PDA

View Full Version : Scalloped Neck



oknarb180
11 september 2005, 22:35
Hallo allemaal,

Ik ken deze site pas sinds 2 weken maar zie zo vreselijk veel mooie gitaren en tips en noem het allemaal maar op.

Ik wil graag (zoals zovelen van jullie dat al doen) m'n eigen gitaar gaan bouwen. Veel heb ik reeds opgedaan, maar waar ik niet helemaal uit kom is het volgende. Ik wil van het fretboard van de toets scallopen zoals een Malmsteen-strat of Blackmore-strat heeft. Nu heb ik wel een Fender malmsteen van 1,5 jaar jong, maar m'n vraagtekens komen vooral bij het scallopen van de hals.

Is het beter om eerst te scallopen en dan te fretten, wat is een goede manier om te scallopen? Zijn hier speciale frezen voor te krijgen of is het een kwestie van vijlen.

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op m'n vragen?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

Branko Jonker

fred dons
12 september 2005, 08:02
makkelijker is om eerst te fretten en dan pas te scallopen, de frets helpen je dan om recht te blijven. als je een cnc router hebt is dat een ander verhaal maar daar ga ik maar niet vanuit :wink:

en zijn een aantal methodes om te scallopen, de veiligste en langzaamste manier is met een een collectie (half) ronde vijlen, een wat snellere methode is met een dremel in combinatie met bijgeleverde schuurkopjes
(kleinste maat voor de ruimtes tussen de 12e en 22 fret, de grotere maat voor de overige frets.
altijd je frets afplakken met schilderstap (+/- 4 laagjes) om dat je in je enthousiasme nog wel eens wil uitschieten en je dan je frets zou kunnen beschadigen.
na het vijlen/schuren schuur nog eens na met 400 grit totdat de krassen weg zijn. bij rosewood nog even olien en bij maple de toets nog lakken.
Dots inleggen doe ik zelf pas na dat ik met de dremel gescalloped heb omdat dat de kans bestaat dat je ze volledig weg schuurt bij het scallopen (je moet ze daarna dan nog wel even bijvijlen zodat ze de ronding van de scallop blijven volgen)

oknarb180
12 september 2005, 09:59
Hallo Fred,

bedankt voor je reactie. Ik heb heel veel ideeën opgedaan van je strat en tele project en dan met name het creëren van de ronding in het fretboard. Ik wil namelijk zelf een strat bouwen.

De manier hoe je de ronding opzet in het fretboard wil ik als basis gaan gebruiken, wat ik dan wil proberen is om met diverse mallen van 10" tot 16" (1" per mal verlopend) een regelmatig verloop in het fretboard te creëren van 10" bij de kop naar 16" bij de body (doen ze ook bij Voxhumana).

Voor het scallopen zat ik te denken om dat met deze zelfde mallen te doen. Omdat ik Jumbo Dunlop 6000 fretten (net als op m'n fender Malmsteen) wil doen, zat ik te denken om de fretten eerst af te tekenen, uit te meten hoeveel per fret je extra nodig hebt wat door de fret wordt afgedekt en dan met een frees tussen deze lijnen het hout weg te vrezen met een mooi halfronde frees? Ik denk dat je op de opzet van je fretboardfreesopstelling middels 2 klemmen simpel een gebied kan afzetten om binnen te frezen, lijkt mij een veilige manier om zonder fretten te beschadigen te scallopen en ook nog eens erg maatvast.

Klinkt dit een beetje logisch?

Wat is trouwens een CNC router?

