PDA

View Full Version : gitaar voor muziek van deze bands



Walternativo
11 september 2005, 00:28
hi mensen.

Ik zit al een tijdje flink in de knoop met wat ik moet doen met mn geld. Het wordt een nieuwe gitaar maaaaaaaaaaaaaar.

Ik wil muziek spelen van devolgende bands.

Rage Against the Machine (hoge prioriteit!!!)
Audioslave (hoge prioriteit!!!)
Alter Bridge (hoge prioriteit!!!)
Linkin Park
Metallica (lage prioriteit)
Gorillaz (lage prioriteit)

en ik heb gekeken naar de volgende gitaren

Epiphone les paul std
Richwood les paul (nee we hoeven niet eindeloos hier in te gaan op dat onderwerp, dat kan ik zelfs nog wel vinden ;))
Epiphone SG (lekker voor punk maar hoe doet t met dat hierboven?)
Jackson gitaren
Ibanez gitaren (goede gitaren als je veel geld uit de kast trekt ervoor lijkt me?)

Waar het op neer komt, kijk eens naar de lijst van bands en adviseer me aub een gitaar want ik ben totaal flabbergasted (nuja ik kom er niet uit. Elke paar dagen verander ik van plannnen... behoorlijk hopeloos)

alvast bedankt

Bobbel
11 september 2005, 00:47
Fender...



















































nee maar zover ik me herinner speelt die gast van RATM (Tom Morello ofzo) op een sg dubbleneck... en ik weet niet wat hij bij audioslave gebruikt...

Walternativo
11 september 2005, 00:52
ja das tom morello en die gast is fucking fantastisch naar mijn mening.
ik weet dat ie een gibson lp studio heeft, een custom strat en nog 1 die ik niet kan benoemen maar van een dubbelnekkige sg weet ik niets. Lijkt me ook niet logisch bij hem en zn soort muziek met alle funky dingetjes en snelle solos.

Bobbel
11 september 2005, 00:55
van die dubbleneck sg is waar...

Walternativo
11 september 2005, 01:00
ok cool om te weten ^^. Maar ik gebruik mn tremolo nu niet trouwens...

stratmodelletjes zijn wel lekker snel...

Jax
11 september 2005, 09:24
Ok, voor RATM en Audioslave zou ik me niet erg druk maken om de singlecoil/humbucker kwestie. Tom Morrelo gebruikt namelijk veel verschillende gitaren waaronder gitaren met singlecoils (soul power strat, telecaster) en gitaren met humbuckers (Les Pauls en SG's)

Alter Bridge ben ik ook een erg grote fan van, hier is wel een noodzaak voor humbuckers. Mark Tremonti heeft zelf een sig bij PRS, die zowel in een duurdere (lees: onbetaalbare) variant te krijgen is, als in een goedkopere (de SE-series) Deze heeft dan ook twee humbuckers.

Die gast van Linkin Park gebruikt volgens mij een PRS, ook met twee humbuckers.

Afhankelijk van of je achter het geluid van Hammet of Hetfield, is er natuurlijk wel verschil in gear, echter, ze spelen allebei wederom op gitaren met humbuckers.

Gorillaz heb ik echt geen idee..




Ik kijk nu alleen maar naar het soort elementen, waarop de gitaristen spelen. Natuurlijk zijn er andere, veel belangrijkere aspecten, die invloed hebben op de sound van een band. Denk aan houtsoort, versterker, effecten, studio-aanpassingen aan de sound, en natuurlijk de vingers van de gitarist. Toch lijkt het me dat je daar nog niet erg mee bezig bent. Door een keuze te maken tussen singlecoils en humbuckers spits je je al een beetje toe op een bepaalde soort muziek. Dat is voor nu eigenlijk wel genoeg. Dan kan je gewoon vooruit.
De gitaren die je zelf al noemde lijken me erg goede keuzes. Ik zou alleen nooit als beginner voor een (goedkope) gitaar met floyd gaan, die dingen zijn altijd brak en demotiveren je alleen. Als je echt graag met de floyd aan de gang wilt, en uit jou lijstje van bands blijkt dat niet echt, dan zou ik echt nog wat doorsparen voor een gitaar van goede kwaliteit met een kwaliteitsfloyd. Ga je toch nooit een floyd gebruiken, ga dan voor een vaste brug of vintage trem.
Van jou uitleg in je eerste post zou ik dus zeggen; ga op zoek naar een gitaar met twee humbuckers (of desnoods 1 humbucker en twee singles) en een vaste brug.

maarten69
11 september 2005, 09:52
haha gozer ik dacht dat het de G-400 for shure werd, maar goed ik denk dat je moet gaan kijken naar een gitaar met in de brug veel bite en in de nek veel warmte, maar goed welke gitaar je dan moet hebben, een les paul misschien, ik zou zeggen ga naar een grote muziekzaak, en leg het uit, die mensen kunnen je vast helpen en ze hebben veel keus bijvoorbeeld

Tags - Enschede www.americanguitarstore.com
Dijkman Amsterdam www.dijkmanmuziek.nl

ik denk dat je voor een nieuwe gitaar best een reisje kunt maken

Fumi SG
11 september 2005, 10:07
Gorillaz en gitaar?? :roll:

Walternativo
11 september 2005, 11:04
jax, maarten, als ik lees wat jullie schrijven denk ik aan een les paul. Enige wat me daaraan tegenstond toen ik er een bespeelde was dat er belachelijk dikke snaren op waren gezet in de muziekzaak. Nee wacht das niet waar de hals was ook wat dikker dan mn fat strat copy en dat deed me ook achter mn oren krabben. Ik vind ze wel erg mooi en vol klinken, Les pauls.

