PDA

View Full Version : gesprongen e snaar



timbo
11 september 2005, 18:45
Ik ben nog een beginner in het gitaar spelen en nu is zo juist mijn snaar gesprongen.
ik heb echt geen flauw idee hoe ik een nieuwe snaar er in kan zetten kan iemand mij doet goed uit leggen?
ik weet dat ik veel vraag maar ik snap er dan ook echt geen reet van hoe ik die snaar moet vervangen
alvast bedankt groet

d'oh
11 september 2005, 18:53
stap 1: haal je snaar uit je gitaar
stap 2: ga naar de dichtsbijzijnde gitaarwinkel waar je een nieuw setje snaren koopt (tip: ernie ball .10, voor elektrische gitaar) als je beginner bent heb je waarschijnlijk nog fabriekssnaren op je gitaar zitten en die zijn allemaal .09 wat ik persoonlijk je dun vindt, maar dat moet je zelf maar bekijken
stap 3: vervang snaar voor snaar, dat voorkomt kromtrekken van je hals
(nou zal dat niet zo snel gebeuren, maar goed geen onnodig risico nemen)

aan een van de uiteinden van de snaar zit een balletje of bullet die moet in je brug (maar dat kan je wel zien als je je kapotte snaar eraf hebt gehaald)

zodra je je snaar erdoor heen hebt gedaan, ga je een paar windingen om je stemmechaniek maken, dit voorkomt het snel breken van de snaren

dit doe je bij elke snaar

kijk eerst even of er geen braampjes bij de zadeltjes van je brug of bij je stemmechaniek zitten, dat zou de oorzaak kunnen van het knappen van de snaar

timbo
11 september 2005, 19:08
ik snap het nog niet helemaal maar ik zal het proberen maaar hoe krijg ik die snaar eruit sorry dat ik het vraag maar sanp het nie.

timbo
11 september 2005, 19:21
:cry: :cry: :cry:

Anavrin
11 september 2005, 19:41
wat voor gitaar is het (wat voor model)?

Walternativo
11 september 2005, 19:44
even voor de duidelijkheid: je hoeft niet meteen alle snaren te vervangen.
Verder zou ik je aanraden om je gitaarleraar of een vriend je t te laten zien!
Ik moest het zelf 2 keer zien voor ik het kon: iemand die er ervaring mee heeft doet het heel snel en je hebt niet echt goed zicht op wat ie doet.

Succes, rock on.

metalcore
11 september 2005, 19:53
je kunt de snaar er uit drukken aan de kant waar ook van die hippe knopjes zitten. dan vind je als het goed is een ringetje met een snaar eraan. dan trek je die snaar eruit. je drukt er op de zelfde plek een nieuwe snaar in. doet aan de andere kant(waar je ook stemt) de snaar door "het" gaatje. en dan houd je aan de andere kant ongeveer 7cm over en begin je te draaien aan je stemknopje.










tip: draai niet te lang, de eerste keer dat ik me snaar wou vervangen kan ik meteen een nieuwe halen

Wormaap
11 september 2005, 20:13
Tip: Ga naar de winkel waar je je nieuwe snaar gaat kopen, en vraag daar of'ie het je even wil uitleggen. Da's 10 keer makkelijker dan proberen van de verhalen hier chocola te maken :P

Walternativo
11 september 2005, 20:15
ik zou ook aanraden de snaar om te vouwen.

d'oh
11 september 2005, 20:19
Tip: Ga naar de winkel waar je je nieuwe snaar gaat kopen, en vraag daar of'ie het je even wil uitleggen. Da's 10 keer makkelijker dan proberen van de verhalen hier chocola te maken :P

haha ja inderdaad, ik las net wat ik allemaal had geschreven als antwoord en begon in te zien dat het er allemaal niet makkelijker op werd voor timbo, als hij ging doen wat ik hem allemaal heb proberen uit te leggen

overigens zou ik wel alle snaren tegelijkertijd vervangen, anders kan je verschillen in toon krijgen, maar die keuze is aan je zelf

gershwin5150
11 september 2005, 20:34
Sorry maar hoe kan je een snaar vervangen nou niet snappen? :???:

timbo
11 september 2005, 20:39
ik heb um nu eruit hij kwam onder mijn gitaar vandaan en als ik nieuwe heb moet ie daar erin ik hoop dat het lukt want ik kan helemaal nie zien waar die in moet :cry:

timbo
11 september 2005, 20:40
ik heb um nu eruit hij kwam onder mijn gitaar vandaan en als ik nieuwe heb moet ie daar erin ik hoop dat het lukt want ik kan helemaal nie zien waar die in moet :cry:

BassAgent
11 september 2005, 20:42
Jongen, ga naar een gitaarhandel of je leraar en vraag het daar.

FruscianteFan
11 september 2005, 20:50
overigens zou ik wel alle snaren tegelijkertijd vervangen, anders kan je verschillen in toon krijgen, maar die keuze is aan je zelfVoor iemand die dat merkt, ja. Maar een beginner die nog niet eens weet hoe hij zijn snaren moet vervangen, zal waarschijnlijk ook nog niet zoveel verschil horen.

Ik heb bijvoorbeeld eerst een half jaar met m'n snaren gedaan. Geen idee welk merk (Fender of Ernie Ball, ligt eraan of de winkel er nieuwe op had gezet voor de verkoop), .009.
Ik brak m'n G-snaar, en ik merkte het verschil niet nadat ik hem had vervangen (ik weet niet eens welke dikte, wel dat het waarschijnlijk EB was)... niet in klank, niet in stemmen..

