PDA

View Full Version : gITAAR AFSTELLEN of laten doen



jeroenuiteindhoven
12 september 2005, 14:13
Ik heb van het weekend een Flying V uit 1982 gekocht. Nu zitten hier 0.9 snaren op, terwijl ik normaal op 0.10 speel.

De snaren liggen ook redelijk hoog op de hals, vooral vooraan, bij de body.

Ik wil m dus laten afstellen op een 0.10 set en de snaren iets dichter op de hals proberen te krijgen. Alleen, ik heb daar geen ervaring mee, ik neem aan dat de gitaar ook opnieuw ge-intoneerd moet worden en de hals aangedraaid moet worden etc.

Is dit zelf goed te doen als je dat nog nooit hebt gedaan, of zou je het laten doen door een pro, en wat zijn dan een beetje de gemiddelde prijzen?

En weet iemand waar je dit kunt laten doen in Eindhoven? En niet bij EMI, want dat vind ik een K*T winkel.... en ook kan ik de gitaar niet al te lang missen ivm optredens, dus ik hoor t verder wel!

Jeanken
12 september 2005, 15:09
Eerst en vooral gefeliciteerd met de aankoop :cool:
Aangezien je zegt dat de snaren vooral bij de body te hoog liggen pruts je wat met de tuneomatic, da's heel makkelijk, gewoon wat in de body draaien of er terug uit als je te diep bent. Gaat makkelijkste met de snaren wat ontspannen maar wel erop om de hoogte te checken..
De topkam moet wat ingeveild worden voor de snaarverdikking, kan je makkelijk zelf maar wat je wegvijlt is wel weg natuurlijk..
Een nieuw topkammetje kost weinig tot niets, maar het is altijd leuk om een ouder instrument zo origineel mogelijk te houden.
Intoneren kan je makkelijk zelf als je een beetje een deftig stemapparaat hebt, gebruik de zoekfunctie daarvoor maar even.

jeroenuiteindhoven
12 september 2005, 15:25
Ja, dus je denkt niet dat ik aan de hals pin moet gaan draaien?
Gewoon de brug beetje laten zakken?
Krijg ik dan geen kletterende snaren bovenaan de hals?

ALles is idd nog origineel dus...

zjanke
12 september 2005, 16:20
Brug gewoon wat naar beneden draaien en kijken of de actie wordt zoals jij hem wilt en of dat zonder fretbuzz is. Als je toch last krijgt met kletterende snaren, dan kun je toch zonder problemen weer terug omhoog draaien?

Verder is afstellen niet vreselijk moeilijk, als je het maar met beleid doet.
Check hier (http://www.westerhaven.nl/service.htm) hoe dit werkt.

pimmetje
12 september 2005, 16:20
Gewoon eerst die .010 snaren erop leggen en de hoogte van de brug bijstellen.

Voordat je begint te vijlen in je topkam, eerst even bekijken of 't nodig is.

Je halspen een heel klein tikje aandraaien, kan je doen. Is 't een verbetering, dan is 't mooi... is 't een verslechtering, dan kan je 't weer ongedaan maken. Bij het stellen van de hals wel altijd in hele kleine stapjes werken en de gitaar ff de tijd geven om erop te reageren voordat je weer gaat verder- of terugdraaien.

Zodra je (voorlopig :D) tevreden bent nog ff intoneren en je bent er klaar voor. Ik zou ervan uitgaan dat de elementen wel (ongeveer) op de juiste afstand staan. Al is 't natuurlijk wel zo dat je je snaren nu iets dichter bij de elementen zet.

Persoonlijk zou ik me eerst ff rustig concentreren op de bespeelbaarheid en pas als dat is gelukt de pick-up hoogte proberen. Zorg ook dat je de juiste spulletjes bij de hand hebt:
- goed stem-apparaat
- juiste schroevendraaier(s) / imbus / dopje
- setje voelermaten
- capo
(- evt vijltjes)

jeroenuiteindhoven
12 september 2005, 19:04
MNmm, ik heb effe zitten klooien maar ik krijg die vervelende kletter op de frets niet weg, en nu heb ik bij de 12/17e positie de snaren bij 0,5 cm boven de hals liggen.

