PDA

View Full Version : Blues riffs / jammen



Fred-LP
12 september 2005, 10:46
Zijn er blues riffjes die heel veel voorkomen?? Ik wil wat riffjes leren die lekker klinken en aan elkaar te knopen zijn met jammen.

Als ik wil leren jammen, zijn er dan patronen die je moet/zou kunnen volgen??

Groeten

Fred

sneez0r
12 september 2005, 23:16
Er zijn boeken volgeschreven met alleen maar blueslicks. De meeste kom je tegen als je wat aan het prutsen bent met bluestoonladders.

Jammen is best lastig. Je moet gewoon je fretboard goed leren kennen. Voor jazz moet je in een paar posities een maj7-akkoord en de majeurtoonladder kunnen spelen, een m7-akkoord en de dorische toonladder en een dom7 en de mixolydische toonladder. Het is handig om er vrij snel in te worden, maar dat kost jaren. Voor funk of rock wil je weer andere toonladders leren: dan ben je waarschijnlijk meer bezig met minor pentatonic dingen. Uiteindelijk komt het neer op goed luisteren, weten wanneer je niet moet spelen en leuke solo's kunnen improviseren.

taylor
14 september 2005, 11:01
ja, meest vookomende schema in blues is gewoon de I IV V(12bar) dus...

daar zou je mee kunnen beginnen met simpele akkoorden later kun je naar uitgebreide akkoorden gaan bv met A13 beginnen enzo.

qua licks vind ik dat je best zelf kan gaan lopen klooien met pentatonische ladders vaak kom je wel ergens als je maar blijft spelen(soms jaren)

er zullen ook genoeg boeken zijn daarover en op net zul je ook wel tig schema's kunnen vinden denk ik zo

koella
14 september 2005, 23:46
Download wat soloos (van Eric Clapton b.v.)
Hak ze in (zinnige) stukken.
Et voila!

Zomaar wat klooien in mineur-pentatonisch werkt wel,
maar je moet voorbeelden hebben he..VOORBEELDEN. :wink: