PDA

View Full Version : zener diodes



Ché
11 september 2005, 16:23
hoi,

ik heb net zener diodes besteld op banzaieffects voor een projectje, maar nu zie ik net op een andere site dat er 3 verschillende types zijn: 400mW 1W en 5W.
kan iemand uitleggen welk het verschil is en of dit invloed heeft op de klank?

thanks!

nicoverduin
11 september 2005, 17:02
Zener diodes zijn een soort spanningsregelaars. Zij zorgen ervoor dat bijv. een spanning over de zener konstant blijft. Het vermogen dat de zener kan hebben is uitgedrukt in watts.
Gezien de schakeling die hier gebruikt wordt (pedaaltje?) is 400mW zat. Overigens zijn er ook zeners tot 30 of meer watts.

Aangezien de zeners waarschijnlijk gebruikt worden voor clippen zal dat geen effect op je geluid hebben lijkt mij.

NIco

Ché
11 september 2005, 17:34
bedankt! ik dacht wel dat het niet veel zou uitmaken maar wilde toch even zekerheid...

het is idd voor een pedaaltje :)

Han S
24 september 2005, 11:57
Een zener diode is een electronisch component die spanning doorlaat tot een bepaalde waarde, bijvoorbeeld 12 volt.

Een hogere spanning wordt omgezet in warmte, als je er dus 13 volt in stuurt komt 12 volt uit en die ene volt wordt omgezet in warmte.

Zou je er 20 volt in sturen, wordt er veel warmte ontwikkeld en heb je een zener nodig die dat vermogen aankan.