PDA

View Full Version : gITAAR AFSTELLEN of laten doen



jeroenuiteindhoven
12 september 2005, 14:13
Ik heb van het weekend een Flying V uit 1982 gekocht. Nu zitten hier 0.9 snaren op, terwijl ik normaal op 0.10 speel.

De snaren liggen ook redelijk hoog op de hals, vooral vooraan, bij de body.

Ik wil m dus laten afstellen op een 0.10 set en de snaren iets dichter op de hals proberen te krijgen. Alleen, ik heb daar geen ervaring mee, ik neem aan dat de gitaar ook opnieuw ge-intoneerd moet worden en de hals aangedraaid moet worden etc.

Is dit zelf goed te doen als je dat nog nooit hebt gedaan, of zou je het laten doen door een pro, en wat zijn dan een beetje de gemiddelde prijzen?

En weet iemand waar je dit kunt laten doen in Eindhoven? En niet bij EMI, want dat vind ik een K*T winkel.... en ook kan ik de gitaar niet al te lang missen ivm optredens, dus ik hoor t verder wel!

Jeanken
12 september 2005, 15:09
Eerst en vooral gefeliciteerd met de aankoop :cool:
Aangezien je zegt dat de snaren vooral bij de body te hoog liggen pruts je wat met de tuneomatic, da's heel makkelijk, gewoon wat in de body draaien of er terug uit als je te diep bent. Gaat makkelijkste met de snaren wat ontspannen maar wel erop om de hoogte te checken..
De topkam moet wat ingeveild worden voor de snaarverdikking, kan je makkelijk zelf maar wat je wegvijlt is wel weg natuurlijk..
Een nieuw topkammetje kost weinig tot niets, maar het is altijd leuk om een ouder instrument zo origineel mogelijk te houden.
Intoneren kan je makkelijk zelf als je een beetje een deftig stemapparaat hebt, gebruik de zoekfunctie daarvoor maar even.

jeroenuiteindhoven
12 september 2005, 15:25
Ja, dus je denkt niet dat ik aan de hals pin moet gaan draaien?
Gewoon de brug beetje laten zakken?
Krijg ik dan geen kletterende snaren bovenaan de hals?

ALles is idd nog origineel dus...

zjanke
12 september 2005, 16:20