PDA

View Full Version : bol en hol staand hout klassieke Bernabé



AcousticFreak
11 september 2005, 13:05
Tussen het klankgat en de kam van mijn vrij prijzige Bernabé loopt het hout zichtbaar hol en achter de kam bol. Is dit normaal bij klassieke gitaren? Hij is net 1 jaar oud.

Sjors

Harald
12 september 2005, 13:40
Bij goede steelstrings komt buiken wel vaker voor. Juist de wat duurdere gitaren hebben vaak een zo dun mogelijk bovenblad. Bij klassieke gitaren weet ik het niet. Die van mij heeft er in ieder geval geen last van. Bij klassieke gitaren is de trekkracht van de snaren ook beduidend minder dan bij een steelstring. Zou het daar dus eigenlijk niet zo snel verwachten. Misschien verstandig daar toch even naar te laten kijken. Een foto bij de topic is misschien ook handig.

Mattia
12 september 2005, 14:06
Niet echt, nee. Dat het achter de brug bol zit is volstrekt normaal, maar je top zou echt niet moeten 'dippen' voor de brug. Je ziet het wel vaker op oudere, vooral staalsnarige gitaren. Een 'dip' voor de brug is echter nooit goed, altijd een teken dat de bebalking het een beetje begeeft. JLD heeft er speciaal de 'Bridge Doctor' voor ontwikkelt, schijnt echt prima te werken.

Laat het even door een ervaren reparateur bekijken, zou ik zeggen, meer om te kijken of het zo stabiel is, of verder zal bewegen.

Eerste vraag aan jouw: hoe vochtig/droog/warm/koud is de plek waar je de gitaar opbergt?

AcousticFreak
12 september 2005, 18:19
Bedankt voor de reacties!

Ik zit er vaak mee in het park. 's avonds wordt het wel eens vochtig.. maar dat schijnt dan weer niet zo erg te zijn. Misschien moet ik de volle zon toch altijd mijden!

Harald
24 september 2005, 20:05
Hoi Sjors, heb je er al naar laten kijken/ weet je al iets meer?

In de volle zon is in ieder geval af te raden. Je gitaar wordt dan echt heel snel bloedheet. En voor het restje nazomer en vroege herfst, kampvuren zijn ook niet ideaal. Dan word je gitaar heet van voren en koud van de andere kant.