Ik houd je strat en tele project goed in de gaten. Je artikel over de inlay van die blauwe gitaar vind ik ook intressant, maar zover ben ik nog lang niet

groeten,

Branko Jonker

moos
12 september 2005, 10:27
En als het nou op deze manier niet lukt, Vox Humana heeft deze halsen kant en klaar in het assortiment :razz: (maar niet echt goedkoop : :roll: )

fred dons
12 september 2005, 10:36
die strat en tele zijn van Mattia (ik ben een beetje lui met foto's maken
van mijn projecten, die van die inleg had ik gemaakt op verzoek van de winkel :D )
mijn strats en tele's fotografeer ik meestal pas als ze helemaal klaar zijn
vaak omdat ik vergeet een stadium van de productie te fotograveren

het klinkt op zich goed wat je wilt doen alleen ben ik bang dat je veel verschillende frezen nodig hebt voor de verschillende afstanden en dat
het veel meetwerk gaat worden, terwijl malmsteen het zelf ook met een ronde vijl deed :wink:

een cnc router is een hele dure computergestuurde router waar onder andere de bodies en nekken bij prs mee gemaakt worden

Robin5150
6 februari 2008, 21:21
Yngwie heeft vroeger in een instrumentbouwersatelier gewerkt tot dat er een keer een oude luit werd gebracht in plaats van frets had de luit inkepingen in de neck.
Malmsteen pakte een oude gitaarhals (een slechte) en na het scalloppen werd dit een goede neck
Maar weet wat je doet want in het interview zei Yngwie ook dat het door het scalloppen juist moeilijker is om snel te spelen (veel mensen denken makkelijker) het eenige voordeel dat het geeft is meer grip op de snaar maar dat kan met Jumbo frets ook.
Frezen zou ik niet doen dalijk schuur je heel je fret weg en als je te diep zit dan is je hals stuk
Ik zou een ronde vijl pakken en een extra zakje frets kopen als ik jou was

Rock on & succes, :strat:

Gearjunkie
6 februari 2008, 21:45
Ik denk dat Branko zijn halsje inmiddels wel heeft versleten.... ;)

orreltak
6 februari 2008, 21:49
Yngwie heeft vroeger in een instrumentbouwersatelier gewerkt tot dat er een keer een oude luit werd gebracht in plaats van frets had de luit inkepingen in de neck.
Malmsteen pakte een oude gitaarhals (een slechte) en na het scalloppen werd dit een goede neck
Maar weet wat je doet want in het interview zei Yngwie ook dat het door het scalloppen juist moeilijker is om snel te spelen (veel mensen denken makkelijker) het eenige voordeel dat het geeft is meer grip op de snaar maar dat kan met Jumbo frets ook.
Frezen zou ik niet doen dalijk schuur je heel je fret weg en als je te diep zit dan is je hals stuk
Ik zou een ronde vijl pakken en een extra zakje frets kopen als ik jou was

Rock on & succes, :strat:

heb je nu 2,5 jaar over dit antwoord zitten te denken :D

artnaz
6 februari 2008, 21:51
Yngwie heeft vroeger in een instrumentbouwersatelier gewerkt tot dat er een keer een oude luit werd gebracht in plaats van frets had de luit inkepingen in de neck.
Malmsteen pakte een oude gitaarhals (een slechte) en na het scalloppen werd dit een goede neckNou, volgens mij heeft hij het gewoon regelrecht van Blackmore gejat! ;)

oknarb180
6 februari 2008, 22:12
Yngwie heeft vroeger in een instrumentbouwersatelier gewerkt tot dat er een keer een oude luit werd gebracht in plaats van frets had de luit inkepingen in de neck.
Malmsteen pakte een oude gitaarhals (een slechte) en na het scalloppen werd dit een goede neck
Maar weet wat je doet want in het interview zei Yngwie ook dat het door het scalloppen juist moeilijker is om snel te spelen (veel mensen denken makkelijker) het eenige voordeel dat het geeft is meer grip op de snaar maar dat kan met Jumbo frets ook.

