tipbook.com
Handig boekje, simpel en overzichtelijk.

Sites:
http://www.provide.net/~cfh/
Veel info over Fender, Gibson en andere merken.

www.fetishguitars.com
Veel aparte gitaren

http://www.guitarsite.com/history1.htm#TOP
Gitaargeschiedenis

wytz
12 september 2005, 22:23
denk niet dat je daar een heel diepgaand profielwerkstuk van kunt maken..... :)

Walternativo
12 september 2005, 23:18
Ik weet ook niet voor wat voor school dit is. Ik weet wel dat ze zich kapot zouden lachen op gymnasium als je dit zou voorstellen. Daar kom je gewoon niet eens mee aan bij ons. No offense.

Luca P
12 september 2005, 23:23
Boeken:
Het ultieme gitaarboek - Tony Bacon
Veel foto's, geschiedenis, spelers, pioniers.



Ik heb volgens mij als enige Het gitaarboek van Tom Wheeler.
Niet zo mooi als die van Bacon maar man, ik sliep zlefs met dat ding.

Wormaap
12 september 2005, 23:52
Zelf heb ik mijn PWS ook over de electrische gitaar gehouden :) Dan wel met een 15-pagina lang redelijk in-depth stuk over de werking van de elementen en verschillende invloeden op de tone enzo, maar 't was dan ook voor natuurkunde. Voor een CM-vak zou dit onderwerp denk ik prima kunnen :)

vester86
13 september 2005, 01:13
ik wilde voor mijn eigen PWS een effectpedaal maken, maar dat werd ook lachend afgewezen, veel te simpel en bouwtekeningen op internet

Bobbel
13 september 2005, 01:26
simpel... laat die vent er maar één bouwen...

Walternativo
13 september 2005, 07:15
dat kan ie dan ook :P :P :P

Harry
13 september 2005, 09:44
Ik weet ook niet voor wat voor school dit is. Ik weet wel dat ze zich kapot zouden lachen op gymnasium als je dit zou voorstellen. Daar kom je gewoon niet eens mee aan bij ons. No offense.

beetje domme opmerking voor een gymnasiast......

Walternativo
13 september 2005, 14:08
omdat?

Harry
13 september 2005, 21:44
denk daar zelf maar over na

Negative K3 fan
13 september 2005, 21:59
ik moet als kersverse atheneumverlater toch concluderen dat ik de mening van walternativo deel...

de geschiedenis van de electrische gitaar, ik bedoel wtf, basisschool is allang afgelopen hoor.

concrete, afgebakende onderzoeksvraag, deelvragen, bronnen bestuderen etc. als je EM of CM doet of anders een practisch natuurkundig/scheikunde onderzoek met een duidelijk (afgebakende) hypothese etc.

Wormaap
13 september 2005, 22:10
En dat betekent dat je niet diep in kan gaan op de geschiedenis v.d. electrische gitaar? Dat vind ik persoonlijk 'n tikje kortzichtig hoor.

Negative K3 fan
13 september 2005, 22:19
min of meer wel ja en ik vind het niet kortzichtig eigenlijk.

Harry
13 september 2005, 23:19
ik wel, jij weet toch niet wat hij wel of niet mag behandelen?

Walternativo
13 september 2005, 23:29
1) ik heb geen antwoord op mn vraag gekregen. Als jij dat vindt, moet JIJ t kunnen verklaren, en dan hoef ik het niet zelf te bedenken.
2) goed punt. Wij weten niet of t mag. Vandaar mn eerste post. Hij kan t beter eerst ff navragen in ieder geval.

ik wil niet lullig doen maar als je het alleen gaat hebben over hoe een gitaar werkt ben je snel klaar lijkt me. Dat is geen profielwerkstuk. Een profielwerktstuk is een grondig diepgaand onderzoek dat ergens over gaat.
En mn kat kan ook nog wel google gebruiken om een paar namen en jaartallen op te vissen met de geboortedatum van de bloemist van Jimi Hendrix: das geen kunst ;) (ok mss zn bloemist niet maar de rest wel. Je snapt mn punt neem ik aan)

Wormaap
14 september 2005, 00:08
De werking van een gitaar is meer dan inpluggen en spelen ;) Het feit dat ik 15 pagina's vol heb geluld ofzo over de werking van een element zegt wat dat betreft al genoeg, denk ik zo. Of weet jij zonder op te zoeken alles van de resonante frequentie van'n element en de verschillende factoren die daar hun invloed op hebben (aan Walternativo dus, van NK3 geloof ik wel dat die't zal weten :razz: ) en da's nog maar het begin :)

Walternativo
14 september 2005, 09:23
dat is alsnog alleen een natuurkundig experiment en geen onderzoek voor een profielwerkstuk. Wat wordt in godsnaam je onderzoeksvraag? "Hoe ontwerp ik een pickup voor een gitaar die fucking gaaf klinkt" of "hoe werkt een electrische gitaar?" das gewoon feitelijk te beantwoorden. Een profielwerkstuk mag dat volgens mij niet hebben: het is als op je rekenmachine intikken 1 + 1 = en dan zeggen wow 1 + 1 = 2 profielwerkstuk af.

Wormaap
14 september 2005, 13:22
Grapjas :-D
De onderzoeksvraag heb ik je al bijna voorgekauwd, iets in de richting van 'wat zijn de verschillende invloeden op een gitaarpup en wat is de invloed' o.i.d.
En een PWS mag alles hebben dat je fatsoendelijk kan uitwerken, zolang het te maken heeft met het vak waar je het voor doet. Uitwerken hoe dus bv. een element in elkaar zit en werkt is niet echt standaard natuurkunde-kost, en da's nou precies waar het bij een PWS om gaat.
Welk schooljaar zit je eigenlijk in, als ik vragen mag?

RvB
15 september 2005, 19:52
Ik hou een diep onderzoek over de elektrische gitaar en de artiest waarmee het is begonnen. Denk dat er best veel te lullen valt over zo'n artiest. Om over de merken nog maar niet te spreken.

Vampire
15 september 2005, 20:17
Ik hou een diep onderzoek over de elektrische gitaar en de artiest waarmee het is begonnen. Denk dat er best veel te lullen valt over zo'n artiest. Om over de merken nog maar niet te spreken.

Het moet wel diep zijn he? Tenminste, toen ik het onderwerp Amerikaanse Revolutie nam, was dat niet diep genoeg, ik moest er de verlichting en de franse revolutie bij slepen en alle verbanden uitpluizen... volgens mij zouden gitaren bij mij nooit gekund hebben op school...

RvB
15 september 2005, 20:32
Bij de weg, ik zit in havo 5 en heb CM

Vampire
15 september 2005, 20:45
hmm, ja ik had vwo en e&m, misschien maakt het wat uit.

havo wordt wel dik gematst met pws ;)

Nickname
15 september 2005, 21:11
:offtopic: ach.. ik heb een maand gewerkt op een chemische fabriek waar ze plastic maakten. Daar wat process guides gekopieerd, aan mekaar geluld en klaar was mn PWS voor scheikunde :-D Moeilijkste was nog ff het logboek bij mekaar verzinnen :razz:

Wormaap
15 september 2005, 23:49
Zelf heb ik dus VWO NT+NG+Informatica gedaan, en m'n PWS is met 'voldoende' afgevinkt (paar maanden te laat ingeleverd enzo :-D)