PDA

View Full Version : Led Zep



Scali
11 september 2005, 00:49
Ik heb net van iemand de Led Zep backingtrack gekregen van Total Guitar.
Daar heb ik voor de gein eens wat over ingespeeld... Gewoon ff 1 take, dus er zitten nog wel wat foutjes in...
Ik vond het zelf wel geinig, als is het op zich mijn ding niet.

http://atlas.et.tudelft.nl/ddbruijn/Led%20Zep.mp3

Met de Ibanez RG en de Zoom 8080 direct opgenomen. Eerste stuk is zelfs zonder enige effecten.
Helaas is het tussenstandje dat ik in het begin gebruik wat zacht als het orgel erbij komt. Moet je maar even wachten totdat ik naar het halselement schakel ;)

Ik heb niet geprobeerd om ook echt als Page/Led Zep te klinken. Om eerlijk te zijn ben ik niet bekend genoeg met Page/Led Zep om uberhaupt te proberen om in die stijl te spelen.
Ik heb het gewoon gespeeld op m'n eigen manier.

1959SLP
11 september 2005, 02:15
Leuk improotje. Vooral dat 2e stukje klinkt lekker (ook al is t geen Page). Ik vraag me alleen af van welk nummer die backing track is. Schema lijkt wel een verbastering van Tea for one of Since i`ve been loving you.

Food for thoughts?

http://onlinerock.com/musicians/plexi//rainsongmp3.mp3

http://onlinerock.com/musicians/plexi//blackmountainside.mp3

Bl44t44p
11 september 2005, 14:38
Klinkt lekker, erg lekker, vooral het eerste cleane deel. Vind alleen die overgangen van je sound (elementen en de oversturing op een gegeven moment) wat minder, loopt niet echt mooi over.

Maar wel erg goed gespeeld :cool:

harrie-beton
11 september 2005, 15:11
1959 ik denk dat het TEA for ONE is.

Since i been loving you heeft andere akkoorden. Hoewel de liedjes op elkaar lijken :-D

Negative K3 fan
11 september 2005, 17:39
het is op zich wel een leuke improvisatie, maar je clean toon heeft nog wel het een en ander nodig, het klinkt heel erg direct, digitaal en kil. Een beetje compressie of een ietsie distortion zou het clean geluid al veel meer laten leven of zingen, het is nu te clean, zeker voor iets als dit.

Scali
11 september 2005, 19:59
Bedankt voor jullie reacties.

Volgens mij is de backingtrack niet specfiek een Led Zep-nummer, maar gewoon 'in de stijl van'. Misschien dat ze elementen uit een aantal nummers hebben samengevoegd, maar ik weet zelf absoluut niets van Led Zep, dus ik zou het niet weten.

Bl44t44p: Je bent de enige die het clean mooier vindt dan de distortion, volgens mij :)
De overgangen zijn idd niet netjes, ze zijn gewoon onderdeel van de improvisatie... op een gegeven moment besluit ik dat ik graag op een ander element of met een ander geluidje speel.. Zit verder dus geen planning aan vooraf, en ook geen editing achteraf om het netjes aan te laten sluiten.

Negative K3 fan: Ik heb met opzet geen enkel effect gebruikt. Als een soort test, om toch zoveel mogelijk uit de gitaar te wringen zonder enige hulpmiddelen erbij, alles moet uit mezelf komen. Meestal speel ik toch wel heel erg 'clean', compressors en distortion gebruik ik dan niet. Wel chorus of galm. Maar mijn stijl is dan ook meer jazzy, niet bluesy.

Negative K3 fan
12 september 2005, 18:17
maar ook een jazz sound hoort alles behalve kil of zoals dit te zijn, naar mijn idee staat een jazz toon juist voor een warme volle toon, niet vies van de nodige compressie, maar uiteindelijk is jazz maar net wat je er zelf van maakt. In deze context slaat het de spijker iig helemaal mis!

Scali
12 september 2005, 19:36
Lees alsjeblieft eens goed. Ik heb met opzet geen effecten gebruikt, zoals ik al tot twee keer toe heb vermeld.

Negative K3 fan
12 september 2005, 19:37
ik zeg ook helemaal niets over 'effecten' maar over je toooooooooon.

Satriani
14 september 2005, 00:39
Cleane deel is zwaaaaaaar ruk en veels te zacht.
Stuk met de distortion is cker vet, supermooi geluid zeker met die gear man.