Hey,

Inderdaad beetje late reactie! Maar toch leuk dat ie weer eens ter sprake komt. Bovengenoemd verhaal is algemeen bekend. En de scallop van Blackmore is toch anders dan die van Malmsteen. Die van blackmore is geloof ik alleen t.p.v. de hogere noten en dunnere snaren gescalloped.
Wie van beiden er mee begonnen is, geen idee. Ik weet verder dat ze allebei vreselijk goed met hun gitaar overweg kunnen. Alleen denk ik wel dat Yngwie het meest aan de scalloped neck verdiend!!! Het is tenslote zijn trademark.
En ik vind het erg prettig spelen, en het is niet moeilijker om met een scalloped neck te spelen, het gevoel is anders. Vergelijk het met bijv. een Floyd rose, het ligt je, of het ligt je niet.

Verder heb ik e.e.a. aan ervaring opgedaan de afgelopen 2,5 jaar voor wat scallopen betreft. Gewoon, relaxed, met een goede kwaliteitsveil van 10-12 euro, potje bier erbij en vooral de fretten afplakken met tape en geduldig blijven!!! Verder kun je in het toppic van m'n PRS zien hoe ik de scallop van die hals heb gedaan.

Verder heb ik een scalloped neck gerefret. Heb ik een paar weken geleden nog gepost. Overigens een erg leuke bezigheid, vind ik!

vr.gr.

Branko

artnaz
6 februari 2008, 22:24
Hey,

Inderdaad beetje late reactie! Maar toch leuk dat ie weer eens ter sprake komt. Bovengenoemd verhaal is algemeen bekend. En de scallop van Blackmore is toch anders dan die van Malmsteen. Die van blackmore is geloof ik alleen t.p.v. de hogere noten en dunnere snaren gescalloped.
Wie van beiden er mee begonnen is, geen idee. Ik weet verder dat ze allebei vreselijk goed met hun gitaar overweg kunnen. Alleen denk ik wel dat Yngwie het meest aan de scalloped neck verdiend!!! Het is tenslote zijn trademark.Blackmore was natuurlijk eerst (rond '70). En hij heeft ze ook full scalloped, alleen assymetrisch, en oplopend van diepte. Malmsteen jatte alles van hem, alleen al als je naar de gitaren kijkt. Daarnaast heeft hij enorm veel nummers van hem gecoverd. Hij zei zelf altijd dat Blackmore zijn grote voorbeeld was. En de Marshall Major's zijn ook niet echt breed gebruikt, wel heel toevallig dat Malmsteen dat ook heeft... ;)

rinaldo
7 februari 2008, 17:31
blackmore rules :rockon: :rockon: :rockon: :rockon:

artnaz
7 februari 2008, 19:40
@Rinaldo: Agree! :D

Maar nog even over het scallopen, om over een tijdje geen topics te bumpen: Als je een rosewood of ebony fretboard scalloped, moet je hem daarna nog oliën? En waarmee?

oknarb180
7 februari 2008, 20:40
Hey,

Ik moet het gescallopte fretboard van m'n zelfbouw PRS ook nog olieën. Fred Dons heeft me destijds laten zien hoe en waarmee het kan. Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar volgens mij was het iets van citroenolie??? Met heel fijn watervast schuurpapier, grid 600, olie op doen en dan met olie schuren, dacht ik. Hetgeen ik heb gezien wordt in ieder geval erg mooi.

Of het nu Blackmore is of Malmsteen, ik kan van beiden gitaarspel erg genieten!!!

vr.gr.

Branko

artnaz
8 februari 2008, 00:36
Ik moet het gescallopte fretboard van m'n zelfbouw PRS ook nog olieën. Fred Dons heeft me destijds laten zien hoe en waarmee het kan. Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar volgens mij was het iets van citroenolie??? Met heel fijn watervast schuurpapier, grid 600, olie op doen en dan met olie schuren, dacht ik. Hetgeen ik heb gezien wordt in ieder geval erg mooi.Hmm... En weet je toevallig waar ik die citroen-olie kan vinden?

Trouwens, kun je ook de side dots op de hals zelf zetten (dus niet op het fretboard i.v.m. het scallopen), en wel op een hals die niet gelakt gaat worden?