Er zit geen inbusschroef in de hals maar een andere schroef, en hier durf ik niet aan te gaan draaien.

Ik denk dat ik m toch maar even door een PRO laat stellen.
Tips in de buurt van eindhoven??

Ik hoor arie van vocht in Bakel, misschien iets dichter in de buurt?
Ik wil het wel goed laten doen en niet door zo'n mannetje bij een gitaarwinkel die het misschien net een paar keer heeft gedaan :)

En wat zijn de kosten van afstellen, intoneren, brug/hals stellen etc?

jeroenuiteindhoven
12 september 2005, 19:47
Ik heb zelf even met de gitaarbouwer A3 de vocht gebeld en afstellen per gitaar is 130 euro. Ik heb er twee dus dat is een flinke investering, maar hij is dan ook ongeveer 4 uur bezig per gitaar. Is wel veel geld, maarja, je koopt ook geen dikke auto die niet goed is afgesteld dus wat denken jullie....

Doen of niet? Tenminste, zal het het waard zijn?
Tis veel geld, dus .....

Walternativo
12 september 2005, 19:50
zelf doen of iig zelf PROBEREN kan geen kwaad als je niet te radicaal te werk gaat ;)

pimmetje
13 september 2005, 09:02
130 euro per gitaar vind ik FLINK aan de dure kant... ik zou eerder rond de 45 euro verwachten. En dan evt nog een nieuw setje snaren erbij gerekend, dus zeg rond de 50 euro.

4 uur per gitaar bezig vind ik ook een absurd ruime schatting voor iemand die behoort te weten wat hij doet/moet doen...
en ALS je dan als pro 4 uur werkelijk bezig bent, vind ik 130 weer een vreemd laag bedrag :D.

Zelf leren afstellen doe je niet in 1 of 2 keer. Dat neemt tijd. Je zult iedere keer een KLEINE aanpassing moeten doen en GEDULDIG moeten zien wat 't effect is. Soms is dat niet helemaal wat je had verwacht.
Door wat te lezen over afstellen (zoekfunctie!), kan je jezelf een iets beter idee van het effect van je actie vooraf vormen en iets gerichter werken.

Het is alleen wel een zaak van RUSTIG EN GEDULDIG werken. Vooral de eerste paar keer. En nogmaals: zorg dat je 't juiste gereedschap hebt voordat je wat gaat doen.

Wormaap
13 september 2005, 10:23
De gast waar ik normaal naartoe ga rekende voor het lijmen van de headstock van mijn Charvel + afstelbeurt (van 11 naar 10) het koninklijke bedrag van.... 40 euro :)
En kom nu niet aan met 'dat is zo'n gastje van'n muziekzaak die het pas 2 keer heeft gedaan' want als er iemand gitaren heilig goed afstelt is't die man wel :-D

Swan
13 september 2005, 10:25
130 euro is bizar, dat moet je nooit betalen.

schizo910
13 september 2005, 10:34
Ga naar de winkel waar je normaal je snaren e.d. koopt en vraag of zei iets voor je kunnen betekenen, dat kost je waarschijnlijk minder dan €130,- en de basis zal goed genoeg zijn om eventueel zelf kleine aanpassingen te doen naderhand (zelfs zonder ervaring).

jeroenuiteindhoven
13 september 2005, 11:48
aLS IK DE SNAREN WAT LAGER LEG via de brug aanpassen gaat ie bij de kop kletteren, moet ik dan de hals aandraaien?
Want ik heb gekeken maar dat is geen inbus! Een andere wazige schroef..

Het is een Flying V uit 82 van Gibson iemand hier ervaring mee?

jeroenuiteindhoven
13 september 2005, 11:51
En iemand ervaring met de technische dienst van Conijn muziek, of andere gitaarbouwers in de buurt van Eindhoven?