Scali
14 september 2005, 01:24
ik zeg ook helemaal niets over 'effecten' maar over je toooooooooon.

Juist wel, je noemt een aantal effecten die ik zou moeten toevoegen om de tone beter te krijgen.
Da's leuk en aardig, maar zoals ik steeds al aangaf, heb ik die effecten (maar dan ook echt alles, Zoom op bypass, alleen amp/speakersim gebruikt (en dat is niet het type sim als van een Pod, maar puur om het geluid te laten klinken alsof het opgenomen is met speakers en microfoon, zoals bij een recording pre-amp), verder geen eq of wat dan ook, alleen puur de gitaar en mijn handen) juist voor deze keer met opzet allemaal uitgezet, om me nergens achter te 'verschuilen'. Dat de tone dan minder dan optimaal is, daar was ik dus al langer van op de hoogte :)
Hier is een voorbeeldje van een clean geluidje dat ik wel heb aangekleed met wat effecten: http://atlas.et.tudelft.nl/ddbruijn/Zomerhit-wedstrijd.mp3
Dat is m'n funky geluidje, clean solootje gespeeld op het halselement van m'n Les Paul, akkoordjes op hals+midden van m'n RG.

Axl Rose
25 september 2005, 23:10
Ik ben helemaal into led zeppelin dus luister ik graag naar wat andere ermee doen enzo. Er zitten zeker aardige stukjes in. Helaas dat het geluid niet mooi is (mening). De overgangen lopen ook niet altijd lekker. Ik zou het de volgende keer toch meer aankleden zodat het prettiger wordt om te luisteren. Maar leuke jam

koella
26 september 2005, 23:29
Wat mij het eerste opvalt is dat je vibrato in het cleane gedeelte te ehhh...hitsig klinkt. Naar mijn gevoel moet dat daar wat smeuiiger, wat meer laid-back (om maar eens een technische term te gebruiken :D )
Misschien meer ala gilmour. En ja.. dan mis je ook meteen wat (onopvallende) delay. Je voornemen om zonder effecten op te nemen is natuurlijk bewonderenswaardig. Maar de makers van de backingtrack hebben daar m.i. andere ideen over gehad. Je verlangt toch meer naar een wijds geluid. Het klinkt zo toch te veel als "iemand-die-met-een backingtrack-meespeelt-zonder-effecten". Te indirect.

Bij de overdrive solo lijkt het alsof je je je hemd en stropdas mag uitdoen en weer lekker in je ouwe spijkerbroek mag rondhuppelen. Lekker! :cool:

Ohja. Op ongeveer 2/3 van de track valt de backing weer terug en het zou dan volgens mij mooier zijn om vlak daarvoor je soloclimax te plannen. Ik denk dat ik zelf daarna weer op een clean geluid zou overschakelen.

Scali
27 september 2005, 02:20
Dat spelen zonder effecten was vooral een experiment voor mezelf... Niet bewust gekozen omdat het bij de track zou passen, maar vooral om te kijken wat ik er nog van zou bakken als ik alles 'zelf' zou moeten doen.

Die climax... ja, ik heb deze backingtrack eigenlijk helemaal niet bestudeerd oid. Iemand liet mij zijn improvisatie erover horen, dat is de enige keer dat ik de backingtrack heb gehoord. Daarna heb ik meteen dit opgenomen, puur voor de lol. Led Zep/blues is absoluut mijn muziek niet, dus ik wou kijken wat ik ervan zou maken. Het viel best mee, dus heb ik besloten om het ook op het forum te zetten.
Bij Bells Of Lal is het net zoiets. Gewoon die track volspelen, niet van tevoren bedenken wat je gaat doen, of wanneer. Gewoon gaan en kijken waar het schip strandt. In beide gevallen heb ik er evenveel tijd in gestoken als jullie bij het luisteren ;)
Het vibrato in het cleane stuk is misschien ook wat minder omdat ik mezelf daar niet zo goed kon horen.

Metallimoons
17 oktober 2005, 18:39
het is op zich wel een leuke improvisatie, maar je clean toon heeft nog wel het een en ander nodig, het klinkt heel erg direct, digitaal en kil. Een beetje compressie of een ietsie distortion zou het clean geluid al veel meer laten leven of zingen, het is nu te clean, zeker voor iets als dit.

echt niet waar vind ik! het eerste deel klinkt zeer mooi zo,
maar ja dat is weer een eindeloze discussie waarschijnlijk :)