PDA

View Full Version : Verschil tussen element?



Chroxy
11 september 2005, 21:06
Ik heb vorige week een Seymour Duncan JB SH-4 gekocht voor mijn Squier Showmaster. Deze showmaster is absoluut niet te verlijken met een goedkope squier, maar het is en blijft een beginners gitaar.

Nu had ik het nieuwe element erin gezet, goed gesoldeerd (groen op aarde.. zwart op switchgeval en rood/wit aan elkaar).. en spelen.. Super geluid!

Dus omdat ik graag het verschil precies wil weten weer het squier element erin... wat blijkt..? Nauwelijks verschil.. Na nog een keer switchen is het enige verschil wat nog enigssinds hoorbaar is, dat de Seymour duncan net een beetje strakker en ietsje voller klinkt.. net te horen, dus in de band hoor je bv al geen verschil..

nu had ik deze dus gekocht omdat hij op het forum erg werd aangeraden als vervangingelement en na lang zoeken op de dimarzio en sd site leek me dit ook het beste element, maar ik kan me dus niet voorstellen dat er nauwelijks verschil is met mn squier element.. doe ik nu iets verkeerds? Of is het squier element dan toch eigenlijk best goed..?

Het ligt ook niet aan mijn versterker, het is een Marshall DSL401, dus toch wel een redeiljk goeie versterker... ook vind ik het vreemd dat er niet veel verschil is in output, de SD heeft het net wat meer, maar deze heeft volgens mijn meetgeval 17 ohm weerstand en de squier maar 8..

BartL
11 september 2005, 21:13
Heej Nick,
Geen idee wat het exacte verschil is.

Toen je de DSL bij mij kwam testen vond ik het verschil tussen jouw squier (met het oude element) en mijn Fender (met de SH-4) wel erg groot. Je hoorde duidelijk dat er meer leven zat in de sh-4. Maarja, het zal waarschijnlijk ook met het hout en de bouw van de gitaar te maken hebben.

Dan nog zou je het verschil toch redelijk goed moeten horen.
Succes!

Robbert
11 september 2005, 21:21
Ten eerste meet je waarschijnlijk Kilo Ohm, ten tweede, speel je lang genoeg om het verschil te horen?
De gitaar zelf met alle onderdelen bepaald voor een groot gedeelte het geluid.

Chroxy
11 september 2005, 21:32
ja idd, er zat een hoop verschil tussen mijn squier en jouw fender, maar door er nu ook een SH-4 in te zetten zal het verschil grootendeels gelijk blijven..

Ik spele nu bijna 3 jaar en vind van mezelf dat ik best in staat ben om het vershcil tussen een gitaar te horen en beschrijven, ik weet ook het hout + alle onderdelen voor het het geluid zorgt, maar ik had eigenlijk een veel groter verschil verwacht door er een nieuw element in te duwen (toen ik een 498T in mn LP duwde hoorde je het verschil wel gigantisch).. Vandaar dus dat ik even navraag of het grote verschil waar iedereen over praat nu werkelijk zo groot is of niet..

renier
12 september 2005, 09:58
je kunt natuurlijk net in de situatie zitten dat de squire elementen zo slecht nog niet waren, en dat je die vervangen hebt met een element dat qua sound mischien niet zo past bij een fender. de zanger/slaggitarist van mijn band heeft hetzelfde. een squire supersonic met duncans erin. klinkt veel minder dan zijn andere squire met originele elementen.

mij lijkt een JB ook niet zo lekker in een fender eigenlijk. wordt dat niet erg schreeuwerig en schel?

renier
12 september 2005, 09:59
je kunt natuurlijk net in de situatie zitten dat de squire elementen zo slecht nog niet waren, en dat je die vervangen hebt met een element dat qua sound mischien niet zo past bij een fender. de zanger/slaggitarist van mijn band heeft hetzelfde. een squire supersonic met duncans erin. klinkt veel minder dan zijn andere squire met originele elementen.

mij lijkt een JB ook niet zo lekker in een fender eigenlijk. wordt dat niet erg schreeuwerig en schel?

BartL
12 september 2005, 10:55
Ik heb mijn Fender gekocht met SH4 erin (2dehands). Klinkt inderdaad heel helder en open. Net niet te schel. Houd ik wel van :)

BartL
12 september 2005, 10:56
Ik heb mijn Fender gekocht met SH4 erin (2dehands). Klinkt inderdaad heel helder en open. Net niet te schel. Houd ik wel van :)

Mitch
12 september 2005, 12:46
Waarschijnlijk simpelweg een gevolg van het feit dat een element alleen maar datgene kan versterken wat er is. Als er van nature weinig body aan de klank zit gaat een JB dat zeker niet verbeteren.
De kwaliteit van het onversterkte geluid is de basis.

Chroxy
12 september 2005, 13:26
het is trouwens neit dat ik ontevreden ben met de klank, ik vind de squier heerlijk klinken tegenover mij Les Paul... lekker verschillend: les paul heel zwaar en agressief en de squier heel rustig, meer open..

en de JB is absoluut niet schel, komt waarschijnlijk ook omdat er 250K pots inzitten, waardoor hij al minder output heeft..

maar dan nog.? er zit qua output zoveel verschil als ik meet tussen de elementen, maar hier hoor ik niets van terug..? Ik heb hem goed gesoldeerd neem ik aan (zie 1e post..)