Dat hele gedoe met die fancy tremolo kan me eerlijk gezegd niet echt veel schelen ofzo. Ik wil gewoon lekker kunnen spelen en tig keer stemmen helpt daar niet echt bij lijkt me zo. (Heck, t is al vervelend genoeg om t voor 5 minuten lekker raggen te moeten doen en dat doe ik dan ook vaak gewoon niet)

wow alter bridge speelt live ook een les paul (die dingen zijn wel bloody beautiful in t zwart met witte slagplaat)

Jax
11 september 2005, 11:44
Als je de hals van de les paul wat te dik vond, kijk dan zeker naar de epiphone G-400. Lekkere volle sound, dunnere hals dan les paul, vaste brug, goed bespeelbaar.

d'oh
11 september 2005, 12:22
als je echt gorillaz songs mee gaan spelen koop dan een synthezir (of hoe je dat ook mag schrijven)

Neals
11 september 2005, 12:30
Tremonti SE of een Epi LP.... je kan met beide ws. wel uit de voeten

Harry
11 september 2005, 13:21
als je echt gorillaz songs mee gaan spelen koop dan een synthezir (of hoe je dat ook mag schrijven)

iemand die creatief is kan dat ook op gitaar

Jax
11 september 2005, 13:28
als je echt gorillaz songs mee gaan spelen koop dan een synthezir (of hoe je dat ook mag schrijven)

iemand die creatief is kan dat ook op gitaar

+1

jorrit
11 september 2005, 13:45
gezien de heren achter de gorillaz kunnen ze t ook wel op gitaar..

maar een gitaar met humbuckers is hier aan te raden.
je kan ook eens gaan kijken naar een 2e hands yamaha ook goed spul.

tom morello gebruikt geen echte custom strat, tis een earodyne met een SD hotrails in de brug.

d'oh
11 september 2005, 14:40
als je echt gorillaz songs mee gaan spelen koop dan een synthezir (of hoe je dat ook mag schrijven)

iemand die creatief is kan dat ook op gitaar

+1

is zeker waar maar dan krijg je wel een heel andere sound
maar ik ga er ook eigenlijk vanuit dat het walternativo bedoeling was om voornamelijk om vooral de hoge prioriteit bands te spelen

@jorrit: gorillaz is een verzameling van artiesten, niet continue dezelfde

Walternativo
11 september 2005, 14:46
d'oh,

ja inderdaad. Als ik met de nieuwe gitaar geen Audioslave, Alter Bridge en RATM lekker kan spelen is het 100% mislukt.

maarten69
11 september 2005, 16:15
Als je de hals van de les paul wat te dik vond, kijk dan zeker naar de epiphone G-400. Lekkere volle sound, dunnere hals dan les paul, vaste brug, goed bespeelbaar.

+1

en zo kom je toch weer terug op een G-400, misschien moet je naar verschillende elementen combinaties gaan kijken in G-400 Walter, das misschien nog het beste wat je kunt doen, gast van rage speelt toch ook op een tele met buckers? misschien is zoon remake van die tele custom van squier wat, ik vind hem iig heel gaaf, vriend van mij heeft hem met een emg 81 in de brug, klinkt heel vet, letterlijk, hele dikke sound over de distortion van een marshall buizen top

http://www.squierguitars.com/products/prod_images/guitars/0327502506_xl.jpg

het is wel een GESCHROEFDE hals, maar ik weet niet hoeveel waarde je daar aan hegt, er is volgens mij ook een gelijmde versie met duncan designed P-90's

ach zie hier:

http://www.squierguitars.com/products/prod_images/guitars/0327602506_xl.jpg

maarten69
11 september 2005, 16:20
test

Walternativo
11 september 2005, 16:21
ik heb nu een geschroefde hals maar dat is geen bezwaar (ik ben t gewend en ik zie niet in wat er mis mee zou moeten zijn.)

Wat denken jullie van een Yamaha AES420 of van de Tremonti ES?

Vexx
11 september 2005, 16:41
Vooral die Tremonti SE vind ik de laatste tijd steeds mooier worden... eigenlijk mooier dan een Epi LP.