Vampire
11 september 2005, 20:57
overigens zou ik wel alle snaren tegelijkertijd vervangen, anders kan je verschillen in toon krijgen, maar die keuze is aan je zelfVoor iemand die dat merkt, ja. Maar een beginner die nog niet eens weet hoe hij zijn snaren moet vervangen, zal waarschijnlijk ook nog niet zoveel verschil horen.

Ik heb bijvoorbeeld eerst een half jaar met m'n snaren gedaan. Geen idee welk merk (Fender of Ernie Ball, ligt eraan of de winkel er nieuwe op had gezet voor de verkoop), .009.
Ik brak m'n G-snaar, en ik merkte het verschil niet nadat ik hem had vervangen (ik weet niet eens welke dikte, wel dat het waarschijnlijk EB was)... niet in klank, niet in stemmen..

En dan wist jij nog hoe je hem moest vervangen, kun je nagaan... :wink:

Vampire
11 september 2005, 20:58
overigens zou ik wel alle snaren tegelijkertijd vervangen, anders kan je verschillen in toon krijgen, maar die keuze is aan je zelfVoor iemand die dat merkt, ja. Maar een beginner die nog niet eens weet hoe hij zijn snaren moet vervangen, zal waarschijnlijk ook nog niet zoveel verschil horen.

Ik heb bijvoorbeeld eerst een half jaar met m'n snaren gedaan. Geen idee welk merk (Fender of Ernie Ball, ligt eraan of de winkel er nieuwe op had gezet voor de verkoop), .009.
Ik brak m'n G-snaar, en ik merkte het verschil niet nadat ik hem had vervangen (ik weet niet eens welke dikte, wel dat het waarschijnlijk EB was)... niet in klank, niet in stemmen..

En dan wist jij nog hoe je hem moest vervangen, kun je nagaan... :wink:

FruscianteFan
11 september 2005, 20:59
Ehh, nee dat liet ik aan mijn pa over :amp:

joke
11 september 2005, 21:45
eigenlijk zou je net als een rij- een gitaarbewijs moeten halen alvorens tot aanschaf over te gaan!!
een paar lesjes om te zien of je het echt leuk vindt en vooral technische tips o.a. over snaren vervangen.....
je koopt toch ook geen auto niet wetende hoe ie start en of waar de benzinedop zit??????

Nickname
12 september 2005, 14:20
zucht... :-(

timbo
12 september 2005, 20:39
ja dit form is er niet om elkaar af te lopen zeiken
maar zijn deze snaren een beetje goed?

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/media/t_2627.jpg

Regular Slinky
E-1 0.010" Staal
B-2 0.013" Staal
G-3 0.017" Staal
D-4 0.026" Nikkel omwonden
A-5 0.036" Nikkel omwonden
E-6 0.046" Nikkel omwonden

JER00N
12 september 2005, 20:54
Nou ten eerste gaat het snaren vervangen niet op elke gitaar hetzelfde. Met een vaste brug moet je idd gewoon dat ringetje achter de brug laten zitten, maar als je net als ik een Floyd Rose-brug hebt werkt het wat anders. Ik heb toen dat ringetje eraf geknipt en de snaren erin gestoken en vervolgens vastgedraaid. Wel oppassen dat die metalen blokjes er niet uit vallen :P

Dat was de eerste (en tot nu toe enige) keer dat ik zelf m'n snaren vervangen heb en ze zitten er nog steeds goed op enzo :) Dus als je gewoon goed bekijkt hoe die originele snaren erin zitten kan er weinig fout gaan.

En misschien is het beter om gewoon alle snaren te vervangen. Want anders houd je 5 losse snaren over waar je in principe ook niks mee kan (tenzij je ergens nog een losse E-snaar kan kopen :P).

Die Ernie Ball slinky-snaren schijnen trouwens wel goed te zijn ja. Ik weet niet waar je ze koopt, maar bij www.lordofthestrings.nl kan je ze online bestellen :) De Ernie Ball regular slinky kost daar 6,75.

JER00N
12 september 2005, 20:55
dubbelpost :(

JER00N
12 september 2005, 20:55
en nog een...

JER00N
12 september 2005, 21:04
nog een dubbelpost

FruscianteFan
12 september 2005, 21:09
ja dit form is er niet om elkaar af te lopen zeiken
maar zijn deze snaren een beetje goed?

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/media/t_2627.jpg

Regular Slinky
E-1 0.010" Staal
B-2 0.013" Staal
G-3 0.017" Staal
D-4 0.026" Nikkel omwonden
A-5 0.036" Nikkel omwonden
E-6 0.046" Nikkel omwondenook al ben ik 'van de andere partij', ja, die zijn okay.

edit: wat bezielde me nou :razz:
EB??? D'Addario all the way!! :D

timbo
13 september 2005, 14:31
Ik weet niet hoe ik kan uitleggen wat voor rug ik heb maar ik heb een beginner gitaar genaamd adonis misschien weten jullie het zo

metalcore
13 september 2005, 19:25
ik heb um nu eruit hij kwam onder mijn gitaar vandaan en als ik nieuwe heb moet ie daar erin ik hoop dat het lukt want ik kan helemaal nie zien waar die in moet :cry:


ik hoop dat je dit probleem niet in het weekend hebt (:




JA DAT ZIJN PRIMA SNAREN.

joke
13 september 2005, 20:08
wat je ook doet en hoe je het ook doet en waar je um ook in stopt ;

DOE HET IN GODSNAAM VEILIG!!!!