Want 130 euro voor de snaren wat dichter op de hals en intoneren enzo (kan ik eventueel zelf WEL ) alleen ik durf niet aan de hals te gaan kloten..

Anyone?

jeroenuiteindhoven
13 september 2005, 11:53
En iemand ervaring met de technische dienst van Conijn muziek, of andere gitaarbouwers in de buurt van Eindhoven?

Want 130 euro voor de snaren wat dichter op de hals en intoneren enzo (kan ik eventueel zelf WEL ) alleen ik durf niet aan de hals te gaan kloten..

Anyone?

jeroenuiteindhoven
13 september 2005, 11:54
En iemand ervaring met de technische dienst van Conijn muziek, of andere gitaarbouwers in de buurt van Eindhoven?

Want 130 euro voor de snaren wat dichter op de hals en intoneren enzo (kan ik eventueel zelf WEL ) alleen ik durf niet aan de hals te gaan kloten..

Anyone?

bram123
13 september 2005, 12:09
wie zegt eigenlijk dat je aan de pen moet gaan draaien? misschien fikst het verstellen van je brug je probleem ook wel. misschien is je topkam wel te ver ingesleten. kan je draaien wat je wil aan die pen, maar dan blijf je ook buzz houden.

pimmetje
13 september 2005, 13:13
Anders ga je ff bij Conijn Muziek of Eindhoven Musical Instruments langs om te vragen of ze ook van die speciale gibson-sleutel-grappen los verkopen. Dat zijn van die prulletjes met aan één kant een schroevendraaier en aan de andere kant 't juiste doppie voor je halspen.

Neem je gitaar mee, want Gibson gebruikt verschillende groottes nut en heeft in het verleden ook gevarieerd met die troep. Ik weet niet of zo'n prulletje los nog veel kost, maar dan kan je tenminste met het juiste gereedschap aan je halspen kutten.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n ding in de buurt van 130 euro gaat kosten :D

Maar het is idd mogelijk dat je helemaal niets met je halspen hoeft te doen. Mocht toch blijken dat 't nodig is, hoef je er met het juiste gereedschap echt niet angstig over te zijn. Als je maar gewoon voorzichtig bent en niet meteen als een wilde begint te draaien...

jeroenuiteindhoven
13 september 2005, 14:40
Ik heb een gitaarbouwer in Eindhoven gevonden en die doet het voor 60 euro!

Lijkt me een stuk schappelijker:)
Ik durf niet voor de eerste keer aan een gibson van 1000 euro te gaan klooien namelijk. NU weet ik dat het goed gebeurt want hij had al 23 jaar ervaring :)

In ieder geval wederom bedankt voor alle hulp!

Gitaarnet RULES!!

jeroenuiteindhoven
13 september 2005, 14:40
Ik heb een gitaarbouwer in Eindhoven gevonden en die doet het voor 60 euro!

Lijkt me een stuk schappelijker:)
Ik durf niet voor de eerste keer aan een gibson van 1000 euro te gaan klooien namelijk. NU weet ik dat het goed gebeurt want hij had al 23 jaar ervaring :)

In ieder geval wederom bedankt voor alle hulp!

Gitaarnet RULES!!

DREAMMACHINE
13 september 2005, 15:59
bij voxhumana in vlaardingen kost het maar 45E....... :o....dacht dat leven in de randstad duur was, maar brabant slaat echt alles!... :lol:

jeroenuiteindhoven
13 september 2005, 16:56
Maar een pilsje in de kroeg is hier 1,60 dus uiteindelijk ben ik goedkoper uit!

Bij de muziekzaken hier is het ook 45/50 euro, maar die vertrouw ik niet, vooral bij EMI ben ik weleens genaaid en verschillende mensen die ik ken ook. Dus kom ik liever zo weinig mogelijk, Conijn is wel ok, maar nu is het een echte gitaarbouwer, lijkt me beter!