Ik heb er verder nooit op gespeeld, maar dat wil ik nog wel eens gaan doen...

d'oh
11 september 2005, 19:23
ik zou niet kijken naar wat je zelf lekker vind klinken en fijn vindt spelen

dat is belangrijker, dan je eenzelfde gitaar hebt als je idolen, wat natuurlijk wel leuk is,
maar als je die niet fijn vind spelen dan zit je er wel mooi mee, want als een gitaar niet fijn speelt dan gebruik je hem ook niet veel

dus mijn advies is koop een gitaar die je zelf fijn vind spelen en lekker vind klinken

Neals
11 september 2005, 22:01
Vooral die Tremonti SE vind ik de laatste tijd steeds mooier worden... eigenlijk mooier dan een Epi LP.

Ik heb er verder nooit op gespeeld, maar dat wil ik nog wel eens gaan doen...

Speelt best goed, alleen de Stock Pups zijn mwa mwa.... maar onversterkt is er niks mis mee

Walternativo
11 september 2005, 22:22
Ik vind een snelle hals fijn maar de single coiles zitten op mn ibanez te verroesten wegens gebrek aan gebruik (is een fat strat).

Dus iets met:

2 humbuckers
liefst snelle nek
tremolo niet verplicht
geschikt voor bands hiervoor genoemd...
ohja en lichtgewicht heeft de voorkeur.

hoeveel sneller is een strat nek eigelijk tegenover een epi les paul?
Dat zijn iig mooie gitaren.

Wormaap
11 september 2005, 22:49
Persoonlijk vind ik een Strat met Maple hals en fretboard (dus gelakt) in ieder geval een heel stuk minder snel spelen dan mijn Epi LP (die wel ongelofelijk laag afgesteld is, maakt natuurlijk ook veel uit)

Walternativo
11 september 2005, 22:54
dan lijkt t me heel waarschijnlijk dat die strat niet zo laag staat afgesteld want de hals van de lp is gewoon dikker of ben ik nu helemaal knettergek geworden?

Wormaap
11 september 2005, 22:57
De hals van'n LP is inderdaad dikker, maar er zit ook veel in het fretboardhout enzo. Halsdikte is niet dé doorslaggevende factor in snelheid van een hals. Als ik me niet vergis (ben geen Strat-kenner) is de hals van een Strat over het algemeen bv. ronder dan die van'n LP. Daarbij komt dat LP's vaak ebbenhouten fretboards hebben, die érg snel spelen.

RS-Rik
11 september 2005, 23:58
Ik zweer bij Jackson..

Niet te duur, en erg goed, en ze voelen erg lekker aan, niet zo plastic als bijvoorbeeld Deans, en ook niet zo lomp en onbehouwen als een Gibson.

Ze voelen aan zoals een gitaar hoort te voelen..


Of ligt dat nou aan mij?

Vexx
12 september 2005, 00:52
Ik zweer bij Jackson..

Niet te duur, en erg goed, en ze voelen erg lekker aan, niet zo plastic als bijvoorbeeld Deans, en ook niet zo lomp en onbehouwen als een Gibson.

Ze voelen aan zoals een gitaar hoort te voelen..


Of ligt dat nou aan mij?

Het hangt er natuurlijk helemaal van af welke Jacksons jij speelt... Volgens mij zijn de goedkoopste Jacksons net zo crappy als de goedkoopste gitaren van Ibanez en dergelijke.

Maar Jackson maakt inderdaad (vooral in de duurdere prijsklassen) erg mooie planken (een maatje van mij heeft een DK2S: een Dinky met HSS, met een Sustainiac element in de hals. Dat speelt best ok, maar kost dan ook weer 650 euro ofzo).

Bobbel
12 september 2005, 02:15
Als je de hals van de les paul wat te dik vond, kijk dan zeker naar de epiphone G-400. Lekkere volle sound, dunnere hals dan les paul, vaste brug, goed bespeelbaar.

+1

en zo kom je toch weer terug op een G-400, misschien moet je naar verschillende elementen combinaties gaan kijken in G-400 Walter, das misschien nog het beste wat je kunt doen, gast van rage speelt toch ook op een tele met buckers? misschien is zoon remake van die tele custom van squier wat, ik vind hem iig heel gaaf, vriend van mij heeft hem met een emg 81 in de brug, klinkt heel vet, letterlijk, hele dikke sound over de distortion van een marshall buizen top


http://www.squierguitars.com/products/prod_images/guitars/0327602506_xl.jpg

wow das een mooie... ik raad je deze aan gezien de P-90's... ik heb die elementen sinds kort ook en ze zijn geweldig! Kunnen flink scheuren en toch funky klinken...

check:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/100021564/sid/!06082002/quelle/listen

renier
12 september 2005, 10:58
gezien je ervaring met gibson (te dikke hals) zou ik mischien eerder voor een ibanez gaan. dunne hals, niet ontstemmende floyd, superlage actie en voorzien van goede elementen heeftie een dijk van een sound. wel zoeken naar een 2ehands japanse (serie 5 en hoger) anders is het niet veel soeps.

mocht dit interessant klinken, kun je me altijd even Pm'en. ik heb nog een mooie liggen.

Kamiess
13 september 2005, 10:34
Heb jaren op jackson gespeelt(spam>heb er nog 1 te koop) en verschillende stijlen mee gespeelt>ging prima!!